volfro Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Ja, noe herk kan det være. Eg betaler innkj.pris for 10 mm A4 gj. stang i 1 meter lengde= 43.43.-kr Så visst du skulle ombestemme deg så kan ting fikses til god pris. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2011 Syrefast er noe herk å bearbeide. Vel, det er ikke jeg enig i. Men riktig verktøy og teknikk er viktig. Nydelig å dreie i, gir blanke fine overflater. Nydelig å sveise, lett å få pene sveiser og kontroll på smeltebadet Har lett for å skjære seg i gjengeforbindelser også Jeg er ikke enig om det heller. Det kan skjære seg, men da er det gjerne noe feil. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 14.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Jeg har opplevd det samme som Bartesam når det kommer til syrefast stål (316) og gjenging, men jeg er samtidig sikker på at Komodo har rett i at det dreier seg om å håndtere ulike metaller på riktig måte... Vanligvis så tar jeg meg god til til å måle opp nøyaktig, og sågar å påse at jeg ikke misoppfatter mine egne mål og oppmerkinger. Når det kommer til den siste og endelige delen av rekkestøttene (montering) så har jeg virkelig gått på en skivebom.. Har nevnt at jeg mistet merkingen av støttene, og forsøkte å "rekonstruere" hvordan de skulle stå i forhold til hverandre. Gjorde en feil (egentlig flere) i forbindelse med dette, og merket ikke det før jeg hadde sørget for å perforere dollbordet med flotte 12mm hull (på feil sted) I kveld fikk jeg et par timer ute, og hadde som mål å rette opp disse feilene, nullstille meg å sørge for å måle opp alle vinkler på nytt til jeg kunne lokalisere hvor hver støtte hørte hjemme.. Skar noen striper i drøye 12 x 12 mm i eik som jeg filte runde og slo ned i hullene i dollbordet som var feilborret. Når det var gjort fikk jeg målt opp alle vinlene på samme måte som jeg gjorde første gang, så nå er de "hjemme" igjen, og jeg tar sikte på å borre hullene i morgen. Visse bolter må gjennom dollbord + horisontale knær slik at jeg blir nødt til å måle disse for seg. Boltene skal jeg få hjelp til å slå i benk til uka. God fredag kveld Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Komodo Svart 14.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2011 Vanligvis så tar jeg meg god til til å måle opp nøyaktig, og sågar å påse at jeg ikke misoppfatter mine egne mål og oppmerkinger. Når det kommer til den siste og endelige delen av rekkestøttene (montering) så har jeg virkelig gått på en skivebom.. Den som ikke har gjort noe feil, har bare gått med henda i lommene! Ta deg en velfortjent og slipp skuldrene ned Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pege Svart 15.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2011 Må først få si at jeg er veldig imponert over arbeidet ditt. Følger med på tråden jevnlig. Jeg tillater meg å komme en ide for innfesting av rekkestøttene og med mulighet for etterstramming. Hva med å bruke syrefaste gjengestenger/kopperstenger og sette på skive/mutter under dollboret, på toppen av rekkestøtta lager du hullet større og benytter skive og en "langmutter", rekka festes med bolt ned i denne langmutteren og det proppes tilslutt. På denne måten kan en ettertrekke mutteren på toppen, krever desverre at hele eller deler av rekka må løsnes. Fra en kollega , som har drevet med restaurering av båter (Anna Rogde), gav han medg rådet øm å bruke gjengestenger og PU-lim som plugger når bork skal limes kant i kant, siter som "støpt". PU-lim kan vel også brukes som tettemiddel for evt vann ned gjennom hullet i rekkestøtta. Pege Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 16.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2011 Pege: Takk for et godt illustrert forslag.(Ikke dumt) Selve rekka skal jeg feste med fjærbolter som går på langs av rekkestøtten og spikres/skrus til denne sideveis. (Disse har jeg liggende i bronse eller messing). Når det gjelder rekkestøttene og innfesting, så tror jeg (foreløpig) at jeg lar det enkleste alternativet vinne frem -dvs bolt gjennom fra toppen med mutter, samt skive/mutter under dollbordet. Har fått gjort dette nå. Alle støttene er på plass og bolt er slått gjennom (uten å feste under) slik at støttene står der de skal uten å bevege seg. Venter med å feste de endelig til jeg har laget og tilpasset selve rekka. Denne har jeg ikke materialer til ennå. Væromslag her på østlandet -skikkelig mildvær og regn (!). Alt blir vått... Det neste og viktige nå blir å prøve å finne igjen motivasjonen -den har gjemt seg for meg. Vanligvis så er den elendig til å gjemme seg og jeg finner den fort igjen -noe jeg sikkert gjør denne gangen også! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 23.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Kommet litt videre siden sist For det første så har jeg spent et par lekter på utsiden av rekkestøttene slik at jeg kan kontrollere at de er på linje etter montering. Jeg er fornøyd med samlingen –det ser bra ut. I løpet av et par tre uker har jeg nødvendig eik til rekka. Da går jeg på å forme denne med det antall skjøter materialene krever at jeg må ha. Håper å komme unna med to –maks tre. Når denne er formet blir den lagt på toppen av rekkestøttene for å merke av hvor tappene skal felles inn på rekkas underside. Først når rekka er plassert på toppen av støttene, og disse er låst til hverandre i tapp/hull og sikret fra å gå ut av posisjon, først da strammer jeg boltene til rekkestøttene endelig. Det kan hende det vil dra seg til små avvik i vinklene og det er greit å hindre et inntrykk av at rekkestøttene trenger ”regulering” . (…). I dag gikk jeg løs på de store plankene som skal bli hyttesidene. Første laget var jeg ferdig med, lag nr to sto for tur. Jeg har vært usikker på hvor høye jeg kan la hyttesidene være –uten at det går utover det estetiske i linjeføringen. I dag skulle det avgjøres… Her har jeg fått spetakelet opp på dekk igjen –for å kunne måle opp rett høyde foran og bak. Bildet viser den løse fjæra som ligger i nedfrest spor på de to høydelagene: Lekte med å spenne opp en lekt som viser bjelkebuen (eller pilhøyden) på et tenkt hyttetak, for å se om jeg kan få ståhøyde innvendig uten telefonkiosk-look på min lille skute. Skøytene har vanligvis ikke store kurven i taket, men jeg må trekke den noe opp. Bildet viser hvordan kurven blir med akseptabel høyde på sideveggene med ståhøyde i kabin. Så var det demontering av samlingen og ned igjen med plankene. Får god øvelse i å gå i stige med tung last Her måler jeg opp høyden i forkant og bakkant og trekker en rett strek mellom disse. Hytta blir litt lavere foran enn bak -den følger vannlinjen. Gammel-Erik får tygge forsiktig på det overskytende -med overmål som senere skal høvles vekk Når begge var skåret ut ble de tvunget sammen slik at jeg kunne kjøre begge over avretteren samtidig, for å rette sagkuttet til en snor-rett linje Så sagde jeg den endelige lengden/vinkelen som jeg målte opp før jeg tok ned plankene. Målene er hentet fra det første høydelaget. Når det var gjort på 4 sider bar det opp igjen med plankene for å spenne de på plass igjen. Jeg fikk kjøpt ko-øyer i bronse til en svært hyggelig pris i fjor høst. Prøvemonterte et par av ringene for å se hvordan det tar seg ut på hyttesidene Flotte ko-øyer som forrige eier fikk støpt basert på mal han laget selv Vel, da har jeg fått unna noe som har lagt på blokka lenge Neste nå blir å lage en jigg for å kunne borre hull gjennom hyttesidene, slik at disse forbindes med en lang bolt (i tillegg til lim). Skal da borre gjennom ca 50cm plank som er bare 35mm tykk -Må med andre ord ha noe som låser borret i rett vinkel Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Hulda Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 (redigert) Imponerenden som vanlig, man blir jo litt blasert. Skøyter og bue på hyttetaket: Det er bedre at du legger en bue på hyttetaket enn at hyttesidene blir for høye. Ser man på gamle, frem for alt engelske båter, så har man ikke særlig problem med buet hyttetak. Fordelen er også at det ikke danner seg vanndammer på taket. Og skal du ha med andre enn innbarka entusiaster (familie f.eks), så er det greit at mest mulig komfort er bygget inn. Takbjelkene bør du laminere (3 lag tre, eller oddetall laminater). Pass på at du ikke setter støtte under toppen av buen, men avslutter 'spennstykkene' ca. 20 grader på hver side av toppunktet. Støtte under midpunktet når du lager laminatet vil gi en skarp rygg og en lite harmonisk bue. Du får hive på køl, for ute venter eventyret, året rundt: Redigert 23.Januar.2011 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Er mektig imponert både av håndtværk og ikke minst tolmodighet, etter hva jeg kan forstå er du nå inne i det 16. året.... :eek: Helt utrolig... :smash: :smash: Sitér dette innlegget Link to post
Hans Chr Svart 23.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2011 Er imponert over arbeidet og kunskapen du viser i dette prosjektet. Får håpe at motivasjonen har funnet tilbake til deg. Har en tendens til å komme og gå litt har jeg erfart selv. Denne tråden er en av mine faste som jeg sjeker stort sett hver gang jeg er pålogget selv om jeg egentlig ikke er så veldig tre eller seilbåt interessert. Så bare stå på videre og kom med oppdateringer Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 26.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2011 Pass på at du ikke setter støtte under toppen av buen, men avslutter 'spennstykkene' ca. 20 grader på hver side av toppunktet. Støtte under midpunktet når du lager laminatet vil gi en skarp rygg og en lite harmonisk bue. Et godt tips jeg vil følge! I ettermiddag skulle jeg borre boltehullene til hyttesidene. Som nevnt tidligere så er jeg avhengig av å ha styring på borret når såpass lange hull skal lages i en relativt smal plank. Først måtte jeg demontere plankene fra båten og få dem ned. Jeg laget en styringskloss av samme tykkelse som hyttesidene. Poenget er kort og godt å lage et sentrert hull i denne, som er vinkelrett ift bunnen på klossen. Søyleborrmaskin med en enkel fiksering gir et rett hull Så målte jeg opp sentermål på plankene. (Jeg hadde i forkant av at jeg demonterte dem sørget for å måle opp hvor jeg ville ha boltene plassert, og streket det opp). Deretter ble en forsenkning laget. Jeg laget denne såpass dyp at jeg fortsatt vil ha muligheten til å lage hyttesidene lavere, uten at bolten blir berørt.. Så ble jiggen festet. Det lengste 10mm borret jeg har ble kjørt gjennom styringsklossen, slik at jeg kunne sentrere dette ned i hullet jeg hadde forsenket. Deretter ble den låst med et par tvinger. Nå ville jeg få et hull som er vinkelrett i begge plan (forhåpentlig vis) Se her ja Når alle hullene i øverste laget var ferdige sørget jeg for at det øverste høydelaget ble plassert nøyaktig der det skulle være, slik at jeg kunne borre gjennom det øverste sjiktet for å angi for hullet i det nedre sjiktet skulle plasseres Prosessen ble gjentatt for den nedre planken, og når den var klar var det bare å starte helt på nytt med babord side. Hullene ble rette og jeg er godt fornøyd med å få dette gjort i kveld. Skal bestille mer 10mm kobberstang til boltene jeg skal lage. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Komodo Svart 26.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2011 Imponerende å se at du holder koken i kulda! Et lite tips i forbindelse med boring av slike hull. Det kan hende du kunne hatt nytte av et vinkelanlegg til boremaskinen din. Da er det enda raskere og mer nøyaktig å bore hull på høykant. Du kan enkelt lage det ved å spenne opp en bit (f.eks. 400mm) av et kraftig vinkelstål (f.eks. 200x200) på bordet til boremaskinen. Denne vinkelen borer du to hull i flensen som vender ned, de bruker du til å skru den i bordet med, den andre flensen kan bores etter behov, eller du kan spenne plankene fast med tvinger. Et slikt vinkelanlegg kan også lett sveises opp av to stålplater. Tog du han? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 26.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2011 Godt tips Komodo! (Har sett slikt utstyr på mekanisk verksted tidligere). Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Hans Chr Svart 27.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2011 Det var jo en lur måte å gjøre det på. Bare man tenker seg litt om så får man til det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 27.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2011 I dag har jeg gjort en endring på den dekksplanken som ligger intill hyttesidene på babord side. Årsaken er kort og godt at jeg ikke ville få symmetri på stb/bab side, samtidig som begge sidene ligger godt intill hyttesiden. Jeg ville derfor lage en ny bab plank som vil strekke seg noe lengre fremover -tilsvarende det jeg har målt opp på stb side (Forvirret?) Bilder: På bab side har jeg tidligere laget noe man kan kalle en fyllplank, som sørger for at dekksplanken dekker hele kravellen som hytta skal boltes mot. Mellom hytta og dekksplanken skal det være et nat -tilsvarende det som er på dekket ellers. På stb side hadde jeg intill i kveld ikke laget tilsvarende fyllplank, men den var målt opp og jeg har visst at jeg ikke ville få symmetri stb/bab. Av alle de plankene jeg høvlet i fjor er det faktisk ikke noe annet enn små kapp igjen, så jeg måtte en tur på loftet for å hente ned en ny iroko planke Å reversere syrefaste skruer har jeg dårlig erfaring med -de knekker. Så også for alle jeg "skrudde ut" på bab side. Sirkelsaga ble brukt til å skjære ut plass til planken på stb side og fein-saga til å finskjære endene, samt forlenge bab side. Så langt frem måtte jeg på stb side for å kunne opprettholde kun en natebredde mot hyttesiden Bab side ville da havne 30mm lengre bak på dekket Her er dette justert og jeg har symmetri stb/bab og det er klart til å lage de nye dekksplankene. Etter dimensjonshøvling av irokoen ble den kappet til lengde og skal presses på plass. Fullfører monteringen i morgen. (Skal også hente kobber til boltene i morgen.) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Erato Svart 27.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2011 Imponerende arbeid du gjør. Har vært kjempeartig å lese tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 27.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2011 Hei! Du burde skrive bok når du er ferdig! Imponerende arbeid og mot... Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 28.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2011 ... Trur det blir nok skriving med denne tråden... Fikk gjort ferdig fyllplankene i dag. Ganske mye opp og ned, ut og inn med disse for å få de på plass, men nå er det gjort. Mangler bare å feste dem (ikke strøm på batteridrillen til å ta det i dag) Først streket jeg opp undersiden av planken mot kravellen. Før jeg kunne skjære den endelige innvendige kurven, måtte jeg finne vinkelforskjellen mellom dekket (toppen av planken) og kravellens innside. Etter en tur gjennom båndsaga med sagbordet stilt til samme vinkel, ble den spent opp på nytt: img]https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31293/28012011_005.jpg[/img] Så var det same procedure for babord side. Måtte justere litt på bab hjørnestøtte: Når begge sidene var formet spente jeg opp hyttesidene for å se at alt så greit ut. I morgen skal fyllplankene festes. Skal også lage boltene til hytta (Hentet kobber-stang i dag), samt at jeg håper å få limt hyttesidene. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 29.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2011 I dag skulle plankene limes sammen i to høydelag -noe jeg måtte inn i varmen for å gjøre. Bar beistene inn i huset til det kaldeste rommet så de skulle få avklimatisere seg. På verkstedet laget jeg alle boltene som skal hjelpe til å holde det hele sammen. Kaldklinket hode i ene enden og gjenget i andre enden. Jeg forsenket inngangshullene fra undersiden, slik at klinke-hodene fikk en lomme å ligge an mot. Ville ikke bruke skive, ettersom hodene såvidt vil bli synlige fra undersiden på denne måten. Disse boltene er aller mest ment som en "armering" av forbindelsen, slik at limet ikke må bære all last hvis en brottsjø slår over båten. Det er frest not i begge anleggsflatene og en løs fjær er med på å forsterke forbindelsen. Disse måtte jeg kappe noe så de skulle gå klar av boltehullene. Så ble boltene slått inn i den nederste planken, klar til sammenføyning. Før jeg blandet lim (og da begynner stoppeklokka å løpe... ) så ville jeg sjekke at alt lå klart: Tvinger, plast, pressplanker etc... Viktig å være forberedt, spesielt når man skal jobbe med fortykket epoxy -da har man dårlig tid!! Det var da jeg oppdaget at pipa (17mm) til å stramme boltens gjengede side, var for stor til å entre forsenkerhullet jeg hadde laget ( ). Pokker! Så bar det ut på verkstedet for å finne noe langt og tynt som jeg kunne bruke til å slå ut boltene med igjen. Konsekvensen ble at jeg måtte slå inn boltene fra oversiden i steden. Den gjengede delen som da ville stikke ut på undersiden kommer jeg til å klinke når alt er herdet. Blir sikkert bra. På med latex hansker så ble kjemien blandet sammen. Har et ambivalent forhold til epoxy -et fantastisk lim som jeg rett og slett ikke tåler særlig bra. Prøver å unngå å søle hver gang, men gjør akkurat det -hver gang.. !! En sprøyte ble klargjort med kanyle for å komme til de sprekkene dere har lest om tidligere så jeg fikk limt disse også. Først ble sporet (nota) i alle plankene penslet rikelig med ufortynnet epoxy, før den løse fjæra fikk samme coating. Deretter ble nota lagt ned hvor de hørte hjemme, og et nytt strøk lim påført. Så blandet jeg fyllstoff (microfiber) i limet, til det antok en majonesaktig konsistens for å kunne fylle ut alle hulrom som måtte være der. Det er da epoxyen blir skummel. Kan på kort tid (spesielt hvis man har blandet for store mengder) gå varm, og herder på et øyeblikk. Jeg laget to porsjoner -en til hver side av båten. Har lite bilder fra denne sekvensen, ettersom kameraet mitt er minst like lite glad i epoxy som jeg selv er... Det gikk ganske greit.... Et par lite "søndags-vennlige" gloser glapp ut når jeg virkelig begynte å grise og søle med limet, og kanskje spesielt når den ene planken veltet ( ), men det gikk greit. Når fortykket lim var påført ble de ført sammen, og boltene slått ned. Jeg la en stor skive under mutterne og trakk det greit sammen. Overskytende lim ble skrapt bort. Ville lime plankene i omtrent den kurve de ville ende opp med når de presses på plass i båten, så jeg la en passende plank mellom bab/stb side, etter at jeg hadde kledd den i plast. Tvinger på hver ende ville da gi passende kurve. Så var det bare å løpe i dusjen med skrubb og rikelig med kraftig såpe, i håp om å få limsøl. Klærne gikk rett i vaskemaskinen (håper den tåler litt lim?) Plankene skal få stå inne til herding til i morgen kveld, så bærer det ut igjen til vaskerommet på stallen. Passe varmt og ikke for tørt. Er redd plankene vil sprekke opp hvis de blir i huset for lenge. Skal ikke ta av presset før om noen dager -så jeg er sikker på at limfugen har herdet skikkelig. (West sier vel en uke). Tja... Er i grunn veldig glad for at dette gikk så bra som det gjorde! Så av den grunn -og siden det er lørdag kveld- sier jeg "klikk" og hever glasset til en liten skål! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 30.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Etter 24 timers lagring av plankene innendørs så har overflate-sprekkene allerede begynt å komme. Limet er hardt og tilsynelatende herdet, så jeg fikk hjelp av nabogutten (som ikke lenger er noen liten gutt) til å hjelpe meg med å bære plankene ut. Om de var tunge hver for seg så var de på grensen til hva vi klarte å løfte når de var sammenmontert med alle tvingene i tillegg. Vi tok endel pauser på vei ut av huset, og måtte gi opp å få dem helt ut til stallen som jeg først hadde tenkt. Mobiliserte flere ungdommer til å bære, og fikk dem inn på vaskerommet hvor det er ca 12-15 grader Festet fyllplankene på dekket: Ellers litt sårt tiltrengt rydding av både båt og verksted. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bjørn Kenneth Svart 30.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2011 Dette er bare så ekstremt interessant lesing. Fått meg til å lese hele tråden fordelt over tre dager nå. Dette er jo en målrettethet på høyde med de aller beste idrettsutøverne. Når man klarer å holde motivasjon, intensitet og fokus på målet over så lang tid er det en prestasjon som er langt over det de fleste av oss kan prestere. At du i tillegg dokumenterer alt er jo da ekstremt spennende. Flere har nevnt bok, og jeg kan vel godt hive meg på den - men, da er jeg mer til e-bok, blogg etc. Og, skulle du trenge hjelp til dette skal jeg med glede hjelpe deg! Jeg håper virkelig jeg får gleden av å treffe deg på fjorden til sommeren. For ikke bare vil jeg se båten, men jeg vil møte mannen som har gjennomført dette utrolige arbeidet. Takk for at du deler og lar oss få innblikk i din verden! Sitér dette innlegget Bloggen min! | Mitt store gründerprosjekt: Norges største håndballmagasin på nett | Ferie i London Link to post
Svaap Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Takk for hyggelig anerkjennelse Bjørn Kenneth. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Løsnet tvingene til hyttesidene i dag. Limfugen så veldig fin ut. Måtte dele de fra hverandre for å kunne bære de inn på verkstedet. Der ble de lagt på høvelen for å slipe vekk det overskytende limet. Etter en stund så de slik ut: Begge plankene ble slipt før jeg mannet meg opp for et forsøk på å få de opp på båten. Vurderte å rigge til et par taljer i taket, men ville gjøre et forsøk på å bære de opp stigen. Mobiliserte akkurat nok til at jeg fikk lempet de opp, men kan forsikre om at det var på grensen! Spent opp igjen Blir interessant å bestemme kurven taket skal ha. Ser for meg at pilhøyen/buen i aktre del av hytta blir høyere enn fremme. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
alphaman Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 flott arbe jobber du mest alene eller får du hjelp av familien?tips ved bruk av syrefaste /304 bolter så må disse smøres med alu pasta eller annen smørepasta,ellers blir det skjerings.... stå på Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Opplevde noe problemer med at gjengene skar seg i forbindelse med bolting av forstevnen. Fungerte fint med teflon-fett. Prosjektet er 99,9999999% utført alene Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.