Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Trodde jeg svarte på det, det er i forhold til loddlinjen tverrskips. Altså to- til fire grader innover mot midten av båtens lengdeakse. Sånn omtrent.

 

Og nå har jeg også lest det Svaap skrev på forrige side. En av mine båtbyggerlærere sa: "Husk at en båt er et optisk bedrag. Ingen (tre)båter er symetriske, grunnen til at det ser ok ut, er at man ikke kan se hele båten på en gang". Så derfor er nødvendigvis dekkslinjen ikke det optimale utgangspunktet for å rette båten i water. Den ene rekka kan være betydelig lavere enn den andre siden. Water over dekket skal du bruke som kontroll. Men ut fra hvordan båten ble bygget, ble nullspantet rettet med loddsnor. Det samme ble stilk og stevn. Så det du skal gjøre er å feste loddsnorer til stilk og stevn. Rett opp etter stevnens loddsnor. Gå deretter bak båten og se at stilkens loddsnor stemmer. Deretter kan du sjekke om watringen av dekket stemmer med disse to. For om rekkene dine ikke har samme høyde i forhold til vannspeilet, vil det se underlig ut når mast etc. kommer på båten. Et av problemene mine, den gangen jeg sveiset nye rekkestøtter, var at jeg hadde hadde alle sammen i forskjellig høyde. Rekka i seg selv var noen centimeter lavere på den ene siden i forhold til den andre. Ved kontrollmål av Hulda, så er den ene siden av hekken et hakk lavere enn den andre siden. Det vises av alt på strammingen av strekkfiskene akter. Hadde jeg bare hatt ett akterstag, så hadde jeg ikke oppdaget det.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers så er ikke dette med water og klosser så bra ide heller. Ta heller en hageslange og fest i den ene rekka. Legg den under båten og opp til motsatt rekke. Fyll vann og se om det er forskjell på de to rekkene. Passer best de dagene det ikke er 32 kalde der du bor.

Ikke noe problem. Der han bor har de et produkt som kommer fra krumme rør som løser det problemet :newyearcheers: Jeg tror alle gårder er utrustet med hver sitt...

Link to post
Share on other sites

Fikk rettet båten opp så den står i lodd i forhold til stevnene.

 

Trakk en loddsnor mot forstevn og akterstevn som foreslått av Hulda.

 

 

29122010_002.jpg

 

29122010_005.jpg

 

Kontrollerte etterpå med et rettholt og vater på dekksnivå.

 

 

29122010_007.jpg

 

 

Før jeg kan feste rekkestøttene må jeg gjøre ferdig natene ytterst mot dollbordet.

For å åpne disse benyttet jeg en 5mm fres, og styringsanlegg til overfresen mot utsiden av den øverste bordgangen.

 

 

28122010_001.jpg

 

Kom ikke så langt før fresestålet knakk :rolleyes:

 

29122010_010.jpg

 

 

Fikk hjelp av fruen til å rette av de siste eikeplankene til hytta i går.

Så at det har utviklet seg små tørkesprekker allerede, så jeg satte plankene inn med olje etter høvling

 

 

28122010_004.jpg

 

 

Øvre og nedre lag skal limes/boltes til hverandre. Freser ut spor i hver ende og limer inn en løs fjær.

Kommer til å supplere med kobber-bolter ca hver halvmeter.

 

Fikk sjekket avrettingen i dag

 

 

29122010_012.jpg

 

Freset ut spor til list på to av plankene

 

 

29122010_020.jpg

 

29122010_021.jpg

 

 

 

Dagens oppdatering...

Link to post
Share on other sites

Ja eika har en lukket cellestruktur. Trekker enormt mye i endeveden (derfor setter jeg delene den veien ned i karet), men heller lite på tvers av fibrene. Blir omtrent som et sugerørs-struktur.

 

Men jeg får olje ned i sprekkene, og tørket av det overskytende dagen etter (blir bare liggende på overflaten uansett).

 

Har brukt veldig mye linolje under byggingen, men den siste dunken jeg kjøpte har vært av en fantastisk god/bedre kvalitet. Skikkelig feit og fin. Kjøpt hos Liers Produkter i nabokommunen. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Dagens økt ble viet til rekkestøttene.

 

Båten nå står i lodd med begge stevnene. Utfordringen besto i å finne en måte å få 3 graders vinkel tverrskips.

 

Fra tid til annen er jeg på Clas Ohlson eller tilsvarende, og finner meg selv i å kjøpe diverse som sikkert er kjekt å ha (blir ofte liggende i en skuff...)

I denne skuffen fant jeg en innretning som jeg kunne nyttegjøre meg av som hjelpemiddel til å kunne måle ut vinklene.

 

Ettersom dekket har ulik kurve i forskipet, midtskips og i akterskipet, så måtte jeg finne en enkel måte å måle 3 grader fra loddlinjen.

 

Her er løsningen:

 

29122010_013.jpg

 

29122010_015.jpg

 

Når jeg hadde mine 87 grader, og disse var overført til "grade-deleren" så festet jeg denne til et vater:

 

30122010_010.jpg

 

 

Så var det bare å vatre opp og måle vinkelen fra dollbordet til anvisningen på 87 grader

 

30122010_012.jpg

 

 

Ettersom båten er vatret opp i forhold til vannlinjen, så målte jeg ut lodd-stillingen til hver rekkestøtte, langskips.

 

 

Det ble en del frem og tilbake med hvor jeg skulle plassere hver rekkestøtte. Dette fordi jeg er avhengig av "fri bane" under dollbordet, slik at det er plass til en stor skive/mutter. Hindringer (spanter og knær) som ikke var distribuert nøyaktig likt på hver side, gjorde det vanskelig å opprettholde like stort mellomrom mellom hver støtte.

 

Jeg endte opp med å variere noe (dog med symmetri mellom babord/styrbord).

 

Vinklene ble skåret ut av "Gammel-Erik"

 

30122010_013.jpg

 

 

Bildet under viser resultatet 3 timer senere, når 20 rekkestøtter var vinklet inn og posisjonert nøyaktig der de skal stå.

 

Ser litt rotete ut, men det skyldes ulik høyde på støttene. Justerer denne snart.

Det kommer en rekke (4" bred og 1 1/2" høy) på denne, samt et profilert rekkebord som hvitmales.

 

 

30122010_017.jpg

 

30122010_016.jpg

 

Godt fornøyd med resultatet! :thumbsup:

 

:newyearcheers:

Link to post
Share on other sites

Hei, og godt nytt år.

Jeg lurer bare på et par ting. Vil ikke eikstøttene, og dekket under metallplata etter hvert bli misfarget svart? Forhindres dette ved bruk av bronsje?

Jeg trodde rekkestøttene skulle helle litt utover, men det er kanskje ikke slik på denne båttypen?

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Godt nytt år til alle!

 

Woody:

 

I og med at støttene blir stående i lukkede maskinsko, så er det avgjørende at endeveden er mettet med olje.

Jeg skal også sørge for et par lag med blymønje, og fugemasse -både under skoene mot dollbordet samt i selve forbindelsen rekkestøtte/sko.

 

Jeg har lest en gang -i forbindelse med at man tradisjonelt la en kobbermynt under masten ved rigging- at denne ved oksydering frigir kjemiske substanser som reduserer faren for råte. Vet ikke om det samme gjelder for bronse, men det velkjente grønne laget som legger seg etter noe tid kommer jo på begge metalltypene/legeringene.

 

Angående vinkelen på rekkestøttene, så er det som påpekt tidligere av blandt andre Komodo og Hulda, viktig at støttene ikke blir det første punktet som kommer i berøring ved for eksempel kaifortøyning, eller longside til en annen båt. Derfor vinkles disse litt innover tverrskips.

 

Losrekkene på de seilende losskøytene, hadde ofte rekkestøttene stående vesentlig lengre inn på dekk, nettopp for å unngå at disse blir første berørings-punkt ved bording av skip.

 

Nå skal jeg ut på verkstedet en tur...

Link to post
Share on other sites

Godt nytt år til alle!

 

Woody:

 

I og med at støttene blir stående i lukkede maskinsko, så er det avgjørende at endeveden er mettet med olje.

Jeg skal også sørge for et par lag med blymønje, og fugemasse -både under skoene mot dollbordet samt i selve forbindelsen rekkestøtte/sko.

 

Jeg har lest en gang -i forbindelse med at man tradisjonelt la en kobbermynt under masten ved rigging- at denne ved oksydering frigir kjemiske substanser som reduserer faren for råte. Vet ikke om det samme gjelder for bronse, men det velkjente grønne laget som legger seg etter noe tid kommer jo på begge metalltypene/legeringene.

 

Angående vinkelen på rekkestøttene, så er det som påpekt tidligere av blandt andre Komodo og Hulda, viktig at støttene ikke blir det første punktet som kommer i berøring ved for eksempel kaifortøyning, eller longside til en annen båt. Derfor vinkles disse litt innover tverrskips.

 

Losrekkene på de seilende losskøytene, hadde ofte rekkestøttene stående vesentlig lengre inn på dekk, nettopp for å unngå at disse blir første berørings-punkt ved bording av skip.

 

Nå skal jeg ut på verkstedet en tur...

 

Det er vel rimelig naturlig det at rekka ikke skal være første berøringspunkt ja.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

For å få rekkestøttene til å passe i maskinskoene gitt den skarpe vinkelen enkelte av dem har, så måtte jeg frem med fila for litt justeringer..

 

Trodde dette skulle bli en skikkelig møkkajobb, men alle 20 støttene var oppmålt og justert i løpet av et par timer.

 

 

02012011_005.jpg

 

02012011_002.jpg

 

 

Når alle støttene var målt opp til 25 cm høyde og vinklene var avsatt begge veier, så ble de sagt på båndsaga.

Tar litt tid ettersom sagbordets vinkel må justeres for hver støtte.

Startsyklusen -for å ikke glemme stoppetiden- på denne saga er laaaang, så jeg justerte alle vinklene mens saga gikk. Er veeeeldig klar over hvilken side av bladet som er den farlige, og jobber langsomt for å ikke komme i uvare for å justere på finger-antallet/lengden :sweat:

 

 

På denne måten vil topprekka få samme helning utover som dekket.

 

 

02012011_003.jpg

 

Ser plutselig mer båt ut med disse på plass.

 

Alltid artig å jobbe med noe som syntes på båten...

 

 

02012011_008.jpg

 

 

02012011_011.jpg

 

 

Bildet under viser hvordan boltene ska anbringes.

Tror jeg må kjøpe et par nye og lange bor til denne jobben.

Kan bli vanskelig å holde styringa på boret ettersom jeg skal borre på langs av veden.

 

Må så langt det lar seg praktisk gjennomføre sørge for at hullet kommer vinkelrett på maskinskoen, slik at skiven under dollbordet får godt anlegg med jevn trykkfordeling.

Av den grunn må jeg vinkle hullet gjennom rekkestøtta noe, som vildet under viser.

 

02012011_010.jpg

 

 

Kunne egentlig ønske meg en annen vinkel på pullerne som løygangen boltes til.

Det er en vinkel-forskjell mellom disse og rekkestøttene som jeg godt kunne vært foruten.

 

Kommer til å justere pullerne noe for å kompensere litt for dette.

 

02012011_016.jpg

 

På toppen av rekkestøttene skal det sages ut så en langsgående tapp står igjen (ca 20mm høy, 20mm bred).

Disse skjærer jeg ut før støttene monteres.

 

Neste nå blir å borre hullene i støttene.

 

 

:smash:

Link to post
Share on other sites

Skal bruke eik i rekka ja.

 

Kommer til å bruke samme skjøte-metode som på dollbordet (skrålask) som limes/boltes.

Blir ca 1,5" tykk og knappe 4" bred godt avrundet på alle hjørner.

 

Rekka festes til rekkestøttene ved hjelp av fjerbolter som går gjennom rekka paralellt med rekkestøttene.

Festes sideveis med skruer.

 

Skjøter fra riggen føres ofte på rekka, slik at denne bør sitte godt til resten av konstruksjonen.

Link to post
Share on other sites

Hvor havner bolten i rekkestøtta i forhold til den langsgående tappen du skal ha?

 

West System har en del gode råd og tips når det gjelder liming av eik, så jeg tror ikke det blir noe problem.

 

Bare så det er sagt, den jobben du gjør står det respekt av. Dette blir "bærre lækkert." :thumbsup:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...