Snekker'n Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Fortsatt ikke fått tak i fres. Er det selve fresestålet du mangler? Har du 8 mm tange? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Svaap Svart 30.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Lykken sto meg bi i går aftes... Var på en Jernia-forretning hvor de hadde fresen. Ikke nok med det, de ville avvikle utsalg av fresestål så jeg fikk to for prisen av en Virker som om dette er varer som blir hyllevarmere hos forhandlerne, og at de av den grunn tar/har tatt de ut av sortimentet. (Logisk konsekvens). De senere år har jeg reagert litt på linolje (allergi?) og blir preget av det i flere dager etter hudkontakt. Ettersom jeg har oljet inn all eik så må jeg vente litt med å komme videre med overbygget. Det som står for tur nå, er å frese/drive nat på stb side, samt å nate disse. Deretter skal jeg montere rekkestøtter/rekke, samt å ta ned hytteveggene for å forberede anleggsflatene for montering. Håper at temperaturen i slutten av april er såpass høy at jeg kan få limt finèrtaket på plass. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 2.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Vi har vært uten router i 14 dager nå, men er nå på nett igjen Drevgarnet er nå lagt og jeg har jobbet for å få natingen gjort. Eika har nok tørket godt nå, og jeg tror det var lurt å vente med å drive plankene mot dollbordet. Ettersom jeg kun hadde igjen 5 patroner med natemasse så konsentrerte jeg meg om styrbord side i første omgang. Primet og hadde da en times herdetid på denne før jeg kunne presse i massen. Linoljen har gjort jobben sin i den forstand at sprekkdannelser i eika er bremset opp og delvis har lukket seg. Diverse plugging av forsenkede skruer fyller ventetiden på primeren Både eik og furu Polyurethan-lim holder for slik liming Måtte friske opp forsenkingen i eika siden det nok har kommet olje inn som vil redusere heft for limet Blymønje blir påført alle kontaktflater og potensielt problemområder for råtesopp og fanteri... Så ble natepistolen ladd, og guffa presset ut Plagsomt mye vann på verkstedet nå. Fordelen er jo at båten ikke sprekker opp når vårsola og varmen kommer. Jeg fikk påbegynt oppklossing som er ment å skulle gi pullerne i akterdekket god fundamentering mot spantene under dekk. Pullerne får skikkelig juling så disse må boltes gjennomgående -derfor disse distansestykkene. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Farco Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Rått!!!!! (Bokstavelig sagt) Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Woody Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 (redigert) Polyuretanlim er ikke så bra som epoxy, så der er vi nok uenige med hensyn til hva som er bra nok. "Kun det beste er godt nok." Redigert 2.April.2011 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Farco Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Polyuretanlimlim er nok MYE bedre enn epoxy i gitte sammenhenger. Så er det andre limsorter som er bedre enn begge de forannevnte i atter andre sammenhenger.... Og når vi først er inne på dette temaet: Epoxy er ikke godkjent som lamineringslim i yrkesbåtsammenheng, og vil nok aldri bli det heller, av helt naturlige årsaker Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Superkul Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 utrolig bra - et håndtverk uten sidestykke - vm i båtbygging og du hadde gått av med seieren - garantert Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Woody Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 (redigert) Polyuretanlimlim er nok MYE bedre enn epoxy i gitte sammenhenger. Så er det andre limsorter som er bedre enn begge de forannevnte i atter andre sammenhenger....Og når vi først er inne på dette temaet: Epoxy er ikke godkjent som lamineringslim i yrkesbåtsammenheng, og vil nok aldri bli det heller, av helt naturlige årsaker Jeg mente selvfølgelig til liming av trepropper. Redigert 3.April.2011 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Svaap Svart 3.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Valg av limtyper er nok en vitenskap i seg selv og noe jeg ikke skal påstå å kunne så mye om, men litt har man jo lest.. Det polyuretan limet jeg har brukt (Bostik PU 800) har holdfasthetsklasse D4 og egner seg antakelig ganske godt til å lime propper, ettersom det gir en viss oppskumming og dermed gapfyllende egenskaper. Det er nok av de sterkere alternativene når man snakker om 1-komponent lim. Men Woody har nok rett i at epoxy i denne sammenhengen nok sitter enda bedre, uten at jeg er redd for at proppene mine vil sprette ut. Proppene i dekket vil jeg kun bruke epoxy. Proppene i fenderbordgangen vil også dekkes av fenderlisten. En ting er i alle fall sikkert; limet sitter forbasket godt på fingrene mine. Skrubb og kraftig såpe har ingen effekt så jeg sitter nå her med brunflekkede fingre Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Woody Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Det er denne oppskummingen jeg ikke liker. Den vil ikke presse ut proppene? Jeg brukte polyuretanlim på teak en gang, og ble litt overrasket da hele stasen begynte å svelle opp. Måtte begynne med skrutvinger o.l. Er enig i at det sitter ganske bra. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
SandAnker Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 resultatet så langt ser i hvertfall veldig bra ut, med det ene eller andre lim typen Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 En ting er i alle fall sikkert; limet sitter forbasket godt på fingrene mine. Skrubb og kraftig såpe har ingen effekt så jeg sitter nå her med brunflekkede fingre Prøv med fet håndkrem (Spenol) eller matolje på hendene FØR du jobber med limtyper som setter seg som f.. på hendene. Hva med engangs pudrede latex-hansker? Ikke akryl, de er ikke så sterke. Følger prosjektet nøye, og har bare et ord: IMPONERENDE! Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Finn Erik Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Plagsomt mye vann på verkstedet nå. Fordelen er jo at båten ikke sprekker opp når vårsola og varmen kommer. Båten er jo neste sjøsatt Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Hei Litt vedr. limtype; Polyurethane er utvilsomt bra isolert sett. Problemet med dette produktet er at du sansynligvis vil oppleve at noen plugger regelrett ekspanderer helt eller delvis ut av hullet ved herding. (avhengig av mengde lim / press i pasning) Du risikerer altså å måtte plugge noen hull på nytt men dette er til å leve med. Værre er det at du mister kontrollen mht plugger som delvis har ekspandert ut av hullet. Etter sliping risikerer du x-antall løvtynne plugger, samt stor usikkerhet generelt. Jeg ville helt klart gått for epoxy for pluggene. Jeg har selv valgt dette limet på mine prosjekter med godt resultat. Det eneste problemet med epoxy er at limet kan penetrere litt noe utover i treverket... Dette gir som resultat en "unødvendig" synlig limfuge, spesielt i bløtt tre som furu, lerk, oregonpine etc. Dette kan i sin tur også medføre at limfugen blir for noe "tørr". Dette kan enkelt kompenseres med noe filler i limblandingen, ref. generelle limprosedyrer for epoxy. PS; Jeg har også brukt Araldite med godt resultat. Araldite er mer tyktflytende enn West etc, konsistensen er perfekt til plugging, det enkle er ofte det beste som de sier på Rema1000. Svaap blir fantastisk flott, imponerende innsats! (jeg VET hvor mye jobb som ligger bak..) Lykke til videre! Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 3.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Redd jeg trenger ca 1,8 meter under kjølen før balja flyter -Ikke nok med det, men i natt har "proppen" gått, og vannet er borte Må bestille mer natemasse for å fullføre den delen. Ville bli ferdig med plugging av diverse forsenkerhull med ymse diametre. Noen av dem var så store at jeg ikke har pluggborr til hjelp. Da må de lages. Fremgangsmåten hadde vært veldig rett frem med en dreibenk, men det har jeg altså ikke (ennå). Laget først et passe langt stykke som er kvadratisk i snittet tilsvarende diameter på ønsket plugg. Deretter deles denne inn i 8-kant med en snedig liten innordning som har sitt utgangspunkt i vår kjære "Hypotagoras' læresetning" hvor et forhåndstall deler inn sideveggene inn i 3 deler. Jeg husker ikke forhåndstallet i farten, men det kan dere søke opp på nettet -som jeg gjorde. Bildet viser hvordan den ser ut Og videre hvordan den brukes Resten tas med fila Fortsatt litt igjen før denne er rund. For å lettere kunne entre proppene så laget jeg en fas ved å rotere den forsiktig på hjørnet av smergel-steinen. Så kuttet jeg disse i bunn av hakket med båndsagen og vips, ferdige propper som er monteringsklare. Fikk også limt på plass hulkilen til styrebrønnen på hver side, samt nok en gang forsøkt å bestemme meg for hvor vinsjene skal stå. Dette kan vel regnes som "garnityr" når båten er ferdig og riggingen skal defineres, men jeg må bestemme innfestingen nå for å få gjort ferdig karmene. Hadde egentlig tenkt å lage en ramme til et gedigent verdenskart jeg har kjøpt. Greit å begynne å plotte ruta på de store verdenshav allerede ... ( )... eller er det kanskje litt tidlig Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 3.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 fs: Takk for en fyldig kommentar om lim. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Komodo Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Er dette fra skrogsiden? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 4.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Komodo: Ja bildet er tatt fra skrogsiden. Det er en av strekkboltene som er skjult bak denne... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Komodo Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Da bør du vippe ut de pluggene mens leken er god... De pluggene har endeved ut, det er ikke helt stuerent Du kan risikere at de suger vann som trekker seg videre inn i huden. Hvis du bytter ut de pluggene nå kan du spare deg for større skader senere. Skaff deg heller et pluggbor i riktig diameter. Hvilken diameter er det forresten? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Svaap Svart 4.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Hmmm.... en tankevekker. Takk for advarselen. Diameterene er 33mm og 25mm. Kanskje du "kjenner noen" som kunne laget et par propper for meg.... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Finn Erik Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 (redigert) Som Komodo skriver er det bare å skaffe seg et pluggbor..... De finnes gjerne i sett med bor og pluggbor som passer til hverandre, mener å huske at et slikt sett koster ca.kr. 500.- utrolig kjekt og lettvint...... Som du ser har jeg lagt inn en link under........ Det blir også kaldt Spunsfres, Link Redigert 4.April.2011 av Finn Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Her er linken til SPUNSER (ble litt mange "slasher" i linken over.... ) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 osa: Hvis du leser litt i tråden her, så skjønner du at Svaap vet hva dette er. Jeg vil påstå bedre enn de fleste på baatplassen. Problemet var at han ikke fant store nok.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Svaap Svart 4.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Takk for tips til korrekte pluggborr. Jeg har et sett liggende av den typen det linkes til, men ikke i riktig størrelse. Måtte ut på verkstedet for å sjekke dimensjonene... For små. Har bestilt 12 patroner med natemasse i dag. Fikk ned drevgarn mot styrebrønnen i ettermiddag Alle proppene i øverste bordgang er slipt flush. Kappet og slipte ned den innvendige hulkilen til styrebrønnen. Disse skal høvles/slipes så de går ut i null mot bakveggen. Et bilde av propper som antakelig må ut Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Komodo Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 25mm er kurant, 33 er ikke. En mulighet er jo å sjekke om det er en hullsag som (tilfeldigvis) har riktig innvendig diameter. Litt tungvindt, men det går jo hvis du ikke skal ha mange En annen mulighet er å lage et hullbor til formålet. Har aldri gjort det, men det bør kunne gå. En tredje mulighet er å bore opp hullet til en kurant dimensjon Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.