Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Når det gjelder bronse vs skipsspiker..

 

Bronse har som sagt en lavere skjærspenningsmodus enn stål. Vanlig 210GPa stål, som er den vanligste, har en skjærspenning på rundt 75GPa. Bronse ligger på rundt 40GPa. Det vil si at en skipsspiker med samme diameter som en bronseskrue tåler rundt det dobbelte. Så hva som blir mest solid avhenger av hvilke dimensjoner du har på boltene :yesnod:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Takk for nyttig informasjon om skjærspenningsmodus.

Tror jeg går for 5,5mm bronseskruer -det holder sikkert i massevis. Står 2 skruer i hver rekkespiker, kan alternativt borre opp ett til..

 

Anders:

Det blir nok ikke baugpropell, men nyttig kunne det nok vært. Disse båtene er vel omtrent like lette å snu som en blåhval... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Går fint an å bruke syrefast sammen med eik, men det syrefaste må ha en fin overflate for at garvesyren i eika ikke skal spise opp stålet. Tenker her først og fremst på kjølbolter som går gjennom spantet og kjølstokken. Før brukte de mye bronse sammen med eik for å slippe dette problemet hvis det var eik med mye garvesyre i. :smiley:

 

Javisst ja, det var jo det Svaap skrev; "syrefast og eik går ikke sammen!" Hadde jeg ikke lest tråden din, så hadde jeg ikke skjønt det, og sikkert brukt syrefaste skruer hele veien. Nå vet jeg bedre, og det føles godt! :cheers_wine:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

I stand corrected! (som så mange ganger før....) :lipseal:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er fortsatt varmt og fint vær på østlandet.

 

For å hindre for rask tørking og følgelig oppsprekking av emnene til rekkebordene så smurte jeg endeveden inn med et tykt lag maling.

 

 

Rekkeplanken skal monteres på utsiden av rekkestøttene og skal være hvitmalte.

Fine emner.

 

12052011_002.jpg

 

 

12052011_001.jpg

 

 

 

Knærne til rekka måtte justeres noe i bredden slik at overgangen til svineryggen (som er smalere) ble jevn.

Her har jeg høvlet noe på innsiden.

 

 

12052011_003.jpg

 

 

Svineryggen skal rundes i toppen.

 

Er litt usikker på om jeg liker disse. Er med på å gi båten noe mer spring, men de forstyrrer litt inntrykket av fellingene på dollbordet. Får se om de får bli..

 

 

12052011_004.jpg

 

 

 

12052011_005.jpg

 

 

Samme prosedyre på babord side

 

 

12052011_006.jpg

 

 

 

Jeg vil definitivt ikke montere de samme plankene på akterdekket, men vil la knærne avsluttes med en kurve mot dollbordet. Syntes ikke det ble noe pent med en forhøyning av dollbordet så de kasseres!

 

 

 

 

12052011_009.jpg

 

 

12052011_008.jpg

 

 

 

Det er visse ting som må på plass før helheten svarer deg med sannheten.

 

Selve rekka skal høvles ned i tykkelsen med ca 5mm. Vil gi et mer harmonisk preg.

Dette gjør jeg mens den er på båten med elhøvel.

 

 

Dagens oppdatering....

 

:seeya:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir dette vannet ført kontrollert ut fra skutesiden - Kan ellers bli noen stygge felt nedover med skittvann. Vi har felt inn spygatt i rustfritt stål med leppe som fører vannet utover fra siden. Fire på hver side (kunne ha hvert fem) og de funker bra med en åpning på ca. 10 cm så lenge vi oppholder oss temperert område og ikke i isøde.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Rekkebordet på ei seilskøyte har normalt god åpning både på over og underside. Det ser penest ut, overvann på dekk renner godt unna men har den bakdel at de sorte møkkastripene som kommer på fribordet ved nedbør fordeles over mesteparten av båtens lengde. Ser ikke helt hvordan det kan unngås uten å la rekkebordet dekke hele rekkehøyden og sette inn spygatt(som Jawik sier). Jeg synes imidlertid det blir feil på ei vakker lita seilskøyte som Svaap.

Link to post
Share on other sites

Nå er det regnvannet som lager disse stripene. Den gangen jeg bedrev trebåt, så laget jeg gjerne en list som ble skrudd på dollbordet. Denne listen hadde et par åpninger der regnvannet naturlig kunne renne ut. Altså, listen er ikke 'kontinuerlig', for å si det slik. Listen behøver ikke være høyere enn 2- til 3 centimeter. Slike lister har også reddet hundrevis av sjakkelbolter, briller og gud-vet-hva fra å trille overbord. Du vil erfare det selv når du begynner å seile. Hvor mye det er som triller overbord, og hvor lite det skulle til for at katastrofen ikke skulle intre. På Hulda hadde jeg mange timer med å lage 'falske' rekker i stål. Jeg er meget godt fornøyd med resultatet. Jeg har dreneringen inne på dekk og i rør ned til vannlinjen. Du trenger 1 åpning i listen. Legg den rett på utsiden av rekkestøttene. Da får du i tillegg kun en liten stripe av møkk på hver side av båten. Jeg er temmelig sikker på at du har tegning av en slik list.... Problemet ditt er å finne ut hvor laveste punktet på dekket befinner seg når båten er i garasjen. Jeg ville anbefale å vente med listen til SVAAP ligger på vannet med riggen montert. Jeg bommet med et par meter på Hulda, og måtte lage et ekstra dren på hver side av båten.

Link to post
Share on other sites

Er nok fornuftig å vente med visse ting til båten ligger i sitt rette element, som det blir sagt over.

 

 

Helgen har gått til endel andre sysler, men jeg fikk montert rekka i dag.

Sørget for at forsenkingen av boltene i toppen av rekkestøtten ble fylt opp av fugemasse, så det ikke skal kunne stå vann som vil skape problemer.

 

 

 

15052011_002.jpg

 

 

15052011_004.jpg

 

 

 

Hullene til tappene i rekka ble også fylt med samme guffa, før jeg forsiktig manøvrerte hele greia på plass igjen.

 

 

15052011_006.jpg

 

 

Nå gjaldt det å få rekka helt nedpå støttene!

 

 

15052011_015.jpg

 

 

Ser bra ut.

 

 

Bunnsvilla på takstolene har vært til stor irritasjon med alt arbeidet jeg har hatt på dekk, men i dag var de en velsignet godt plassert hjelpemiddel for å øve press nedover mot rekka. :thumbsup:

 

 

15052011_016.jpg

 

 

15052011_017.jpg

 

 

Gleder meg nok en gang over at denne delen av prosjektet er lukket og ikke skal demonteres mer!

 

 

Begynte så vidt på å runde en passende radie på de bakre hjørnestolpene til hytta.

 

 

15052011_019.jpg

Link to post
Share on other sites

....Sola kom tilbake igjen etter en relativt våt dag...

 

Litt dårlig fremdrift samt at jeg er alene hjemme, gjorde at jeg kom meg ut på verkstedet igjen for å stikke ut et av rekkebordene.

 

Fikk spent opp noen finèrmaler utenpå rekkestøttene og målte av fast avstand ned til fenderbordgangen.

 

Ut med lang mal og emne til oppmerking.

 

 

150520112_001.jpg

 

 

 

 

150520112_004.jpg

 

 

 

 

150520112_011.jpg

 

 

Fyre opp sirkelsaga på en søndag etter kl 21 utendørs? :rolleyes: ...njeeei -det får vente til i morgen.

 

 

 

 

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Travle dager med forberedelser til konfirmasjon hjemme.

 

Skal lage 4 tunbord som jeg såvidt har begynt på.

Fant i går ut at jeg ville lage dette etter lafte-prinsipper, og startet med det etter arbeid i dag.

 

Gikk et halvt kurs for mange år siden men husker ikke noe fra det, men jeg får lese meg opp på knutene.

 

 

Ettermiddagens resultat

 

 

16052011_009.jpg

 

 

 

 

Ha en flott feiring av Nasjonaldagen vår i morgen! :flag:

Link to post
Share on other sites

En liten avsporing fra de vanlige oppdateringene på båten.

 

 

Leker litt med laft, og har laget delene til 3 bord som skal brukes i konfirmasjonen

 

 

22052011_007.jpg

 

 

22052011_028.jpg

 

 

22052011_008.jpg

 

 

22052011_006.jpg

 

 

 

Beklager avsporingen, men jeg fikk nå tid til litt båt også :wink:

 

 

 

Skar ut rekkebordet med en stikksag. Ikke det ideelle verktøyet for lengre kutt med sirkelsaga var utlånt..

Litt justeringer med høvelen etterpå var nødvendig.

 

 

22052011_016.jpg

 

 

Litt knot å spenne opp på grunn av lengden, men med hjelp av kiler og avstandsklosser fikk jeg det korrekt plassert.

 

 

22052011_017.jpg

 

 

22052011_023.jpg

 

 

22052011_025.jpg

 

 

 

Å jobbe med denne laftingen tærer på kreftene. Rimelig gjennom-sliten etter å herjet med disse i helgen.

 

Målet for uken er å få på plass de andre rekkebordene, samt montere rekkespikerene med bronseskruer som har kommet.

 

 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk tips om å sjekke ut denne tråden. Har brukt flere timer i dag på å skumme gjennom tråden fra begynnelse til slutt. Er bare helt målløs over arbeidet som nedlegges her og ikke minst hvilket utrolig bra resultat dette blir. Kommer til å følge tråden spent fremover og gleder meg til å se denne fantastiske båten i sitt rette element :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...