Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Lykken sto meg bi i går aftes... :thumbsup:

 

Var på en Jernia-forretning hvor de hadde fresen.

Ikke nok med det, de ville avvikle utsalg av fresestål så jeg fikk to for prisen av en :thumbsup:

 

Virker som om dette er varer som blir hyllevarmere hos forhandlerne, og at de av den grunn tar/har tatt de ut av sortimentet.

(Logisk konsekvens).

 

De senere år har jeg reagert litt på linolje (allergi?) og blir preget av det i flere dager etter hudkontakt.

Ettersom jeg har oljet inn all eik så må jeg vente litt med å komme videre med overbygget.

 

Det som står for tur nå, er å frese/drive nat på stb side, samt å nate disse.

Deretter skal jeg montere rekkestøtter/rekke, samt å ta ned hytteveggene for å forberede anleggsflatene for montering.

 

Håper at temperaturen i slutten av april er såpass høy at jeg kan få limt finèrtaket på plass.

 

 

:yesnod:

Link to post

Vi har vært uten router i 14 dager nå, men er nå på nett igjen :thumbsup:

 

 

Drevgarnet er nå lagt og jeg har jobbet for å få natingen gjort.

 

 

02042011_007.jpg

 

 

Eika har nok tørket godt nå, og jeg tror det var lurt å vente med å drive plankene mot dollbordet.

Ettersom jeg kun hadde igjen 5 patroner med natemasse så konsentrerte jeg meg om styrbord side i første omgang.

Primet og hadde da en times herdetid på denne før jeg kunne presse i massen.

 

 

02042011_001.jpg

 

 

02042011_002.jpg

 

 

Linoljen har gjort jobben sin i den forstand at sprekkdannelser i eika er bremset opp og delvis har lukket seg.

 

 

02042011_010.jpg

 

 

Diverse plugging av forsenkede skruer fyller ventetiden på primeren

 

 

02042011_014.jpg

 

 

Både eik og furu

 

 

02042011_017.jpg

 

 

Polyurethan-lim holder for slik liming

 

 

02042011_011.jpg

 

 

02042011_012.jpg

 

 

Måtte friske opp forsenkingen i eika siden det nok har kommet olje inn som vil redusere heft for limet

 

 

02042011_015.jpg

 

 

02042011_020.jpg

 

 

Blymønje blir påført alle kontaktflater og potensielt problemområder for råtesopp og fanteri...

 

 

02042011_023.jpg

 

 

02042011_030.jpg

 

 

Så ble natepistolen ladd, og guffa presset ut

 

 

02042011_004.jpg

 

 

02042011_005.jpg

 

 

Plagsomt mye vann på verkstedet nå.

Fordelen er jo at båten ikke sprekker opp når vårsola og varmen kommer.

 

 

02042011_028.jpg

 

 

Jeg fikk påbegynt oppklossing som er ment å skulle gi pullerne i akterdekket god fundamentering mot spantene under dekk. Pullerne får skikkelig juling så disse må boltes gjennomgående -derfor disse distansestykkene.

 

 

02042011_036.jpg

 

 

 

 

:seeya:

Link to post

Polyuretanlimlim er nok MYE bedre enn epoxy i gitte sammenhenger. Så er det andre limsorter som er bedre enn begge de forannevnte i atter andre sammenhenger....

 

Og når vi først er inne på dette temaet: Epoxy er ikke godkjent som lamineringslim i yrkesbåtsammenheng, og vil nok aldri bli det heller, av helt naturlige årsaker

Link to post

Polyuretanlimlim er nok MYE bedre enn epoxy i gitte sammenhenger. Så er det andre limsorter som er bedre enn begge de forannevnte i atter andre sammenhenger....Og når vi først er inne på dette temaet: Epoxy er ikke godkjent som lamineringslim i yrkesbåtsammenheng, og vil nok aldri bli det heller, av helt naturlige årsaker

Jeg mente selvfølgelig til liming av trepropper.:rolleyes::headbang:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post

Valg av limtyper er nok en vitenskap i seg selv og noe jeg ikke skal påstå å kunne så mye om, men litt har man jo lest..

 

Det polyuretan limet jeg har brukt (Bostik PU 800) har holdfasthetsklasse D4 og egner seg antakelig ganske godt til å lime propper, ettersom det gir en viss oppskumming og dermed gapfyllende egenskaper.

Det er nok av de sterkere alternativene når man snakker om 1-komponent lim.

 

Men Woody har nok rett i at epoxy i denne sammenhengen nok sitter enda bedre, uten at jeg er redd for at proppene mine vil sprette ut.

Proppene i dekket vil jeg kun bruke epoxy.

 

Proppene i fenderbordgangen vil også dekkes av fenderlisten.

 

En ting er i alle fall sikkert; limet sitter forbasket godt på fingrene mine. Skrubb og kraftig såpe har ingen effekt så jeg sitter nå her med brunflekkede fingre :rolleyes:

Link to post

En ting er i alle fall sikkert; limet sitter forbasket godt på fingrene mine. Skrubb og kraftig såpe har ingen effekt så jeg sitter nå her med brunflekkede fingre :rolleyes:

Prøv med fet håndkrem (Spenol) eller matolje på hendene FØR du jobber med limtyper som setter seg som f.. på hendene. Hva med engangs pudrede latex-hansker? Ikke akryl, de er ikke så sterke.

 

Følger prosjektet nøye, og har bare et ord: IMPONERENDE!

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Hei

 

Litt vedr. limtype;

 

Polyurethane er utvilsomt bra isolert sett. Problemet med dette produktet er at du sansynligvis vil oppleve at noen plugger regelrett ekspanderer helt eller delvis ut av hullet ved herding. (avhengig av mengde lim / press i pasning) Du risikerer altså å måtte plugge noen hull på nytt men dette er til å leve med. Værre er det at du mister kontrollen mht plugger som delvis har ekspandert ut av hullet. Etter sliping risikerer du x-antall løvtynne plugger, samt stor usikkerhet generelt.

 

Jeg ville helt klart gått for epoxy for pluggene. Jeg har selv valgt dette limet på mine prosjekter med godt resultat. Det eneste problemet med epoxy er at limet kan penetrere litt noe utover i treverket... Dette gir som resultat en "unødvendig" synlig limfuge, spesielt i bløtt tre som furu, lerk, oregonpine etc. Dette kan i sin tur også medføre at limfugen blir for noe "tørr". Dette kan enkelt kompenseres med noe filler i limblandingen, ref. generelle limprosedyrer for epoxy.

PS; Jeg har også brukt Araldite med godt resultat. Araldite er mer tyktflytende enn West etc, konsistensen er perfekt til plugging, det enkle er ofte det beste som de sier på Rema1000.

 

Svaap blir fantastisk flott, imponerende innsats! (jeg VET hvor mye jobb som ligger bak..)

 

Lykke til videre!

 

Mvh

Link to post

Redd jeg trenger ca 1,8 meter under kjølen før balja flyter :smiley:

-Ikke nok med det, men i natt har "proppen" gått, og vannet er borte :thumbsup:

 

 

 

Må bestille mer natemasse for å fullføre den delen.

 

Ville bli ferdig med plugging av diverse forsenkerhull med ymse diametre.

Noen av dem var så store at jeg ikke har pluggborr til hjelp.

Da må de lages.

 

 

Fremgangsmåten hadde vært veldig rett frem med en dreibenk, men det har jeg altså ikke (ennå).

 

Laget først et passe langt stykke som er kvadratisk i snittet tilsvarende diameter på ønsket plugg.

 

Deretter deles denne inn i 8-kant med en snedig liten innordning som har sitt utgangspunkt i vår kjære "Hypotagoras' læresetning" hvor et forhåndstall deler inn sideveggene inn i 3 deler.

Jeg husker ikke forhåndstallet i farten, men det kan dere søke opp på nettet -som jeg gjorde.

 

 

Bildet viser hvordan den ser ut

 

 

03042011_010.jpg

 

 

Og videre hvordan den brukes

 

 

03042011_011.jpg

 

 

03042011_012.jpg

 

 

03042011_013.jpg

 

 

03042011_014.jpg

 

 

Resten tas med fila

 

 

03042011_015.jpg

 

Fortsatt litt igjen før denne er rund.

 

 

For å lettere kunne entre proppene så laget jeg en fas ved å rotere den forsiktig på hjørnet av smergel-steinen.

 

 

03042011_016.jpg

 

 

Så kuttet jeg disse i bunn av hakket med båndsagen og vips, ferdige propper som er monteringsklare.

 

 

03042011_007.jpg

 

 

03042011_008.jpg

 

 

03042011_009.jpg

 

 

 

Fikk også limt på plass hulkilen til styrebrønnen på hver side, samt nok en gang forsøkt å bestemme meg for hvor vinsjene skal stå.

Dette kan vel regnes som "garnityr" når båten er ferdig og riggingen skal defineres, men jeg må bestemme innfestingen nå for å få gjort ferdig karmene.

 

 

03042011_017.jpg

 

 

03042011_018.jpg

 

 

03042011_019.jpg

 

 

 

Hadde egentlig tenkt å lage en ramme til et gedigent verdenskart jeg har kjøpt.

Greit å begynne å plotte ruta på de store verdenshav allerede ... ( :giggle: )... eller er det kanskje litt tidlig :rolleyes:

 

 

:seeya:

Link to post

Da bør du vippe ut de pluggene mens leken er god...

 

De pluggene har endeved ut, det er ikke helt stuerent :nonod: Du kan risikere at de suger vann som trekker seg videre inn i huden.

 

Hvis du bytter ut de pluggene nå kan du spare deg for større skader senere. Skaff deg heller et pluggbor i riktig diameter. Hvilken diameter er det forresten?

Link to post

Som Komodo skriver er det bare å skaffe seg et pluggbor.....

De finnes gjerne i sett med bor og pluggbor som passer til hverandre, mener å huske at et slikt sett koster ca.kr. 500.- utrolig kjekt og lettvint......

Som du ser har jeg lagt inn en link under........

 

 

3100041.jpg

 

Det blir også kaldt Spunsfres, Link

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post

osa: Hvis du leser litt i tråden her, så skjønner du at Svaap vet hva dette er. Jeg vil påstå bedre enn de fleste på baatplassen.

Problemet var at han ikke fant store nok....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Takk for tips til korrekte pluggborr.

 

Jeg har et sett liggende av den typen det linkes til, men ikke i riktig størrelse.

Måtte ut på verkstedet for å sjekke dimensjonene...

 

 

040411_001.jpg

 

 

040411_002.jpg

 

For små.

 

 

Har bestilt 12 patroner med natemasse i dag.

Fikk ned drevgarn mot styrebrønnen i ettermiddag

 

 

04042011_003.jpg

 

 

04042011_005.jpg

 

 

Alle proppene i øverste bordgang er slipt flush.

 

Kappet og slipte ned den innvendige hulkilen til styrebrønnen.

Disse skal høvles/slipes så de går ut i null mot bakveggen.

 

 

04042011_004.jpg

 

 

Et bilde av propper som antakelig må ut

 

 

04042011_002.jpg

 

 

:diving:

Link to post

25mm er kurant, 33 er ikke. En mulighet er jo å sjekke om det er en hullsag som (tilfeldigvis) har riktig innvendig diameter. Litt tungvindt, men det går jo hvis du ikke skal ha mange :smiley:

En annen mulighet er å lage et hullbor til formålet. Har aldri gjort det, men det bør kunne gå. En tredje mulighet er å bore opp hullet til en kurant dimensjon :sailing:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...