Jump to content

Bør jeg ha solcellepanel, og hvilket?


Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei

Jeg vurderer solcellepanel på båten. Jeg har forsåvidt nok forbruksbatterier, 300Ah, men har ikke landstrøm. Derfor er det ikke alltid like lett å få ladet disse helt opp etter endt helgetur på sjøen. Særlig om man er fristet til å dra på litt, eller rett og slett ikke har vært så langt av gårde.

 

Er særlig kjøleskapet som spiser Ah'ene mener jeg...... Det er på 85liter.

 

Er det spesielle fabrikat jeg bør/ ikke bør ha? Og hvilken effekt?

Er det plasser der det er gunstige priser?

 

Hva med sjøsprøyt og salt, må de rengjøres om det har vært litt ruskete på turen?

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

bør vell opp i 100w. ca8A.(er vel de største det)

så med full lading med sol tar det vel 30-40 timer.(å da tipper jeg de ikke er toppladet) som du vel er ute etter, om du klarer det er jeg også veldig usikker på om du ikke lar båten ligge flere uker.men fordelen er jo att du tapper batt mindre da nå du bruker kjøleskapet så holder vel solpanelet batterien bedre.men har du tappet de mye ned så er vel en lader eneste mulighet til å få de på topp igjen.

jeg trur dette er en dårlig løsning med liten efekt til en dyr pris.

men har ikke erfaring med det selv

Link to post
Share on other sites

problemet mit er også manglende landstrøm på hjemmehavnen. Båten kan fort ligge flere uker uten å bli brukt, og med lensealarm + div andre små strømforbrukere på, tapper disse batteriene. Dessuten har eg litt lav ladespenning. Så poenget er kun å toppe batteriene.Ikke lade dei opp! Trodde kanskje et 20w skulle holde?

Link to post
Share on other sites

Ja, hadde det vært landstrøm, hadde det ikke vært noe problem. Da hadde jeg greid meg fint gjennom helgen, og enda litt til. Men når helgen starter med kanskje 60-70% kapasitet, er det verre.

 

Men 20w høres litt lite ut, eysteind??

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Jeg har to, ett på 50W + ett 100 W og min båt er i Middelhavet. Dette er ikke så mye, og jeg vil ikke anbefale solcellepanel under 50 W dersom en skal ha noe glede av det, og gjerne mer her som ikke er all verdens med sol. Det bør også være stillbart, effekten går drastisk ned dersom de ikke er vinklet mot sola.

Link to post
Share on other sites

Min erfaringer at panelene må stilles inn slik at solen treffer rett på dem. Dersom dette ikke er mulig blir effekten vesentlig redusert. Jeg har et 35W panel og 110Ah batteri og båten ligger i bøye uten landstrøm. Med solen rett på pannelet (gunstigste vinkel) måler jeg ca 1,5A men med panelet flatt på dekk og solen inn på skått synker ladestrømmen til 0,2A. Dette panelet er ikke nok til å gi særlig lading uten at det "følger" solen.

Selv med 10 slike liggende rett på dekk vet jeg ikke om det hadde gitt noe særlig hjelp.

Så mitt råd er at det viktigste er å montere det slik at solen kommer "rett" på, med båten i bøye har dette vist seg vanskelig.

Link to post
Share on other sites

Det er veldig stor forskjell fra produsent til produsent på hvor mye panelet lader med solen inn på skrå. Jeg leste en teat av paneler like før jul, hvor noen paneler kom ut med nesten full effekt når de lå flatt på dekket mens andre hadde nært inn på null effekt. Jeg skal se om jeg finner testen når jeg kommer hjem, det var en del interessante ting der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har et sammenrullbart panel og har målt dette i sommer, det er på 32W og når det lå på bommen måte jeg 1,9A , når solen hadde dreid litt så var det nede i 1,2A. Så prøvde jeg å legge det i Sform og da ga det 0,4A , synes det er veldig bra , jeg har lavt forbruk i båten men det er ihvertfall med på å utsette tidspunktet for når jeg må lade igjen.

Link to post
Share on other sites

Er vel enig med det. Men det er jo bra med vind i Bodø, hvorfor ikke en vindgenerator?

 

Nå har jeg en 400W AirX vindgenerator men det hender det ikke blåser i Bodø også. Vindgeneratoren gir nesten ingen ting bår en seiler med vinden inn akten for tvers og da er solsellepanelene kjekke og ha. Jeg har forøvrig et Sunpower 95W 53x104cm fra alternativ energi og panelet er helt ok, så det blir et till av samme slaget jeg skal utvide med.

Redigert av BMP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Størrelse på solcellepanel har mest med forbruksmønster og gjøre.

 

Er målet å forsyne båten med solstrøm trengs størst mulige paneler og da må du prøve å gjøre en beregning på det daglige forbruket. Jeg bruker minst 60 Ah i døgnet. Mao ord så med 12 timers knallsol må jeg ha 5 ampers paneler. På Høsten og våren må jeg kanskje ha to slike paneler..

 

Er målet og få en god batteriøkonomi er det viktig å få toppet batteriene etter helgeturen trenger du ikke så mye. Ta som utgangspunkt at batteribanken din er riktig dimensjonert. Det betyr at du normalt ikke skal ta mer en 50% ut av den. Du trenger altså og etterfyle 150 Amperetimer fra søndags kveld til fredags kveld. Har du en times gange hjem klarer du å dytte in 50AH med en 50 A generator. Da står det igjen 100A som må inn på 5 dager. 20 AH om dagen. Om du da har et 2A panel og 10 soltimer om dagen burde det holde. Og en og annen helg bruker du ikke båten og da får batteriet toppet seg skikkelig.

 

Solcellepaneler gir alltid god batterilevetid om man ikke har landstrøm. For å fylle de siste 20% av batteribanken trengs det lang lang tid, og da er det bare landstrømslader eller solcellepaneler som er egnet.

Link to post
Share on other sites

dsc_0103.jpg

 

Slik har jeg det på min båt ( ca. 45 W solcelle panel). Jeg har to stk. 110 Ah. Og har aldrig problemer med udladet batterier. Batterine gir strøm til lanterner, inne lys, gps, vhf og autopilot. Solcellepanelet er eneste lade kilde. (Jeg har landstrømslader men den er kun i bruk en til to gange om året.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...