Jump to content

Bør jeg ha solcellepanel, og hvilket?


Viksund Bravo

Recommended Posts

:giggle: Jeg bruker gass kjøleskap, lader batteriene på vinterstid :smiley: Med el kjøleskap brukte jeg to batterier av 180 ah til forbruk, nå bruker jeg kun ett å har aldri brukt mer en 35% av kapasiteten bortsett fra den gangen jeg fikk satt kjøleskapet på el drift. en annen fordel er at kjøleskapet står på fra jeg setter ut båten til jeg tar den opp på høsten. det går ca 5 5kg flasker til kok og kjøl i sesongen. det å ha gass i båt er jo en annen diskusjon, å det går noen kroner i gassflaske og drenert kasse samt installasjon, kjøleskapet er ikke så dyrt i seg selv. Et "mykt" solcellepanel kan du tråkke på, sitte på etc å tåler veldig mye også alt av vær, men de leverer ofte ikke så mye som de i ramme, det koster endel for et komplett anlegg av en brukbar dimensjon, men er totalt miljøvennlig.
Link to post
Share on other sites

så hvis jeg forstår det i tidligere tråder rett, er det ikke no vits med solcelle hvis en ikke har de på stativ.

Hva gjør stativfolket når de ikke er i båten?

 

 

Finnes det paneler som ikke er så kritiske til vinklingen ? Ønsker å ha det fastmontert.

 

Det er bare tull, dette med at du MÅ ha et stativ, og gjerne fullautomatisk innstilling på solen. :crazy:

 

Ja, du får ut mer strøm med vinkling. Men hvis du putter pengene til stativet isteden i et større panel eller helst 2 paneler istedenfor én så kommer du et stykke lengre. Jeg optimalisere båten min ikke med tanke på de siste milliampere, men for effektivitet og enkel håndtering. Og da koster et stativ - særlig på en seilbåt - atskillig mer enn det smaker. Det er ikke bare kronene som teller der.

 

På begge mine båter ligger panelet/panelene under bommen og fyller batteriene i løpet av uken. I hjemmehavn bruker vi så å si aldri landstrømmen. Og batterimåleren viser stort sett fullt batteri når vi ankommer fredag.

Link to post
Share on other sites

Monterte et 45 watt primus panel på deksluka (flatt så lenge luka er igjen ) det holdt igang kjøleskapet mitt hele sommeren. :cheers:

Slo to fluer i en smekk, strøm til kald drikke og mørkt i taket over senga.Størelsen passet perfekt til luka.PS.hadde et vanlig 49 l.Isoterm

I den nye båten er det 130l skap med noe høyere forbruk så der skal jeg gå for et 100watt panel

Redigert av Krølle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

som sagt har snekke, og trenger litt mere strøm, har ikke landstrøm, så jeg vurdere og skaff meg dolcelle eller aggregat, har ikke mulighet til og ha solcelle på stativ, hva bør jeg gjøre, hvis solcelle hva slags ser den tynne typen er dyrere og gir mindre strøm, men vill være penest og legge på dekket.

Lurær ille om dagen nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt solcelle paneler på e-bay. Har tatt inn totalt 6 paneler til venner og familie, fra hong kong. 20 w kostet 700 ink frakt. Disse lader 1,2 ampere hver en solskinnsdag. Ved gråvær faller ladestrømmen markant. Erfaring etter to sesonger er bra. Ulempen er at de bør ikke tråkkes på.

Ikke så allverdens effekt, men 2 paneler holder liv i kjøla samt fyller på mellom båtturene.

Større paneler selges og.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Det er veldig stor forskjell fra produsent til produsent på hvor mye panelet lader med solen inn på skrå. Jeg leste en teat av paneler like før jul, hvor noen paneler kom ut med nesten full effekt når de lå flatt på dekket mens andre hadde nært inn på null effekt. Jeg skal se om jeg finner testen når jeg kommer hjem, det var en del interessante ting der...

Fant du denne testen Index?

Link to post
Share on other sites

Jeg endte også opp med Sunpower 95W fra Alternativ Energi,Steca regulator, og ble ferdig med montasjen idag :smiley:

Koblet kjøleskapet til forbruksutgangen på regulator, da dette er interessant å følge med på.

 

Jeg monterte det på taket, hengslet i bakkant med svak vinkling forover. Monterte 2 lukestillere for å kunne vinkle det motsatt når sola er bakfra.

 

Spent på effekten. Ladet 1,4A når jeg koblet det til i tungt skydekke, så dette lover bra :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har gel-batterier av type Sonnenschein. 3X100A. Så jo gunstig ut det pakketilbudet, om du også trenger batterier. Men virker som Alternativ Energi sine Sunpower gir mest effekt pr. "m2", om størrelsen betyr noe.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Egentlig batterier jeg var på kikk etter da jeg kom over dette pakketilbudet. Kan finne på å ligge både en og to uker på samme sted om sommeren så det å kunne vedlikeholdslade med solcelle virker veldig fristende. Satser på at to batterier på 140 vil holde, selv om jeg kan se fordelen for tre på 100. Men litt begrenset plass. Skal ha startbatteri også:-)

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Mange nyttige tråder her inne om solcellepanel. Nå har jeg bestilt det som Seatronic reklamerer for i restekassa si, 50 watt til 1295,- + 495,- for regulator. Det gir 2,87 ampere når sola skinner. Kan ikke skjønne noe annet enn at det er billige ampere ? Trenger bare en smart måte å feste det på i hardtoppen. Da dekker jo dette driften av kjøleskapet, tenker jeg.. Lettere å justere forbruket av trykkvannspumpe, Wallas-koker, dieselvarmer og lys. Kanskje man kan ligge en dag ekstra eller to på favoritt uthavna, tenkte jeg. Tråden er gammel, men er det andre her som har erfaring med slike små paneler på ca 50 watt ? Gir det merkbart med effekt, synes dere ?

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje realistisk å dele på fem (?) for å få et realistisk bilde av snitteffekten fra panelet, avhengig av årstid, vær og lokalisering. Solcellepanelene gir ingen effekt når det er mørkt ute, og for å få angitt toppeffekt må vel sola skinne og panelet være vendt rett mot sola.

 

Tror ikke 1300,- for 50W er noe særlig under markedsverdi. Seasea selger et 45W-panel for 700,-. Det kan jo dog være forskjeller på panelene (både på antall W/m^2, tykkelse, vekt, montering, fleksibelt vs semifleksibelt vs stivt, antatt levealder, faktisk effekt på en solskinnsdag (W) / oppgitt effekt (W), etc. Jeg er interessert i å høre erfaringer fra folk som har hatt paneler en stund.

 

Jeg kjøpte et semifleksibelt panel fra Maritim for en del år siden (men under fem, så fortsatt omfattet av reklamasjonsrett). Da var jeg nærmest avhengig av solcellepanel, i lengre tid hadde jeg tatt batteriet med meg i jolla og bært det opp/ned en bratt bakke for å lade det på land. Solcellepanelet fungerte bra da jeg fikk det, men noen år senere var det lite effekt å hente ut av det (kanskje 30% av oppgitt effekt, med panelet vinklet rett mot sola), og det så tydelig ut som at enkelte ledere i selve panelet var brutt. Jeg sendte det inn på reklamasjon til Maritim, fikk det i retur en stund senere med en lapp om at den var reparert, men har ikke fått testet det enda. (har allerede noen paneler på begge båtene mine).

 

Man bør tenke litt på hva man egentlig skal med et panel. Med begge de to tidligere båtene mine hadde jeg altså ikke tilgang til landstrøm, da er det svært kjekt å ha solcellepaneler slik at man kommer til båt med fullt oppladde batterier på en fredag. Til dette formålet trengs det ikke så veldig stor effekt (vel, selvfølgelig avhengig av hvor stor batteribank man har). For å dekke forbruket i en uthavn, med kjøleskap og/eller andre store forbrukere (f.eks. laptop) kjørende, trengs langt kraftigere paneler. Dersom man ønsker å doble tiden man kan ligge i uthavn, holder det at panelene i snitt leverer 50% av faktisk forbruk. For oss i seilbåt hender det jo at man ikke bare blir liggende i en uthavn, men også forflytter seg uten bruk av motor ...

 

Jeg har skrevet litt om solcellepaneler på http://www.baatwiki.no/wiki/Solcellepanel - men det er sikkert andre som vet mer enn meg om dette, så jeg er åpen for innspill og/eller redigeringer :-)

Link to post
Share on other sites

Kjøpte 85 watt panel for 1695,- og regulator til ca 400,- på Sparelys,panelet ligger flatt fremme på dekk.

 

Har 2x115 amp forbruksbaterier,og er batteriene i utgangspunktet på topp og været bra,holder batterispenningen seg på

rundt 12.3-12.5 V.

 

Har ikke strøm ved båtplassen,så da er det fint å ha panelet til å topplade batteriene imellom helgene.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...