Jump to content

Bør jeg ha solcellepanel, og hvilket?


Viksund Bravo

Recommended Posts

Husk at det er stor forskjell på regulatorer.

 

En Mppt regulator henter inntill 30%(ish) mer energi fra Solpaneler, og da kan man kjøpe et mindre panel eller få mer effekt.

 

Dette skyldes at vanlige regulatorer "dumper" overskudds energien fra ladespenningen og opp til panelet spenning (typisk oppunder 18v)

 

Hvis man finner plass til et 50w panel ombord i båten så vil man gjerne ha 50w og ikke 36W, enig?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde 50w fastmontert på dekk på forrige båten. Det var tynt og semifleksibelt, og kunne svakt bøyes og kunne trås på. Hadde også batterimeter montert. Det panelet ga på en normal dagtid litt mer enn forbruket om bord ink kjøleskap, slik at dagtid var litt strøm i pluss, nattestid sugde fra batteriene. Dette forlengte lovet i uthavn ganske mye. Og gav topp batterier mellom helgene, i den forstand at battermonitoren anså batteriene for fulladet dersom ladesteømmen inn var under 2 a over en viss tid. Ved starten på ny helg var det alltid slik at de var så fulle at motoren ikke dyttet inn det, men det er godt mulig landstrømsladeren ville klat det.

Link to post
Share on other sites

i den forstand at battermonitoren anså batteriene for fulladet dersom ladesteømmen inn var under 2 a over en viss tid. Ved starten på ny helg var det alltid slik at de var så fulle at motoren ikke dyttet inn det, men det er godt mulig landstrømsladeren ville klat det.

 

Her er det lett å misforstå det du skriver til at batterimonitoren/battmeteret skulle ha noen påvirkning på om hvor mye dynamoen eller landstrømladeren skal sette i gang og lade med. Et battmeter er et fullstendig passivt måleinstrument. Men det var vel det du mente å si. Ellers stemmer det du sier med egen erfaring. Etter en uke i hjemmehavn med litt sol, er alltid forbruksbatteriet mitt toppet opp, og dynamoen gir minimalt med strøm før den går over i vedlikeholdslading med 13,65V.

 

Kan det være en ide å sette på en vender/bryter, så jeg selv kan bestemme når jeg ønsker å få strøm fra panelet ?

 

Jeg har lagt inn noen dioder og et relé slik at solcellepanelene (2×68W) kun lader forbruksbatteriene i uthavn uten landstrøm. Kobler jeg til landstrøm, lades forbruksbatteriene fra landstrømladeren, og solcellepanelene lader startbatteriet. Under gange lader dynamoen med en "intelligent" PDAR-regulator begge bankene vha. skilledioder. At colcellepanelet da også er koblet mot forbruksbatteriene, påvirker ikke ladingen fra dynamoen. Dette fungerer utmerket hos meg. Å ha en vender for dette, ville jeg unngå. Slike vendere glemmer en (i hvert fall jeg) stadig å bruke.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Solcellepanelet ombord hos oss er fast koblet til forbruksbanken. Jeg har ikke oppdaget noen negative konsekvenser av dette, uansett om batteriene får lading via landstrømsladeren eller fra dynamoen (via "BEP-relè"). Jeg er enig med Lars H. i at en vender her bare vil innebære en ny utfordring for en allerede "hølete" korttidshukommelse... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har et "lite hull i referanseramma" når det gjelder solpanel... :blush:

Har sett på http://www.alternativenergi.no/55w_sunel_98x44cm_med_3meter_solarkabel.html

og tror det vil passe (fysisk) på båten...

Hva skjer hvis jeg kobler dette direkte til en batteribank på 550 Ah, uten regulator... ?? :pray:

 

(Bor nord for Stadt og panelet blir liggende horisontalt...)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Med et så lite panel og så stor batteribank, er det ingen fare for overlading eller overspenning. Batteriene vil imidlertid trekke arbeidspenningen ned til normal ladespenning for batteriet. Dermed får du dårlig utnyttelse av panelet som kan gi max effekt når det får jobbe rundt 17volt, se diagrammet under. Derfor er det viktig med en god MPPT regulator som kan overføre denne fulle effekten. Jeg har forresten liggende en utmerket Naps Max Power regulator etter at jeg byttet til en ennå bedre Victron regulator. Interessert?

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H har helt rett.

 

Den avanserte regulatortypen heter MPPT. Men også her er det forskjell på hvor effektive de er. De mest effektive har lavt egetforbruk og høy grad av utnyttelse av energien fra solpanelet. De beste kjennetegnes ved vekt og ganske høy pris. 5-600$.

 

Et solpanel kan ikke kobles rett på batteriet. Ved første sky (og om natten) så vil det trekke strøm fra batteriet. En regulator er nødvendig for å hindre dette (alternativt minimum en en diode), men du er avhengig av regulatoren til å gi korrekt spenning.

Link to post
Share on other sites

At et solcellepanel skulle trekke strøm fra batteriet om natten, stemmer ikke. Ser du i spesifikasjonene til paneler, har alle jeg har vært borti hatt innebygget diode for å hindre dette. Men kanskje noen fra eBay fra en eller annen luguber Kina-produsentselger slikt. Hva er det du mener med vekt, er det de tunge eller lette regulatorene som er best, og hvorfor i så fall?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H har helt rett.

 

Den avanserte regulatortypen heter MPPT. Men også her er det forskjell på hvor effektive de er. De mest effektive har lavt egetforbruk og høy grad av utnyttelse av energien fra solpanelet. De beste kjennetegnes ved vekt og ganske høy pris. 5-600$.

 

Et solpanel bør ikke kobles rett på batteriet. Ved første sky (og om natten) så vil det trekke strøm fra batteriet. En regulator er nødvendig for å hindre dette (alternativt minimum en en diode), men du er uansett avhengig av regulatoren til å gi korrekt spenning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...