Jump to content

Motorbåtfolket VS seilbåtfolket

:båt1

Recommended Posts

Heisan! hvorfor skal en krangle om hva som er best+ motor eller seil?? alle seilbåter har jo stort sett motor.. Her i Trønderlag er alle båtfolk hyggelige uansett om de kommer med en seilbåt eller motorbåt! hvorfor skulle det være forskjell... en må jo akseptere alle typer farkoster på sjøen..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

I dette landet har vel de fleste seilbåteiere startet med motorbåt.

Tror du det? Jeg har aldri hatt noen motorbåt, og av de jeg seiler sammen med (av de 8-10 jeg kjenner godt nok til å kunne si dette) har kun 1 startet med motorbåt.

En kompis solgte seilbåten og kjøpte snekke av hensyn til kona, men ombestemte seg og kjøpte seilbåt igjen.

S/Y Surprise

,

men hvorfor ikke forby motorbåter eller innføre en kvote på 200l drivstoff pr. motorbåt i året.

Ja, forby alt jeg ikke er innterresert i, det er den norske måten å gjøre ting på. Siden min lille snekke er på 22 fot, ønsker jeg å forby alle båter over 23 fot. Dette vil betydelig øke antall båtplasser tilgjengelig for oss som ikke har større båt enn det som er nødvendig... For vi kan vel alle være enige om at man trenger ikke større båt enn det for å trives på sjøen :smash:

Å tro at all (vennskaplig) kjegling forsvinner fra alle tråder pga denne er nok både å overdrive denne trådens betydning samt den dynamikken som driver BP til å være det ledende forumet på båt.

Man skal ikke undervurdere litt vennskaplig småkjeglings positive bidrag til å holde temperatur og fart i trådene.

Att enkelte kan legge noe bånd på sine tendenser til å gå på mannen istedenfor ballen får det bli opp til oss alle å gi tilbakemeldinger på.

Forøvrig kunne jeg godt tenke meg en seilbåt i fremtiden, men kommer aldri til å innrømme det i DENNE tråden.... :cool:

Vike for trikotasjebåt?? aldrig.. de går for det meste for motor og slenger opp lakenet kun for og hevde sin rett selv om motor går :lol: Og hilse handa tror jeg må være lam eller noe.. alltid hilset på sjøen enten seil eller motor liten eller stor.. Fra seilfolket øker motstanden til og hilse proposjonalt med størelse motorbåt en ferdes i.... (forøvrig samme med motorbåt folket :lol: ) sluttet og hilse jeg... :lol:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Hvis folk hadde gitt fa.. i hva slags båt alle andre har, og tenkt mer på hvorfor man er på sjøen så hadde denne tråden vært overflødig. :discuss:

Noen liker blonde, noen liker mørke, mens andre liker noe annet.

VI ER FORSKJELLIGE. Det kan vi vel prøve å fosrstå, og akseptere.

Det er vel et tegn på at vi har det bra her på berget, når dette temaet engasjerer så voldsomt.

Peace and love. :yesnod:

Vike for trikotasjebåt?? aldrig.. de går for det meste for motor og slenger opp lakenet kun for og hevde sin rett selv om motor går :lol: Og hilse handa tror jeg må være lam eller noe.. alltid hilset på sjøen enten seil eller motor liten eller stor.. Fra seilfolket øker motstanden til og hilse proposjonalt med størelse motorbåt en ferdes i.... (forøvrig samme med motorbåt folket :lol: ) sluttet og hilse jeg... :lol:

Har du prøvd å kjøre rundt de flere ganger mens du hilser da? Kan hende de var opptatt med å titte opp på klestørken akkurat da vet du. Prøv det neste gang så tenker jeg det hjelper med hilsingen :yesnod:

Her er mine begrensede erfaringer-

Lå alene på missingene sist sommer med snekka. Lå longside på trebrygga og tok en strekk etter 10 timer bak roret. Ut fra intet kommer en Nimbus. De slipper bikja i land der den øyeblikkelig satt i gang med kaninjakt. Vi fikk bryskt beskjed om å flytte oss lenger inn på brygga slik at de også kunne ligge longside. Heldigvis forsvant de på ettermiddagen etter å ha funnet igjen bikja helt ukjørt av kaninjakt. Tidlig neste morgen kommer det 3 store seilere (42-45 fot) og spurte pent om å få ligge utenfor oss. Vi ble invitert på ankerdram og hele pakka. De dro frem kart over Koster og pekte og forklarte hvor de beste plassene var. Siden vi nå lå innerst i bukta og skulle videre neste dag var jeg litt bekymret for hvordan vi skulle komme rundt disse tre seilerene og ut i åpent vann. Seilerene betrygget oss med at det skulle de hjelpe oss med. No problem! Neste morgen ble vi invitert på kaker og kaffe siden de alikevel skulle feire en bursdag ombord. Maken til høffelige å hjelpsomme folk skal man lete lenge etter.

Moralen i dette? Det er ikke båttypen som avgjør om man er drittsekk eller ikke. La oss nyte sjøen slik vi vil og med den redskapen vi har tilgjengelig. Ikke lag forskjeller på Jørgen hattemaker og Kong Salomon. Instillingen starter med oss selv.

Enig med Steinsvik...ops.. ikke i denne tråden selvfølgelig, men ellers. En ting jeg lurer på, som jeg synes å ha observert ofte: Det virker som seilebåter helst legger seg der det er seilebåt fra før. Kan ligge en motorbåt alene på den ene siden av vika, og seilebåt på den andre. De neste 15 seilebåtene havner fender til fender rundt denne seilebåten, og det er først når det har kommet en "vågal" seiler ved motorbåten, at de neste også kommer dit. Skjønner at det er forskjell på dypgående, men seilere pleier ikke være så skvettne? Eller er det bare noe jeg synes?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...