:båt1 Startet 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2010 jeg sjønte nå at behovet for en tråd dert man kan få krangle å kjefte løs på hverandre var stort så ja her er den tråden alle "kranglefanter" har ventet på da er det bare å slå løs på hverandre men ikke ødelegg for alle oss andre som prøver å lage tråder der vi vil vite noe gjør det her istenden versegod :båt1 Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Kvifor krangle? Eg likar motorbåtfolket. Mine naboar har ein 50 fots motorbåt, og dei er svært hyggjelege Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
-morten- Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Heisan! hvorfor skal en krangle om hva som er best+ motor eller seil?? alle seilbåter har jo stort sett motor.. Her i Trønderlag er alle båtfolk hyggelige uansett om de kommer med en seilbåt eller motorbåt! hvorfor skulle det være forskjell... en må jo akseptere alle typer farkoster på sjøen.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Spinner Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Som et utgangspunt vil jeg si at alt som blir sagt i denne tråden er jeg uenig i, uansett! Dessuten er motorfolk bare en ting: MILJØSVIN OG EGOISTER! Punktum finale! Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
avmønstret5 Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 I dette landet har vel de fleste seilbåteiere startet med motorbåt. For å få litt varme i diskusjonen kan en spørre om de som går over til seilbåt er de som har utviklingspotensialet ? obs: Jeg sa ikke noe om i forhold til hva! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Dessuten er motorfolk bare en ting: MILJØSVIN OG EGOISTER! Motorbåt er når sant skal sies mange ting. Når jeg tøffer rundt i snekka mi som blir drevet fram av en Marna Diesel 11HK, så føler jeg meg hverken som en egoist eller miljøsvin Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 I dette landet har vel de fleste seilbåteiere startet med motorbåt. Tror du det? Jeg har aldri hatt noen motorbåt, og av de jeg seiler sammen med (av de 8-10 jeg kjenner godt nok til å kunne si dette) har kun 1 startet med motorbåt. En kompis solgte seilbåten og kjøpte snekke av hensyn til kona, men ombestemte seg og kjøpte seilbåt igjen. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Lett match Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Motorbåt er en uting - Seilbåt er terapi - Bil er nyttig, Nå prøver man å begrense bilkjøringen i Bergen på en drastisk måte, men hvorfor ikke forby motorbåter eller innføre en kvote på 200l drivstoff pr. motorbåt i året. Hadde vi gjort dette hadde vi kunnet bruke bilen hele året. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 , men hvorfor ikke forby motorbåter eller innføre en kvote på 200l drivstoff pr. motorbåt i året. Ja, forby alt jeg ikke er innterresert i, det er den norske måten å gjøre ting på. Siden min lille snekke er på 22 fot, ønsker jeg å forby alle båter over 23 fot. Dette vil betydelig øke antall båtplasser tilgjengelig for oss som ikke har større båt enn det som er nødvendig... For vi kan vel alle være enige om at man trenger ikke større båt enn det for å trives på sjøen Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
:båt1 Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 ja da kan dere ivertfall si det her isteden for å ødelegge alle de andre trådene her på BP Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 (redigert) Har ingenting imot seilbåt, bare de som er oppi. Selvgode "besservissere" som ikke tror det skader miljöet å produsere en seilbåt. Redigert 15.Januar.2010 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Honduras Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Å tro at all (vennskaplig) kjegling forsvinner fra alle tråder pga denne er nok både å overdrive denne trådens betydning samt den dynamikken som driver BP til å være det ledende forumet på båt. Man skal ikke undervurdere litt vennskaplig småkjeglings positive bidrag til å holde temperatur og fart i trådene. Att enkelte kan legge noe bånd på sine tendenser til å gå på mannen istedenfor ballen får det bli opp til oss alle å gi tilbakemeldinger på. Forøvrig kunne jeg godt tenke meg en seilbåt i fremtiden, men kommer aldri til å innrømme det i DENNE tråden.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mulligan Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Selvgode "besservissere" Du må bare huske å alltid vike. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 15.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 men da må du ha dette "lakenet" eller seilet som dere medmast kaller det Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Du må bare huske å alltid vike. Jeg viker ikke for seilbåter, bare for båter som seiler.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Thorlyn Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Vike for trikotasjebåt?? aldrig.. de går for det meste for motor og slenger opp lakenet kun for og hevde sin rett selv om motor går Og hilse handa tror jeg må være lam eller noe.. alltid hilset på sjøen enten seil eller motor liten eller stor.. Fra seilfolket øker motstanden til og hilse proposjonalt med størelse motorbåt en ferdes i.... (forøvrig samme med motorbåt folket ) sluttet og hilse jeg... Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Tom Rør Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Hvis folk hadde gitt fa.. i hva slags båt alle andre har, og tenkt mer på hvorfor man er på sjøen så hadde denne tråden vært overflødig. Noen liker blonde, noen liker mørke, mens andre liker noe annet. VI ER FORSKJELLIGE. Det kan vi vel prøve å fosrstå, og akseptere. Det er vel et tegn på at vi har det bra her på berget, når dette temaet engasjerer så voldsomt. Peace and love. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Vike for trikotasjebåt?? aldrig.. de går for det meste for motor og slenger opp lakenet kun for og hevde sin rett selv om motor går Og hilse handa tror jeg må være lam eller noe.. alltid hilset på sjøen enten seil eller motor liten eller stor.. Fra seilfolket øker motstanden til og hilse proposjonalt med størelse motorbåt en ferdes i.... (forøvrig samme med motorbåt folket ) sluttet og hilse jeg... Har du prøvd å kjøre rundt de flere ganger mens du hilser da? Kan hende de var opptatt med å titte opp på klestørken akkurat da vet du. Prøv det neste gang så tenker jeg det hjelper med hilsingen Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Men ta litt hensyn. Reduser fra 25knop til la oss si 15 knop. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 (redigert) Reduser fra 25knop til la oss si 15 knop. Jollebølger Redigert 15.Januar.2010 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Ingar Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 baatplassen har forlengst bevist at denne påståtte konflikten er en av båtlivets mange myter. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Her er mine begrensede erfaringer- Lå alene på missingene sist sommer med snekka. Lå longside på trebrygga og tok en strekk etter 10 timer bak roret. Ut fra intet kommer en Nimbus. De slipper bikja i land der den øyeblikkelig satt i gang med kaninjakt. Vi fikk bryskt beskjed om å flytte oss lenger inn på brygga slik at de også kunne ligge longside. Heldigvis forsvant de på ettermiddagen etter å ha funnet igjen bikja helt ukjørt av kaninjakt. Tidlig neste morgen kommer det 3 store seilere (42-45 fot) og spurte pent om å få ligge utenfor oss. Vi ble invitert på ankerdram og hele pakka. De dro frem kart over Koster og pekte og forklarte hvor de beste plassene var. Siden vi nå lå innerst i bukta og skulle videre neste dag var jeg litt bekymret for hvordan vi skulle komme rundt disse tre seilerene og ut i åpent vann. Seilerene betrygget oss med at det skulle de hjelpe oss med. No problem! Neste morgen ble vi invitert på kaker og kaffe siden de alikevel skulle feire en bursdag ombord. Maken til høffelige å hjelpsomme folk skal man lete lenge etter. Moralen i dette? Det er ikke båttypen som avgjør om man er drittsekk eller ikke. La oss nyte sjøen slik vi vil og med den redskapen vi har tilgjengelig. Ikke lag forskjeller på Jørgen hattemaker og Kong Salomon. Instillingen starter med oss selv. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Ein god regel på sjøen er at ein alltid skal hjelpe andre, for ein dag kan det vere ein sjølv som treng hjelp. Dessutan kjem ein mykje lenger ved å bruke ein hyggjeleg tone enn å vere brysk og sur. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Gullfisk Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Enig med Steinsvik...ops.. ikke i denne tråden selvfølgelig, men ellers. En ting jeg lurer på, som jeg synes å ha observert ofte: Det virker som seilebåter helst legger seg der det er seilebåt fra før. Kan ligge en motorbåt alene på den ene siden av vika, og seilebåt på den andre. De neste 15 seilebåtene havner fender til fender rundt denne seilebåten, og det er først når det har kommet en "vågal" seiler ved motorbåten, at de neste også kommer dit. Skjønner at det er forskjell på dypgående, men seilere pleier ikke være så skvettne? Eller er det bare noe jeg synes? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 15.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2010 Flere grunner til det tenker jeg. Du nevnte dybdegående, noe som kan være avgjørende. Det er ofte også vanskelig å gå over nyere motorbåter med høyt fribord og skrå og glatte dekk. Seilbåter seiler ofte på lengre turer dvs en har flere felles samtalemner i forhold til motorbåter som ofte bare beveger seg lokalt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.