kællen Startet 17.Januar.2010 Del på Facebook Startet 17.Januar.2010 som sagt må en ha landstrømopplegg for og lade batterier, holder det ikke med en skjøteledning? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Det er ikke noen forbud mot å ta om bord en skjøteledning for å lade batteriene, men pr. dårlige definisjon skal man da ikke benytte løsningen over lengre tid. Jeg spurte en hos DSB om han hadde noen formening om tidsrammen for løsningen, og svaret var at man bare burde benytte en slik løsning under tilsyn. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Det er ikke noen forbud mot å ta om bord en skjøteledning for å lade batteriene, Jo, det tror jeg det er. Man må ha en batterilader også. man bare burde benytte en slik løsning under tilsyn. Det er forståelig. 230V lading er ikke til å spøke med. Spøk til side; laderen skal vel da være av type dobbelisolert (uten metallkapsling og uten jordet kontakt)(?) Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
NilsPils Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Dobbeltisolert betyr vel ikke nødvendigvis uten jordet kontakt? Ellers forstår jeg ikke betenkningen ved å bruke egnet skjøteledning og egnet batterilader ombord uten tilsyn. Det kan vel ikke være annerledes enn å lade batteri hjemme i garasjen? Men jeg lar meg gjerne opplyse, da jeg er LITT amatør på det elektriske. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
logget av Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Jeg sjekket dette i forbindelse med innføring av internkontroll i en marina, og i den anledning spurte jeg DSB. Svaret var at det ikke var tillatt å benytte midlertidige permanente løsninger, og når eieren av skjøteledningen ikke selv kunne føre tilsyn med denne ledningen så passerte man en grense man ikke burde akseptere. Det er en vesentlig forskjell på en marina og hjemme i garasjen, for en marina er underlagt en plikt om å føre tilsyn med de elektriske apparatene som er koblet til fordelingsnettet. Om dette ikke er en prioritert oppgave i noen marinaer så bør man allikevel ha forståelse for at midlertidige permanente løsninger fører til at det lovpålagte tilsynet blir vanskeligere å gjennomføre. Noen marinaer har tatt konsekvensen av dette og klipper av de ledningene som pr. fornuftige definisjon ikke er tillatt. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Kjenn av og til med hånden over kontakten på skjøteledningen om den er varm. Det jeg synes er viktig med sjøteledninger som blir brukt i forbinnelse med landstrøm er at man bytter kontakten på skjøteledninga årlig eller år om annet. Eller skaffer seg noe skikkelig heavy duty utstyr. Problemet er at om man er uheldig og søler saltvann på kontakten/støpslet er det ikke bra uansett. Har opplevd at det i har blitt veldig varmt, og nesten smeltet. Men da i stikkontakten på brygga. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 (redigert) Ole Petter. Jeg synes svaret fra DSB er vagt. Dette kan jo lett tolkes slik at ikke noen landstrømstilkoblinger er tillatt når vi forlater båten i marinaen. Og hvordan skal man tolke "ledninger som pr. fornuftig definisjon ikke er tillatt"? Redigert 17.Januar.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Pathfinder Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Her kommer litt av "bruk hue" mentaliteten min igjen. Hvis du kun skal bruke 220 v til å lade batteriene dine ombord og du har en dobbeltisolert lader vil jeg si hversågod. Alle vi som har fast opplegg i båten bruker jo også skjøteledning og ingen kan jo si at de går og kontrolerer denne hele tiden. Det som er viktig er at du bruker en skjøteledning av GOD kvalitet. Disse billige snellene med rød ledning er ikke beregnet til utendørsbruk. Kjøp en ledning med vanntett støpsel og kontakt, Gjerne 2,5 kvadrat. Ikke dra med deg driller etc ombord uten å ha jordfeilbryter. Legg ledningen slik at den ikke er utsatt for mekanisk slitasje. Båten ligger sjelden helt rolig og det tar ikke mer enn et døgn å slite hull i selv en skikkelig bra ledning om denne får gnisse mot en skarp kant. Ha det ryddig i båten der ledningen ligger så går nok dette bra. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Eierens tilsyn kan vel vurderes i forhold til regularitet på tilsyn. Tilsynet kan vel eieren også delegere til en annen. Om en sitter/ligger ombord mellom tilsynene eller på land har vel lite med grad av tilsyn å gjøre. Det viktige er vel at det midlertidige arangementet har et tilsyn. Og ethvert landstrøms opplegg har vel en skjøteledning til land, som altså trenger et vist tilsyn! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
logget av Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Og hvordan skal man tolke "ledninger som pr. fornuftig definisjon ikke er tillatt"? Det er ledninger og arrangering av ledninger som ikke tilfredsstiller generelle El-sikkerhetskrav av en eller annen grunn, og ledninger som styret i marinaen har definert som ulovlige i sine vedtekter. Det som er dumt er jo at mange ikke skjønner at det er galt å slenge om seg med ledninger og kontakter som det passer seg. Hvorfor har man i grunnen et regelverk som beskriver minimumskravene for både anlegget på land og i båten hvis det var okke som og fritt frem ellers? Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 17.Januar.2010 Del på Facebook Svart 17.Januar.2010 Og hvordan skal man tolke "ledninger som pr. fornuftig definisjon ikke er tillatt"? Ledninger som pr. fornuftig definisjon ikke er tillatt er etter mitt skjønn: 1 Ledninger som ikke tåler vann. Dvs ledninger som ikke opprettholder indre insolasjonsmotstand mellom lederene ved eksponering av fukt. 2 Ledniger som ikke har tilstrekkelig mekanisk styrke til å mottstå den belastningen den utsettes for 3. Ledninger med mangelfullt ledningstversnitt som derved blir varme ved belastning 4. Ledninger som utilsiktet kan kobles helt eller delevis fra. (Dvs. støpsel som kan trekkes ut av kontakt helt eller delvis) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Jeg har nevnt dette tidligere, men det kan kanskje være greit å nevne det igjen. Mange frivillige har påtatt seg oppgaver i marinaene med eller uten betaling. Mange av disse er ganske frustrerte fordi de har oppgaver som de ikke når over. Om man ikke er så opptatt av å følge regelverket for egen sikkerhets skyld, så burde man allikevel ha litt respekt for fritiden til disse menneskene som etter beste evne skal vurdere lovligheten av løsningene dere bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 klipper av de ledningene som pr. fornuftige definisjon ikke er tillatt. Jeg vil tro det er langt mer skånsomt, både for mennesker og materiell, å trekke ut kontakten. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Selvfølgelig trekkes kontakten ut før ledningen klippes av, og hensikten med å klippe av kontakten er jo, -som du allerede har funnet ut at dette svir økonomisk for den som eier ledningen. Dette er den eneste metoden jeg kjenner til, -og som jeg har fått tilbakemelding på som virker for de som har tilsynsansvaret i marinaen. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Dette er den eneste metoden jeg kjenner til, -og som jeg har fått tilbakemelding på som virker for de som har tilsynsansvaret i marinaen. Helt enig med deg Ole Petter. Dette er det eneste som nytter, og det praktiseres hos oss også. Advarsler hjelper ikke. Folk bruker det de har og dette skaper problemer for alle de andre som har skikkelige ledninger. Enkelte ledninger skulle vært forbudt og omsette. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.Januar.2010 Del på Facebook Svart 18.Januar.2010 Noen land har allerede innført økonomiske straffetiltak for de som ikke følger reglene og satt opp skilter i marinaene, og jeg tror dette kommer til å bli aktuelt også i Norge på sikt. Australia har blant annet gitt ut en egen forskrift som dekker både båt og marina under ett og hvor forskriften er harmonisert mot ISO / IEC. Hvis noen er interresert i hvordan andre land følger opp sine forpliktelser i forhold til hvordan det gjøres her i Norge, så kan de kjøpe denne og se hvordan fremtiden med stor sannsynlighet blir. Vi i Norge har en tendens til å ligge litt bak tror jeg, og så klager vi på hvor fælt alt er på samme tid. http://infostore.saiglobal.com/store/Detai...oductID=1022722 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.