Jump to content

Hva kan anbefales av skjærgårdsjeep?

ron jeremy

Recommended Posts

Hei, er ny her inne, og lite båtvant egentlig.

Men lysten på båt har vært der lenge, og nå er tiden inne.

:seeya:

Utgangspunktet er en skjærgårdsjeep 15-17 fot, til å ha på henger i første omgang.

Motor, vel alle hyler om 4 takt, synspunkter tas imot med takk.

Pris, rundt 100k, og bør ikke være mer en ca 5 år eller så.

Alle innspill mottas med stor takk.

Har vel kikket litt på Uttern, men litt usikker på kvaliteten på disse?

BMW mann, som skal på sjøen...

Da ville jeg absolutt kikke på en Askeladden 475 Free-style med en 50-60 hk bakpå. Hadde en slik for noen år siden, og var veldig fornøyd. Ypperlig stødig båt til sitt bruk, meget bra kvalitet på det meste, mange lure detaljer, etc. Kanskje noe dyre, men man får igjen for det man betaler. Ligger en del tester av nevnte båt på diverse båtfora, blader o.l. Den har altid kommet helt på topp i slike tester. Kan absolutt anbefales.

hva slags bruk, dvs "egobåt" eller skal du ha med hele familyen med barn og hund osv?

Også se på div forskjellige båter - stor forskjell på hvordan de er innredet. Og på hva man ønsker av en slik båt. Noen vil ha en enorm solseng, andre vil ha sitteplasser, andre igjen mest mulig dørkplass.

Selv ville jeg nok ha kjøpt noe av bowrider typen hvis jeg skulle ha kjøpt, man er bedre beskyttet mot vær og vind

Og så er finn.no et ypperlig verktøy, her kan du søke innenfor størrelse/pris/merke osv.

- Og så er det jo båtmesse iår også , fra 12-21.mars. Ville tatt en tur dit... (Greit å se på nye båter selv om man tenker å kjøpe brukt...)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Se det ja, svar allerede, imponerende.

:cheers:

Vel, jeg har sett for meg en familiepakke ispedd litt fisking bl.a

Har en 2 åring som må bindes fast riktignok men...

Så en stødig båt med litt høyt fribord hadde vært gull.

Ser for meg at den er brukbart bred, slik at dritten ikke velter med en solid (meg) kar oppi på en av sidene.

Skal sjekke ut askeladden 475, takk for tips.

Personlig ifra guttedagene er vel Yamaha favoritten sånn motormessig.

Pr idag er det vel kanskje Suzuki som er tingen? :rolleyes:

Nye Askeladden kommer jo i dag i pakke kun med Suzuki(2010mod). Du antyder jo en prisantydning på ca. 100000.-, da er det nok en Mercury som henger bakpå hvis båten er noen år gammel, eller til og med en Yamaha hvis båten er enda eldre. Uansett motor så er det lurt å handle et annerkjent båtmerke, det kommer altid en dag da "trefotsyken" kommer dalende, og lysten på en større båt lurer i det fjerne. Har selv hatt mange båter opp gjennom årene, og det virker som om "kjente" båter som Askeladden, Yamarin, Skibsplast ,etc, er lettere og få solgt videre igjen kontra mer "ukjente" båttyper, det er i alle fall min erfaring.

Nye Askeladden kommer jo i dag i pakke kun med Suzuki(2010mod). Du antyder jo en prisantydning på ca. 100000.-, da er det nok en Mercury som henger bakpå hvis båten er noen år gammel, eller til og med en Yamaha hvis båten er enda eldre. Uansett motor så er det lurt å handle et annerkjent båtmerke, det kommer altid en dag da "trefotsyken" kommer dalende, og lysten på en større båt lurer i det fjerne. Har selv hatt mange båter opp gjennom årene, og det virker som om "kjente" båter som Askeladden, Yamarin, Skibsplast ,etc, er lettere og få solgt videre igjen kontra mer "ukjente" båttyper, det er i alle fall min erfaring.

Suzuki er fine hvis du kjører på tomgang, for da går de veldig stille. De tåler imidlertid ikke å kjøres hardt særlig lenge. Du finner ingen som kjører båtrace med Suzuki.

Yamaha holder nok fortsatt :cool:

Skjærgårdsjeep er i mine øyne en av de mer upraktiske båtene som finnes hvis du skal på tur også på de grå dagene.

En bowrider er like åpen på solskinnsdagene, og når ettermiddagsbygene kommer, er det bare å sette på kallesjen, og 4-5 stykker sitter tørt og godt hele veien hjem. I en skjærgårdsjeepen er de to som sitter bak skjermen litt tørre, og resten er søkk våte. Da er det enkelt å få dem med på tur neste gang det er litt utrygt vær.....

Min favoritt blandt Bowriderne er Nordan 22. Ligger bare en (ny, flott og dyr) på Finn i øyeblikket, men det pleier å dukke opp noen nærmere sommeren

Da har du innenbordsmotor, men det er jo en grei motor på de fleste.

14_894099838.jpg

Maxum er en annen BR som er ganske godt utstyrt og hvor man får mye for pengene. Synes enkelte at de "nordiske" blir veldig skrapet for utstyr og har litt dårlige seter i forhold til de amerikanske. Bayliner er ett amerikansk billigmerke som er omtrent like skrapet for utstyr som de nordiske.

En brukt Mariah er også en fin båt. Her er det vektlagt mer turegenskaper og mindre på fisking, men hiver du baugputen inn under kalesjen er det sikkert greit å stå foran og fiske.

34_90492639.jpg

Jeg liker veldig godt Yamarin 46 sc og vil anbefale denne. Bred vindskjerm og lang benk på siden med stuverom til lange ting. Noen synes kanskje det er trangt mellom styrekonsollen og benken på siden.

Yamarin 46 sc info

Var jeg deg ville jeg brukt vinteren og våren på å lete etter en brukt båt av denne typen med en passelig Yamaha eller Suzuki motor.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Askeladden fighter med 50 4 takt.. ypperlige båter. Skal lete lenger etter noe så fornuftig og solid. Har hatt en, savner den enda som liten skjærgårds/fiske/kosebåt...

Som jeg skulle ha skrevet det sjøl. Det er vel også båt i denne prisklasse/båttype trådstarter var ute etter, eller som han sier: skjærgårdsjeep i 100000.-kr. klassen i fra 15-17 fot, helst med firetakter?

Kan foresten ikke skjønne hva "Honduras" mener med Suzuki motorene, at de er fine på tomgang, men ikke tåler og bli kjørt hardt? Dette var nytt for meg. Tror nok Suzuki tåler like mye "hardkjøring" som andre outboardsmotorer gjør på markedet i dag.

Sjekk ut yamarin 5400. Vi eide en sånn båt for noen år siden, og den båten savner jeg virkelig. Den var både sjøsterk og stødig og hadde høyt fribord. Disse båtene er vel litt mer enn 5 år men kan likevel annbefales. Ta også en titt på Micore 550 gtx. Disse båtene ligger lavt i pris og du får det du betaler for. Mye båt for pengene vil jeg mene.

Gleder seg til sommer...

Tydelig at man får mye bra båter for 100k om dagen. :rolleyes:

Ja, lite vits i å se kriterier til trådstarter, men heller tenke hva som er tingen utifra sitt eget hode hehe.. :yesnod:

Jeg noterer Yamarin 46 sc, Askeladden fighter, Micore 550 og yamarin 5400.

Askeladden P66 "Comuter" ser jo tøff ut:

:puke:

Takk for kreative innspill, men det er skjærgårdsjeep jeg er ute etter, uansett hvor grå sommeren måtte bli.

Jeg ville tittet på Ibiza ( se om bu finner noen fine 17fot eller 19fot) (IKKE 20fot)

Ellers har jeg også hatt Ryds, også veldig bra i sjøen,, og ikke noe prob av noe slag.

Ville aller helst hat Yamaha (selv om jeg selv har Mercury,)

Hvorfor 19 og IKKE 20?

Jeg har brukt mange 19, og har nå en 20. Kan ikke si annet enn at sjøegenskapene på 20 virker vesentlig mer solid og stødig. Kanskje ikke like fancy å se på, men mye mer praktisk da den er relativt mye bredere, og derfor mer plass. Dessuten føles den tryggere med høyere fribord. 20 foteren ble mye brukt av politiet på 90-tallet. Men uansett er vel begge disse mye større enn 15-16 fot, og krever vel minst 100 hk, og vil fort koste mer enn 100.000.-

Jeg ville nok gått for askeladden 475 freestyle m/60 hk, evt. en eldre Musling/Wesling 16 (som har et meget godt skrog) med en nyere motor (minst 60 hk). Ryds har også bra båter - no nonsense.

Er nok enig i at Yamaha er å foretrekke. Selv om jeg har vært litt mercury fan tidligere (hadde noen tidlig på 80-tallet), men har mista "trua" på disse.

fordelen med 15 til 17 fot er at den er trailbar med en vanlig stasjonsvogn. Utover denne størrelsen må du ha litt en bil utenom det vanlige uten at det skal føles litt kjipt og tungt med bilen. ..det er en stooor fordel når en ønsker å ha båten litt med rundt..har hatt min på mange flotte turer. Mener at om du kjøper en med Mercury/Suzuki, som de siste modellene ble levert med(fra 98 ca), dette er veldig gode motorer. Hadde en 50hk firtakt med stålpropell fra Mercury. Kvalitetsmotorer tvers igjennom...

Yamarin 5020 har et godt skrog, som nesten alle yamariner. Dessuten kommer den nesten alltid med yamaha motor. Ulempen, slik jeg ser det, er at styreposisjonen er så langt fra senter i båten som du kan komme. Dermed går båten på "skakke" når du kjører alene. Det er IRRITERENDE. Har du alltid med en venn har du som regel løst problemet. :yesnod:

Jeg er veier 80 kg og har hatt båten i 2,5 sesonger (og kjørt den 100 timer). Har solgt den nå, men har aldri opplevd problemet du nevner når jeg kjører alene. Men har fortåelse for begrunnelsen for argumentet, men som sagt opplever det ikke som problem. Man kan jo kjøpe Center Console av samme båt (eller større) så er det jo iallefall ikke problem.

Jeg er veier 80 kg og har hatt båten i 2,5 sesonger (og kjørt den 100 timer). Har solgt den nå, men har aldri opplevd problemet du nevner når jeg kjører alene. Men har fortåelse for begrunnelsen for argumentet, men som sagt opplever det ikke som problem. Man kan jo kjøpe Center Console av samme båt (eller større) så er det jo iallefall ikke problem.

Må vel si meg enig i dette at båten går "på skakke" i sjøen hvis man er alene ombord, og styrepossisjonen/konsollen er helt akter, og itillegg ute i den ene siden(stort sett høyre side sett bakfra). Derfor skryter jeg av Askeladden 475, som vel er en av de få småbåter som har styrepossisjon/konsollen midt i båten i denne størrelsen. Er du da alene i båten, sitter du nesten midt i båten og kjører. Dette gir jo en gunstig plass i forhold til planing,utsikt, og ikke minst mye mindre motorstøy, i og med at du sitter lenger vekk i fra motoren. Naturligvis finnes der jo et hav av center- consoll båter, men som regel må man da opp i størrelse, (17-19 fot) i tillegg større motor, og da er vi jo oppe i helt andre prisklasser, noe som vel ikke trådstarter var ute etter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...