Jump to content

lov eller ikke lov å selv montere vhf i egen båt


catano

Recommended Posts

Hei.

Da det i forbindelse av bruktbåt test av min båt bemerket en kontrolør at jeg ikke selv hadde lov å montere vhf radio.

Jeg har i dag ringt 4 forhandlere av slikt utstyr i Bergen på dette, å ingen kjente til et slikt forbud.

 

Er det noen her som kan avklare dette

 

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

For fritidsbåt uten radioplikt så kan en montere dette selv, mener jeg å huske..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lov å montere selv egentlig. Firma skal ha noe som heter RIA godkjenning som blir utsedet av NPT. Det ligger liste over godkjente installatører på www.npt.no.

 

Det samme gjelder også for kabel-TV og Tele og data nettverk. Tele og data nettverk heter TIA. Husker ikke hva det heter på Kabel-TV. Ansvarlig firma skal melde inn installasjoner til NPT i mange tilfeller og skrive en Samsvarserklæring i alle tilfeller. Den skal kunde ha en kopi av og installatør ha en kopi av.

 

Dette er regulert i stor grad. Skal man f.eks. montere et trådløsnettvek av den typen som brukes for allmenheten og kan kjøpes hvor som helst, skal man benytte autorisert innstallatør om man gjør endringer som f.eks. tilkobler en annen antenne enn den som er orginal.

 

I praksis er regelveket like regulert som for elektrikkere, men siden det her normalt ikke er fare for brann eller store Spenninger/ strømmer ser man mange gjennom fingrene. Det er jo mange som innstalerer 230vAC hjemme selv om det ikke er lov. Følger man regelverket til punkt og prikke har ikke en elekrikker lov til å installere LAN nettverk om ikke det er en fast ansatt i bedriften som har TIA godkjenning. Det settes krav til utdannelse og praktisk erfaring for å få nødvendige setifiseringer. NPT har kontroller, men på grunn av kapasitet er det svært lite.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Du verden. Vi har alle våre bekymringer. Må inrømme at jeg ikke ville følt meg som en kjeltring om jeg skulle finne på å montere VHF selv. Den må imidlertid fungere og det bør testes jevnlig med oppkall av feks Rogaland radio.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Du verden. Vi har alle våre bekymringer. Må inrømme at jeg ikke ville følt meg som en kjeltring om jeg skulle finne på å montere VHF selv. Den må imidlertid fungere og det bør testes jevnlig med oppkall av feks Rogaland radio.

 

Det er en annen ting. Jeg føler meg heller ikke som kjeltring fordi om jeg installerer litt 230VAC hjemme heller jeg. Egentlig er reglene det samme, men om man følger de er noe helt annet.

 

Det har mer med hvor paragraf rytter man er. Personlig har jeg litt avslappet til regler som dette, men jeg forsøkte å svare på spørsmålet.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Du verden. Vi har alle våre bekymringer.

Svaret jeg skrev i innlegg 2 er riktig, men det kan jo være at spørsmålet var feil?

Du får i så fall fortelle trådstarter at han må be pent om unnskyldning hvis spørsmålet hans avdekket en ulovlighet du har begått. :giggle:

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

fra Forskrift om autorisasjon for installatør av elektronisk kommunikasjonsnett og radioutstyr (autorisasjonsforskriften):

 

"...§ 16. Autorisasjon for radioinstallatørvirksomhet

 

Det kreves autorisasjon som radioinstallatør for virksomhet som installerer og vedlikeholder radioutstyr og offentlige og private ekomnett bygget med radioteknikk, med unntak for

 

a) installasjon av maritim VHF-radiostasjon i lystfartøy, dersom det foreligger skriftlig avtale om at autorisert radioinstallatør utfører nødvendige målinger og for øvrig kontrollerer at installasjonen er utført i samsvar med regler eller anvisninger for slik installasjon,

....."

Link to post
Share on other sites

Lovligheten er ikke noe å diskutere. NPT har helt klare regler på både nettverk, trådløst utstyr og Kabel-TV.

 

Så lenge utstyret er typegodkjent som en komplett pakke som f.eks. trådøst LAN, og BB radio etc. kreves det selvfølgelig ingen autorisert innstallatør. Med en gang man begynner å gjøre endringer som f.eks. skifte antenner, montere noe som er satt sammen av flere separate komponenter osv. skal det være en autorisert installatør med riktig Autorisasjon. Som sagt radio RIA Tele og data nettverk TIA. Det er NPT som har ansvaret for autorisasjon i Norge ikke Telenor.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Hvordan blir man godkjent installatør?

Jeg vet ikke for jeg er ikke godkjent. Men i forbindelse med installasjon av utstyr så har man undersøkelsesplikt. I den forbindelse spurte jeg om hvordan dette kunne gjøres i praksis for at samsvarserklæringen skulle være i orden.

 

Svaret var da at alle kunne sage huller, strekke opp kabler etc. Men alle VHF installasjonene skulle kobles og kontrolleres av en godkjent installatør.

Link to post
Share on other sites

Hvordan blir man godkjent installatør?

Man finner søknadsjema på www.npt.no, sender ved skolepapirer og dokumentasjon på praktisk erfaring osv. NPT vil da gokjenne deg eller ikke avhengig av hva du har. Det koster noen kroner i året for bedriften å ha en godkjent person. Personen skal være fast ansatt +++++++. Det klarer seg med en i firmaet som er ansvarlig.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...