Jump to content

lov eller ikke lov å selv montere vhf i egen båt


catano

Recommended Posts

Dette begynner å bli spennendes.

For det kommer jo ikke klart frem om kravet gjelder i private lystbåter eller eller.

 

Dersom man kjøper vhf, komplett antenne med kabel med kontakt som så bare kan monteres på en plass, hva kan da gå galt ?

Det er jo spennendes å evt ta turen rundt til alle private/båtforhandlere å sjekke om de eller dem som monterer har tilladelse.

Ser på nettet at redningsselskapet nå skal starte kontrol av ulovlg bruk dvs sjekke om man har sertfikat på bruken.

Da ser jeg det som et problem, du kjøper en båt som det allerede er montert vhf i å som det står i loven alle som er på sjøen plikter å lytte på kanal 16.

 

Jeg ar vhf men ikke lov å bruke, men sammtidig pliktig til å lytte.

 

Skal jeg så om uhellet er ute i en båt like bortenfor der jeg er overhøre nødropet, siden jeg ikke har lov å bruke radioen å la disse stakkarane gå ned.

Eller ta ut radioen så jeg heller ikke kan hjelpe ? dette er jo for dumt..

 

Dersom jeg blir kontrolert får jeg så bot for ulovlig disponering av vhf som pga loven sier skal stå på.....

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Nå startet tråden med hvorvidt det var lov for den enkelte å instalere sin egen vhf radio i lystbåten, det hadde fint om tråden handlet om nettopp dette.

Hvor vidt man bør fjerne en vhf uten konsesjon blir ett annet tema som jeg foreslår diskuteres i en annen tråd.

Link to post
Share on other sites

Hvis dere ser utdraget av forskriften jeg viste tidligere, så er det vel rimelig klart at det for lystbåter ikke kreves autorisert installatør, så lenge det foreligger skriftlig avtale om at autorisert radioinstallatør utfører nødvendige målinger og for øvrig kontrollerer at installasjonen er utført i samsvar med regler eller anvisninger for slik installasjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vhf men ikke lov å bruke, men sammtidig pliktig til å lytte.

 

Skal jeg så om uhellet er ute i en båt like bortenfor der jeg er overhøre nødropet, siden jeg ikke har lov å bruke radioen å la disse stakkarane gå ned.

Eller ta ut radioen så jeg heller ikke kan hjelpe ? dette er jo for dumt..

 

Dersom jeg blir kontrolert får jeg så bot for ulovlig disponering av vhf som pga loven sier skal stå på.....

Makan til vrøvl og syting er det lenge siden jeg har hørt.

Rydd Opp ! Ta sertifikatet, få deg konsesjon.

Snylter !

 

 

Link to post
Share on other sites

He, he, noe i den stilen ja:-). Tipper at papirene bør være der om man evt skulle bli utsatt for en inspeksjon fra enten Telenor Maritim Radio eller Frekvenskontrollen i PT (joda, tidvis sjekker de lystbåters installasjoner også....). Nå har jeg vondt for å tro at det koster allverdens å få sjekket med en autorisert person hvorvidt anlegget tilfredsstiller kravene (hvilke krav forresten....hvilken norm går man etter her? Jeg vet at NEK har utarbeidet en standard for installasjoner på SOLAS-fartøy, men hva gjelder for fritidsfartøy????), og det kan jo være ok å få ettergått installasjonen og se på dette som en kvalitetssikring? Jeg har utført installasjonen selv på min båt, men ser ikke bort fra at jeg får noen autoriserte til å ettergå min installasjon. Det er jo sikkerhetsutstyr vi snakker om......

Link to post
Share on other sites

Her skal man ikke tippe, enten kreves godkjent installatør eller så gjør det ikke det. Hvis det gjør det må man få papirer på at det er godkjent, hva skal man så bruke disse papirene til? Hvis man ikke vet svaret så får man la være å svare. Jeg spør igjen, hvordan kan man bli godkjent installatør og hvem skal ha godkjenningen?

Link to post
Share on other sites

Nå startet tråden med hvorvidt det var lov for den enkelte å instalere sin egen vhf radio i lystbåten, det hadde fint om tråden handlet om nettopp dette.

Hvor vidt man bør fjerne en vhf uten konsesjon blir ett annet tema som jeg foreslår diskuteres i en annen tråd

dette ble skrevet av Frøken fryd.

 

etter det er du kjempe opptat av å finne ut hva som skal til for å bli innstalatør he he som om det stemmer med trådstart.

ps kjempe fint spørsmål det så det var ikke kjeft, bare en kurositet.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Når autorisert personell har gjennomgått installasjonen, får du papirer for godkjent installasjon, eller som det står i nevnte forskrift; "Autorisert virksomhet plikter å utarbeide en samsvarserklæring/ferdigmelding som gir en beskrivelse av det arbeidet som er utført, og hvilke forskrifter, standarder og veiledninger som er fulgt. Skjema for ferdigmelding utarbeidet av Post- og teletilsynet, fylles ut og leveres eier av nett eller utstyr sammen med dokumentasjonen. Autorisert virksomhet som har utført installasjon, drift eller vedlikehold, skal oppbevare kopi av dokumentasjonen i minst 5 år. Post- og teletilsynet kan gi veiledning om utforming av dokumentasjonen.".

Link to post
Share on other sites

etter det er du kjempe opptat av å finne ut hva som skal til for å bli innstalatør he he som om det stemmer med trådstart.

Beklager det, ejg så det som en fordel å kjenne bakgrunnen til de som skal være "godkjent installatør"

 

Når autorisert personell har gjennomgått installasjonen, får du papirer for godkjent installasjon

Kunne du hjelpe meg å finne denne forskriften som gjelder vhf i lystbåt? Flinkere å lete enn meg tydeligvis.

Link to post
Share on other sites

Gå på www.npt.no, videre på Regelverk, så Forskrifter.Der ser du bl a relevante forskrifter.

De mest relevante for oss båtfolk er nok FOR 2005-03-04 nr 200: Forskrift om autorisasjon for installatør av elektronisk kommunikasjonsnett og radioutstyr (autorisasjonsforskriften)., Forskrift om konsesjon til å opprette og drive radioanlegg om bord i norske skip., Forskrift om EØS-krav til radio- og teleterminalutstyr, og for SOLAS: Forskrift om EØS-godkjenning av maritimt radioutstyr

 

 

Men det er autorisasjonsforskriften jeg sikter til i denne sammenhengen:-)

Link to post
Share on other sites

Ett lite sitat fra min radiokonsesjon:

 

Tillatelse til å opprette og drive radiostasjon ombrord i fartøy/skip/plattform

 

...............

så kommer Navn på båt, kallesignal, MMSI nr og tilslutt merkenavnet på VHF-en.

Kan ikke finne noe sted verken i konsesjonen eller i brevet som fulgte med, at noen skulle kontrollere innstallasjonen. Har montert VHF sjøl............

Link to post
Share on other sites

Huff, her var det mye tullprat og utenomsnakk. Trådstarter har et enkelt spørsmål. Saken er egentlig klinkende klar:

 

Små fritidsfartøyer har ikke radioplikt. Da er det heller ingen kvalifikasjonskrav til dem som skal montere radioutstyret.

 

Men, for all del, vet du ikke hva du driver med, så be noen som kan det, om assistanse.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Det er tydelig vis ikke alle som har lest tidligere innlegg før de spør. Skal forsøke å sette dette i to perspektiv:

1:

Telenor har av historiske årsaker og mulig flere grunner ansvar for å utstede / forvalte konsesjon for bruk av Maritim VHF. Dette er ikke relevant i forhold til trådstarter.

 

2: NPT har ansvar for alle typer radioinstallasjoner om det gjelder maritim VHF med eller uten nødsender eller andre typer trådløs kommunikasjon ( + tele / data -nettverk og kabel-TV )

 

Kommentar til pkt. 2: Noen produkter har alle lov til å sette i drift. Typisk komplette ferdig sammensatte enheter som er typegodkjent og ikke konsesjonspliktige. De som er Autorisert vet hva som skal meldes NPT og ikke. Alle installasjoner som krever Autorisert installatør / kontrollør dokumenteres med samsvarserklæring. Montøren behøver ikke være autorisert. Om et autorisert firma godkjenner en privatinstallert radio og utsteder samsvarserklæring, er det ok slik jeg forstår regelverket. I et firma må ikke montøren være Autorisert, men det må være en Autorisert medarbeider fast ansatt i firmaet i samme geografiske avdeling om det er flere avd.

 

NPT utsteder Autorisasjon. Alle Autoriserte er registrert i en liste på NPT sin hjemmeside.

 

Viser igjen til www.npt.no

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Så at Frøken Fryd lurte på om hva som skal til for å bli Autorisert. Selv om det er irrelevant i forhold til trådstart skal skal jeg forsøke å gi et svar basert på opplysninger jeg fikk av NPT pr. telefon for noen år siden.

 

De sa at det ble vurdert i hvert enkelt tilfelle ut fra erfaring og utdannelse. Utgangspunktet er som følger:

 

TIA ( Tele / data nettverk ) Teknisk Fagskole Elektronikk eller relevant utdannelse + Erfaring / Praksis.

KIA Spesielt kurs uansett bakgrunn + relevant praksis / Erfaring

 

 

RIA ( Som gjelder alle Trådløse samband ink Maritim VHF) Ing. høyskole "Elektronikk" + relevant praksis / erfaring.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Det er et krav at firma som påtar seg installasjon av radioutstyr har autorisering.

 

Du har rett i det, men montøren som utførerjobben må ikke være autorisert. ( Det er firma med ansvarlig person som har Autorisasjonen )

 

Regner med at det er skrevet slik fordi firmaer ikke skal leve på godkjenning for 3. part. Om forskriften ikke hadde regulert dette, kunne en opprette et firma og leve av å skrive samsvarserklæring for 3. part. Om det hadde fungert slik, ville det lett bli mye "cow boy" virksomhet.

 

Om du som privatperson monterer, og får en Autorisert til å kontrolere installasjonen må det etter det jeg forstår være helt greit, men helt på grensen av forskriftene.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Gidder ikke lese hele denne tråden, men da jeg i våres monterte min første vhf spurde jeg radiokontrollen om det var krav til radioinstallatør for montering i min fritidsbåt, svaret var NEI. I feltet radioinstallatør skrev jeg eget navn mener jeg å huske, og feltet Installatørens stempel/PT autorisasjonsnummer lot jeg stå åpen. Konsesjonen kom uannsett fort tilbake i posten.

Link to post
Share on other sites

Gidder ikke lese hele denne tråden, men da jeg i våres monterte min første vhf spurde jeg radiokontrollen om det var krav til radioinstallatør for montering i min fritidsbåt, svaret var NEI. I feltet radioinstallatør skrev jeg eget navn mener jeg å huske, og feltet Installatørens stempel/PT autorisasjonsnummer lot jeg stå åpen. Konsesjonen kom uannsett fort tilbake i posten.

Hva er Radiokontrollen?

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Eg var dum å flytta vhf'en vår i fjor vår. Da hadde eg av både antennepluggen og braketten den er festet på. Eg kjente ikkje til regler om dette på det tidspunktet, og vil nå rette opp i dette. Dette inngrepet mitt har jo opplagt gjort min vhf ulovlig. Slike ulovligheter vil eg ha vekk.

Har eg lov å fjerne den sjølv nå? Må eg ta den på land, eller kan den ligge i eit rom i båten i påvente av evt ny montør? Kan antenna stå igjenn? Likegodt å få den ned å siden den trulig må re-installeres den og...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har eg lov å fjerne den sjølv nå? Må eg ta den på land, eller kan den ligge i eit rom i båten i påvente av evt ny montør? Kan antenna stå igjenn?

 

Det tryggeste er nok å senke den på minst 100m dyp, for så å bestille nytt anlegg med tilhørende montør.. :lol::lol::lol:

 

Nei ærlig talt, kan man ikke gjøre noe så enkelt som å montere VHF selv så er det nok ikke stor man kan gjøre selv i båten av noe som helst lenger...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lette litt i NPT sine sider. Kom til denne linken i Lov data. Da må saken være helt klar etter min mening ( Om man ønsker å følge loven da):

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...50304-0200.html

 

§ 16. Autorisasjon for radioinstallatørvirksomhet Det kreves autorisasjon som radioinstallatør for virksomhet som installerer og vedlikeholder radioutstyr og offentlige og private ekomnett bygget med radioteknikk, med unntak for

 

a)installasjon av maritim VHF-radiostasjon i lystfartøy, dersom det foreligger skriftlig avtale om at autorisert radioinstallatør utfører nødvendige målinger og for øvrig kontrollerer at installasjonen er utført i samsvar med regler eller anvisninger for slik installasjon,

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...