Jump to content

lov eller ikke lov å selv montere vhf i egen båt


catano

Recommended Posts

Som jeg nevnte i dette innlegget skulle jeg ta kontakt med Telenor Maritim Radio. Det gjorde jeg, og ble satt over til noe som heter"Radioinspeksjonen i Telenor" Da dette var en telefonisk henvendelse har jeg sansynligvis ikke lov til å oppgi navn på vedkommende jeg snakket med, men beskjeden var klar; "Det er ingen restriksjoner, eller krav om at godkjent VHF ikke kan instaleres av den som har ansvaret for båt/utstyr i fritidsfartøy.Spurte om instalasjonen måtte kontroleres før bruk? Fikk til svar at det ikke var nødvendig, men at utstyret måtte være etter foreskriftene ved en evnt. inspeksjon.

Er det noen av dere som mener at dette er feil? Har jo vert noen som har viftet med lover og regler her, er det slik at vi kan ta innlegget fra Spilli for fakta nå?

Link to post
Share on other sites

VHF står for (Very High Frequency) og er et internasjonalt kommunikasjonssystem som er påbudt på alle yrkesfartøyer. Eiere av fritidsfartøyer kan frivillig installere VHF, men det er da krav til sertifikat og lisens.

 

Navy kjeden vet vel litt om dette?

 

Dvs at det er greit å innstallere selv bare en har lisens og sertifikat

Redigert av Blafrebo II (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

kanskje mest naturlig å rette spørsmålet til tilsynsmyndigheten for installasjonen

Hei. Hvem er disse "tilsynsmyndighetene?" Hvor finner man exakt disse? Telef.nr adr etc. Kunne være til kjempegod nytte. Har snakket med Telenor Maritim, de kjenner ikke til disse, og henviser til radioinspeksjonen. Men hvis du vet hvor man finner disse (og det må de jo i og med at du sier det,) så vær så snill og dele dette med oss andre. Det må jo være en offentlig oppnevnt instans i og med at det er et lovverk bak.

MVH

spilli

Link to post
Share on other sites

Hei. Hvem er disse "tilsynsmyndighetene?" Hvor finner man exakt disse? Telef.nr adr etc. Kunne være til kjempegod nytte. Har snakket med Telenor Maritim, de kjenner ikke til disse, og henviser til radioinspeksjonen. Men hvis du vet hvor man finner disse (og det må de jo i og med at du sier det,) så vær så snill og dele dette med oss andre. Det må jo være en offentlig oppnevnt instans i og med at det er et lovverk bak.

MVH

spilli

 

WWW.npt.no er tilsynsmyndigheter.

 

Post og teletilsynet:

Telefon (sentralbord): 22 82 46 00

Faks: 22 82 46 40

E-post: firmapost@npt.no

Åpningstider for sentralbord/resepsjon:

I vinterhalvåret (15. september - 14. mai): Kl. 08.00 - 15.45

I sommerhalvåret (15. mai - 15. september): Kl. 08.00 - 15.00)

Postadresse (hovedkontor)

Postboks 93

4791 Lillesand

Besøksadresse (hovedkontor)

Nygård 1, Lillesand

 

Dette er utklipp fra Lovdata:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...50304-0200.html

 

§ 16. Autorisasjon for radioinstallatørvirksomhet Det kreves autorisasjon som radioinstallatør for virksomhet som installerer og vedlikeholder radioutstyr og offentlige og private ekomnett bygget med radioteknikk, med unntak for

 

a)installasjon av maritim VHF-radiostasjon i lystfartøy, dersom det foreligger skriftlig avtale om at autorisert radioinstallatør utfører nødvendige målinger og for øvrig kontrollerer at installasjonen er utført i samsvar med regler eller anvisninger for slik installasjon,

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Hei spilli,

 

Det finnes en mengde gode radioer på markedet idag og prisen har falt dramatisk de siste årene. kaskje like greit å handle i Norge. Det gjør det litt enklere, f.eks. i forbindelse med eventuell reklamasjon.

Eivind

Hei Eivindch. Takk for god info. Og takk også til andre som har bidratt med slik. Jeg tror nok jeg vil handle i Norge, og da mest pga. som du sier evnt. reklamason/garanti. Jeg har sett på en Simrad RD68, men kjenner ikke til denne. Tenkte mest på oppkoblingen mot GPS, da jeg har en Simrad CE 33. Denne VHF`n er jo ikke av de billigste på markede, men som sagt så har jeg ikke peiling. Hvis noen har en slik kunne det vært interesant å høre erfaringer. (Tenker da på VHF`n)

spilli.

Link to post
Share on other sites

Hei spilli, koblingen mellom GPS og radio behøver du ikke bekymre deg for. Bruksanvisningen til GPS’en forteller deg hvilke 2 kabler som skal brukes og radioen’s bruksanvisning forteller deg hvor de skal kobles til. Eller synes jeg Simrad RD68 virker ganske dyr. Men da er den vel kanskje bedre enn mye annet. Du vet kanskje også at det har vært problemer med godkjennelsen av denne. Men det er nok sikkert ordnet opp i. Hvis du ikke er så forutintatt i merke og modell og har bestemt deg for å handle i Norge, kan jeg gjerne anbefale Seatronic i Moss. De har et brukbart utvalg og har en flink fyr som har god greie på slikt utstyr.

 

Ellers ser jeg i denne tråden at det ser ut som om det fremdeles er uklarheter med installasjon og godkjennelse av denne. Telenor Maritim Radio, Radioinspeksjonen har tilsysmyndighet med installasjon av radioutstyr i yrkesfartøy (fartøy med radioplikt). Post- og Teletilsynet har så vidt jeg vet ingen slik myndighet. De har tilsyn med forhandlere, typegodkjenning av utstyr pluss en masse andre ting som ikke har noe med dette å gjøre.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Hei. Hvem er disse "tilsynsmyndighetene?" Hvor finner man exakt disse? Telef.nr adr etc. Kunne være til kjempegod nytte. Har snakket med Telenor Maritim, de kjenner ikke til disse, og henviser til radioinspeksjonen.

Nei er ikke det rart gitt, at Telenor ikke kjenner til at det tekniske anliggende i denne sammenheng ikke er deres anliggende. Det var først etter at jeg la litt press på dem og etter at telefonen ble satt over noen ganger, at de fant ut at dette hadde de visstnok ikke noe med.

 

Selvfølgelig måtte jeg lete videre etter hvem som hadde tilsynsmyndigheten selv.

Jeg har funnet ut at det er fullt mulig å finne noen, -og formulere spørsmålet tilstrekkelig lurt slik at man får en tillatelse uten at denne tillatelsen egentlig er gyldig.

Link to post
Share on other sites

 

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...50304-0200.html

 

 

 

Du kom i skade for å glemme å lime inn paragraf 3 så det gjør jeg.§ 3. Autorisasjon - søknad mv.

 

For installasjon og vedlikehold som nevnt i § 2 kreves autorisasjon.

 

Det kreves ikke autorisasjon for

a) installasjon ved hjelp av installasjonsmateriell som er spesielt fremstilt for å kunne installeres av personer uten særskilt faglig kompetanse

b) installasjon av terminalutstyr som er påmontert standardisert plugg og tilfredsstiller de forskriftsmessige krav med denne, og som normalt kan benyttes ved direkte tilknytning til elektronisk kommunikasjonsnett uten at det må foretas tilpasninger i forhold til nettet.

 

Hvis du nå ikke forstår at en VHF kan monteres på egenhånd er du veldig veldig vrang :headbang:

Link to post
Share on other sites

Men Ole Petter, nå er det vitterlig vist til konkret forskrift med relevante paragrafer som sier at man kan installere VHF selv. I tillegg er det gjengitt informasjon fra Telenor Maritim Radio om at montering av VHF kan skje uten autorisert installatør, og at VHF for fritdsbåter ikke er gjenstand for inspeksjoner. Man trenger følgelig ikke fylle ut feltet for autorisert installatør i konsesjonssøknaden heller. Og attpåtil står det på hjemmesiden til Telenor Maritim Radio, Radioinspeksjonen at det er frvillig å teste radioutstyr om bord på fritidsfartøy da de ikke er radiopliktige.

 

Holder ikke dette for deg, Ole Petter?

Link to post
Share on other sites

Men Ole Petter, nå er det vitterlig vist til konkret forskrift med relevante paragrafer som sier at man kan installere VHF selv. Holder ikke dette for deg, Ole Petter?

Jeg forholder meg ikke til dokumentasjon på Båtplassen. Derimot må jeg forholde meg til den dokumentasjonen jeg har fått fra tilsynsmyndigheten til det beviselig kan fastslås at den dokumentasjonen jeg allerede har fått er feil.

 

Normalt er at en tilsynsmyndighet lager en rettledning til forskriften som tar for seg unntak. Jeg har ikke sett noen slik rettledning til tross for at bransjen har tatt dette opp. For meg blir det da feil å forskuttere og love noe, -som tilsier at tidligere praksis er endret.

 

At en tilsynsmyndighet ikke har innlemmet fritidsbåt inn under sine prioriterte oppgaver er ikke min feil, men jeg forstår av og til hvorfor en tilsynsmyndighet kanskje ønsker å være litt diffus i slike spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har foretatt noen kontroller, så tror jeg ikke du kjenner til hvor mange dårlige og underkjente installasjoner som finnes.

 

Jeg har ikke foretatt noen kontroller, kjenner ikke til hvor mange dårlige eller underkjente installasjoner som finnes, det er fakta.

Jeg kjenner ikke til hvor mange gode eller godkjente installasjoner som finnes heller for den saks skyld.

 

Men jeg har i hånden en kliss ny tillatelse til å opprette og drive en radiostasjon ombord i fartøy/skip/plattform fra Telenor maritim radio basert på en søknad der feltet installatør var blankt.

 

Den nye VHFen min kom med en monterinsanvisning som må følges for at CE godkjenningen skal ivaretas.

 

*Ledningene til batteri og antenne bør holdes så korte som mulig.

*Antennen må monteres minst 1 meter fra apparatet.

*Apparatet og alle høytalere må monteres langt nok unna magnetiske kompass for å unngå deviasjon på kompasset på grunn av magnetisme i høytalerne.

*Det må være fri luftsirkulasjon rundt kjølefinnene bak på apparatet.

Videre følger et skjema om kabeltverrsnitt/lengde og noen setninger om krav til antennen (DBi) samt montering av denne.

så kommer en advarsel om å snu polariteten på de to ledninger som kommer ferdig med sikring montert. rød skal til positiv(+) 13,8 v kilde osv osv.

 

Den største utfordringen her er å koble til et gps signal, litt avhengig av hva slags utstyr en vil koble på . noe en absolutt bør gjøre.

 

Så kommer programering av MMSI nr. dette må gjøres for å få utbytte av DSC funksjonene, å det er påkrevet i lisensen på stasjonen. Dette er også noe som er utførlig forklart

 

Jeg tenker dette går fint jeg.

Link to post
Share on other sites

Jeg forholder meg ikke til dokumentasjon på Båtplassen. Derimot må jeg forholde meg til den dokumentasjonen jeg har fått fra tilsynsmyndigheten

 

Å bruke gjengivelse av telefonsamtaler som bevis er kanskje litt i gråsonen, da unøyaktigheter kan snike seg inn og det er jo en fare for at personen man snakker med ikke er oppdatert på gjeldende lover og forskrifter.

 

Men det er vel egentlig ingen grunn til å tro at alle sitatene i denne tråden fra lover og forskrifter som forteller at man kan montere VHF selv, er falske?

 

Noen sitater fra eller til...... Jeg savner sitater fra dokumentasjon som beviser at de andre sitatene er feil eller falske.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...