Jump to content

lov eller ikke lov å selv montere vhf i egen båt


catano

Recommended Posts

Ole Petter, ett lite sidespor: Om fartøyet er radiopliktig, altså ingen lystbåt, hvem er det da som er tilsynsmyndighet (eller hva det heter). Hvem kan da installere vhfen? Har lystbåtens vhf like strenge krav?

Jeg er ikke helt sikker for det er ikke mitt bord. Men etter husken er det produkt og elektrisitetstilsynet som igjen er underlagt DSB. Så er vel den praktiske delen av tilsynet, -av praktiske årsaker tildelt Sjo. (En tilsynsmyndighet kan jo overføre eller godkjenne andre til å gjøre jobben)

 

Hvem som kan montere er det vel redegjort for noen ganger i denne tråden?????????

Link to post
Share on other sites

Hei spilli, koblingen mellom GPS og radio behøver du ikke bekymre deg for. Bruksanvisningen til GPS’en forteller deg hvilke 2 kabler som skal brukes Seatronic i Moss. De har et brukbart utvalg og har en flink fyr som har god greie på slikt utstyr.

 

Post- og Teletilsynet har så vidt jeg vet ingen slik myndighet.

Eivind

Hei. Eivind. Jeg vet ikke, men jeg fant ingen beskrivelse i manualen som følger med GPS`n fra Simrad om hvor evnt. VHF kan kobles til for å få posisjonen kontentnuerlig inn i denne. Mulig jeg må ta kontakt med Simrad for å finne ut av dette.

Kjenner til Seatronic i Moss. Vet ikke om jeg vil handle mere der etter en ubehagelig opplevelse der i fjor høst. Synd i grunnen, for jeg har fått kjempefin service der før. (historien finner du på "beste butikk," eller noe sånt her på forumet) Skal i allefall vente til båtmessa i mars.

 

Har sendt mail til Post og teletilsynet med samme spørsmål som jeg stilte til Telenor Maritim, vedr. montering VHF. Håper på svar.

Mvh.

spilli

Link to post
Share on other sites

Om fartøyet er radiopliktig, altså ingen lystbåt, hvem er det da som er tilsynsmyndighet (eller hva det heter). Hvem kan da installere vhfen? Har lystbåtens vhf like strenge krav?

 

Det er Sjøfartsdirektoratet med hjemmel i lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontroll med Skibes Sjødyktighed som regulerer dette.

alle yrkesfartøy med radioplikt er underlagt krav om periodisk kontroll av radioinstallasjonen.

En elektroinstallatør med virkeområde maritime installasjoner, kan montere og kontrollere slike installasjoner.

 

 

Dette kravet gjelder ikke for lystbåter.

kravet for installasjon av VHF i lystbåter er det samme som for å montere en lampe eller en hvilken som helst annen 12V forbruker. Det skal utføres slik at det ikke kan skape personfare eller starte brann.

Link to post
Share on other sites

Men etter husken er det produkt og elektrisitetstilsynet som igjen er underlagt DSB. Så er vel den praktiske delen av tilsynet, -av praktiske årsaker tildelt Sjo. (En tilsynsmyndighet kan jo overføre eller godkjenne andre til å gjøre jobben)

 

Det er Sjøfartsdirektoratet med hjemmel i lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontroll med Skibes Sjødyktighed som regulerer dette.

alle yrkesfartøy med radioplikt er underlagt krav om periodisk kontroll av radioinstallasjonen.

En elektroinstallatør med virkeområde maritime installasjoner, kan montere og kontrollere slike installasjoner.

 

Jeg mente det i Norge var få andre enn Radioinspeksjonen som godkjenner slike installasjoner, disse er igjen godkjent av DNV eller andre klasseselskaper. For å kunne installere gmdss må en også ha goc sertifikat som kun er ett operatør sertifikat (likt styrmenn har). Jeg tror dessuten du skal lete en stund for å finne elektrikkere som utfører slikt arbeid. Det er derfor en gåte om det skulle være strengere krav til lystbåtene.

Link to post
Share on other sites

Jeg mente det i Norge var få andre enn Radioinspeksjonen som godkjenner slike installasjoner, disse er igjen godkjent av DNV eller andre klasseselskaper. For å kunne installere gmdss må en også ha goc sertifikat som kun er ett operatør sertifikat (likt styrmenn har). Jeg tror dessuten du skal lete en stund for å finne elektrikkere som utfører slikt arbeid. Det er derfor en gåte om det skulle være strengere krav til lystbåtene.

 

Arbeidet tidligere som elektriker, og vi hadde virkeområde maritime installasjoner. Har utført mange VHF installasjoner, og enda flere kontroller av disse. Da utførte vi en kontroll etter en sjekkliste utarbeidet av DNV. Sendte dette inn til sjøfartsdirektoratet. Kontrollen besto i å sjekke bl.a tilførsel, tilkoblinger, batteri. VHF`ens funksjoner ble ikke testet.

Hvis ikke en elektroinstallatør er kvalifisert til å installere en VHF, så er ingen det!

 

Du må skille mellom installasjon og idriftsettelse.

 

Hvem har sagt at lystbåter har strengere krav?

Link to post
Share on other sites

Arbeidet tidligere som elektriker, og vi hadde virkeområde maritime installasjoner. Har utført mange VHF installasjoner, og enda flere kontroller av disse. Da utførte vi en kontroll etter en sjekkliste utarbeidet av DNV. Sendte dette inn til sjøfartsdirektoratet. Kontrollen besto i å sjekke bl.a tilførsel, tilkoblinger, batteri. VHF`ens funksjoner ble ikke testet.

Enig i det du skriver her, bortsett fra at rapporten sendes DNV og at test av alle apparater skal utføres. Man skal blandt annet måle sendt og reflektert effekt...

 

Hvis ikke en elektroinstallatør er kvalifisert til å installere en VHF, så er ingen det!

Jeg har ikke skrevet det, jeg mener derimot at man ikke må være utdannet elektrikker for å installere gmdss.

 

Hvem har sagt at lystbåter har strengere krav?

Ole Petter gir iallefall inntrykk av at dette er strengere enn hva en skulle trodd.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg bytta VHF tok jeg den med til et verksted med RF-analyzer.

Vi la inn MMSI og L-kanaler.

Sjekka at den lå rett på frekvensene. Sjekka utgangseffekt. (24.8 W. Tror mange kan få en overraskelse).

La opp tilførsel selv. La opp antenne og krympa konnektorer selv.

Monterte apparatet selv.

Hvorvidt det er lov eller ikke gir jeg en god dag i. Nå ble det gjort slik jeg vil ha det.

"Fagfolk" som skal gjøre en jobb billigst og raskest mulig har ingen interesse av at det blir gjort optimalt.

Derfor slipper de ikke ombord i min båt.

Link to post
Share on other sites

Det er Sjøfartsdirektoratet med hjemmel i lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontroll med Skibes Sjødyktighed som regulerer dette.

 

Uten å pirke for mye, vil jeg bare nevne at sjødyktighetsloven(Lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. er opphevet for over to og et halvt år siden. Skipssikkerhetsloven(Lov av 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet) tok til å gjelde fra 01.07.2007(med unntak av paragraf 74 nr. 12 som begynte å gjelde fra 01.07.2008), og denne loven har opphevet sjødyktighetsloven(Lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v.). Skipssikkerhetsloven gjelder ikke for fartøy med største lengde under 24 meter som brukes utenfor næringsvirksomhet. Men som i mange andre lover, finst det unntak også her.

Link to post
Share on other sites

Hei Spilli, det med kobling RD68 - kartplotter/GPS er ikke noe å bekymre seg om - dette har jeg selv i min båt. VHFen kjøpte jeg hos Navy på Høvik - utrolig godt fornøyd med dem, for øvrig - og kartplotter er egenimport fra USA (Lowrance). Montering og kobling er gjort selv, helt uproblematisk.

 

Hans_k

Link to post
Share on other sites

Hei Spilli, det med kobling RD68 - kartplotter/GPS er ikke noe å bekymre seg om - dette har jeg selv i min båt.

Hans_k

Hei Hans_K Takk for svar. Problemet mitt er jo at jeg ikke vet vilke ledninger som skal kobles hvor? Skal det loddes, eller er det en hurtigkobling (burde det jo være)eller hva? Hørte forresten at det er kun siste versjon av RD 68 som er godkjent. Kjenner du til noe om dette?

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor man kan få testet Distress funksjonen på VHFen?

 

Heisan

 

Her ser jeg ett STYGT spørsmål, det må under INGEN omstendigheter testes for distress ved å trykke inn den røde knappen.

Dette vil i såfall føre til en nødaksjon, som da jo ikke er korekkt, og i ytterste fall kan det jo føre til at en som virkelig trenger hjelp ikke får det.

Dette signalet er meget sterkt, og går meget langt - betrakteligt lenger enn det vanelige signalet fra VhF en. Siganlet plukkes opp av kystradiostasjonene, og alle båter med DSC i området umiddelbart, og da er hjulene igang umiddelbart.

 

NB, om det er noen som sitter med en god gammel VHF ombor som har kanal 70 -så er det den kanalen DSC signalet går ut på, og er således IKKE tillat å bruke til komunikasjon.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Her ser jeg ett STYGT spørsmål, det må under INGEN omstendigheter testes for distress ved å trykke inn den røde knappen.

 

Hei. Er ikke dum i hode heller.

Leste for en tid siden i Båtmagasinet eller Båtliv at det finnes en rekke VHF installasjoner som ikke holder mål. Bl.a. kan det være feil i GPS signalene eller at brukerens identifikasjon ikke er lagret rett i selve VHF apparatet. Det finnes 100% sikre måter å teste dette på uten å alarmere krøtter og kveg. Jeg bare spurte hvor man kan få utført en slik test. Det finne testapparater der man istedenfor en antenne kobler radioen til et testapparat med rett impedans. Trykker på Distress. Leser av data uten at så mye som Tjøme radio leer på øyelokket. Så, hvis noen vet hvor man kan teste dette uten å kalle mine spørsmål for STYGGE, så kan de gjerne la meg få vite dette.

MAN TRENGER IKKE BRUKE STORE ORD om man ikke forstår spørsmålet.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor man kan få testet Distress funksjonen på VHFen?

Jeg fikk testet dette av radioinspektør men det fristet nok ikke til gjentagelse hverken for han eller meg. På tross av at VHF ble koplet opp mot testboks med skjermet kabel så "lakk" noe av signalet ut og ble fanget opp av Tjøme Radio. De visste at vi holdt på å teste så de var kjapt på lufta til oss og kansellerte deretter distress-meldingen.

Konklusjonen er nok at dette ikke er testbart.

Link to post
Share on other sites

Dette er klippet fra Sjøassistanse:

Som medlem av Sjøassistanse kan du få kontrollert din VHF til redusert pris.

 

Generelt

Radioinspeksjonen i Telenor Networks utfører frivillig sikkerhetssjekk av VHF radioutstyr om bord på fritidsfartøyer mindre enn 50 brt uten radioplikt, men med gyldig radiokonsesjon. Radiopliktige fartøyer har alltid prioritet når det gjelder sikkerhetskontroll.

 

Tidspunkt

Frivillig sjekk av fritidsfartøyer vil som regel kun skje innenfor vanlig arbeidstid. Unntak er når flere båter kan kontrolleres samtidig, for eksempel på messer, ved avtaler med båtforeninger og lignende.

 

Koordinering

For å utnytte kapasiteten best mulig vil arbeid som utføres for båtforeninger, på messer og lignende bli prioritert.

 

Omfang

Effekt- og frekvensmåling av VHF radioutstyr tilkoplet antenne, samt sjekk av kabelføring, batteri og lader. Radioinspektøren utfører ikke reparasjoner, men vil kunne formidle kontakt med lokale servicefirma.

 

Rapport

Sjekken avsluttes med en rapport. Her opplistes eventuelle feil og mangler.

 

Pris

Frivillig sjekk koster kr 500,- inkludert moms, pluss utgifter for fremmøte og reise, minstetakst kr 270,-. Ved sjekk av flere fartøyer på samme sted vil reiseutgifter bli fordelt mellom fartøyene.

 

Bestilling

Ta kontakt med nærmeste radioinspektør. Klikk her for kart og telefonliste. Eventuelt kan du fylle ut og sende bestillingsskjemaet nedenfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...