Jump to content

lov eller ikke lov å selv montere vhf i egen båt


catano

Recommended Posts

Ikke på det punktet nei.

Men du er en VHF snylter av værste sort, uten sertifikat og konsesjon !

Dette er nå meddelt den Kongelige Norske Kystvakten.

Og et Kystvaktskip bevæpnet til tennene er nå på vei til deg.

Her er det nok ingen formildende omstendigheter, så skuta di blir nok senket.

 

 

Link to post
Share on other sites

" Radiokontrollen " er vel Telenor Maritim Radio kan jeg tenke meg.

 

Radioinspeksjonen heter denne delen av Telenor Maritim Radio. Tidvis ufører representanter fra Sjøfartsdirektoratet kontroll av radiodagbøker og -utstyr samt påtegner radiosikkerhetssertifikat og andre relevante dokumenter istedet for representanter fra Radioinspeksjonen til Telenor Maritim Radio. Nå er ikke dette svar til trådstarter, men han har alt fått svar på sitt spørsmål, attpåtil flere ganger.

Link to post
Share on other sites

Hei mix

Vannvitigt bra innleg.

man skulle tro at å ta ned mikrofonen trykke på knappen for enten å be om hjelp eller oppgi sin posisjon i forhold til en i nød var like skummeldt som å velge feil knapp for så å sende ut den største atombombe i verden.

Soory folkens men selv uten lov kommer jeg til å overhøre trafikk på kanal 16 å evt gi hjelp.

mvh

Catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Da jeg registrerte min VHF hos Telenor ble jeg aldri spurt om den var installert "lovlig". Det eneste de var ute etter var sertifikatet mitt!

 

Her har det kommet frem en masse svada om sikkerhet ved instalasjon osv, samtidig som de aller fleste her monterer både diesel varmere, ladere, og all verdens utstyr, uten at noen synes det er rart. Montere en VHF er da ikke akkurat rocket science heller da!

Link to post
Share on other sites

Radioinspeksjonen heter denne delen av Telenor Maritim Radio. Tidvis ufører representanter fra Sjøfartsdirektoratet kontroll av radiodagbøker og -utstyr samt påtegner radiosikkerhetssertifikat og andre relevante dokumenter istedet for representanter fra Radioinspeksjonen til Telenor Maritim Radio

 

Nå er vel ikke vi fritidsbåter pålagt å føre radiodagbøker lenger. Jeg husker godt blankettheftene som fulgte med konsesjonen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Trådstarter stiller spørsmålet :" lov eller ikke lov..." Det er altså ikke lov.

Men om en båt eier bruker alle tilgjengelige kunskaper og kvalifikasjoner, til å installere en vhf med riktige kabler, sikringer, koplinger, m.m. Så tviler jeg på at det vil bli straffe forfulgt om han fikk inspeksjon og på grunn av egen installasjon,ikke kunne dokumentere anlegget.

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Gidder ikke lese hele denne tråden, men da jeg i våres monterte min første vhf spurde jeg radiokontrollen om det var krav til radioinstallatør for montering i min fritidsbåt, svaret var NEI. I feltet radioinstallatør skrev jeg eget navn mener jeg å huske, og feltet Installatørens stempel/PT autorisasjonsnummer lot jeg stå åpen. Konsesjonen kom uannsett fort tilbake i posten.

 

Har nøyaktig samme erfaringen. Er dette plutselig blitt veldig vanskelig?

Link to post
Share on other sites

Hele hensikten med kravet er vel at fartøy med radioplikt skal ha en driftsikker radioinstallasjon.

Loven er nok ikke tiltenkt fritidsbåter, men jeg har ikke lest regelverket på en stund så jeg husker ikke hva som eksakt står der.

Jeg jobbet tidligere i et firma der vi drev med bl.a montering og godkjenning av VHF installasjoner, men merker at jeg er blitt litt rusten på dette lovverket.

Link to post
Share on other sites

Fra en annen tråd:

 

Hei alle!

 

Som en generell anbefaling ser vi gjerne at jobben utføres av fagfolk, særlig dersom du er i tvil om hvordan det skal gjøres. Men for fritidsbåter er ikke dette et formelt krav. VHF radioinstallasjon på fritidsbåter er heller ikke inspeksjonspliktige.

 

Som det nevnes i et annet innlegg i denne tråden så er det bare felt som er merket med ## som MÅ fylles ut i søknadsskjema. Dermed trenger du strengt tatt ikke fylle ut feltet for installatør for å få tildelt konsesjon.

 

PS: Søknadsskjema kan lastes ned her: skjema

 

God sommer!

 

mvh

Dag Ivar

Telenor Maritim Radio

 

Dere som tydeligvis ikke tror at Telenor Maritim Radio heller kjenner bestemmelsene, kan jo bare ta kontakt med dem for å forklare dem hva som gjelder.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Hei.

Kjempe ide, du ligger med motorstopp å prøver å kalle opp noen på vhf før vinden å bølgene snart har plasert båten din på land.

Bak neste holme ligger det bare båter med walkie talkie som pga de ikke har sertefikat til bruk har fjernet vhf`en.

 

Det finnest sikker dem som så mener jeg er både snylter å dust som tør å ha på å evt bruke min vhf uten sertefikat, men det er gjerne du som er i nød.

beklager med jeg forstår desverre ikke problemet.

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...