Jump to content

lov eller ikke lov å selv montere vhf i egen båt


catano

Recommended Posts

Det er ingen som kontrollerer vhfer som tester apparatene med å sende distress. I såfall er de inne i skjermede lokaler med jordet antenne. Kort fortalt ikke noe for oss. Man får testet hele vhfen med sende ett vanlig dsc oppkall, prøv gjerne på en lengre distanse. Under en radioinspeksjon tester man utsendt effekt og reflektert fra antennen, det gir en meget god pekepinn på hvor god installasjonen er.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri montert en VHF.

 

Var ikke det jeg mente heller.

Du mente at det var redegjort mange ganger i denne tråden om hvem som kan montere..

Også siterte jeg deg på din redegjørelse.. (sit: En VHF skal monteres av en godkjent installatør.)

 

Tok du'n?

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Autorisert installatør er virksomhet som dekker kravene i forskriften for radioinstallatør.

Vi har for tiden dialog med Post- og teletilsynet for å klargjøre hvordan forskriften skal tolkes og praktiseres.

 

Vi kan iallefall være enige om at dette ikke var så enkelt :lol:

Link to post
Share on other sites

Vi kan iallefall være enige om at dette ikke var så enkelt :lol:

Skulle tro at en måtte sette sammen hele vhf'en fra bunnen av.

 

Det er jo kun snakk om å koble til strøm og en antenne av godkjent kvalitet. Ellers kan jo de fleste båtfolk behandle et skrujern.

 

Virker som de jakter på argumenter for at dette også skal bli en ny næring :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fra Lovdata, "Forskrift om autorisasjon for installatør av elektronisk kommunikasjonsnett og radioutstyr (autorisasjonsforskriften)"

Kapittel I. Generelle bestemmelser

 

Det kreves ikke autorisasjon for

 

a) installasjon ved hjelp av installasjonsmateriell som er spesielt fremstilt for å kunne installeres av personer uten særskilt faglig kompetanse

b) installasjon av terminalutstyr som er påmontert standardisert plugg og tilfredsstiller de forskriftsmessige krav med denne, og som normalt kan benyttes ved direkte tilknytning til elektronisk kommunikasjonsnett uten at det må foretas tilpasninger i forhold til nettet

 

Med andre ord skal det med henvisning til denne være lov å installere en VHF med antenne der pluggen(e) er ferdig montert på kabelen.

 

End of discussion?

 

-M-

Link to post
Share on other sites

Må si jeg stusset når jeg leste i et innlegg at en vhf kom med sikring, har det akommet nye regler? Det har IKKE vært tillatt med sikring mellom vhf og spenningskilde.

 

Dessuten om radioanlegget skal ha den funksjonen den er ment å ha skal man ha tilførsel fra eget batteri som ikke står i rom som tidlig blir påvirket ved brann (f.eks.motorrom) eller vann (i bunn av båten).

Dette er noe som veldig ofte ikke er tatt i betraktning ved montering av radioanlegg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...