Jump to content

Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115


KenBjork

Recommended Posts

Hei.

 

En liten mini oppdatering..

Slik, da ser jeg meg som ferdig med plastliminga.

Er ferdig pusset på limen, skal nå over på finsparkling av noen få ujenvheter.

Samt gå over hele kassa med 400grid tørt og vått og 1200grid vått og klart til at en lakkerer gjør resten.

mercury_115_rep_13.jpg

 

 

Kom på nå at jeg sendte også en mail til securmark den 03.03 hvor jeg fortalte om skade og reparasjon.

Hvor at securmark+ merkene da måtte fjernes IOM reparasjon. og jeg spurte om De kunne sende meg noen nye, men har enda ikke fått svar fra De eller fått noen merker i posten.

 

Noen med erfaring fra mail-kontakt hos Dem?

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sånn da er det på sin plass med oppdatering igjen.

 

Securmark+ klistremerkene er kommet fra securmark, rasende kjapp levering, free off charge.

Skulle nesten tro de gikk ekspress. Fikk dem dagen etter at jeg ringte.

 

Ellers så er alt klart til lakkering, har også lyst og få lakkert de plastdelene som er av ubehandla plast, for de bli så fort grå og misfarget.

Det er da de små delene dere ser, som er for kablinga til motorene og låsehåndtaket og innsugventilen på toppdekslet.

mercury_115_rep_15.jpg

 

Skal til Kristiansund N kanskje allerede etter jobb i morgen så lakkverksted får se på delene og komme med pris. (Strand autolakk)

Har evt ett par kandidater i tillegg å høre med borti der. (Kristiansund Karosseri AS og en annen privat mann på si)

 

Når det gjelder finsih-pussinga mi på 1200grid vått så var det evig godt nok sa lakkerer. For iom det er sparklet og så må det grunnes først go da hadde vært godt nok med 320-360grid pussing sa lakkereren.

 

Mvh Kenneth.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mini update

 

Ja nå er delene til lakk.

 

Rakk først i dag å dra til Kristiansund N.

Kristiansund Karosseri var stengt når jeg kom dit. Så var litt bom det.

Men men delene ligger nå hos Strand Autolakk hvertfall.

Foreløbig avtale er å hente dem på fredag ettermiddag om alt går etter plana.

 

Ble noe dyrere enn jeg trodde å få de lakka, men men.. ca 5500.-

Jeg spurte etter om det var prisen med eller uten kvittering. Nei det er med kvittering, og ser helst å gjøre det på kvittering også sa han.

 

Jeg hadde tatt av lagrings-stabelen, 5000.- før jeg starta på reppen. Så det "tenkte/beregnede" budsjettet sprakk nå. Blir ikke tilovers for en halvliter engang.

MEN det får så bare være, for jeg skal ha maksimal finish uansett.

Er kun klistremerkene som skal visest som annerledes på sluttresultatet.

 

God kveld godt folk. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke peiling på lakkerings priser, men syns det var mye penger. Du har jo tross alt gjort forarbeidet.

 

Jeg finner denne tråden interessant da jeg muligens skal freshe opp mitt eget deksel en gang.

 

Uansett syns jeg du har gjort en veldig bra jobb. :flag:

Synd det skal koste skjorta å få spraya på litt lakk...

 

Hvor mange strøk skal på av lakk og klarlakk?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Hehe takk.

 

Ja det var dyrt mente jeg også for å få på lakk.

 

Nå er det filler grunning og lakk og klarlakk som skal på. X antall strøk vet jeg ikke.

1-2-2 kanskje... Men vet ikke. jeg spurt heller ikke.

 

Ja var en del av tanken da det gikk slik det gikk, og jeg ble nødt fikse det hele selv å lage en prosjekt tråd så andre skulle få nytte av det.

Så det er fint å høre.

Link to post
Share on other sites

Morn

 

Nei faktisk har jeg glemt å komme med info om klistremerkene i post 1.

Det stod i den andre tråden som jeg linket til ser jeg.

Sjekka nettsidene til ravns garage og OEM merkene var så dyre 2300.- omtrent mener jeg å huske. Og fant ikke OEM merker laget av andre eller originale rimeligere på webben til min motor.

Men under søk så fant jeg en shappe over dammen som hadde noen fine custom merker som jeg likte godt (se også bilde av de i post 1)

Sendte en mail og fortalte kort min historie og han ville hjelpe, var bare å si hva jeg ønsket. Så skulle ha lage layout helt til jeg var fornøyd, så skulle han lage han.

 

Her er layouten jeg og han har fått frem:

115hpredflamebass_2.jpg

 

Kostet meg 75usd inkl frakt. Var vel ca 543.87 NOK hjem på døra ca slik jeg husker det.

Selger har enormt bra service og kjapp å sende.

 

Slik ser decalene seendes ut på motor:

IMAG020A.JPG

http://e-manmotorsports.com/website-2008/O...ax/IMAG020A.JPG

Siden hans: http://e-manmotorsports.com/website-2008/Optimax.html

 

Klistremerkene er utført i Arlon-vinyl som er uv, sjøvannsbestandig og ripesikker.

Jeg skal sette på merkene selv ja, selger la ved en god anvisning for å montere disse.

Skal sprayes på med vann, og sette de på og justere de på plass, ”skrape” ut vann og luft.

Så skal de varmes opp med hårføner eller varmepistol for å aktivisere limen.

 

Mvh Kenneth

Link to post
Share on other sites

Ja likte merkene veldig godt selv, så blir morro å se over helga når de er montert.

 

Hehe, ja, om ikke anna så er bare å sende im og div om du trenger.

 

Jeg kan hvertfall anbefale duden jeg handla merkene fra, han lager hva man vil slik det ble sagt. Og steike bra service og rask på mail.

Sånn sent på kveldene når jeg hadde kontakt med han så kl 23-24, så var det svar bare minutter etterpå.

Tok heller ikke mange dagene før jeg fikk merkene.

Betaling via paypal.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Endelig helg :cheers:

Har nå akkurat hentet delen fra lakkerer (Strand Autolakk i Kristiansund N), og lagt disse på jobb i ett rom bak dreiebenken min.

Hvor jeg har satt på varme som delene skal få ligge å kose seg i helgen.

 

Var mye jo mye cash for å få dette lakka, men gjorde litt bedre når jeg så resultatet.

Bildet taler for seg selv:

 

mercury_115_rep_16.jpg

 

Så over helga blir det montering av klistremerker.

Gleder med til å se det ferdig med merkene.

 

:flag::cheers: alle

 

Mvh Kenneth

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan hvertfall anbefale duden jeg handla merkene fra. Og steike bra service og rask på mail. Sånn sent på kveldene når jeg hadde kontakt med han så kl 23-24, så var det svar bare minutter etterpå.

 

Det betyr veldig mye med god service. Utrolig viktig! :yesnod:

Bruker gjerne han jeg og, forde du anbefaler han.

Så der vant han muligens enda en kunde.

 

Gleder med til å se det ferdig med merkene.

 

Det gjør jeg og. Blir gøy å se resultatet. :flag:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

God kveld godtfolk.

 

Decaler er påkommet, så får vel ta en oppdatering

Dårlig med godt lys inni verkstedet ikveld, så fikk ikke helt frem looken.

Så får se om jeg finner fint lys når alt er ferdig på montert og båten klar til sjøsetting.

 

mercury_115_rep_18.jpg

 

mercury_115_rep_17.jpg

 

mercury_115_rep_19.jpg

 

Tok litt tid å få de på, pga jeg er så pirkete nøyaktig og skal ha alt på riktig og samme plass.

Men så er da merkene sidene på halv millimeteren samme plass også. :smash:

 

Bilde 2, så var plana å kjøre stilen helt ren, som orginal. Bare med 115 og direct injection.

Fant ut at jeg ville ha på turtelleren og evt ta den bort om det ikke ble fint.

Men synes det vart fint/stilig med denne så tror den skal få være der.

 

Mangler bare å få på det orginale aluminiums-lakka plastmerket i forkant på dekselet inn mot båten nå, men det tar jeg i morgen for nå er jeg utsulta. Så det er på høy tid å komme seg hjem.

 

Mvh

Kenneth

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk dere :cheers: er godt fornøyd selv også med resultatet. :flag:

 

Har nå idag fått limt på det originale aluminiums-lakka plastmerket i forkant på dekselet inn mot båten også.

Så da er det hele i "boks" :lol: og motorkassen og side dekslene ligger nå neddekt til lagring i påvente av montering.

 

Har drevet og tenkt på undervannshuset som også trenger oppussing da det har skura ned i mudd/sand-bunn.

Må ha ett bilde:

se spesielt nederst på finnen, skal lakkeres helt opp til motorfestet på trimmen, stamme dekslene starter også der.

 

mercury_115_rep_20.jpg

 

Så hadde jeg tenkt å kjøpe med 2stk spraybokser med Quicksilver phantom black med tilhørende grunning, fra forhandler.

Men har ringt i rundt idag og er tomt med hele gjengen.. og de får ikke inn før, dvs importør... får inn ca 14/04-10. LEEEEENGE TIL DET...

 

Så har tenkt litt...

Biltema... har disse under bil-seksjon.

 

Primer/filler for billakk

For grunning. Gir forbedret maleresultat. Slipbar. 400 ml.

 

Sort Felglakk

Slagfast. Halvblank. 400 ml.

 

Klarlakk

 

Noen tanker:

Grunningen, siden finnen på undervannshuset er slitt ned til ren aluminium må/vil jeg grunne. Men er denne god nok til formålet tro?

Sorte felglakken har jeg tenkt på fordi den er slagfast som det står, minuset er halvblank. Men er denne god nok til formålet tro?

Klarlakk utenpå felglakken siden den er hvalblank, for å få den sorte blank. Men er denne god nok til formålet tro?

 

Hvertfall er disse sprayene i samme seksjon så disse skal matche hverandre. Men er disse god nok til formålet tro?

 

Tanker folkens :confused:

 

Skal til svigers på fredag, skal oppi NIL-lokalet i Kr.sund N i 50årslag til konas onkel.

Så tenkte å evt stikke innom Biltema på vei hjem på lørdag og kjøpe disse om jeg skal bruke de.

 

Mvh Kenneth.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så hadde jeg tenkt å kjøpe med 2stk spraybokser med Quicksilver phantom black med tilhørende grunning, fra forhandler.

Men har ringt i rundt idag og er tomt med hele gjengen.. og de får ikke inn før, dvs importør... får inn ca 14/04-10. LEEEEENGE TIL DET...

Mvh Kenneth.

 

Hei igjen, ifølge lagerlisten til Ravns Garage har han mange bokser på lager.Quicksilver Phantom Black Part.no. 92-802878Q 1. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...