Jump to content

My Italian Job – Navneskifteseremoni


Divemaster

Recommended Posts

Dette hele startet i Oktober i fjor, når jeg begynte for alvor begynte å se på båter igjen. Men denne gangen begynte jeg så smått å tenke større (det er jo lov til å drømme..)......Med Royal Yaching Association Coastal Skipper, kan føre opp til 24 meter, med 12 betalende passasjerer. Hva med å kjøpe båt for charter ???  Middelhavet, OL i Athen ... høres veldig lovende ut ... snakket med etablerte firmaer og fikk bekreftet behovet, samt klar beskjed at de ville sette opp kontrakt ganske fort.... eneste utfordring var å finne et passende fartøy pluss mannskap. Så begynte å lete... og fant en del interessante båter som jeg så på og tok på prøvetur.... Baglietto 20, Cantieri Di Pisa 21 blant dem.... kjempe båter ... den siste var tidligere eiet av Sophia Loren .....,  men fant fort ut at disse båtene kom med alvorlige forpliktelser ... (26,000 EURO per år for båtplass pluss utgifter for  vedlikehold og mannskap).... kom til en konklusjon at hvis jeg skal bruke den selv, så må jeg må tenke mindre og billigere slik at jeg ikke trenger å leie den ut hele tiden.

 

Så nå ble kravene endret ... til stor bobåt, god rekkevidde pluss et par andre ting slik som flybridge, to diesel motorer, skikkelig skrog osv., da vi bestemte oss for å kjøpe en eldre båt, ha den liggende lokalt, og ha muligheter for å krysse Nordsjøen for ferieturer hjemme i Norge mm.

 

Et par ting hadde jeg klart for meg .... I min søken for større båter, fant jeg ut at Frankrike og spesielt Sør-Italia var de billigste plassene å kjøpe båt i Europa (en slipper jo en del rot vedr CE merking også). Samt at på 80 tallet, så alle de store (Princess, Fairline, Sunseeker osv.) opp til Italienerne for kvalitet og stil. Dessuten har jeg som russ i begynnelsen av 80 tallet alltid hatt en ”soft spot” for Italiensk design.

 

Jeg skal kutte ut det meste rotet med å se på båter, mistet en i sluttfasen (Italcraft Aermar fra Malta) osv. Kort og godt, i April i år fant vi en båt som passet oss, under tak hos en skipsbygger som fortalte oss at båten lå under tak 8 måneder i året, og ble brukt 6. Ingen kostnader var spart på motorene og eieren vill selge, men få var interessert i en båt som ikke lå på sjøen, med en hel haug med båter bak som ikke skulle begynne å flytte på seg før slutten av Mai.... som medførte at denne ikke ville komme på sjøen før slutten av Juni ... tidligst.

 

Kjøp av båt i Italia føles faktisk ganske trygt. Det er påtvunget registreringsplikt, og all anskaffelse må registreres og tinglyses, på lik linje med et hus. Dette betyr jo da at all økonomisk forpliktelse på båter er også tinglyst og registrert, hvilket gjorde eiersjekken og sjekk for utenforstående lån ganske greit. Noe som gir et dokument som heter "Estratto dei Registrati delle Imbarcazioni da Diporto". Som er et offentlig dokument som bekrefter eierforholdet og økonomiske forpliktelser, hvis de eksisterer. Båter i Italia må også gå gjennom en tre eller fem-årig sjekk for sjødyktighet, drivstoffsystemer, brann slukning og elektrisk sjekk avhengig av bruksområde. Som gir ut ”Attestato di Idoneita” (Sikkerhets sertifikat) for båten.  Dette betyr at ved visse intervaller vil båten bli sjekket fra bunn til topp for skader og ikke minst for glassfiberpest. Alle tegn på grunnstøtning vil bli dokumentert og eventuelle reparasjoner vill bli sertifisert mot gjeldende krav.

 

Ok, det var introduksjonen, funnet båt og litt om hva regelverket sier. Hva med meklerne?? Vel min erfaring er 100% positiv ... bortsett fra det ene øyeblikket hvor han spurte om jeg kom til å betale for båten med kontanter  :sailing: . Min mekler, Giovanni Marrozzo fra Parisi & Partner, var hjelpsomheten selv.....( kan jo ha noe med å gjøre at både selger og kjøper betaler dem 5% av kjøps verdien). Jeg velger å tro at Giovanni er en person som elsker båter og vil gjøre alt for å ha en fornøyd kunde. Før båten ble sjøsatt, så ble vi i prinsippet enige om verdien ... vel eieren var ikke helt fornøyd, så vi hadde at par sånn frem og tilbake diskusjoner om hva som skulle følge båten  :discuss ... jolle, med ny påhengs, 8 – manns redningsflåte osv., men vi ble da til slutt enige, avhengig av en sjekk av motorene.... jeg hadde ingen problemer med å betale for en service, men feil godtok jeg ikke.... Vel, ny vannpumpe, et par pakninger, inntaksslanger, oljeslanger, impellere og et par andre ting kom opp. Giovanni gikk rett på sak til eieren og forhandlet av fire tusen EURO av prisen før jeg kunne snu meg om og starte nye forhandlinger. OK totalkosten var vel et par hundre mer enn dette, men det er lettere å jobbe med runde tall, og dessuten hadde jeg jo overtalt eieren til å ta en full service på redningsflåten. Så maskinene pluss generatoren fikk en overhaling.

 

Neste gang jeg så båten var teaken pusset, hele båten rengjort og alt skinnende rent..... Giovanni hadde brukt en hel uke på å vaske, pusse og rydde etter at eieren hadde fjernet alle tingene sine... Kjempejobb !!!! , og jeg kan ikke tenke meg om veldig mange andre meklere som ville ha gjort det!!!

 

Det er en del informasjon som jeg har utelatt her, vedrørende advokater, banker osv., men siden det er hovedsaklig av interesse for folk som seriøst vil kjøpe båt i Italia, så utelater jeg dette her og gjør dette litt generelt ... send meg en IM, eller still et spørsmål her så skal jeg forsøke å svare ...

 

Vel, nå er båten overført i vårt navn, og alt er klart for avreise fra Salerno (Sør av Napoli) på Mandag. Noe som sikkert betyr en ny post.  :sailing:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er litt treg her - men åssen båt er det du har kjøpt deg? Vet at den er italiensk - men fabrikat/motorer etc. etc hadde vært interessant

Båtens fullbetegnelse er "CentroMarine Astrale 45" . Glassfiber 13,7M x 4.27 med flybridge. Sjøsatt i 1984 med 2x 325 GM / Detroit diesel, 3,5KW generator, 12, 24, 220V Strøm osv. (Se bildet på siden..)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Ooops !!!

 

SB Eksos slangeklemme gav opp i natt .....  Holdt OK, men en del vannlekasje..(18cm intern dia. og "litt" vann kom in... kanske et par 100 L ....vel mer slik som 500 L. + .... Høy volum lensepumpen tok jobben .... og fikk festet eksos slangen igjen sånn noenlunde ..og lenset hver time med 2ndre lensepumpe.... Nå i Korsika for å reparere og får på plass ny slangeklemme. Fyller opp med diesel og setter avgårde igjen om rundt 1 time...

 

Gjennomsnittsfart 12 Knop ....trimflaps strømforsyning gav opp )fikser det senere), så ligger langt nede pga økonomi... og diesel er dyrt her nede.....og vil ikke stresse maskinene, så tar ut rundt 50%...

 

mer senere...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Noen små uhell hører jo med.... :cheers: Krysser fingrene for resten av turen.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

OK, her er rapporten I brede trekk…

 

Disse tingene går som regel bra, og er jo litt mer utfordrende når det er en ny båt. Litt problemer er jo å forvente med en 20 år gammel båt, så problemene som vi fant var ikke utforventet.... bortsett fra en ... eksosslangen på styrbord maskin. Maskinene har ikke gjort ett feilslag og er så godt som feilfrie.

 

Forlot Salerno en fin ettermiddag og hadde svært lite sjø .... nesten helt stille .... vel inntil  kameraet falt overbord...da ble et par ord sagt... :headbang:.

 

Maskinene gikk på 1750 RPM og GPS viste 15,5 Knop .... helt som det skulle være med 1400L diesel ombord og 500L vann. Alt gikk helt fint de første 10 timene. Regelmessig sjekk i motor rommet viste at en del vann kom inn langs akslingene, men bestemte at ingenting skulle bli gjort, da dette kjølte ned OK, og var bare en mindre bagatell og at vi bare kunne pumpe ut vannet med jevne mellomrom.

 

Etter en del rutine og litt lett søvn, viste GPS 13 knop, og båten oppførte seg litt annerledes... hekken ned og baugen opp.... dette skulle ikke skje, da vi hadde brukt rundt 1 tonn diesel...og hadde forventet en fartsøkning..ikke dette... motorene summet og gikk uten endring i lyd .... (godt dreiemoment) ..... det var da vi fant ut at trimflapsene hadde gitt opp, og at vi hadde tatt in ganske mye vann .... mye mer enn hva som vi kjente til, og hadde forventet... opp med motorlukene for å finne en jevn god strøm av vann fra undersiden av styrbord lydpotte.... Vannet kom inn i koplingen mellom lyddemper og skroggjennomføringen (skrogsiden i akterkant av styrbord maskin). Etter full overhaling hadde ikke de doble klemmene blitt satt på riktig, så dette medførte at disse bristet, og med tilhørende vanninntak når turtallet ble høyere enn 1100 RPM og trykket på slangen økte. Midletidig fiks i Nettuno, rett sør for Roma, men ble ikke helt fin før vi fikk tak i de rette klemmene i Korsika. Som sagt kom en del vann inn langs akslingene, og har derfor behov for å sjekke pakninger eller klemmer... men da akslingene skal av nå, så prøvde vi ikke å fikse dette, men må nok nå skifte en lensepumpe..., samt installere en manuell pumpe....

Trimflapsene som gav opp etter rundt 200NM ... (husk å sjekke hydraulikkoljen for lengre reiser, som er en mulig årsak til at pumpene pakket inn...men kan være elektrisk, da det var en del vann der bak.... Dette gjorde at marsjfarten ved 1750 – 1800 RPM datt ned fra 15 – 16 knop til 12 - 13 .... men dessverre med samme drivstoff forbruk (103 L/t). Etter litt kursendringer, for å legge inn et ekstra tankstopp, og 550 NM på 45 timer, som gir en gjennomsnittsfart på 12,3 Knop annkom båten La Grand Motte, nær Marseilles, hvor den blir tatt på land i dag for klargjøring for landtransport.

 

OK, så hva har jeg lært av båten på denne turen.... en del av disse viste jeg jo, men er litt Ok å oppsummere for min egen del.... samt de fleste er ”kjekt å ha ordnet”, men ikke essensielle...

 

- Fant ut hvor turtallssperre etter nød-stopp er... da babord solenoid ikke slo inn skikkelig (sjekk kontakt).

- SB luftfilter må rensgjøres (eksosinntak fra lekkasje)

- litt for mye olje i girkassene. (dette irriterte meg, men OK, så ville ikke gjøre noe der og da..)

- Sjekk kontaktene til giverne for motor og girkasse oljetrykk... litt uregelmessig kontakt til tider

- På tomgang går den akustiske alarmen for oljetrykk, mens givere og instrumenter er OK... må sjekke ”low” punktet.

- Kjølevann inntakskraner bør smøres opp (gjør det før den kommer på sjøen igjen), da de er litt treige.....

- Dobbel klemme på sjøvannsinntakene. (har en, helt ny,  i dag, men vil legge på en dobbel før sjøsettingen igjen).

- Vil smi til treplugger for alle skroggjennomføringer og tape dem til slangene, samt ha en måte til å blokkere skroggjennomgangen for eksosen, som ligger i vannlinja.

- Bytt ut brannsluknings apparater samt installere skikkelig nytt auto i motor rom (det viste jeg fra før).

- Trimflaps ... enten motor eller elektrisk ... kan være elektrisk, da 24 V batteriene ikke tok i mot ladning og må skiftes. (start batteriene for hovedmotorer og eget for generator har jeg skiftet allerede, i håp om at de ville ta imot ladning under denne reisen). Skal sjekke dette før båten går på sjøen igjen.

- Sjekk låsen til luka til mannskapskabinen. (... stramme fjæren til låsen..... viste at den var litt svak).

- Skift ut topp og bakplate til ankervinsjen (viste det).

- Ny lensepumpe + manuell .... kanskje 2 manuelle som vil gi hauger på nok kapasitet, i tillegg til det som er der i dag.

- Akslingsgjennomføringer .... grease og / eller vokspakning...

- Litt lakk og puss her og der..... samt å ta ombord de nye redningsvester, nødraketter, tauverk osv.

 

En takk til Advanced Yachting og spesielt Christophe Allan, som sørget for profesjonelt mannskap, reiseplanlegging, kart, back-up navigasjonsutstyr (GPS, kartplotter osv.), og forhånds arrangerte dieselpåfylling, og marinastopp, samt skaffet deler og reparerte  eksosslangen ”da dette er en av jobbene deres, som skjer rett som det er”...,

 

Mvh,

 

Alf

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Dette er nok en normal erfaring og meget nyttig. Som regel er det ved første sesong/brukstid man får det meste av "erfaringen" med nyinnkjøpt gammel båt. Har selv opplevd denne erfaringen med gammel båt. Mistet roret etter en halv times kjøring, lekkasjer av alle varianter osv...

Ser at du bruker over 100 l. t. på moderat fart, hva vil du bruke på marsjfart :headbang:

 

Gratulere med ny båt og all erfaring/lærdom du vil få og som jeg håper du vil fortsette å dele med oss her på "plassen".

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Dette er nok en normal erfaring og meget nyttig. Som regel er det ved første sesong/brukstid man får det meste av "erfaringen" med nyinnkjøpt gammel båt. Har selv opplevd denne erfaringen med gammel båt. Mistet roret etter en halv times kjøring, lekkasjer av alle varianter osv...

Ser at du bruker over 100 l. t. på moderat fart, hva vil du bruke på marsjfart :rolleyes:

 

Gratulere med ny båt og all erfaring/lærdom du vil få og som jeg håper du vil fortsette å dele med oss her på "plassen".

Takker,

Vi hadde forventet en del problemer, men selvsagt som båteier er du den evige optimisten og håper at denne skulle være unntaket som bekreftet regelen...

 

Drivstoff forbruket er jo ganske høyt, men med 650 HK, rundt 20 Tonn, så skal det jo noe til for å flytte på dette lasset.

 

Vi gikk faktisk ikke mest økonomisk ... delvis pga. trimflapsen, og nør det gjelder økonomi, så må en jo også se på hva man har, og hvor mye forbruket blir per nautisk mil.

 

Vi gikk rundt 12,5 Knop, i gjennomsnitt og brukte 103 L/t , som vil gi 8,6 L/ Nm

Vi burde ha gjort 15,5 Knop, med samme forbruk, som ville ha gitt 6,65 L / Nm

 

Da går båten et par knop over planingsterskelen, og deretter begynner det som ser ut til å bli litt mer interessant.... vi er nå rett på dreiemomentet for maskinene.

 

Ved å legge oss opp på rundt 2000 RPM, går vi opp til 20 Knop, men forbruket økes til 115 L/t, som faktisk er 5,8 L / Nm, og ved 2100 RPM, får vi 21 Knop og rundt 122 L/t, som også gir 5,8 L / NM.

 

ved 16 - 20 knop, så lager vi en hekkbølge som Klipperfjord kunne være stolt av, så innaskjærs vil nok ikke disse hastighetene bli brukt så veldig mye, med mindre det er en stor åpen fjord og lite båter ....

 

Jeg har fremdeles tilgode å regne ut forbruket ved optimal diplasement fart, som skal være mellom 8,5 og 10,5 Knop, hvilket i teorien skal gi den beste økonomien for lange strekninger, som båten sikkert vil oppleve .... håper på å krysse Nordsjøen neste år.... og etter de ovenforstående kalkulasjoner, bør vi kunne gjøre dette for rundt NOK 3,500 - 4,000 med de nåværende diesel prisene.

 

Mer kommer om landtransport snart.....

 

Mvh,

 

Alf

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Interessant å lese om dette...... God tur videre.  :confused:

Takker,

 

Så lenge folk er interessert så skriver jeg.... la merke til at de flest i Norge ser til USA for import, og trodde kanskje dette kunne være av interesse for fler... Vet at den båten jeg har kjøpt er ganske stor, men det er hauger med alternativer i middelhavet fra 16 fot og oppover, som kan fåes ganske rimelig hvis du leter... Svinger nok innom hjembyen min, Stavanger og Ryfylke, hvis vi kommer oss over pytten neste år, så hvis du ser oss på fjorden får du "praie" oss.... vet ikke om vi kommer til å fly Italiensk eller Britisk flagg ennå..... "fysste prioritet e' å få båden hjem heile"...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Mener å huske en diskusjon på et fora for en tid tilbake at en halvplaner kjørte mest økonomisk i det den slipper sjøen akter. Men denne farten gir betydelig hekksjø. Selv erfarer jeg at flapsen må ned noe  når båten har passert denne terskelen, større våt flate på skroget, men mindre oppoverbake, resulterer i en til to knop større fart. Justeringen på flqapsen er avhengig av farten.

I våres monterte jeg større flaps, cuppet og avbalansert propell med "tørr båt" fikk jeg 4-5 knop ekstra, erfaringen tilsier at med ferielast kan jeg ligg 200 o.m. lavere, holde  to knop høyere fart med et lavere støynivå/forbruk

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

.................. større flaps, cuppet og avbalansert propell med "tørr båt" fikk jeg 4-5 knop ekstra, erfaringen tilsier at med ferielast kan jeg ligg 200 o.m. lavere, holde  to knop høyere fart med et lavere støynivå/forbruk

 

Kan det stemme at du bruker 130 -140 l på full pinne....???  

650 hk x 200 gr. t  ................ :smiley:

Det var jo egentlig det som var problemet vårt underveis ..... 1750 RPM gav 16 Knop, men når flapsen gav inn, datt farten ned til 12 knop... Gjett hva jeg skal gjøre før båten går på sjøen igjen ??

 

Vedr. forbruket, så ser det slik ut gitt ... :smiley:.. Ihht databladet fra Detroit, skal hver av maskinene bruke 18 GPH ved 2300 RPM (WOT). 18 US Gallon x 3,785 = 68,16 Liter x 2 = 136 L per time... ... men vi får se hva erfaringene viser når vi begynner å leve med båten.... Den siste turen vår viser at maskinene, når de blir kjørt sammen bruker rundt 15% mindre enn hva databladet sier.... WOT er jo ikke noe alternativ, så er vel litt urelevant da det er typisk svært lite økonomisk å kjøre på full pinne... (jeg var i the Solent i fjor og koste meg med en Sealine F43 med 2 x 480 Vol..... den brukte MYE mer....., og en venn av meg i Norge har en båt med 2 x 300 HK Cummins, og registrerer rundt 120 L per time ved høy marsjfart, ....så erfaring viser at tallene er desverre ganske realistiske)...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

OK ....

 

Litt forsinket og "bomma" på landtransporten, med halvannen dag .... han bare "måtte" komme seg til England de hadde kø med oppdrag fremforbi Southamptom boatshow...  :nonod:

 

"Men ta det med ro .... v kjører titt og ofte ned hit...  ..... Nei desverre, ikke før om to til tre uker" .... AAAAAAAARGH !!!!!!!!    :yesnod:  (havneavgifter er ikke billig der nede).

 

Rask ringerunde og har endelig funnet en som er der nede neste uke  :yesnod:

 

Båten skal nå på "Megatruck" Tirsdag 17 August, og setter da endelig kurs for Storbritania... :confused:

 

skal forsøke å få tatt noen bilder, men her er en Fairline Squadron, og en Pershing 75 transportert på samme måte...

 

Bilde         Bilde

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Båten skal nå på "Megatruck" Tirsdag 17 August, og setter da endelig kurs for Storbritania... :nonod:

]

 

Hvordan gikk det med landtransporten gjennom Frankrike og har du fått båten hjem?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hvordan gikk det med landtransporten gjennom Frankrike og har du fått båten hjem?

En del forsinkelser... litt vær .. for å heise båten opp på bilen i slutten av forrige uke ... men mest da den "billigere" returtransporten hadde en Manhattan 74 nedover, og hadde behov for politieskorte hele veien. politieskorten ble hyppig omdirigert pga. et pavebesøk, så er vi litt forsinket... båten er godt på vei og ankommer Chichester i morgen tidlig, og regner med å begynne reisen nordover på Fredag ... Mannskap fra Norge (Skipper fra egen Laguna 11,5) og England ombord.. Alt planlagt, med kart, rute, notater osv... tar med kamera og vil skrive opp reisen....da vi kommer til å befinne oss i et av verdens travleste farvann....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hvordan gikk det med landtransporten gjennom Frankrike og har du fått båten hjem?

Vel, nå henger båten i kranen, og løftet av bilen ... henger med med 50% vekt på kjølen og 50% på kran i en midlertidig krybbe mens ror, propeller osv., blir remontert. Skal sjøsettes i kveld og min venn fra Stavanger blir førstemann ombord rundt kl 19:00. Jeg resier selv til London i morgen tidlig på foretningsreise og ankommer båten etter 17:00 regner jeg med. ....

 

Har nettopp blitt fortalt at vokspakningene på begge akslingshylsene må skiftes .... båten på land igjen og har en del arbeid som må gjøres i mogen kveld og Fredags morgen.... Avreise på Lørdag ser det ut som...... med mindre alt går lett av og på ....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Her er første delen av turen ,

 

Båten kom til Chichester på Onsdag og til tross for at jeg spurte om de kunne pakke om akslingshylsene før sjøsettingen satte de den på vannet. En 10 cm sprut fra hver av de tørkede akslingene gjorde at de ombestemte seg.. Mer arbeid enn planlagt å sette sammen de forskjellige tingene på flybridgen osv., enn hva som var planlagt, men venner som sulle være mannskap hjalp til ! Båten ble sjøsatt på Fredag rundt klokken 12:30 og ble flyttet til en plass hvor vi monterte resten av ting og tang.. Satte også inn nye batterier (alt for små) for 24 V, da de gamle 1450 AH batteriene var helt ødelagte... kortsluttning mellom cellene..., da vi måtte ha 24 V for lanterner og annet utstyr underveis.

 

Her ligger hun ved siden av en Birchwood 44 på Fredag kveld...

Bilde

 

Tidlig start på Lørdag for første oppfylling, ... (jeg ser urolig på volumet som forsvinner ned i hullet…...).

 

Bilde

 

Slik begynte turen ….....

 

BildeBilde

 

Litt ekstrem vinkel her....

Bilde

 

Oppfylling i Ramsgate, med fint vær bestemte vi oss for å fortsetteturen til Lowestoft …Oppfylling tidlig Søndag morgen og sikkret båten for kryssingen av The Wash som var litt humpete hvor vi matte slå ned til 12 – 13 Knop på det verste.

 

Bilde

 

På grunn av økende vind bestemte vi å ta inn til Grimsby for drivstoff top-opp og pause

 

Bilde

 

Satte avgårde tidlig Mandag morgen … grei tur opp langs landet opp til Bridlington, men ble ordentlig sjø rundt neset og det ble ikke bedre etterpå. Slo av farten en god del, men etter at landgangen slo seg løs bestemte vi oss at en nødhavn var det beste alternativet . Kalte opp  Scarburgh, hvor det ikke var nok vann til å komme inn, men etter rundt 20 min fikk vi klarering til å komme inn med hjelp fra tidevannskontrollen .... litt sidelengs for å holde propellene på det dypeste.. Kjempebra hjelp fra havnevakt og kontroll .. Whitby var ikke alternative da bølgene var store der oppe…… Demonterte landgangen og sikkret den på tvers av davitene…. Styrbord Plexiglass på flybridgen var revet av med litt sjø som kom opp der, samt at vi mistet TV antennen av same årsak… Ingen skader ellers ombord…

Snakket med det lokale livbåtmannskapet og bestemte oss for å prove tidlig neste morgen igjen. Startet tidlig og sakte med 13 - 15 Knop, men alt så bra ut etter Whitby, så vi la opp mot 17 – 18 Knop…., og siste halvtimen mot Newcastle holt vi 20 Knop

ved 1950 RPM, hvor været ble gradvis bedre…

 

Bilde

 

Nå ligger båten i Newcastle, trygt og godt … litt pynting mangler ... men vi planlegger nå neste skritt...

 

Bilde

 

En kjempetakk til mine venner som fungerte som mannskap, og som gjorde alt mulig for at dette gikk så bra ... Kunne ikke ha gjort turen uten dem !!! … Gjennomsnittsfart underveis fra GPS Chichester – Newcastle = 17.3 Knotp, med et drivstoff forburk på  6.5 L/NM

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Artig å se båten fra siden, veldig italiensk i designet ja.

 

men Newcastle er vel ikke hjemmehavnen din? - når går neste leg?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

.......men Newcastle er vel ikke hjemmehavnen din? - når går neste leg?

Neida, men alle tre av oss måtte tilbake til jobb .... en i Newcastle, en i Stavanger og en til Aberdeen, da vi allerede var en dag forsinket, ble dette det beste alternativet ... Neste strekket blir tatt til helgen eller muligens neste .... avhengig av vær og vind...

 

Mvh, Alf

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kom ned til båten sent på Fredga kveld og begynte å gå igjennom ting og tang som burde gjøres. Koplet opp PC til GPS og sjekket ..... har fremdeles litt problemer med stabil 12V strøm ... 24  V detter ned veldig fort, men med 6 x 40W lyspærer i salongen er jo det å skifte lyspærer overalt, og spesielt i motorrommet hvor det er 6 x 60 W pærer......må sjekke omformeren  fra 24 V til 12 V..... og må nok tenke på a mer å skifte ut .... eller å installere tilsvarende de gamle batteriene over vinteren ....

 

Sjekket over motorfestene, og fant en løs bolt .... begge boltene på dette motorfestet skiftet jeg før vi la fra land ....

 

Denne gangen så det ut til at vår 160 NM reise, skulle befinne seg i fint vær. Forlot havnen og gikk inn i slusen rundt klokken 09:30  og satte kursen nedover elven Tyne, og nordover...etter å ha fått klarering til å folate havnen fra havnevakten ved Tynemouth. Forbi Amble inn mellom Farne Islands, og en pause i Eyemouth for å sjekke de nye boltene etter tre timers gange, samt vi benyttet tiden til å ha litt å spise,... (klarte også å toppe opp tankene litt når en tankbil kom innom å skulle fylle opp en fiskebåt som lå bak oss). Helt nydelig vær ... SW styrke 3 - 4 som gjorde overfarten lett, og kun med litt sjø under overfarten av the Forth.... (Edinburgh)... rolig reise med litt mindre sjø ... rundt 1 m +, men ellers veldig rolig.  Litt kluss med Styrbord maskin som gikk opp fra 85 grader til 90..... samt jeg tror at vi nå har litt tette dieselfilter .... da vi ikke fikk fult pådrag.... gikk derfor med 1800 RPM fra Eyemouth, som gav rundt 17 Knop SOG... Ankom den nye hjemmehavnen på Lørdag kveld og la båten trygt for kvelden ... et par glass Malt når vi kom hjem gikk ned veldig bra.

 

Min kjære kone og datter har nå begynt å sette sitt preg på båten i den forstand at alle puter, gardiner og tepper har blitt fjernet.... noe skal vaskes og annet skal skites (i hvertfall det sennepsgule teppet). Nå er "alt" vi trenger å gjøre er å ta en skikkelig utvask før navnesermonien om tre uker.

 

Jeg blir å vaske ned maskinene, ta en olje og filterskift på maskinene, sjekke mekanikk, og pusse litt på de store jernklumpene, sjekke EL opplegg, gass opplegg mm.

 

Etter 1100 NM reise med "ny" bruktbåt har jeg lært veldig mye om båten ... meste positivt pluss en god del ting som bør gjøres i løpet av vinteren .... mesteparten er "mindre" ting, men tidkrevende .... slik som en liten lekasje i eksos utløp i Skroget (over vann).... som er på utsiden av tankene. Dette vil involvere fjerning av lydpotter mm... som vil ta lengre tid enn å fikse problemet.... vil selvsagt også benytte sjansen til å skifte ut gjennomgangsbolter osv..... men alt dette går vel under "hvordan det er å leve med en båt" og ikke under anskaffelse og transport..

 

Nå en trøtt, lykkelig eier av båt igjen, med nok "skruing" til å se frem til denne vinteren....

 

Mvh,  Alf

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Utrolig interessant å følge med på turen din, lykke til med ny båt.  :blush:

 

Kjempekoselig å kunne bidra til forumet .... og takker !!

 

Hele familien (både Norsk og Britisk side) ser frem til båtlivets gleder neste år.

 

Høsten blir nå å bli brukt til småplukk, samt å sørge for at både kone og datter kan håndtere båten fra / til kai, nødstopp og MOB manøver ... (jeg kan jo falle overbord). Samt kone blir nok ta VHF sertifikat. Reiseplanlegging er litt mer avansert her borte pga. tidevannet, men det blir å læres "hands on" som er mer praktisk.

 

Til vinteren skal jeg mest sansynlig ta båten på land og fikse en del andre, mer tidkrevende ting, slik som installering av septiktank osv.

 

Båtlivet neste år skal starte med en tur gjennom "The Calidonian Canal" til vestkysten av Skottland... (vil selvsagt skrive reiseskildring). Deretter, hvis alt går som planlagt, går reisen over Nordsjøen til sommeren neste år for å tilbringe et par uker langs kysten av mitt kjære hjemland..... kommer kanskje til å søke etter frivillig mannskap til overfarten da min kone og datter ikke er helt sikkre på at de vil være med ombord under kryssingen av Nordsjøen, som nok kan være ganske kjedelig for en ung tenåring..... men tiden vil vise hva denne skuta vil gi oss av opplevelser ...

 

Bilde

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...