Jump to content

My Italian Job – Navneskifteseremoni


Divemaster

Recommended Posts

............Du har "fått" deg en meget flott båt som jeg virkelig håper du vil bli fornøyd med. Båten har stramme linger som gjør den spesiell.... Gratulerer så mye....

Vet at jeg kommer til å titte innom "My Italian job" mange ganger til...

Takker !! Linjene er spesielle ... typisk 80 tallet Italiensk ... men jeg likte det når jeg var Blåruss tidlig på 80 tallet, og jeg synes det fremdeles er spesielt og har influert mange designere opp til i dag.... Etterhvert som jeg jobber rundt båten får jeg ta noen bilder å laste opp.... gjerne enda mer interessant når dørkplatene osv kommer opp for oljeskift og roting med leamikken ombord....kanskje jeg må installere nytt varmeopplegg  :wink: ...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Bare legg ut reiseruta og rutetabellen langs kysten, så er vi nok på plass. Ser ut til å være en spennende båt  :smiley:

Vi får se ..... Shetland - Bergen og nedover Vestlandet er jo ett alternativ.... men en 200 NM omvei hvis jeg skal til Sørlandet. Hjembyen Stavanger skal nok besøkes uansett .. :flag: .og direkte linje er jo  "bare" 60 NM lengre enn Shetland - Bergen..... turen blir vel enten tidlig Juni, eller i løpet av Juli måned..... og kan muligens trenge manskap da min kjære ikke er helt sikker på overfarten . :sailing:. (dårlig erfaring med ferja til Newcastle...).

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Savner bilder fra navneskifteseremonien og ikke minst - hva heter yachten nå?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Savner bilder fra navneskifteseremonien og ikke minst - hva heter yachten nå?

Rolig nå .... bildene kommer når "fotografen" sender dem til meg ... med 40 gjester var jeg litt for opptatt ... (passe på at all fikk en tur, mens de som var igjen holdt seg varme i klubbhuset, og at alle ungene også fikk en tur i jollen). Navnet hennes er nå [glow=blue,2,300] NAVIGATOR[/glow]som betyr noe for familien (lang historie) og også er en hyllest til den lange resien hun har hatt.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Navigator - bra navn, veldig marin klang og uten noe tøys og fjas.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Med et slikt navn så skal man passe seg for å feilnavigere og gå på grunn.

....slik som denne:

Bilde

Båttypen heter "Moonraker" og det kan jo se ut til at han har prøvd seg på en månetur :lol:

 

Historien er imidlertid at feilnavigering i lav fart førte til grunnstøtingen og deretter fjæret det. Plagsomme tidevannforskjeller i den engelske kanal...........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

....slik som denne:

.................

Historien er imidlertid at feilnavigering i lav fart førte til grunnstøtingen og deretter fjæret det. Plagsomme tidevannforskjeller i den engelske kanal...........

Også mye en kan gjøre med Photoshop ..... historien skjer jo en del ganger hvert år, men dette bildet er konstruert..... og skadene varierer .... men mest på sand / mudder bunn, så litt bøyde propeller, akslinger og ror er den verste skaden.... I bestefall er ingen skade gjort hvis mudderbunnen er myk nok ...

 

Redigert :

Glemte å si at ett av forskiringsselskapene her borte bruker dette bildet i en av annonsene deres....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

...men dette bildet er konstruert.....

Mener dette er ekte nok. Her er i alle fall en artikkel i Motor Boat Monthly, skrevet av båteieren, som i rimelig detalj beskriver hendelsen og bergingen i etterkant.........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mener dette er ekte nok. Her er i alle fall en artikkel i Motor Boat Monthly, skrevet av båteieren, som i rimelig detalj beskriver hendelsen og bergingen i etterkant.........

Hendelsen tok nok plass men bildet er ikke riktig representert riktig ...

"The photo used by the media (see MBM Oct01 p8) appears to show the Platte Fougere

lighttower 3m in front of the boat on the rock, but it is not a true picture. The lighttower

was in fact one cable away to the north-east."  Noen, spesielt denne avisen, har en tendens til å "redigere" bilder og jeg har ingen tro om at en telelinse (som eieren refererer til) har laget "uregelmessighetene" som finnes i bildet .... til det er det belageligvis for dårlig kvalitet..., noe som i seg selv er litt rart da det var tatt av en som har fotografi som yrke..... og at dette ble publisert rundt samme tid som avisen ble senere saksøkt av en annen kilde for fabrikering av bilder... og avisen tapte saken....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Savner bilder fra navneskifteseremonien og ikke minst - hva heter yachten nå?

Som jeg lovet til Rolf tidligere, legger jeg ved et par bilder fra sermonien ombord... det første av navnet på akterspeilet.... så hvis dere ser oss en gang på fjorden, så må dere jo selvsagt kalle oss opp...

Bilde

 

 

Deretter før alle kom ombord, så var hun festkledd med vimpler over fordekket og opp til radarbøylen.

Bilde

 

Etter vi hadde samlet alle på fordekket, sidene og flybridgen holt jeg talen, som publisert tidligere... (min datter holder en messingplate med det gamle navnet ingravert, som vi gav tilbake til havets guder)

Bilde

 

Til et svært interessert publikum... (vel kanskje litt for mye for de yngre...)

Bilde

 

Og selvsagt de riktige offerene til Nord, Syd, Øst og Vest for de som passer på oss mens vi er på havet... (se talen)

Bilde

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Se det, ja - riktig så staselig, gratulerer  :flag:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Er vel gjerne på tide med en liten oppdatering nå....

 

etter navneskifte sermonien har det ikke skjedd så veldig mye, annet enn arbeid med maskinene. Med 4 timer hver helg tilgjengelig, så er det jo ikke så veldig mye en kan få tid til, men her er et lite sammendrag..

 

Har fått tettet eksos lakasje rundt styrbord turbolader. (Her). Litt "kluss" med dette da DD leverer alt opp til eksosutløp, men ikke akkurat denne pakkningen... Men nå er det i hvertfall tett, så deler av rengjøringen kan startes.

 

Alle 12 dysene er sjekket, rengjort, og maskinene løper nå pent, rolig og uten for mye røyk ved oppstart... de jager ikke mer enn for en kort tid etter oppstart, og vil i løpet av de første 2 minuttene gå helt jevnt, uten tegn på ubalanse eller vibrasjon, ved 550 RPM ... så ganske fornøyd nå :cool:

 

Ikke så bra er at en liten lekasje på sjøvannspumpen, har forårsaket en del kosmetisk skade på Babord, aktre motorlabb og litt på girkassen... dette har nå blitt pusset ned og et lag med Hammerite grunning ble malt på. Det samme har blitt gjort på hele stålrammen som er boltet til stringeren på yttersiden av maskinene. Vil gjøre det samme på Styrbord side, slik at jeg har et godt bilde av hva som er gjort i maskinrommet. Ny pakkning for impellerhuset skal installeres snart.

Fant også årsaken til hvorfor styrbord maskin går 15 grader varmere enn babord ... det var rett og slett en lufteventil som var litt åpen. Dette vistes ikke på sakte fart, men ved 1500 RPM, så begynte det å lekke ut kjølevann fra systemet. Nå tett, og "pynting" etter overflateskadene har startet. Har også begynt å sette på dobble slangeklemmer på alle slanger fra skroggjennomføringer, men har konsentrert meg om de som ikke har sett helt OK ut. Mangler derfor å ferdigstille de i maskinrommet, som var nye i fjor sommer. Etter alt dette, så blir det bare litt "kosejobber" nede med maskinene, med kosmetiske ting ...... ihvertfall, så er alle dørkplatene på plass igjen, slik at en kan bevege seg lettere rundtomkring...

 

Har en liten lekasje i ferskvannsystemet, mellom tank og pumpe. Har isolert dette til ett ut av de to fremre vanntette skottene, da vi plutselig mistet vanntrykk, mens pumpen svev. Brukte en god del tid på å lete, (begynte i feil ende, og gikk jo selvsagt ut ifra at tanken var tom først, så fylte denne opp igjen....), .... tømte derfor stort sett hele tanken inn i disse to fremre skottene .... Å du hvor vi lo da vi fant ut at vannet stod 5 cm under dørkplatene i forkabinen....... hadde vi bare begynt der.... :cryin: nå helt tørt, og leting etter hvor, vil starte når det blit litt varmere i været ... (Kaldt å rote med vann akkurat nå).

 

Har også gjort et par ting kosmetisk, og laget en liste over andre ting som bår gjøres... slik som å sjekke hvorfor det andre ekkoloddet ikke virker osv.... men de er jo "mindre" detaljer, som vil bli fikset eller skiftet ut senere på vårparten.

 

Mer om jobbene som gjøres kommer senere... og kanske mer bilder etterhvert som våren stiger frem ... Sommerplanene begynner også å falle på plass.... men detaljene for dette blir nok å vente et par måneder enda.....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har en liten lekasje i ferskvannsystemet, mellom tank og pumpe.......

Løfter denne opp igjen da jeg har et par oppdateringer etter den første turen vår og videre vedlikehold og skifte av utstyr...

 

Den ”lille vannlekasjen” ble liksom ganske stor etter hvert ..... trodde jeg fant feilen når jeg oppdaget at lutingen lakk litt... skiftet denne og var stort sett fornøyd... fylte deretter tanken ... slik at jeg fikk teste lufteslangen fult ut .... ikke en eneste dråpe kom fra den nye koplingen til tanken og jeg annonserte til min kjære at jeg sikkert hadde alt på det tørre igjen .... hvor feil kan man ta??

 

Dagen etter så sjekket jeg igjen, og fant en god del vann under dørken igjen ..... #¤%¤# sa jeg, da jeg lett forstod at det var på undersiden av tanken hvor feilen lå.... Tanken er (var) 185 cm x 112 cm x 45 cm, under dobbelsengen i den fremre kabinen, så ikke helt lett å få ut og snudd, uten å demontere hele innredningen i kabinen. Demonterte sengen, dørken og alle tank koplinger .. (20 år gamle, så de satt veldig godt fast), for så å snu tanken rundt (som ikke var lett), bare for å finne ut at tanken var perforert med bittesmå hull på 4 plasser ... og langt fra hverandre. Tok en relativt rask besluttning å fjerne tanken da jeg ikke kunne bekrefte at innsiden var OK (likte ikke tanken på sveising ombord, og TIG er så sakte at jeg slo fra meg den tanken fort). Tanken var for stor til å bli fjernet som en hel enhet, så brukte sist helg på å kutte tanken i tre biter som ble fjernet. Har nå bestilt en mindre tank på ”kun” 350 L (regner med at dette skal bli nok vann, men har mer plass og kan ekspandere senere), og har også bestilt en septiktank som begge skal installeres der hvor den gamle vanntanken var, med en skillevegg mellom disse.

 

Jeg har desverre ikke bilder av fjerningen av tanken, men vil ta bilder av den nye installasjonen som jeg vil legge ut her. Regner med å få de nye tankene levert om en snau uke, så da har jeg litt arbeid foran meg. Grovarbeidet er allerede gjort, da jeg har nok skroggjennomføringer med nye ventiler for utpumping av septik og har også en god skroggjennomføring (tidligere utløp fra vask i manskaplugaren) for lufting av septik (filter er bestilt), så en stor buegang blir lagt opp. Har også rør fra saltvannspumpen min som går forbi her, så legger opp til gode spylemuligheter for septik tanken med et T stykke inn her til et 22 mm rør som legges inn til kran (under dekk) for spyling.

 

Du hvor gøy dette med båt er...... nå, skal jeg skifte ut toalettene og fjerne bideene mine samtidig??

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kjekt med oppdatering på prosjektet ditt....

PS: Blir der Stavangertur i sommer?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Bare koselig det... ble litt forsinket med utskifting av ting og tang .... har faktisk fått lagt inn nye kable til navigasjonslys osv. også, men må fikse et par ting på flybridgen også ... tetting av antenneintak, glassfiber sparkel rundt utsatte steder på radarbøylen + maling + + + osv... så en del igjen ennå...

 

Planlegger en tur over til Norge ja... vet ikke helt akkurat nå hva som vil skje, da jeg har nettopp begynt en konsulentjobb for et nytt selskap... reiser litt til/fra Stavanger med denne jobben, så er over av og til alikevel... så akkurat nå for tiden er det to alternativer ... Norge eller Vestkysten her borte med Orkenøyene... etter litt lengre enn 5 dager i denne jobben vil jeg vite mer om hvilken tid jeg vil ha og når jeg kan ta ferie.... uansett, når reisen skal foretaes (hvis jeg blir å krysse Nordsjøen), blir jeg nok å poste planene på dette forumet, samt at jeg muligens vil lete etter et par personer til som mannskap for overfarten.... bør nok ha to skift med to personer for 260 NM i åpent hav...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...