Jump to content

My Italian Job – Navneskifteseremoni


Divemaster

Recommended Posts

Bare en kommentar til det bildet du har lagt ved. Hvorfor er det så få marinaer i Norge som har skikkelige brygger? Ellers i Europa, og spesielt i Storbritania er det en helt annen standard enn det skaberakkelet du finner i Norge. Skikkelige, brede, stabile brygger med solide utliggere som ikke forsvinner under deg når du hopper i land.

 

Hvilken marina er det du ligger i nå?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

.............. Hvorfor er det så få marinaer i Norge som har skikkelige brygger? Ellers i Europa, og spesielt i Storbritania er det en helt annen standard enn det skaberakkelet du finner i Norge. Skikkelige, brede, stabile brygger med solide utliggere som ikke forsvinner under deg når du hopper i land.

 

Hvilken marina er det du ligger i nå?

Bildet er tatt i Grimsby ... OK marina, men byen er ikke noe serlig ... Ligger nå i Peterhead, som er litt nord for Aberdeen (20 min fra huset mitt), og med "lett" ankomst til Caledonina Canal, Vestkysten, Orkenøyene og Shetland.. Tilsvarende flytebrygger (betongdekke), og veldig gode forhold... Fine dusjer, toalett, avfallsfjerning, sikkerhet (2,5 M gjerde rundt over alt, med ting på toppen som ikke frister deg til å krype over ), dieselfylling ... 24t vakt, TV overvåking, mm.

 

Nå til hvorfor ..... vel, Peterhead er "billig" her borte .... "kun" NOK 10,000 i året for en 45 foter (men da kan jeg ligge på land om vinteren hvis jeg ønsker). I Chichester, hvor jeg bragte båten inn, ville dette ligge på rundt NOK 55,000 pluss strøm, landligge osv. Minimum prisen i de fleste marinaene her borte er beregnet på rundt 8 M (26 fot) uansett hvor "liten" båt du har. Hvis du da har daviter, og baugspyd (eller anker hengende ute), så blir lengden overalt regned med. Hvis hver båteier i Norge hadde vert villig til å betalt minst NOK 5,000 per år, så kunne en nok satt litt større krav til kvaliteten på utstyret.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det er vel kun et spørsmål om hvor mye du er villig til å betale?

Vel, jeg betaler 8-10 lapper for å ligge i havn med min 33-foter i Oslo. Da får jeg en vinglete brygge som ikke er vedlikeholdt på 30 år og utliggere som så vidt henger sammen. På toppen av dette må jeg gå to nattevakter i året + delta på to dugnader. Hvis jeg skal ha båten på land, må jeg fikse det på egen hånd for egen regning. Riktignok har jeg båten i Norges hyggeligste Båtforening, men direkte billig synes jeg ikke det er. Med 24 timers vakthold skulle jeg gjerne betalt litt mer.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Med alle disse innleggene om at sesongen er over og hva folk gjør for vinteropplag (tror jeg har en sjekkliste en eller annen plass for dette som jeg laget mange år siden ... skal se om jeg kan finne den), så trodde jeg at jeg skulle gi dere en oppdatering om hva vi har tilbragt tiden vår med som forberedelse for navnebytte sermoni og en liten ukes-tur i slutten av Oktober

 

Vi har nå hatt båten her oppe i Skottland, nær nok til at vi kan begynne å ordne på et par ting..... så dette er en liten liste av hva vi har oppnådd i løpet av to helger (egentlig tre, men da en venn av meg nylig har falt vekk, så gikk en helg vekk med å hjelpe enken og hennes 12 år gamle sønn med en del praktiske ting i hjemmet).

 

Vi har også fort funnet ut at å ha en stor båt er egentlig ganske OK, da en kommer lett til de fleste plassene (krype inn i skott og avlukk for rengjøring), men ulempen er jo at det er så mye av alt sammen... Vel.. her er listen, og bildene får komme etter navnesermonien neste helg...

 

1) Helvask av hele båten invendig (tak til dørk)

2) Alle Gardinene har blitt skiftet ut

3) Alle teppene har blitt skiftet ut

4) Trukket om salongen med nytt materiale (uten striper), samt de delene av innredningen som var litt slitt

5) Malt om to toaletter/dusjrom (var veldig mørke)

6) Helvask av båten utvendig (flybridge til dekk .. + lett over skroget)

7) Skiftet ut belysning i to av kabinene, som var i litt dårlig stand

8) Montert ny 220 V lampe i Salongen og trukket opp ny kabel for kursen

9) Vasket og oljet akterdekket og bordet ute under flybridge overhenget

10) Rensket akterspeil og montert nytt navn

11) Vasket og rengjort jollen (inklusiv navnebytte og maling av akterspeil osv.)

12) Skiftet olje på påhengs og kjørt den i 30 minutter

13) Skiftet olje på generator og hatt en generell overhaling på denne (må nok til å skifte impeller her, da den ikke er helt 100%)

14) Skiftet ut 50% av naglene i rekkverket på flybridgen (skal gjøre dette ferdig i kveld, samt å sjekke naglene i rekkverket rundt dollbordet og pulpit på fordekket.

15) Begynt å gå igjennom det elektriske systemet, og har oppgradert 24V fra 135 AH til 24V 270 AH. (skal gå opp til minst 405 AH i løpet av vinteren/våren, men det er en liten begrensing av hva SWMBO og bankkontoen tolererer av kostnad). (vet at 2 x 200 AH startbatterier samt 75 AH startbatteri for Generator er OK)

16) Montert røykvarslere

17) Sjekket brannslukkningsapparater (ett i hver kabin + salong + bysse + + + + )

18) Sjekket skrog gjennomføringer og kuleventiler ... (noen må nok skiftes ut eller smøres opp da de er litt trege)

19) Spylt igjennom vanntanken 3 ganger (vannpumpen fungerer jo OK da...)

20) Sjekket gassopplegg

 

Sikkert haugevis av andre ting jeg ikke kommer på i farten, men syntes at 20 var et fint rundt nummer å stoppe ved...

 

Vi skal montere 220V varmeovn for vinteren, samt sjekke lanterneopplegg, oljeskift på maskinene, installere septiktank osv ..... listen er ganske lang.... men dette er jo en ganske god begynnelse....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Vel, etter de 20 punktene tok vi noen bilder før navnebytte seremonien....

 

Mangler fremdeles torpedoskjermen på flybridgen, men sjekket 220V landstrøm tilførsel i går (brudd på tilførel kabel ... så hele lengden ble byttet ut...), og generatoren leverer nå også 220V til panelet.... så nå blir det landstrøm og eller selvforsynt som kan kjøre mikrobølgeovn, varme og strøm til begge laderene..

 

Trygt i havn og ren ....

Bilde

 

Hun ble registrert med UK flagg, så vi blir å fly en "Red Duster"

BildeBilde

 

Babord twin kabin og Styrbord med køyseng på tvers...

BildeBilde

 

Master kabin tatt fra en-suite (litt mørk...), og toalett no 1..... begge toalettene tok lang tid å friske opp, da veggene var samme farge som dørken ( ja... brun), som ikke er noe serlig bra i et lite relativt rom med begrenset belysning......

BildeBilde

 

Etterhvert kommer det vel gjerne fler bilder fra båtlivet, og bruk av båten....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Utrolig hva dere har fått utrettet på kort tid! Selv hadde vi nok brukt to uker (måneder?) på det arbeidet dere har gjort på drøyt to helger. Flott at du tar deg tid til å formidle fremdriften i tekst og bilder. Morsomt å følge med  :yesnod:

Bare koselig hvis folk her er interesserte i hva som skjer ... og selvsagt, hvis våre planer neste år faller på plass, så vil vi nok ha sommerferie i Norges fjorder hvor vi allerede vil ha noen bekjente....

Forståelig og praktisk anlagt rederinne er essensielt, og jeg er også ganske praktisk anlagt, så kan få til det meste, både i hus og båt, så det hjelper (+har gjort slike ting tidligere). Fra nå av kommer det nok til å gå litt senere da jeg skal til med de større jobbene... slik som installering av septiktank, og sjekke skroggjennomføringene til eksosen, som ligger innenforbi tankene (750 L hver) + installere nye pollerter og forbedre på et par ting både på dekk og under dekk.

 

Flyttet en del utstyr fra hullet under akterdekket i går til "mannskapskabinen" under fordekket (150 m 20mm tauverk, dykkerdrakt +, 10 ekstra redningsvester, lakk, olje og en del vasketing. Dette blir nok mitt avlukke for ting og tang for å få det vekk fra mekanikken osv., og dessuten så legger jeg opp til å ha et par lagringshyller her bak, som skal beskyttle mekanikken mens en kan lagre ting der nede. Men først så måtte jeg få alt ryddet vekk, slik at jeg kan effektivt gå gjennom lensesystemet, drivstoff systemet, varmtvanns beholderen er også her bak, samt kompressoren til kjøleskapene, hydraulikkpumpe, fersk og saltvannspumpe og mye annet leamikk som skal gjennomgåes skikkelig. Alt dette skal gjøres før de andre store jobbene..... som muligens blir å inkludere øking av drivstoffkapasiteten ombord ....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Blir litt missunlig på deg, når jeg hører om all plassen du har ombord, er det kansje

3-fotssyken??  :lol:   :cool:

mvh

Kjelli

Det kan jeg overhodet ikke uttale meg om ... siste båt jeg hadde i Norge var en Bayliner Trophy 21 fot (hadde Apollo 32 tidligere)... Er litt overasket selv at jeg kom over denne 45 foteren og "fikk lov" til å kjøpe.... så det blir jo 24 fots syken .. :eek: .. som jeg ikke har råd til å få igjen ... :wink:. God plass og relativt godt utnyttet er den også når en tenker på alderen, men viktigst for meg er sikkerheten ombord med brede dollbord (to personer kan passere hverandre og god 35mm rustfri stålrekke rundt hele båten ... her er plantegningen...., som gir noe informasjon om  plassindelingen ombord....

 

Bilde

 

Ulempen med mer plass er at man drar mer med seg...... og selvsagt at fler kommer med... (hadde 38 personer ombord på Lørdag ...... havneligge under navnesermoni... og senket vannlinjen "litt"....).... med tilhørende "turbestillinger" ...Samt at vedlikehold av mer rom blir jo en del større .... tenk på bunnstoff, vask og boning.... På den positive siden vil mer rom, gi lettere tilgang og lettere å utføre arbeid som behøves.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jo,flott skute er det. Hva er det som står ved siden av toalettet på venstre side? Bide?

Takker ! ... er vel fremdeles "litt" fornøyd med anskaffelsen og "hjemturen"... og ja tro det eller ei ... begge toalettrommene ombord har bidet installert ... har ikke bestemt dette men lurer på ål fjerne disse og bruke plassen bedre .....men da kommer jo spørsmålet ... hva skal jeg gjøre med vann tilførselen ... siden ferskvannspyling på toalettene er vel "litt" OTT ombord  ??

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Gratulerer med flott båt fra meg også. "Rompespylerne" hadde nok jeg også kastet ut!

 

Men du nevner ferskvannspyling, og har du ferskvann nok, er det en ypperlig løsning. Du kan spare deg for senere problemer med avløp som gror igjen p.g.a. urinstein. Dette stoffet dannes nemlig av urin og saltvann. Så har du nok ferskvan, så . . .  .!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Gratulerer med flott båt fra meg også. "Rompespylerne" hadde nok jeg også kastet ut!

 

Men du nevner ferskvannspyling, og har du ferskvann nok, er det en ypperlig løsning. ........ Så har du nok ferskvan, så . . .  ..

Takker !

Kan ikke se noe særlig fornuftig bruk for dem ombord heller, så ut går de nok... Synes å huske noe om påstand av 1000L vanntank, men har ikke sjekket skikkelig, da denne tanken er under sengen i forkabinen.... blir å skru opp sengeplaten for å sjekke, måle og kalkulere før bestemmelse blir tatt. (det tar i hvertfall lang tid å fylle tanken...)... hvis ikke er jo osmoseanlegg et alternativ ... men det blir jor fort dyrt da... skal nok finne noe å gjøre med vannforsyningen før eller senere. (har allerede dusj på akterdekk, samt kran og slange i maskinrommet for motorvask og opp på fordekket for å anker spyling og vask, så begynner vel å slite med å finne "fornuftige" alternativer .... hva med vannslange opp på flybridge og koplet til oppblåsbar rutsjebane med vann forsyning for å få skikkelig fart ???   :lol:).

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Først og fremst vil jeg gratulere deg med en flott båt. Blir imponert når jeg ser bildene fra interiøret. Utvendig er det liten tvil om at den kommer fra Ialia - sjarmerende!

 

Du spør etter alternativer for å få brukt opp ferskvann. Jeg vet ikke om du allerede har vindusspyler med varmt vann? I og med at du har et skikkelig skip som ser ut til å tåle litt sjø kan det kanskje være kjekt. Jeg har sett det på flere større skip, og nettopp at det er varmt vann har visstnok en svært god effekt (både om du er ute om vinteren og for å fjene salt fra vinduene)

Link to post
Share on other sites

Først og fremst vil jeg gratulere deg med en flott båt. Blir imponert når jeg ser bildene fra interiøret. Utvendig er det liten tvil om at den kommer fra Ialia - sjarmerende!

 

Du spør etter alternativer for å få brukt opp ferskvann. Jeg vet ikke om du allerede har vindusspyler med varmt vann? ...

Takker !

Vel ikke for å "bruke opp" men har jo forsyning, så kunne jo bruke den til noe fornuftig ... og din ide var jo kjempekjekk da jeg ikke har vindusspylere ombord ... kan jo legge opp god forsyning til rustfrie spredere av et slag... fra egen pumpe og trykktank kanskje ...eller med solenoid ventil ... (gjerne lettere det siste). opplegget blir relativt lett da jeg har god plass oppover og også i taket..... og da er jeg jo nesten helt oppe, så kan vel legge opp til vannforsyning til flybridgen også når jeg er der oppe alikevel...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Fint at dette var et bra tips

Jeg har sett to løsninger på dette:

1. Kystvaktskip hadde eget rørsustem på toppen av vinduene som spylte vinduene, helt uavhengig av viskerne

2. Bastøferga har slanger med vann som er festet til vindusviskerne

 

Jeg skal ha vindusspyler på vår nye Nidelv 300 - men det er fra egen tank. Det hender jo at en sjø slår over båten, og jeg synes det er fint å kunne se ut etter også

Link to post
Share on other sites

Fint at dette var et bra tips

Jeg har sett to løsninger på dette:

1. Kystvaktskip hadde eget rørsustem på toppen av vinduene som spylte vinduene, helt uavhengig av viskerne

2. Bastøferga har slanger med vann som er festet til vindusviskerne

 

Jeg skal ha vindusspyler på vår nye Nidelv 300 - men det er fra egen tank. Det hender jo at en sjø slår over båten, og jeg synes det er fint å kunne se ut etter også

Tenkte mest på et uavhengig system med rustfritt rør, perforert over hver av de to vinduene ...  lettere å få til som tåler noe... samt at det ikke har noen bevegelige deler...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

.....Gratulerer med ny flott båt, artig å få se en litt annenledes båt /skip (i positiv forstand.)  

Takker .... vi falt litt for henne av samme grunn...samt at den mer enn dekker ønskene våres ... Smaken er jo som baken .... delt, så enten så liker en den, ellers så blir hun litt "kantete" på overbygget....  Jeg var litt svak for Italiensk design på 80 tallet, så en del henger vel igjen der ... uansett, så ser hun mer harmonisk ut i virkeligheten enn hva bildene viser... Får ta henne til Norge neste år og få kommentarer deretter for de som ser henne ...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Har tittet igjenom denne tråden.... igjen....

Du har "fått" deg en meget flott båt som jeg virkelig håper du vil bli fornøyd med. Båten har stramme linger som gjør den spesiell.... Gratulerer så mye....

Vet at jeg kommer til å titte innom "My Italian job" mange ganger til...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Blir nesten rørt til tårer når italiensk design blir lovprist. Nå har Ørnhild nedlagt forbud mot italienske biler men det lekes litt i garasjen med gamle Vespaer og Ducatier. Designet kan virke litt sært men det er rart å se hvordan designelementene etter litt tid sprer seg som ringer i vannet. I italienske båter liker jeg godt å beundre uvanlig matrialvalg og farger.Spennede saker de holder på med der syd.

Link to post
Share on other sites

Blir nesten rørt til tårer når italiensk design blir lovprist. .........nedlagt forbud mot italienske biler men det lekes litt i garasjen med gamle Vespaer og Ducatier. Designet kan virke litt sært men det er rart å se hvordan designelementene etter litt tid sprer seg som ringer i vannet. I italienske båter liker jeg godt å beundre uvanlig matrialvalg og farger.Spennede saker de holder på med der syd.

Jada.... har altid likt dem ... hadde en Afra Romeo GTV i mine yngre dager, og den var jo litt utfordrende.... kjører nå rundt med en 748 Bip.. som vanlig transport til /  fra jobb(mye biler på veien som står stilt i kø...). Jeg tror at "annerledels" er ordet jeg leter etter når vi snakker om disse sesignelementene.... :smiley:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...