Jump to content

Ny propell til Suki 225


dacron

Recommended Posts

Er ikke helt 100% fornøyd med propellen på min Suki. Har fått seg en bitteliten bulk og dette tror jeg fører til at det vibererer litt mer og går litt saktere en det optimalt burde gjøres. Jeg får ca 5800rpm med den nå og 35-36 knop.

Hva slags propell som sitter der av mål osv husker jeg ikke da jeg egentlig aldri har tenkt over det.

Det eneste jeg vet er at jeg skal ha stålpropell, og jeg lurer på fordeler ulemper på 4 kontra 3 blad på propellen?

Båten er en 25foter som veier +-2000kg

Link to post
Share on other sites

.... og jeg lurer på fordeler ulemper på 4 kontra 3 blad på propellen?

 

Three Blades or Four?

In general, 3- blade props are the most common. They are available in wide size ranges and cost less than 4-blades. They typically yield a slightly higher top end speed than 4-blades. They are available in a wider variety of designs and offer more left hand rotation pitch options for twin counter-rotating engine applications.

 

4-blades have some features of their own, though. They often provide more lift at the stern which will help accelerate the hull, especially if it is stern heavy. They come out of the hole strong and work well for pulling skiers and water toys. In fishing and offshore boats, they are oftentimes slightly faster than 3-blades at mid-range rpm’s, where coastal anglers most often run their engines. They also deliver slightly better fuel economy at mid-range rpm. Oftentimes, a poor-handling boat will improve by switching to a 4-blade propeller, and more often than not, a 4-blade will run smoother with better balance than the 3-blade equivalent.

 

A 4-blade propeller will usually have a smaller diameter for the same pitch size of the 3-blade equivalent. This is one reason they spin up quickly and yield good acceleration. The blades are often a bit smaller but offer more total blade area because of the additional blade, so they have more grip on the water. When switching from a 3-blade prop to a 4-blade, you’ll usually need to decrease the pitch by 1 or 2 inches to keep the engine RPM in the same range.

 

Når det gjelder valg av ny propell, så er det for å velge ny. Noen kriterier som trengs å vite.

Nåværende oppnelig maks rpm.

Motorens maks anbefalte turtall. (ref manual)

Maks fart, ved normal last. (gps fart)

Hvor stor er nåværende propell. (Stigning)

Nåværende propell, aluminium eller stål.

 

Fra alu til stål sammen antall blad, vil også pga hvassere utforming samme stigning senke rpm ca 150-250 rpm til en i stål.

 

Si man har en 19P alu, overgang til stål kanskje ned på 17P, + overgang fra 3 blad til 4 blad kanskje ned på 15P i 4 blad.

 

Gikk selv fra (14x)19P alu til ballistic stål (13-3/8) 19P med full klaff uten å gå ned på stigning.115hk

Forje båten hadde (14x)19P alu, men der måtte ned på (13-x/x) 17P for å treffe riktig.90hk

 

Mvh Kenneth

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har stålpropell i dag, men stigning osv... hakke peil. Grunnen til at jeg ønsker å bytte er at det er en liten skade i det ene av de 3 bladene.

Jeg ønsker egentlig bare å vite fordeler med 3 kontra 4 og vica verca

*Toppfart

*Marsjfart

*Akselrasjon

*Drivstofforbruk

*Viberasjon

*Støy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...