Lovart låring Startet 1.Februar.2010 Del på Facebook Startet 1.Februar.2010 (redigert) Da var det min tur... Båten ligger fortøyd og har fryst fast i vesterelva sammen med to andre båter. 1 seilbåt og en trawler. Båten ligger slik den gjør på profil-bildet mitt. ( fersk/brakk-vann og hele vesterelva er frossen ) Noen tips? Skal jeg bare la den ligge fortøyd slik den er? Skal jeg hakke løs isen? Kan jeg sove godt på natta nå da? En mager trøst er "istiden" er over snart. Redigert 1.Februar.2010 av Blafrebo II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
index Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Klarer du å hakke den løs, ville jeg gjort det! Klarer du det ikke, ja da er det vel ingenting annet å gjøre enn å følge godt med og sove dårlig om nettene da vel... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Jeg tror ikke det er noe fare så lenge den ligger rolig. Hvis du føler at du må hakke den løs, pass på at du ikke hakker løs den isen som er frosset fast i båten. Da kan fliser at treverket følge med. Også drev, om båten er drevet, følger med. Det beste er nok å la den ligge i ro. Min gamle klinkebyggede Caroline lå i isen i flere år, uten den minste skade. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Har du tilgang til strøm på brygga, kan du jo forsøke "pumpetrikset" som er omtalt her på forumet. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Worry II Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Hva med et lass med veisalt og et fat med frostveske ? Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Jeg tror ikke det er noe fare så lenge den ligger rolig. Min gamle klinkebyggede Caroline lå i isen i flere år, uten den minste skade. Den ligger helt i ro. og det var godt å høre at gamle Caroline klarte seg i mange år. Da får jeg håpe at Blafrebo II klarer seg også. Takker for tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Wasco Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Uten å utgi meg for å være en ekspert på dette tema, siden jeg bor i en del av landet hvor is er et ikke eksisterende problem. (Sist havna frøs til is her var i 1972, og gangen før det var i 1943) Men jeg har lest en del diskusjoner omkring dette tema her på BP. Konklusjonen jeg har trukket ut fra dette er at det ikke er noe fare så lenge isen er solid. Problemet kan oppstå når isen begynner å bryte opp store isflak kan skade båten. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Kysta Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Se denne tråden. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=63599 i 10 minus holder dette bakparten fri for is (egen erfaring, men avhengig av størrelsn på åumpa selvsagt). Skal du ha noe mer kraftig, er det ispropell som gjelder (men den er endel dyrere, 4500-6000 avhengig av type). Har sett at en slik ispropell holder 2 båtplasser (36 fot) fri for is. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Får ikke håpe isen hos deg er som isen her på Randsfjorden... Den løsner fra land utpå vårparten, og begynner å drive. Stakkars den båten som ligger i veien for 2-3 km med drivende is, kanskje bortimot en meter tykk. Har sett steiner på mange tonn bli skjøvet langt opp på stranda av slik is. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
etape90 Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 En ting du må passe på er at vannet i kjølsvinet ikke fryser, det kan føre til et veldig sterkt trykk mot skroget og eventuelt at pumpe® fryser og ikke pumper ut vann som kommer inn. Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Du kan ligge trygt i isen så lenge isen ligger stille. Det har store trebåter gjort i mange hundre år. Når det nærmer seg tid for at isen brytes opp, kjøper du en sekk med veisalt og strør i en meters bredde rundt båten. Det gjør isen porøs og mindre farlig når den brytes opp. I det tidsrommet ville jeg daglig ha fulgt med og sjekket at isen ikke napper med seg drev ut av natene. Det kan skje når isen smelter om dagen og fryser på igjen om natten. Om isen derimot kommer i drift blir bildet et helt annet. Da hadde jeg hogget den løs så fort som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 (redigert) Veisalt er kanskje ikke dumt nei. Jeg har forøvrig skrudd opp varmen i båten, og håper vel det skal hjelpe noe. Den elva har ikke vært igjenfrosset på 20-30 år blir det sagt. Jeg får håpe det går bra. Som sagt tidligere her på denne tråden, så har trebåter vært frosset fast før. Og igjen takk for nyttig info til dere alle. Redigert 1.Februar.2010 av Blafrebo II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
bert Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Hei, kan nok stemme at det ikke har vært så mye is,på mange år. Mener det var 1985 at jeg gikk på isen over elva ps.håper det går bra med båten .... Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Om du har varme i båten vil det vel være en liten millimeters glippe mellom båten og isen? Slik er det ihvertfall i vår båt, som nå ligger i isen. Ca en gang i uka, er jeg ute og slår istykker isen rundt båten. Er det slik med din båt, vil vel neppe trefliser gå av? Det er slitsom å få hull i isen, men når man først har fått hull går det fort. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Varmen har stått på halv effekt, men jeg satte den på full effekt. jeg håper det hjelper. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
index Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Om du har varme i båten vil det vel være en liten millimeters glippe mellom båten og isen? Slik er det ihvertfall i vår båt, som nå ligger i isen. Sånn er det med plastbåter, men ikke med tre! Trebåter fryser fast, rett og slett! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
aebi Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Sjekk som flere sier denne:https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=63599 En trebåt frøs fast i havna vår for et par uker siden, da isen rundt den ble tint opp av propelleffekt fra nabobåter holdt den på å synke. Dette grunnet at isen hadde trykt litt i bordgangen. Mitt råd er; skaff deg en pumpe og tin opp isen mens du er til stede ( noen få timer). Da har du kontroll på hva som skjer med skroget når vannet igjen er flytende. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Min Tuffff - en klinkbygget halvdekker frøs dønn fast i isen en vinter. 20 cm is inni båten under tiljene også. Helt bånntæla. Da det ble litt mildere så isen inni løsnet så lempet jeg den ut og båten fikk ikke en skramme - verken ut- eller innvendig. Det er ikke så veldig mye bevegelse i havna vår da, men noe er det jo. Det med veisalt når isen begynner å tine litt er nok ikke så dumt siden du ligger i elv hvor det sikkert kan være litt isgang. Så er det bare å følge godt med akkurat de dagene for sikkerhets skyld. Tror ikke det der er det helt store problemet. Det ligger alltid trebåter fastfrosset i havna vår om vinteren. Ingen har tatt noe skade ennå. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Sånn er det med plastbåter, men ikke med tre! Trebåter fryser fast, rett og slett! Da lærte jeg noe nytt i dag også Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 ingenting annet å gjøre enn å følge godt med og sove dårlig om nettene da vel... Ikke mye oppløftane svar dette , kan jo kansje tenke seg at folk får helt panikk av slike svar .Syntes det er greit å prøve å være posetiv å støtte folk litt når dem er urolige,men denne er vel ikke mye til hjelp .Men alle er jo ikke like ,men kansje noe å tenke på når man skal svare i en tråd ? Har sett båter som har frysi inne ,har til gode å se noen som har fått store skader . Der hvor vi har Hortens treffet har det liggi båter i mange år ,har vært 20-25 cm is om vintrane der inne i kroken .Bank i bordet ,det har aldrig blitt noen skader .Båten min ligger i bobblehavn ,men annlegget klarer ikke å holde det åpent som det pleier.Kun noen huller der hvor bobblene kommer ,idag knuste jeg isen rundt båten .Hvorfor veit jeg ikke men gjorde det nå,da jeg var ferdig etter få minutter var det is alt der jeg starta.Så fryser fort nå ,men minus i vannet og 16 - i lufta .Melder vel ca 6 - dem neste 5 dagene , så blir jo fort 10 grader varmere da Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
index Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Syntes det er greit å prøve å være posetiv å støtte folk litt når dem er urolige,men denne er vel ikke mye til hjelp . Prøvde å være litt humoristisk her, men det er ikke lett nei.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lovart låring Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Da har jeg vært ute og saget en ca 30 cm åpning i isen på babord side sånn ca 10-15 cm fra skroget. Ryggen verker og nervene er tynnslitte. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
tomeriks Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 (redigert) Kjedesag er godt egnet i is. Da slipper du å slite deg ut.. Redigert 2.Februar.2010 av tompa2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Ser ut til at båten din har utenpåliggende ror. Ville hugget løs isen rundt roret. Når isen begynner å smelte vil den smelte raskere rundt båtskroget enn roret og får du vær med litt vind i denne perioden kan roret få skader. Tips til salting. Kjøp billig havsalt på Felleskjøpet (25kg sekker). Prisen er langt hyggeligere, effekten den samme og den er kjemikaliefri. Ellers hadde jeg ikke bekymret meg så mye. Daglig ettersyn gjør underverker. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Dahl Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 har selv en liten krysser (skøyte) fastfrosset i Stavern og synes det er litt skummelt. Det er viktig å holde det frostfritt i kjølen. Det vil hjelpe å legge en varmekabel helt i bunnen. Slike fås hos Biltema o.l. Effekten blir best hvis du legger en form for isolasjon over. Litt snø isolerer godt. Folk med innefrosset båt og søvnproblemer bør ikke åpne lenken nedenfor. http://www.tvedestrandsposten.no/bildeseri...icle4814408.ece Vennlig hilsen Kjetil Dahl Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.