Jump to content

Hjeeelp! Trebåten har fryst fast i isen. Tips?

Lovart låring

Recommended Posts

Da var det min tur... Båten ligger fortøyd og har fryst fast i vesterelva sammen med to andre båter. 1 seilbåt og en trawler. Båten ligger slik den gjør på profil-bildet mitt. ( fersk/brakk-vann og hele vesterelva er frossen ) Noen tips?

Skal jeg bare la den ligge fortøyd slik den er?

Skal jeg hakke løs isen?

Kan jeg sove godt på natta nå da?

En mager trøst er "istiden" er over snart.

Redigert av Blafrebo II (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Jeg tror ikke det er noe fare så lenge den ligger rolig. Hvis du føler at du må hakke den løs, pass på at du ikke hakker løs den isen som er frosset fast i båten. Da kan fliser at treverket følge med. Også drev, om båten er drevet, følger med. Det beste er nok å la den ligge i ro. Min gamle klinkebyggede Caroline lå i isen i flere år, uten den minste skade.

Jeg tror ikke det er noe fare så lenge den ligger rolig.

Min gamle klinkebyggede Caroline lå i isen i flere år, uten den minste skade.

Den ligger helt i ro. og det var godt å høre at gamle Caroline klarte seg i mange år. Da får jeg håpe at Blafrebo II klarer seg også.

Takker for tilbakemeldinger.

Hilsen Arne.

Uten å utgi meg for å være en ekspert på dette tema, siden jeg bor i en del av landet hvor is er et ikke eksisterende problem.

(Sist havna frøs til is her var i 1972, og gangen før det var i 1943)

Men jeg har lest en del diskusjoner omkring dette tema her på BP.

Konklusjonen jeg har trukket ut fra dette er at det ikke er noe fare så lenge isen er solid. Problemet kan oppstå når isen begynner å bryte opp store isflak kan skade båten.

Får ikke håpe isen hos deg er som isen her på Randsfjorden... Den løsner fra land utpå vårparten, og begynner å drive. Stakkars den båten som ligger i veien for 2-3 km med drivende is, kanskje bortimot en meter tykk. Har sett steiner på mange tonn bli skjøvet langt opp på stranda av slik is.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Du kan ligge trygt i isen så lenge isen ligger stille. Det har store trebåter gjort i mange hundre år. Når det nærmer seg tid for at isen brytes opp, kjøper du en sekk med veisalt og strør i en meters bredde rundt båten. Det gjør isen porøs og mindre farlig når den brytes opp. I det tidsrommet ville jeg daglig ha fulgt med og sjekket at isen ikke napper med seg drev ut av natene. Det kan skje når isen smelter om dagen og fryser på igjen om natten.

Om isen derimot kommer i drift blir bildet et helt annet. Da hadde jeg hogget den løs så fort som mulig.

Veisalt er kanskje ikke dumt nei.

Jeg har forøvrig skrudd opp varmen i båten, og håper vel det skal hjelpe noe.

Den elva har ikke vært igjenfrosset på 20-30 år blir det sagt.

Jeg får håpe det går bra. Som sagt tidligere her på denne tråden, så har trebåter vært frosset fast før.

Og igjen takk for nyttig info til dere alle.

:sailing:

Redigert av Blafrebo II (see edit history)

Hilsen Arne.

Om du har varme i båten vil det vel være en liten millimeters glippe mellom båten og isen? Slik er det ihvertfall i vår båt, som nå ligger i isen. Ca en gang i uka, er jeg ute og slår istykker isen rundt båten. Er det slik med din båt, vil vel neppe trefliser gå av? Det er slitsom å få hull i isen, men når man først har fått hull går det fort.

Om du har varme i båten vil det vel være en liten millimeters glippe mellom båten og isen? Slik er det ihvertfall i vår båt, som nå ligger i isen.

Sånn er det med plastbåter, men ikke med tre! Trebåter fryser fast, rett og slett!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sjekk som flere sier denne:https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=63599 En trebåt frøs fast i havna vår for et par uker siden, da isen rundt den ble tint opp av propelleffekt fra nabobåter holdt den på å synke. Dette grunnet at isen hadde trykt litt i bordgangen. Mitt råd er; skaff deg en pumpe og tin opp isen mens du er til stede ( noen få timer). Da har du kontroll på hva som skjer med skroget når vannet igjen er flytende. Lykke til.

Min Tuffff - en klinkbygget halvdekker frøs dønn fast i isen en vinter. 20 cm is inni båten under tiljene også. Helt bånntæla. Da det ble litt mildere så isen inni løsnet så lempet jeg den ut og båten fikk ikke en skramme - verken ut- eller innvendig. Det er ikke så veldig mye bevegelse i havna vår da, men noe er det jo. Det med veisalt når isen begynner å tine litt er nok ikke så dumt siden du ligger i elv hvor det sikkert kan være litt isgang. Så er det bare å følge godt med akkurat de dagene for sikkerhets skyld. Tror ikke det der er det helt store problemet. Det ligger alltid trebåter fastfrosset i havna vår om vinteren. Ingen har tatt noe skade ennå.

mvh tuffff

ingenting annet å gjøre enn å følge godt med og sove dårlig om nettene da vel... :saint:

Ikke mye oppløftane svar dette , kan jo kansje tenke seg at folk får helt panikk av slike svar .Syntes det er greit å prøve å være posetiv å støtte folk litt når dem er urolige,men denne er vel ikke mye til hjelp .Men alle er jo ikke like ,men kansje noe å tenke på når man skal svare i en tråd ? Har sett båter som har frysi inne ,har til gode å se noen som har fått store skader . Der hvor vi har Hortens treffet har det liggi båter i mange år ,har vært 20-25 cm is om vintrane der inne i kroken .Bank i bordet ,det har aldrig blitt noen skader .Båten min ligger i bobblehavn ,men annlegget klarer ikke å holde det åpent som det pleier.Kun noen huller der hvor bobblene kommer ,idag knuste jeg isen rundt båten .Hvorfor veit jeg ikke men gjorde det nå,da jeg var ferdig etter få minutter var det is alt der jeg starta.Så fryser fort nå ,men minus i vannet og 16 - i lufta .Melder vel ca 6 - dem neste 5 dagene , så blir jo fort 10 grader varmere da :wink:

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Ser ut til at båten din har utenpåliggende ror. Ville hugget løs isen rundt roret. Når isen begynner å smelte vil den smelte raskere rundt båtskroget enn roret og får du vær med litt vind i denne perioden kan roret få skader.

Tips til salting. Kjøp billig havsalt på Felleskjøpet (25kg sekker). Prisen er langt hyggeligere, effekten den samme og den er kjemikaliefri.

Ellers hadde jeg ikke bekymret meg så mye. Daglig ettersyn gjør underverker.

har selv en liten krysser (skøyte) fastfrosset i Stavern og synes det er litt skummelt. Det er viktig å holde det frostfritt i kjølen. Det vil hjelpe å legge en varmekabel helt i bunnen. Slike fås hos Biltema o.l. Effekten blir best hvis du legger en form for isolasjon over. Litt snø isolerer godt.

Folk med innefrosset båt og søvnproblemer bør ikke åpne lenken nedenfor.

http://www.tvedestrandsposten.no/bildeseri...icle4814408.ece

Vennlig hilsen

Kjetil Dahl

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...