m/s draugen Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Uansett så ville jeg ikke hatt noen av disse løse varmerne som her nevnt med en slik fart du oppgir.Da vil jeg anbefale noe fastmontert pga.sikkerheten. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Uansett så ville jeg ikke hatt noen av disse løse varmerne som her nevnt med en slik fart du oppgir.Da vil jeg anbefale noe fastmontert pga.sikkerheten.Lykke til I den farten har jeg isåfall folk ombord som kan holde kontroll på ovenen, alene tar jeg det mer piano. Grunnen til at jeg spør om dette i bunn og grunn er fordi jeg og en kamerat lurer på og ta skibsplsten til Austevoll, få start på Fjorden jeg har kjøpt og kjøre den tilbake med skibsplasten på slep, eller omvendet viss det går til... og da føler jeg vi trenger litt varme, for av en eller annen grunn så har det kommet vinter i bergen som få folk kan huske at vi har hatt før.. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
m/s draugen Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 I så fall ville jeg valgt gass i stedet for noe flytende som rødsprit. Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 I så fall ville jeg valgt gass i stedet for noe flytende som rødsprit. Litt betenkt med den der rødspriten jeg og, jeg kan jo ikke akkurat stroppe den fast.. og får jeg en lekkasje med brann i båten så er det ikke så mye som kan brenne før jeg får slukket det, men det er stor sjangs for at jeg må hoppe på sjøen for å unnslippe flammene og det er en tanke jeg liker dårlig når jeg i utgangspunktet fryser.. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
ivar Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Men den Origoen er vel slik at rødspriten fylles på en beholder som er full av en slags 'bomull' , slik at den blir absorbert og ikke lekker ut i tilfelle velt..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Pelle Parafin Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Da ville jeg gått for en kupévarmer type Defa eller lignende. De er små, praktiske og gir god effekt størrelsen tat i betraktning.I en 14 fots Skibsplast tror jeg dette ville vært ideelt. Den motoren klarer nok å levere tilstrekkelig lading om man ikke kjører vifta på "topp" turtall... Det er vel ikke vifta som er mest strømkrevende,hvilken effekt vil du få av varmeelementet tror du?Glem dette forslaget,du kan neppe varme opp en kalesjebåt med et 12volts batteri. Denne kupevarmeren du nevner,går vel mest sansynlig på 220volt,det går jo greit hvis du har lang ledning. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 de gassbrennerne er ubrukelige når det er kaldt fordi beholderen er så liten at det kondenseres på den tvert og da kjøles ytterligere ned til det ubrukelige på få minutt. Som kjent er ikkje butan det heilt store når det er kaldt. Men funker fint på sommeren da.. Hva med en varmepære fra f.eks felleskjøpet , kan det være noe? siden det er strålevarme det er snakk om så blåser heller ikkje varmen bort. Har aldri prøvd dette i båt, bare tenker høyt Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Men den Origoen er vel slik at rødspriten fylles på en beholder som er full av en slags 'bomull' , slik at den blir absorbert og ikke lekker ut i tilfelle velt..? rundkast da? hehe, nei jeg vet ikke jeg, men gassovenen var jo igrunn billigere.. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Hokky Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Ja alle løsninger er gode løsninger inntil jeg har frøse ihjel Se for dere at dere MÅ ut på en 3-4timers tur i minus 5 grader i en 14" skibsplast,.. hva ville dere valgt? Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Pelle Parafin Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Hva med en varmepære fra f.eks felleskjøpet , kan det være noe? siden det er strålevarme det er snakk om så blåser heller ikkje varmen bort. Har aldri prøvd dette i båt, bare tenker høyt Hvor får du itilfelle støm fra til varmepæra,får du slike som går på 12volt,og gir varme? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 (redigert) nææ blir nå en slik vekselretter det da.. billigste sort duger da det bare er ei lyspære. og siden pærene er på 150w så skulle ikkje det trekke meir enn 15A med virkningsgrad iregnet. evt også på 250w. Jada er god varme i ei slik pære Redigert 2.Februar.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Men lader en gammel 60hk med så mye da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Daffy Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 neppe kanskje 6A ca? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Hokky Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Men lader en gammel 60hk med så mye da? Den lader ihvertfall batteriet, motoren starter enda selv om jeg ikke har brukt båten siden september. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Pelle Parafin Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 (redigert) Tror du kan glemme alt som heter elektrisk oppvarming.Kjøp en brukt diesel varmer Eber. etc. den får du kansje for 5-6 tusen,så har du varme så det holder.Hvis det ikke skal koste noe særlig,kjøp varmedress. Redigert 2.Februar.2010 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 6A nåh.. jaja det var ikkje stort å skrive heim om. Får finne fram en gammel pyrobysse da Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Tror du kan glemme alt som heter elektrisk oppvarming.Kjøp en brukt diesel varmer Eber. etc. den får du kansje for 5-6 tusen,så har du varme så det holder.Hvis det ikke skal koste noe særlig,kjøp varmedress. Viss det er alternativet så blir det varmedress ja. hehe Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
ivar Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Når jeg tenker etter, en kamerat av meg bruker en sånn heat pal i en sånn overbygd scooterslede. Da burde den tåle litt båtbruk også... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KenBjork Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 (redigert) Har også tenkt på varme i båten, ting som disse 2 nevnte brennere.... kjem ikke i min båt. Kjøpte en 12v kupevifte på biltema http://biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/...upevarmer-12-V/ Tenkte varmen ble så som så, men var mest tenkt for å fjerne dugg på høsten BARE DRITEN! Bråker som ett hellsike, effekt helt ræva, trekker mye strøm. Helt udugelig produkt. Så skulle jeg hatt valg noe så måtte blitt noe Wallas eller Webasto, synd det er så forbanna dyrt. Hvis ikke skulle jeg anskaffet noe. Lite sidespor.. Så tenkte nå på for duggfjerning å lage meg ett fint chassie til/og/på 2 stk 120mm kabinett vifter for pc til å blåse bort dugg. Hvertfall teste det å se. Leverer mye luft og er rimelig stillegående, trekker lite strøm og går rett på 12volt. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=461444 Redigert 3.Februar.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Ruby Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 (redigert) Jeg vil uten tvil anbefale Heat-Pal'en. Har hatt en slik tidligere og den gjør nytten til det behovet du nevner her. Hvis du er redd for at den velter under fart er det ikke noe problem å sette etpar skruer gjennom bunnen av aluminiumshuset og ned i dørken. Alternativt bruke streng eller noe lignende som tåler litt varme til å "stroppe" den fast. Tur/retur Austevoll trenger du kun noen liter rødsprit og noen fyrstikker, ikke avhengig av strøm og lading og slikt. Når du selger Skibsplasten tar du den med over i Fjord'en og bruker den som ekstra varmekilde/kokeapparat hvis nyebåten allerede er utstyrt med varmeapparat. Kan legges sammen og er lett å stue vekk. Kommende helg ser ut til å bli perfekt med tanke på den Austevollsturen Redigert 3.Februar.2010 av Ruby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Kjøpte en 12v kupevifte på biltema http://biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/...upevarmer-12-V/ Tenkte varmen ble så som så, men var mest tenkt for å fjerne dugg på høsten BARE DRITEN! Bråker som ett hellsike, effekt helt ræva, trekker mye strøm. Helt udugelig produkt. Kjøpte noe lignende og helt enig, totalt ubrukelig. Tenkte jeg skulle klage men den ga meg en god latter og da hadde jeg fått litt glede av den. Selger nok den til en jeg ikke liker. Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 3.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Takk, har fått mange gode svare her, det høres ut som det må bli heat-pal'en ja. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
index Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Se for dere at dere MÅ ut på en 3-4timers tur i minus 5 grader i en 14" skibsplast,.. hva ville dere valgt? Varme klær, lag på lag! Kler du deg godt nok, fryser du ikke! Jeg ville i alle fall ikke vært i samme båt som en brennende Heatpal, full i rødsprit, i 20-25 knop! Jeg har opplevd at noen få centiliter med sølt rødsprit tok fyr i båten, og hadde jeg ikke vært kjapp nok til å slukke hadde det vært goodbye båt på få minutter! Og her har du potensiale til å søle opptil en liter, mens varmeren brenner! Dessuten gir slike varmere plenty dugg i båten. og en utrivelig lukt. Nei, kle skikkelig på deg heller, så får du en fin og trygg dag på sjøen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.