Jump to content

Hvordan lages en enkel likeretter?


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Det spørs vel hva han skal bruke dette til? Er det en strømforsyning, en lader osv, osv. Så kanskje en drossel i serie og en lytt på hver side av denne slik at en får et pi-led? og et par små 0,01uF HF kondensatorer? Men kanskje det skal brukes for å få frem 100Hz pulser fra 50Hz? Da trenger en i hver fall ingen kondensatorer for å glatte ut denne pulserende likespenningen

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en påhenger som har intergrert generator(som alle har) men min har uttak. Der kommer det vekselspenning ut, og jeg skal ha likespenning for så drive en inverter til å få ut 230v til deretter drive ett pc annlegg i båten.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har en påhenger som har intergrert generator(som alle har) men min har uttak. Der kommer det vekselspenning ut, og jeg skal ha likespenning for så drive en inverter til å få ut 230v til deretter drive ett pc annlegg i båten.

Før du gjør dette, så regn litt på strømforbruket.

Hvor stor er generatoren (A)?

En inverter er en dryg strømforbruker som fort trekker 20-30A fra 12voltssiden hvis du belaster

220volt-uttaket med noen ekstra watt.

Jeg ser for meg at inverteren raskt vil trekke mer A enn hva generatoren produserer her...?

En pc er ikke all verden, men det er heller ikke 8-16A fra generatoren på en påhenger.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Generatoren er på 80Watt. Inverteren er på maks 150W og har et tomgangsforbruk på 0,7A. Inverter med annlegg på fullt blir 2,54A som da blir 30,48 W fordi: 2,54A*12V=20,48W forbruk. Det er en ganske "liten" inverter jeg kjøpte på ekebergmarkedet for 50-lappen. Jeg hadde planer om å bruke ett 12v 9Ah bly-batteri men det blir bare ca 3-4 timer med musikk+lys og lading av iPoden.

 

Takk for svar :wink:

Mvh

KapteinFredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

For det første bør du droppe hele inverteren og kjøpe deg en 12V strømforsyning til pcen din, virkingsgraden på disse er bedre.

Jeg ville dessuten hatt ett batteri og helst en regulator.

Det finnes jo billige regulatorer som brukes på firehjulinger og motorsykler og sånt.

En inverter er lite effektiv, prøv iallefall først inverter/pc løsningen din på ett batteri først og mål hvor mye strøm/spenning du virkelig trenger!

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at spenningen stiger med en koeffisient på 1.41 ved likeretting :yesnod:

Det er en sannhet med modifikasjoner.

 

For det første får du spenningsfallet i to dioder om du bruker en likeretterbro. Det er ca 1,5V som må trekkes fra.

 

For det andre er både effektivverdien og toppverdien av spenningen uforandret etter likeretting (bortsett fra tapet i diodene). Faktoren på 1.4 ( kvadratroten av 2) kommer først inn i bildet om du har en glattekondensator etter likeretting, men så snart du begynner å trekke strøm fra likeretteren vil spenningen falle mellom de likerettede halvbølgene. Hvor mye spenningen faller er gitt av størrelsen på kondensatoren og hvor mye strøm som trekkes. Dermed vil man ved belastning få ikke bare lavere spenning, men også brum med den doble frekvensen (100Hz om det er 50Hz vekselspenning som likerettes).

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Enig med Fryd her, finn en løsning som du kan kjøre rett fra batteriet. (Må da være PC anlegg som går på 12-14 volt...)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hva slags motor har du?

Vet du om generatoren leverer stabilisert spenning (12v) og at ikke spenningen varierer med turtallet på motoren?

Mener å ha lest et sted at generatorer på mindre påhengsmotorer kun er ment å bruke til lanterner og er ikke i stand til "å drive noe" elektronikk, blant annet fordi spenningen varierer mye med turtallet på motoren?

Link to post
Share on other sites

Ok... da har jeg antagelig svaret, sakset fra brukerveiledningen til Yamaha 9,9, side 2-12:

 

"TO-POLET KONTAKT

(for modeller med manuell start):

Via denne kontakten leveres 12 v likestrøm

med en effekt påm 80w.

Ved bruk av denne kontakten, må du merke deg

følgende punkter:

1) .....

2) Bruk den KUN til lysenheter

3) Kople lysenheten direkte til den topolede kontakten.

4) .....

 

ADVARSEL:

Kople ikke den topolede kontakten direkte til batteripoler.

Dette kan føre til skader på det elektriske anlegget"

 

Dette strømuttaket må kun kobles til lyspærer,

og kan ikke brukes til lading eller andre 12 v strømforbrukere.

En inverter får antagelig uventet kort levetid hvis du prøver den på denne strømkontakten.

Link to post
Share on other sites

Ok... da har jeg antagelig svaret, sakset fra brukerveiledningen til Yamaha 9,9, side 2-12:

 

Hvilken manual ser du i? Jeg finner ingen 2-12 i manualene jeg ser på nettet

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...