Jump to content

Hvordan lages en enkel likeretter?


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Etter å ha brålest igjennom denne tråden er det masse prat om tilkobling av PC og at man bør ha med kondensator osv....

 

Men om det er slik at trådstarter bare skal likerette for å lade et 12v blybatteri, trenger han da ikke kondensator. (Et batteri fungerer utmerket som kondensator)

 

Batteriet skal brukes til å invertere 12= til 230 ~ som skal brukes til å lade ipod og drive et musikkanlegg.

 

Mulig jeg er helt på jordet, men jeg ser intet problem med dette så lenge blybatteriet hele tiden har litt mer energi enn det som trekkes ut.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

ADVARSEL:

Kople ikke den topolede kontakten direkte til batteripoler.

Dette kan føre til skader på det elektriske anlegget"

 

Dette strømuttaket må kun kobles til lyspærer,

og kan ikke brukes til lading eller andre 12 v strømforbrukere.

 

Fordi dette er vekselspenning, regner med at Yamaha kan selge deg en "riktig" ladeboks for bruk på denne motoren til xxx kr :wink: .

 

Som en litt mere uriktig løsning kan du kjøpe og koble til en slik en ...

62284060-7a36-11dc-9199-0019bbdf5d02.jpg

 

De 2 AC ledningene ifra motoren kobles til ~ og ~ i senter på likeretter brua, + og - kobles til batteriet.... start motoren, ta den gjerne ut en tur... mål batterispenningen, er spenningen høyre har du lading, er den ikke merkbart høyere må du finne en annen løsning .

 

Kan være spenningen kan bli litt høyere en "anbefalt"... men holder den seg under 15 > 16 V er det greit nok ( pass litt på batteriet ), og ja jeg vet :smiley:, men dette har fungert greit på maaaange utenbords motorer opp igjennom tidene ( ihvertfall de fleste med mindre en 8 A lading ).

 

Før du støy i stereoen ( "turbo" ) under kjøring kan du legge til et par kondensatorer i kretsen for å fjerne denne .

 

Prisen på denne likeretter brua er ca 17,0 + mva hos Elfa... den lokale radio reparatøren har sikker noe lignende på lager for noen få kr .

 

OBS IKKE koble til/fra ladingen mens motoren går !!!

 

Konstruert etter KISS prinsippet.

 

 

Hvilke PC anlegg er det snakk om ?? , har dette en strømforsyning på 10 > 15 V ?? ... vil da anta at dette kan kobles direkte til batteriet uten bruk av invertere og trafoer .

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for hjelpen Droll. Det er et Logitech billig annlegg til ca 699kr. Det tar inn 230v og jeg har en inverter som jeg skal bruke. Jeg tror ikke det blir støy pga det er mange spoler og kondensatorer inne i inverteren. Det er en trafo inne i basskassa/forsterkeren, men hvis jeg kobler den inn på batteriet eller motoren blir sikkert støy.

Redigert av KapteinFredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Droll, det vil fungere, men husk en sikring på vekselstrøms siden og en på likestrøms siden. Feks. 6Amp om motoren gir max 80W. Går det en diode kan du ødelegge ladespolen uten sikring. Husk å benytte likeretter som tåler mer strøm en sikringen.Velger du for liten sikring vil den gå om batteriet er utladet. For å begrense strømmen ved utladet batteri, kan du sette en liten motstand i serie.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Hvor kan jeg ikke koble i fra mens jeg kjører? Må jeg stoppe motoren så koble fra, så starte?

Hvis du kobler til/fra lading mens motoren går... tar du kverken på likeretteren tvert !!

 

Er to store lade killere på utenbords motorer ( begge tar kverken på likeretteren fortere en du rekker å tenke... ) :

  1. Koble til/fra lading mens motoren går, blir det samme resultatet ved dårlig kontakt på lade kretsen.
  2. Feil kobling av batteri, bytte om + og - ledningene.

 

Du må stoppe motoren JA.

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Jeg har plukka fra hverandre annlegget og det er en trafo/omformer som gjør 230v til 14vVekselspenning. Lengere i inn i kretsen til forsterkeren fant jeg en likeretter bro. Etter broa blir det 18,5 volt. Når jeg skrur på anlegget med musikk blir det 18 volt. Kan jeg lodde vekk diodene så sette på en kontakt etter diodene, så koble til det settet fra clas ohlson?

 

Mvh

KapteinFredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Settet fra Clas forutsetter at du har 12V, det har jo du ikke (enda?)

 

Men jeg ville prøvd å finne en regulator som lager denne 14volten for deg, det kan også bli en utfordring å fjerne turtallstøyen. Står det noe regulator etter likerettingen da? LM78xx eller noe? Kan jo være den tar litt forskjellige spenninger, er jo ikke noe garanti for at husene våre har nøyaktig 220V så den må tåle litt slingring.

Du vil få mer effet når du kutter bort disse unødvendige trafoene, invertene ol.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et batteri på 9Ah 12v som jeg skal bruke. Jeg hadde planer om å lade fra motoren pga. det er et forbruk på nesten 4 Ampere. Det ville blitt to timer musikk fra batteriet. Når jeg kommer hjem skal jeg måle amperen på annlegget uten inverter og etter trafoen.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har et batteri på 9Ah 12v som jeg skal bruke. ... det er et forbruk på nesten 4 Ampere. Det ville blitt to timer musikk...

Uten lading har du med dette 9A-batteriet knapt strøm til en time ved 4 A forbruk.

Årsaken er at batteriet ikke bør tappes med mer enn maksimum 50% av den oppgitte kapasiteten,

dvs at ditt 9 A-batteri kun bør avgi maks 4,5 A før det igjen skal ha påfyll.

Uttak utover dette kalles "dyputlading" og kan skade batteriet strukturelt, slik at det blir ødelagt og taper fremtidig ytelse.

Jeg antar at batteriet ditt kanskje er et lite mc-startbatteri, og disse tåler lite belastninger utover korte uttak til en liten startmotor.

 

Jeg lurer litt på om du derfor er mer tjent med å tenke litt på alternativene.

Hva med å heller skaffe et (kanskje brukt) bilbatteri på 60-70 A som du kan ta med hjem og lade når båtturen er over?

Med 70 A og med med 4 A belastning har du mye moro i ca. 8-9 timer før batteriet er belastet ned mot 50%.

Dette er en stabil og sikker likestrømsløsning som du også kan ta med deg på land.

Sett batteriet i en lukket batteriboks, så er det godt beskyttet når du flytter på det.

Jeg kjøpte et nesten nytt gel-batteri til en jolle på hytta i fjor sommer på et bilhuggeri for kr. 150,

og en god elektronisk lader på 3-4 A som kan stå permanent på batteriet mellom "slagene" (f.eks. en liten ctec) får du for ca. 500,-.

Dette behøver altså ikke koste allverden og du er antagelig garantert at løsningen virker.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Tenk litt over størrelsen på likeretterbrua du velger. Så det var nevnt 2A i inledningen i tråden. Den bør være minst 6 A helst 10 A. Batteriet suger jo maks når dette er tomt og turtallet er høyt og da vil motoren levere 5-6 Ampere.

 

Når det gjelder dyputlading så gjelder jo dette først og fremst bly syre batterier. Bruker selv UPS batterier til noe lignende og de tåler fint å bli helt utladet

Link to post
Share on other sites

Jeg kan bruke en spenningsregulator etter likeretter. Da får jeg regulert 12 volt likestrøm. spenningsregulator.jpg Problemet er at jeg ikke finner større enn 1,5 ampere utstrøm

Redigert av KapteinFredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Det finnes både 5A og 10A regulatorer, men problemet er at du får tap i alle regulatorer, og de gir bare 12V ut hvis de har minst 14V inn. Hvis du skal bruke en inverter på en 6A dynamo, så er sansynligheten liten for at denne vil klare å levere nok strøm. Min anbefaling er at du skaffer det et batteri på ca. 60Ah, da har du stabil spenning og trenger ikke noen regulator (du får neppe problemer med overlading med ditt system).

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at du må stoppe er at spenningen kan bli så høy at likeretteren ryker hvis du plutselig fjerner belastningen på dynamoen. Men, hvorfor skal du koble fra ladingen ? Du må kjøre lenge uten lys og lyd før at batteriet blir overladet (blir spenningen for høy så sett på et lys eller annen belastning).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...