Jump to content

Hvordan lages en enkel likeretter?


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Det var da fryktelig hvor vanskelig en skal gjøre dette da :lol: .

 

Punkt 1:

Lading av batteri ifra motor.

 

  • Kjøp en likeretter bru til en 50 lapp ( eller noe deromkring ... )
  • Koble AC ledningene til AC siden på denne.
  • Koble så + og - ifra likeretterbru til batteri .

 

Ferdig, du har nå lading.

 

Punkt 2:

Forsyne høyttalere med strøm...

 

Disse har du åpnet og har funnet ut at selve forsterker kretsen skal ha 18V DC ...

eysteind linket til en perfekt løsning ...

Er det ikke like billig å kjøpe en ferdig:

https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/catalog....do?tab=catalog

 

Denne DC > DC konverteren gir deg 18V ( eller 15/16/18/19/24 V , velges med bryter ) ut... inn spenningen kan være imellom 11 > 15V DC...

 

Her trengs det IKKE noe stabilisert 12V spenning...

 

 

Jeg skal ikke ha inverter likevell. Kan jeg ha lading fra motoren mens jeg bruker ett annlegg via ett batteri? Så jeg bruker batteriet som en stor kondensator?

 

Koble slik at du har konstant lading på batteriet mens motoren går, ALLE ( de med mindre en 5 > 9 A lade strøm ) utenbords motorer med lading er laget slik ( ladespenningen variere med turtallet, imellom 12 og 15 volt .... ( vil antakelig ikke se så høy lade spenning på denne motoren da det ikke er så mye lade strøm )) .

 

Kan være du vil kunne få litt støy..... men det kan antagelig fjernes med et par kondensatorer av rett verdi ( kommer sikkert noen med rett verdi etterhvert her ).

 

 

Du kobler selvsagt med god nok ledning for den strømmen du trenger + legger inn en eller 2 sikringer i kretsen ( EN på ladinga og EN imellom batteri og forbruker (nære batteri ) ....

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Enig med Droll her. Med såpass beskjeden lading, så skulle det gå utmerket å koble fra likeretteren og rett på batteriet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Du vil ha batteriet rett på spolen altså? Jaja, lykke til med det... :lol:

Han skrev da vitterlig noe helt annet, nemlig:

skulle det gå utmerket å koble fra likeretteren og rett på batteriet.

Det burde vel gå bra det, iallfall til likeretterbrua eventuelt gir seg. Da er det nok fare for at generatoren også går med i dragsuget...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det burde vel gå bra det, iallfall til likeretterbrua eventuelt gir seg. Da er det nok fare for at generatoren også går med i dragsuget...

 

Hvorfor skulle likeretteren svikte ( regner med at den er av passende størrelse ) ?? lade systemet på disse motorene er laget slik siden 60 tallet ( muligens tidligere, men da med enkelt dioder )...

Er heller ikke noen generator på disse motorene, er kun en enkel ladespole ( stator ) og et svinghjul med magneter ... det som kan ta kverken på likeretteren er til/frakobling mens motoren går, eller feilkobling.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skulle likeretteren svikte ( regner med at den er av passende størrelse ) ??

Du sier det selv: :smiley:

det som kan ta kverken på likeretteren er til/frakobling mens motoren går, eller feilkobling.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Feilkobling skjønner jeg, men ikke til/fra kobling mens motoren går? Hvis jeg sender likestrøm gjennom den(altså gjennom likstrøm siden/koblingene) blir det da veksel? Hvordan virker en Likeretter?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Strøm som går gjennom en spole, en motorvikling, etc, kan ikke plutselig slutte å gå. Hvis du bryter kretsen som strømmen går i, vil magnetfeltet i spolen (viklingen, etc) indusere en spenning som er høy nok til at strømmen likevel går et lite øyeblikk før den dør ut, om nødvendig gjennom et gnistgap. Denne spenningen kan altså bli svært høy, og det er dette som ødelegger diodene i likeretteren.

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Feilkobling skjønner jeg, men ikke til/fra kobling mens motoren går?

En må IKKE koble til eller ifra batteriet mens motoren går , når en kobler ifra batteriet så har ikke strømmen noe sted og gå, spenningen vil da stige kjapt... noe som vil føre til at likeretter brua brenner av/ryker/tar kvelden.

 

 

Hvis jeg sender likestrøm gjennom den(altså gjennom likestrøm siden/koblingene) blir det da veksel? Hvordan virker en Likeretter?

Likestrøm inn blir likestrøm ut... en kan lage vekselstrøm ut av likestrøm men det er en helt annen prosesss .

 

En likeretter gjør om vekselstrøm ( AC ) til likestrøm (DC ), statoren/lade spola på motoren leverer vekselstrøm ...

 

Kan lese litt her på Wikipedia...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Den ene leverer 70W, den andre 100W. I og med at de koster det samme, så burde vel valget være enkelt.

 

Du finner 70W utgaven på eBay til under USD 10 inkludert frakt. Når det koster så lite så blir det heller ikke moms og fortollingsgebyrer å betale.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 11 måneder senere...

Jeg ville dessuten hatt ett batteri og helst en regulator.Det finnes jo billige regulatorer som brukes på firehjulinger og motorsykler og sånt.

 

Vil ikke en slik regulator bryte strømmen og det vil bli alt for høye spenninger?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

En sånn regulator blir jo brukt på mopeder og liknende, to ledere med vekselstrøm fra spolen under svinghjulet til regulatoren, minus går til ramma/chassis og man henter ut positiv (+) på den siste tilkoblingen. Dette er både likeretter og regulator i ett, mener jeg, bare å koble rett på batteri, koble til lading og koble fra lading har ikke noe for seg, skal du lade batteriet ekstra hjemme så kobler du det fra etter at du har stoppa motoren!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Hva slags type batteri bør jeg bruke? Bør jeg bruke de blybatteriene mine, eller bør jeg kjøpe ett nytt syre eller en annen type batteri? Kan det være 30 Ah? eller må det være 60 ah?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...