Spinner Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Nei nå må dokk gi dokk! Fæsk som har række å komme opp i båten e gammal. Æ spis berre fæsk som fortsatt har kontakt med vannskorpa. Æ kokern med 2 metallstaver som er koblet til 400 V anlegget ombord så e den kokt før den rækk å komme opp i båten. Så spis æ den mens den fortsatt har kroken i munnen. Dere søringa har ikkje peiling! Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Pathfinder Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Noen som har tips til hvordan man unngår at helt fersk fisk nærmest eksploderer ved tilbredning. Det hender vi i Oslofjorden er så heldige å få en torsk eller to på kroken. (Kattematstørrelse). Når jeg steker denne i panna 10 minutter etter sløying så nærmest eksploderer den. Krøller seg og spriker i alle bauger og kanter. Trekker jeg den, ender det med plukkfisk. Dette hender jo ikke med de firkanta fisken fra Findus. Men nå er vel findus en annen art sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 De som vil spise gammel torsk må nå jerne gjøre det og synes de den er bedre en fersk torsk er det greit for meg. Når jeg skal spise fersk torsk skal det være skrei og den skal ikke være mer en noen timer gammel før den går i gryta. Om så ikke er tilfelle blir det ikke fersk torsk men kokt/trekt torsk. Skal jeg oppbevare torsk lengre en noen timer fåretrekker jeg og henge den til tørsk eller salte den. Rett nokk er skreien kansje på sit beste om den får henge 3-4 uker før den kokes men da er det ikke ferskfisk men boknafisk. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Vi lærte av kokken på B&M at om en skal ha fisk på lørdag, så kjøp den på torsdag. Kjøp en som er fanget på den torsdagen. Fisken blir bedre av å ligge ca et par dager. Og vi fikk også vite at det er bedre å kappe tykke skiver som holder seg sammen, enn flere tynne som fliser seg opp og faller fra hverandre. Fikk også vite at en ikke bør handle på fiskebrygga på en mandag.. i hvertfall ikke på formiddagen.. :-) (kommer vel av når båtene er ute å fisker) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
BMP Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Det forklarer vel hvorfor fisken en får på resturang smaker helt for jævlig. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Den smakte i hvertfall nydelig den vi lagde. :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
tkb Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Det er vel så at fisk kjøpt hos andre kan det være vanskelig å vite når er fisket. Men for oss som fisker selv er det greit å ha kontroll?? Fisk som går fra kroken til kjelen ombord er så fersk at det lett blir plukkfisk.Smaker selvfølelig godt det å. Favoritten er fin fjordtorsk som vi fisker fra nå og til rogna er passe moden. Lar fisken ligge kjørlig til morgenen,strø godt med salt på,som skylles av etter 6-7 timer. Pass på å ikke trekk den for lenge,10 min er nok.Har du skjært filet er 5-7 min nok. Så god potet,gulrotstuing og bacon. Jepp Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Neo Tkb, det står på kassa fisken kommer i hvor og når den er fanget. Dette er det vist krav til. Alle butikker skal vite dette, hvis dem ikke kan opplyse om hvor og når, så er det bare å gå til en annen butikk. Din løsning med potet, gulrotstuing og bacon til hørtes fristende ut.. ;) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
tkb Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Ja,du har sikkert rett.Sjelden jeg kjøper fisk,har tilgang rett utenfor sjøhuset mitt Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Jeg har vel knapt vært i kontakt med en fiskedisk hvor de kunne fortelle noe historie om fisken de selger, bortsett fra "møretorsk", "sørlandstorsk", "valdrestorsk" og slike intetsigende opplysninger. Når tid skal vi få forskrifter om slaktedato, oppbevaring og type fangstmetode? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Det er for liten kunnskap om torskestammene i Norge sies det, og mange mener torsken burde vært en kortreist delikatesse. Dere som fisker selv opplever sikkert en lokal glede med torsken som andre ikke opplever fordi kunnskapen i fiskediskene er for dårlig. Lav pris prioriteres nok høyere enn kvalitet av veldig mange. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Kortreist delikatesse, ja helst det, men dessverre har overfisket på fjordtorsk tatt ned de fiskestammene som var i fjorden på Østlandet. Her trenges håndfast regulering over minst en 5 årsperiode for å rette dette opp, regulering også for fritidsfiskere. Heldigvis er vinterens havis på torskens side i år. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Endelig noen som tør ta opp dette temaet! Broren min er fiskehandler, og han er ikke i tvil. Skreien er ikke så bra som det mange skal ha det til. Den er løsere i kjøttet og har mindre smak enn f.eks dypvannstorsk fra Hvaler. Årsaken til det er skreiens ensidige kosthold. Skreien har et forholdsvis ensidig kosthold da de beiter i de frie vannmassene i Barentshavet, mens torsk fra Oslofjorden beiter mye langs havbunnen og spiser mye krabbe og diverse småfisk. Dette gir fisken et mye bedre kjøtt. Problemet er å prøve å si dette til en nordlending (no offence ). Da får du blank beskjed om at "dokka sørringa kan ikkje fæsk, det er det bærre vi som kan!" Dette er selvfølgelig ikke ment som en fornærmelse mot nordlendinger, men det er mange fra sørnorge som også kan fisk Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Jawik Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 (redigert) ..Dette gir fisken et mye bedre kjøtt. Det gjør det og de lokale stammene varierer også i smak. Skreien er ok den så lenge en er seg bevist at det er skrei en spiser. Personlig foretrekker jeg torsken, så brun og rød som mulig, da denne har beitet på krabbe o.l. Og helst av en størrelse over 40 cm. Man kan ikke sammenligne skreien og de lokale torskene - det blir som å blande laks og ørret. Smaken er forskjellig. Og jeg er ikke nordlending - kun født som Tromsværing Redigert 8.Februar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Et tips til de av dere som ferdes i båt og samtidig fisker torsk. Dersom dere vet at dere ikke skal hjem i den nærmeste framtid - muligens dere er på ferie og vil ha et fiskemåltid noen dager senere. Ta med dere en dunk og en pose havsalt. Fisk, bløgg fisken, sløy fisken, rens den i sjøvann, putt den i dunken og strø salt over. Fortsett å fiske (husk minstemålet som gjelder nå) og samme prosessen til dere har nok i dunken. Lettsaltet tosk er også et godt måltid. Når dagen kommer og dere skal ta i bruk fangsten - vanner dere denne ut noen timer - ca.5 - og trekker den på samme måte som dere ellers ville ha gjord. Og har dere vært forutseende, så har dere en ferdig hjemmelaget gulrotstuing i en melkekartong og ferdig stekt baconfett i kjøleskapet ombord. Vinen har dere jo også med dere. Og glem ikke at fersk torsk også er utmerket i fiskesuppa. Kan livet bli bedre Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Ulv I Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Takk jawik... nå ble jeg sulten igjen her.. og det rett etter lunch til og med. hmmm.. lurer på om det blir skrei middag denne uka ja.. :D Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Jawik Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Sitter her og oppildner meg selv til ett festmåltid, men synes at fisken smaker best ombord i båten. Det skal ikke bli lenge til nå - hører torsken er i humør ute på dybden i nabofjorden :lol: Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Et tips til dere som har barn. Vi vet jo hvor vanskelig det kan være å få barn til å spise fisk. De fleste griner jo på nesen bare en nevner fisk og en ser på de fleste barn at pulsen stiger. Ikke tving fisk i ungene. Ta dette stegvis så kommer lysten. Ha med dere flatbrø av god kvalitet og ta bakpartiet (halen) på fisken. Den er benfri. Smør på flatbrøde og legg vekselvis fisk og potetskiver på dette. Smør på ett nytt flatbrø og legg dette på toppen. Vips så har en en fiskeburger til ungene. Plukkfisk er jo enkelt å lage til ombord. Trekk / kok fisken. Ha ferdig hjemmelaget saus med dere. Ja følg oppskriften som varierer i smak og konsistens langs kysten. Bedre enn disse "fiskegratengene" en får i butikken. Har dere ulydige barn så kan dere jo foreslå at dere skal ha torskerogn til middag i morgen Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Honduras Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Problemet er å prøve å si dette til en nordlending (no offence ). Da får du blank beskjed om at "dokka sørringa kan ikkje fæsk, det er det bærre vi som kan!" Dette er selvfølgelig ikke ment som en fornærmelse mot nordlendinger, men det er mange fra sørnorge som også kan fisk Forsiktig nå, Karoline. Tar du livsløgnen fra en Nordlending, tar du livsgnisten fra ham. Hva skal de nå hevde seg på hvis vi lar dem tro at de ikke er alene om å kunne noe om fisk.... Som en liten trøst til alle nordlendinger kan jeg jo komme med ett lite spørsmål i "bløgge"-debatten. Siden torsken er borte utenfor Onsøy-landet (mellom Hankø og Fredrikstad) er det mest Makrell vi tar. Eller en Sei hvis vi skulle være heldig. Også Hvitting da selvsagt. Nystekt hvitting på brødskive med majones og litt pepper...mmmm La oss nå si at jeg bløgger fisken, hvordan kan jeg oppbevare den nogenlunde fornuftig i ei åpen snekke? Har ikke lettvint tilgang til is, som vel ville være førstevalget. Sjøvannet hos oss holder gjerne 15-16 grader på den tia makrellen er her, så det er vel heller ikke særlig optimalt. Det skal tillegges at jeg har båten på vannet i perioden mai-september, så jeg er klar over at det ikke er noen optimal fiskesesong. Jeg vil altså ha tips om hvordan jeg best oppevarer fisken i tiden fra den er over ripa til den ligger i panna, som kan bli 2-3 timer. Nå kan dere nordlendingene briljere.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Svolværpostei Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Fersk torsk er utvilsomt best. Forstår ikke poenget med å lagre fisken. På vei til hytta utenfor Svolvær drar vi ofte et par torsk på veien. Bløgger med en gang og koker og spiser den innenfor samme timen som den er trekt. Kjøttet krøller seg og smaken er fantastisk. Helt annet produkt en det vi får servert i den lokale "ferskvaredisken" på ICA'en her i Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Nå kan dere bare misunne meg skal ha fersk skrei med lever og rogn i dag. Kysttorsk kan ikke måle seg meg blodfersk skrei. Torsk finnes i forskjelige kvaliteter - nr. 1 er skrei og så kommer de andre kysttorsk,fjordtorsk ( den som står ved enden av avløpsrørene for å få næring), oppdrettstorsk ( fy f.. ), og torsk som beiter på sild (blaut og veldig feit), torsk som beiter på lodde ( sm, torsk so beiter på reke - and so on. Torsk og vin kan sammenlignes stor forskjell på kvaliet og at torsk skal ligge noen døgn er tull , det er bare feit fisk så som laks ,kveite,etc som skal det. Dette vet vi nordlenniger som er oppvokst med fisk 5 dager i uka og som er født under "feskehjellen". Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Ta noen melkekartonger og fyll disse med vann. Sett disse i fryseren. Ta de med deg når du skal ut å fiske. Gjerne pakk de inn i avispapir først. Holder seg lenge. Forutsetter nå at du vet hva du skal gjøre med isen Hilsen Tromsværing. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
rogeri Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Nå kan dere nordlendingene briljere.. Makrell bruker vi kun til agn, hvis den er fersk.....(under 2 timer gammel). Fra spøk til litt alvor, hvis det er snakk om noen få timer ville jeg tatt med meg frysebagen med ferdigfrossne elementer og lagt de dærre to-tre makrellene i, dette burde hjelpe til du fikk dem hjem i gryta. Ellers så er det ikke uvanlig at man fortærer fisken på stedet.. Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 Jeg har akkurat hvert ute og dradd inn 4 Trollgarn. Fikk 7 pene Torsker.2 til middag og resten i mær Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2010 La oss nå si at jeg bløgger fisken, hvordan kan jeg oppbevare den nogenlunde fornuftig i ei åpen snekke?Har ikke lettvint tilgang til is, som vel ville være førstevalget. Sjøvannet hos oss holder gjerne 15-16 grader på den tia makrellen er her, så det er vel heller ikke særlig optimalt. Det skal tillegges at jeg har båten på vannet i perioden mai-september, så jeg er klar over at det ikke er noen optimal fiskesesong. Jeg vil altså ha tips om hvordan jeg best oppevarer fisken i tiden fra den er over ripa til den ligger i panna, som kan bli 2-3 timer. Nå kan dere nordlendingene briljere.. Dersom du ikke for tak i is , er det ikke mange gode råd å få tenker jeg. Da snakker vi om en varm sommerkveld og makrellen biter villig. Har du kokemulighet ombord vil jeg kuttet den opp og kokt den m/laurbærblad, og satt pannen i kjøleskapet når du kom hjem. Kald makrell med rømme, nypotet og agurksalt er kongemat. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.