Jump to content

Isotherm-skap med ASU???


Maika

Recommended Posts

Jeg har tenkt å installere kjøleskap i båten. Leste at Isotherm er "best  i test", men hva er vitsen med å betale ca. 2000,- mer for de med ASU? Fulladet ASU skal visstnok gjøre at batteriene ikke bli belastet på opp til 12 timer. Med et gjennomsnittlig strømforbruk på 0.7 Ah vil dette bli opp til 8,4 Ah "lagret" i platene.

Er det ikke da rimelig mye smartere å heller invistere i mer batterier? Man får vel rundt 200 Ah batteri for samme prisen, samtidig som man da har energi som kan brukes til andre ting, og én del mindre som går i stykker i kjøleskapet.

Riktignok veier batterier noe mer, men...

 

Er det noe jeg ikke har skjønt???

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri tenkt på det slik før, men tror nok jeg er enig med deg. I praktisk bruk vil nok skapet trekke opp mot 1A i snitt fordi man tar ting ut og inn. Samtidig er vel 12 timer noe vel optimistisk for ASU'en kjøleevne. Man sparer nok 8-9-10 Ah, men med 345Ah i bakhånd er ikke dette noe jeg tenker på. Et 115Ah batteri veier omlag 30 kg. i forhold til båtens vekt og last for øvrig er det jo ikke all verden.

 

Ville jeg byttet et av mine 115Ah batterier mot en ASU? Tror ikke det selv om jeg må bruke en snau tusenlapp hvert sjette? syvende? år på nytt batteri. Hvor lenge lever ASU'en 15 år? 20?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

En ting til. For å få nytte av ASU enheten må man kjøre lenge nok til først å kjøle ned skapet, så skapets innhold og til sist asu-enheten. For min del har jeg som regel kastet anker lenge før skapets innhold er kjølt ned. Jeg har kort vei til favorittplassen og kjører ikke i 5 knop.

 

Hva med seilbåter da? Spare strøm er jo svært kjekt for disse. Men for å spare strøm må de jo motre til ASU'en  er dypfryst.  (nå vet jeg plutselig hvorfor mange seilbåter ikke bruker seilet. De motrer for å lade ASU'en  og det tar sin tid.... :yesnod: )

 

Fordelen er der kanskje hvis man bruker landstrøm til å kjøle ASU'en, men da kunne man jo alternativt ha 10Ah bedre batterikapasitet og det gikk opp i opp. Eller?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke ASU-systemet, men det logiske prinsippet må være at kuldelageret er en enhet med fordamperen inne i skapet.

 

Mediet i lageret har et definert temperatur-punkt hvor det går over fra flytende til fast. I praksis er det da slik at kjøleskapet kjøler ned ganske normalt - dvs både kuldelageret og skapets innnhold - til en viss temperatur. Deretter er det stopp: selv om kompressoren fortsetter å gå så blir det ikke kaldere i skapet, men mer og mer av lagringsmediet går over fra flytende til fast. Når hele mediet er frosset fortsetter temperaturen å synke.

 

Skulle ikke forundre meg at det mystiske kjølemediet er ikke noe annet enn ... vann fra springen - med 'definert temperatur-punkt' ved 0 grad Celsius. Så du kan lage deg din egen ASU enhet ved å bygge inn Ingar's rele samt å legge en plastflaske med vann i isrommet i skapet

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke ASU-systemet, men det logiske prinsippet må være at kuldelageret er en enhet med fordamperen inne i skapet.


Fordamperen sitter inne i en væskefyllt beholder. Meg bekjent dreier det seg om en saltvannsløsning.

Bilde


Når hele mediet er frosset fortsetter temperaturen å synke.
Der ligger også svakheten til systemet.

Pga tregheten blir det vanskleig å regulere, man får større temperaturvariasjonenen i skapet  enn med vanlig fordamper.

Ting kan fryse.

 

Selv gikk jeg motsatt vei, står en artikkel om dette her

 

ASU er også basert på en ny Danfoss kompressor som styres med variabelt turtall, isotherm skryter veldig av denne... :nonod:

Mer på denne siden.

 

Og her er noe for deg Andreas, sjøvannskjøling .

Link to post
Share on other sites

Her er en kapasitetsoversikt for BD35F:

http://de.refrignet.danfoss.com/TechnicalI...04_Cd46a802.pdf

Som det fremgår er ikke kjøpekapasiteten mer enn sånn ca 50% høyere ved topp turtall.

 

Noen som har ASU her? Vil anta at man selv med topp hastighet på kompressor må kjøre et par timer før skap innhold og asu har nått toppen. Stemmer det?

 

Plastflaske i frysedelen er nok bra. Hva hvis man legger et par kjøleelementer inn i frysdelen? De inneholder muligens det samme remediet som ASU'en. (høy kuldekapasitet)

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Der ligger også svakheten til systemet.

Pga tregheten blir det vanskleig å regulere, man får større temperaturvariasjonenen i skapet  enn med vanlig fordamper.

Ting kan fryse.

 

Selv gikk jeg motsatt vei, står en artikkel om dette her

 

ASU er også basert på en ny Danfoss kompressor som styres med variabelt turtall, isotherm skryter veldig av denne... :cheers:

Mer på denne siden.

Hadde ikke forventet at de bruker et medium med en særlig lavere faseovergangstemperatur enn ca 0 grd. Klart, da ligger det en fare for at det blir litt ukontrollert med frysingen. Hovedkuldekapasiteten ligger i faseovergangen, ikke om det fryser på 0grd eller -8grd.

Og her er noe for deg Andreas, sjøvannskjøling .

Ja, nettopp. Husker den - pumper vha bølgene. Trodde det var til Supercool. Men Supercool var nok de som hadde en 500mm2 kobberledning som skulle lede bort varmen til et sted på skroget
Link to post
Share on other sites

Plastflaske i frysedelen er nok bra. Hva hvis man legger et par kjøleelementer inn i frysdelen? De inneholder muligens det samme remediet som ASU'en. (høy kuldekapasitet)

 

Lotus

Det var akkurat slik jeg også tenkte. Forskjellen mellom Isotherm Classic og ASU var over 3500 kr på Seatronic. Tar man med Kjølebag med 2 stk ferdig frossne kjøleelementer er man langt på vei. Slår man av kompressoren på natta kan kanskje noe strøm spares når man ligger i uthavn.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...