Jump to content

sabb 8-10 er den beste motoren

tlangset@msn.com

Recommended Posts

Jeg som er oppvokst med 10hk Sabb, ble overasket når jeg som ungdom var med andre båter og de snakket om maks halv time eller time på fullt turtall. Det var aldri noe tema på Sabben.

Skuffelsen var også stor når jeg som liten gutt skulle se på en 30-40hk motor i en båt. Den måtte jo være DIGER! Pøh, var mindre en sabben jo!! :lol:

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Mener 10hk brukte ca 2liter i timen(0,33l/nm) på fullt jeg, så det stemmer vel greit det der.

Nabosnekka mi har en SABB, og eieren påsto hardnakket at den brukte 3/4 liter diesel på en fisketur på to og en halv time.. SÅ gjerrig er den ikke :giggle:

Forøvrig er jeg enig i at SABBen er en god motor. Som de fleste andre tungbygde snekkemotorer har de en upåklagelig driftsikkerhet. Men jeg er mer glad i FMen. De er lettere å starte og har en mye penere gange :smash:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Han mente nok 3 av 4 liter :lol:

Snekka vi hadde før den med Sabben, hadde 12-16FM. Den var sterk som juling, men tålte ikke tomgang. Da smalt det som fy. Lille meg krøyp under bakken og gjemte meg når jeg mistenkte at tomgangskjøring/dørging nærmet seg slutten. Disse var vel plaget av gjennomslag på bakre sylinder tror jeg. Det var en maskinist som kjøpte den, og tros advarsler, mente han han skulle få skikk på den. Neste gang vi så igjenn båten, satt det 10hk Sabb der gitt. Går pent FM, ja, men driftsikkerhet og slitestyrke tror jeg man kan telle på en hånd om det kommer noen i nærheten av Sabben. Noen flere runder på sveiva på Sabben, men så skjer det til gjenjeld noe hver gang. 30hk skal visst koste litt å sveive har jeg hørt.

Jeg er selv svak for lavkomprimerte bensinmotorer i gamle snekker, men det er ikke tvil om at Sabb er et helt enestående produkt, både når det gjelder driftssikkerhet og slitestyrke. Jeg leste et sted at en moderne marinediesel har en estimert gangtid på 1000 - 2000 timer. Hva er det, sammenlignet med Sabben i havneferja i Bergen som hadde 90000 timer på ryggen - og selv ikke da var utslitt!

Jeg har en 2H sittende i snekka mi, og har konstatert at den er noe av det mest pliktoppfyllende man kan tenke seg. Har også bodd på Grønland noen år, og også der er Sabb-motorenes kvaliteter viden kjent (av de som har noen år på baken) både til bruk i båt og lokale små kraftverk. Ekstremt nøysomme krav til vedlikehold og uant høye driftstime-tall er kort oppsummert de erfaringer som jeg har hørt.

Men selv om motoren har disse åpenbare fordelene, har jeg et litt ambivalent forhold til den, mye på grunn av den harde gangen. Når man sitter i marsjfart på 3. timen, har man jo følelsen av at det eneste som står stille i båten er stempelet, slik det så treffende ble beskrevet i et tidligere innlegg her. Litt som å løpe med tresko; det er slitesterkt, men man får jo nok av det.

Det er jo en ren fryd å høre den lavmælte hviskingen til en ensylindret FM i sammenligning. Men de få FM-motorene jeg har kjennskap til, setter jo helt andre krav til omgivelsene for at de skal vurdere å gjøre en innsats. Da skal det være ny bensin, nypusset tennplugg, dram og gode ord, så kanskje det kan komme på tale, hvis det ikke er gråvær, da. Mitt inntrykk er at de er litt primadonna-aktige, rett og slett. Men har man først servert og godsnakket og lirket damen i gang, så er det jo med en yndefull eleganse hun fører seg frem.

Sabben blir liksom litt budeie i forhold: hun vet det skal jobbes og holder på til det er ferdig. Eventuelle anmerkninger til stilen, møtes med overbærenhet, og blir et spørsmål om hvem som er staest. Foreløpig har Sabben vunnet hos meg.

10 hesteren bruker 2 liter i timen på full spiker. Men det som var/er sabben's store force når den kom, var evnen til å gå på tomgang (fks under fiske) i time etter time etter time............. Uten å gå sur. Enkelte diesler sotet ned etter litt lang tomgangskjøring, sabben har selvrensende dyser som hindrer dette. Virkelig en motor for fiskerne, som lå lenge og andøvet. :fishing:

:lol::lol: Flere gode betraktninger som gir motoren sjel... :lol::lol:

Jeg har en 22 hk som jeg ennå ikke har laget eksos-rør til.

Er det bare å banke i vei med 5/4" vannrør?

Hva med lengden på røret? Bør det være kortest mulig, eller kan jeg trekke den helt bak i hekken?

For meg så er opplevelsen av lyden (spesielt på lav tomgang) en nytelse, samt vissheten om at er den i orden, så går den til jeg ikke vil at den skal gå lenger.. :yesnod:

Ett gammelt motorsykkeltriks er å lage ihvertfall den siste metern av eksosrøret av kobber-rør. Da får du en rundere og finere klang i pottene enn med stålrør. Rent galvanisk er det kanskje ikke så heldig uten at jeg har greie på det, men noe må man ofre på godlydens alter.

Forøvrig skulle jeg gjerne hatt en FM i snekka, men Marna 12hk går fint den også :cool:

Diesel er forøvrig djevelens drivstoff og Diesel-motorer er selveste Belsebub :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...