Gullfisk Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 (redigert) Jeg som er oppvokst med 10hk Sabb, ble overasket når jeg som ungdom var med andre båter og de snakket om maks halv time eller time på fullt turtall. Det var aldri noe tema på Sabben. Skuffelsen var også stor når jeg som liten gutt skulle se på en 30-40hk motor i en båt. Den måtte jo være DIGER! Pøh, var mindre en sabben jo!! Redigert 11.Februar.2010 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Mener 10hk brukte ca 2liter i timen(0,33l/nm) på fullt jeg, så det stemmer vel greit det der. Nabosnekka mi har en SABB, og eieren påsto hardnakket at den brukte 3/4 liter diesel på en fisketur på to og en halv time.. SÅ gjerrig er den ikke Forøvrig er jeg enig i at SABBen er en god motor. Som de fleste andre tungbygde snekkemotorer har de en upåklagelig driftsikkerhet. Men jeg er mer glad i FMen. De er lettere å starte og har en mye penere gange Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Gullfisk Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Han mente nok 3 av 4 liter Snekka vi hadde før den med Sabben, hadde 12-16FM. Den var sterk som juling, men tålte ikke tomgang. Da smalt det som fy. Lille meg krøyp under bakken og gjemte meg når jeg mistenkte at tomgangskjøring/dørging nærmet seg slutten. Disse var vel plaget av gjennomslag på bakre sylinder tror jeg. Det var en maskinist som kjøpte den, og tros advarsler, mente han han skulle få skikk på den. Neste gang vi så igjenn båten, satt det 10hk Sabb der gitt. Går pent FM, ja, men driftsikkerhet og slitestyrke tror jeg man kan telle på en hånd om det kommer noen i nærheten av Sabben. Noen flere runder på sveiva på Sabben, men så skjer det til gjenjeld noe hver gang. 30hk skal visst koste litt å sveive har jeg hørt. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Jeg er selv svak for lavkomprimerte bensinmotorer i gamle snekker, men det er ikke tvil om at Sabb er et helt enestående produkt, både når det gjelder driftssikkerhet og slitestyrke. Jeg leste et sted at en moderne marinediesel har en estimert gangtid på 1000 - 2000 timer. Hva er det, sammenlignet med Sabben i havneferja i Bergen som hadde 90000 timer på ryggen - og selv ikke da var utslitt! Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Min Sabb 2G starter på FØRSTE slag, om våren, dog resten av sommeren:) Den er 22hk og går på UNDER 2 LITER i timen (på halv gass) i ca 5,5 knops fart på full gass, gjør snekka 6,5 knop, og bruker drøye 4 liter i timen... Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Jeg har en 2H sittende i snekka mi, og har konstatert at den er noe av det mest pliktoppfyllende man kan tenke seg. Har også bodd på Grønland noen år, og også der er Sabb-motorenes kvaliteter viden kjent (av de som har noen år på baken) både til bruk i båt og lokale små kraftverk. Ekstremt nøysomme krav til vedlikehold og uant høye driftstime-tall er kort oppsummert de erfaringer som jeg har hørt. Men selv om motoren har disse åpenbare fordelene, har jeg et litt ambivalent forhold til den, mye på grunn av den harde gangen. Når man sitter i marsjfart på 3. timen, har man jo følelsen av at det eneste som står stille i båten er stempelet, slik det så treffende ble beskrevet i et tidligere innlegg her. Litt som å løpe med tresko; det er slitesterkt, men man får jo nok av det. Det er jo en ren fryd å høre den lavmælte hviskingen til en ensylindret FM i sammenligning. Men de få FM-motorene jeg har kjennskap til, setter jo helt andre krav til omgivelsene for at de skal vurdere å gjøre en innsats. Da skal det være ny bensin, nypusset tennplugg, dram og gode ord, så kanskje det kan komme på tale, hvis det ikke er gråvær, da. Mitt inntrykk er at de er litt primadonna-aktige, rett og slett. Men har man først servert og godsnakket og lirket damen i gang, så er det jo med en yndefull eleganse hun fører seg frem. Sabben blir liksom litt budeie i forhold: hun vet det skal jobbes og holder på til det er ferdig. Eventuelle anmerkninger til stilen, møtes med overbærenhet, og blir et spørsmål om hvem som er staest. Foreløpig har Sabben vunnet hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 10 hesteren bruker 2 liter i timen på full spiker. Men det som var/er sabben's store force når den kom, var evnen til å gå på tomgang (fks under fiske) i time etter time etter time............. Uten å gå sur. Enkelte diesler sotet ned etter litt lang tomgangskjøring, sabben har selvrensende dyser som hindrer dette. Virkelig en motor for fiskerne, som lå lenge og andøvet. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Vi snakker ikke timer når det gjelder tomgangskjøring med Sabb. Det blir som å ta tiden i maraton med tusendeler Er ikke bare på hundehus det står "Trofast", motorkasse med Sabb inni, bærer navnet med glans. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Flere gode betraktninger som gir motoren sjel... Jeg har en 22 hk som jeg ennå ikke har laget eksos-rør til. Er det bare å banke i vei med 5/4" vannrør? Hva med lengden på røret? Bør det være kortest mulig, eller kan jeg trekke den helt bak i hekken? For meg så er opplevelsen av lyden (spesielt på lav tomgang) en nytelse, samt vissheten om at er den i orden, så går den til jeg ikke vil at den skal gå lenger.. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Honduras Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Ett gammelt motorsykkeltriks er å lage ihvertfall den siste metern av eksosrøret av kobber-rør. Da får du en rundere og finere klang i pottene enn med stålrør. Rent galvanisk er det kanskje ikke så heldig uten at jeg har greie på det, men noe må man ofre på godlydens alter. Forøvrig skulle jeg gjerne hatt en FM i snekka, men Marna 12hk går fint den også Diesel er forøvrig djevelens drivstoff og Diesel-motorer er selveste Belsebub Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Gullfisk Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Diesel er selvfølgelig litt nærmere djevelens drivstoff enn bensin. Den har høyere brennverdi så vidt jeg vet. Da blir det mere varme. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Et gammelt "triks" for å roe belzebub litt ned under gange, var et kraftig stålstag fra ene topplokk-skruen og sideveis ut mot borde, og boltet fast i et spant. Motorvibrasjonen var i alle fall halvert.( Her snakker vi om motorer som var boltet rett i fundament/bunnstokk, og IKKE motorer på gummiputer) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 Ja, det var ofte brukt på kvikke semidieseler. Om motorane rister mykje, men er i topp stand (balansevekter på riktig plass, osv.,..) så kan det vere nødvendigt med sterkare motorfester. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
rogeri Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 Sabb er muligens best å driftsikkerhet, men langtfra best på støy og vibrasjon.... Den beste motoren er nok ennå ikke produsert. De dårligste er nok derimot en realitet ..har ikke nevnt noe navn! Så grønn er jeg ikke Sitér dette innlegget Link to post
tlangset@msn.com Svart 16.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 jeg bruker gummi knoter på motor feste og støydempene matter i kassa det reduserte en hel del vibrasjoner og støy Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 16.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2010 Eg har ikkje erfaring med "mykje vibrasjoner". Men ein kjenner jo motoren. (Dette med motorer som er i topp stand, god komperesjon) Solide fundament og gode kasser er viktigt. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
tlangset@msn.com Svart 17.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 der er jeg enig diesel28. jeg har nå kjøpt blyplater som jeg skal sette inn i kassa mi og så skal jeg ha støydempende matter uten på platene jeg tror det skal bli bra Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Da bruker Sabb mere diesel en Yanmar. Yanmar 3GMD (22,5hk) (3600o/m på full gass) Den bruker 1,2 liter i timen på full gass, noe som er unormalt og kjøre på over lang tid, så på 3000 o/m bruker den rundt 0,8 liter timen Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
index Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Nå tuller du fælt! Det dieselforbruket du oppgir her er ikke fysisk mulig, rett og slett. tror du bør lese manualen din en gang til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Det trengs ikke.. For jeg er helt sikker!!! Skal kjøpe 3GMD, og har fått info fra verkstedet... Det er Yanmar forhandlere, så de har nok mere peiling en de fleste! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Mulligan Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Har Yanmarforhandleren sagt det så er du på vei til å bli lurt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Nei? Men kan være eg husker feil då, men Mener det var i nærheten? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Gullfisk Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Det forbruket ville vel vært ekstremt bra ja. Har sett på Gal/hr du tenker jeg. 3YM20 ligger på ca 5,5l/t på 3600. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 Kan være..... Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
tlangset@msn.com Svart 17.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 (redigert) men etter min mening så er nok sabb som bruker minst drivstoff alle og sabben min bruker 2 liter i timen og d blir ca 0,33 liter pr nm og 20 hk sabb bruker ca 3 liter i timen Redigert 17.Februar.2010 av tlangset@msn.com (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.