index Svart 17.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2010 men etter min mening så er nok sabb som bruker minst drivstoff alle Den bruker nok ikke noe mindre pr. hk enn andre motorer. Forskjellen ligger vel for det meste i at den har så få hk, du får ikke ut mer enn 10 hk uansett. Og ingen dieselmotorer bruker mye diesel for å produsere 10hk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diesel248 Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Det er sant det index Men så klarer ein SABB motor og gje god fart på ein båt, med sine få oppgitte HK. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Gullfisk Svart 18.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2010 Yter Sabben mer en oppgitt da? Minnes en uoffisiell test med identiske båter, 30hk Sabb og en noe større VP, og det ble rått parti. Vpn var godt bak da den måtte gi seg pga varmgang. Solide hester i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Ja, SABB har vel det du kaller "solide hester". Foreksempel, motoren 2G heitte jo eingog 16hk, så 18hk(trur eg), så 20hk, så 22hk, men yter i allefall 22,5hk. Dette er ved samme motor, men eg trur den vart oppjustert da den byttet namn frå 16hk. Slik er det med alle SABB dieselane. "State of the art dreimoment!" Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
index Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 16hk og 22hk er da slett ikke identiske! Det er blitt gjort endringer som gir en økning i max turtall og dermed også øket hk antall. Ikke store endringer, men likevel nok til å kunne ta ut mer hk. Så Sabb motorer yter det de er oppgitt til, verken mer eller mindre. Men de har en fordel av høyt dreiemoment, samt vridbare propeller som lar deg utnytte de kreftene som fins optimalt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diesel248 Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Eg veit dei ikkje er identiske. Men den som i dag er 22hk meiner eg heitte ein gong 16hk. Men som eg skreiv, den vart "oppjustert", derav høgre trutall og HK. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
:båt1 Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 min volvo MD7a bruker ca 1,5l i timen Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Ikke tale om. Min VP MD7B bruker 4.5 liter i timen. Teoretisk verdi. Jeg overlever ikke å kjøre den på fullt i en time. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 (redigert) Min Marna 12hk bensin fra 1970 går på god lukt og gammel vane. Har ikke trengt å fylle bensin på flere år Dessuten er pappa'n min sterkere enn pappa'n din så... Redigert 19.Februar.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Gullfisk Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 (redigert) Hadde Sabb 10 hk i over 20år, og fyllte litt bensin bare en gang .........Ellers fyllte vi diesel Redigert 19.Februar.2010 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andreash Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Noen som vet hva den egentlige forskjellen er på sabbene som er stemplet 8/ 8-10 / 10 hk? Eller forsåvidt 16-22hk (2G) Konstaterer at de er stmplet forskjellig, men finner ingen forskjeller i f. eks delekatalogen etc. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 De er ikke stemplet 8-10hk eller 16-22hk. Slike benevnelser ble bare brukt på de gamle oppfyringsmotorene, fra modell G og oppover er de oppgitt med faktisk hk tall. Modell G hadde i begynnelsen 8hk, men ble senere oppgradert til 10hk. Mener at toppen er litt forskjellig, samt innsprøytningspumpen. 2G kom først som 16hk, deretter 18, 20 og sist 22hk. 2H kom først med 16 hk, senere med 18hk. Med såpass lang produksjonstid som disse motorene hadde så er det naturlig at de under veis har blitt oppgradert med høyere turtall og flere hk. Som en samlebetegnelse bruker da enkelte benvnelsen 8-10hk eller 16-22hk, men hver enkelt motor er kun stemplet med sitt faktiske hk tall. Stadig forvirret? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Capitaine Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 (redigert) Mener 10hk brukte ca 2liter i timen(0,33l/nm) på fullt jeg 10 hesteren bruker 2 liter i timen på full spiker. Noen som vet hva den egentlige forskjellen er på sabbene som er stemplet 8/ 8-10 / 10 hk? De er ikke stemplet 8-10hk eller 16-22hk. Slike benevnelser ble bare brukt på de gamle oppfyringsmotorene, fra modell G og oppover er de oppgitt med faktisk hk tall. Modell G hadde i begynnelsen 8hk, men ble senere oppgradert til 10hk. Mener at toppen er litt forskjellig, samt innsprøytningspumpen. Jeg har etter min mening vært så heldig at jeg vokste opp med og i en snekke med en svært så driftssikker 8 HK SABB diesel. Denne motoren kjøpte min far brukt etter at den hadde stått i en sjark som hadde drevet daglig yrkesfiske i mange år. Etter å ha hatt befatning med en slik god motor, blir det meste annet dårlig. I en instruksjons- og vedlikeholdsbok min far hadde liggende for SABB-motorer, stod det at den med 8 HK skulle ha et forbruk på 2 liter diesel i timen ved maksimalt turtall 1500 o/min mens 10 HK'en var oppgitt med 2,5 liter dieselforbruk per time ved full pådrag 1800 o/min. 8 og 10 HK'en er slik jeg kjenner det helt like med unntak av at det er større pådrag på dieselpumpen på 10 HK'en slik at denne oppnår 1800 o/min ved maksturtall mens 8 HK'en tilsvarende har 1500 o/min. Disse turtallene forutsetter at stigningen på vripropellanlegget er riktig justert eller at det er riktig propellstørrelse på de med gir. Redigert for skrivefeil. Redigert 19.Februar.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 (redigert) Det er bra du retter på det eg skriv, index. Om nokon skulle misforstå eller om eg skulle skrive noko feil, så må sefølgeligt saninga fram! Det stemmer med forbruket det. Dei første SABB Diesel motorene hadde eit turtall på rundt 1500 o/minutt. Faktisk, så står det i den eldste bruksanvisninga vi har om 2H at den ein gong var oppgitt til å vere 12HK ved 1500 o/minutt. Redigert 19.Februar.2010 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Andreash Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Dette forklarar ein del Men meiner eg har sett "frå- til hk" stempla på skilt? Men kan henda eg blanda med semidiesel skilta her. Sitér dette innlegget Link to post
tlangset@msn.com Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 er det noen så har noe bra sider der man får kjøpt deler til sabb 8-10 og oppover Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Ja. www.SABB.no Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
FM 8-12 Svart 18.April.2010 Link til dette innlegget Svart 18.April.2010 Han mente nok 3 av 4 liter Snekka vi hadde før den med Sabben, hadde 12-16FM. Den var sterk som juling, men tålte ikke tomgang. Da smalt det som fy. Lille meg krøyp under bakken og gjemte meg når jeg mistenkte at tomgangskjøring/dørging nærmet seg slutten. Disse var vel plaget av gjennomslag på bakre sylinder tror jeg. Det var en maskinist som kjøpte den, og tros advarsler, mente han han skulle få skikk på den. Neste gang vi så igjenn båten, satt det 10hk Sabb der gitt. Går pent FM, ja, men driftsikkerhet og slitestyrke tror jeg man kan telle på en hånd om det kommer noen i nærheten av Sabben. Noen flere runder på sveiva på Sabben, men så skjer det til gjenjeld noe hver gang. 30hk skal visst koste litt å sveive har jeg hørt. Hatt min 8-12hk FM type S2 i 5år nå. MYE brukt, ikke overhalt. Poffer ikke, bråker ikke, vibrerer ikke å bruker 2,5l i timen ved maks belastning noe den skal gå på. Sabb er også tungbygd å god men at deres poffet er vel heller fører/mekanikker bom Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Tror ikke det gitt. Det er nok et ganske kjent problem med disse motorene etter det jeg har forstått. Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Poffer motoren i forgasseren er det et tegn på feil tenningstidspunkt. Men dette er ikke et problem knyttet til FM spesifikk, det handler bare om å justere motoren riktig. Jeg har aldri hørt noen som har hatt et slikt problem med sin FM. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Gullfisk Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Ikke i forgasser, men gjennomslag på sylinder og tenning i veivhus, hvis jeg forstod det riktig. Var ikke så stor den gangen, og har ikke hatt den store interessen for disse motorene. Kan få sjekket opp dette, men mener at det hadde noe med drifttemp og slitasje på bakre sylinder å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Ikke i forgasser, men gjennomslag på sylinder og tenning i veivhus, hvis jeg forstod det riktig. Var ikke så stor den gangen, og har ikke hatt den store interessen for disse motorene. Kan få sjekket opp dette, men mener at det hadde noe med drifttemp og slitasje på bakre sylinder å gjøre. Ja sjekk ut for merkelig at disse motorene er solgt så mye av da å det går fortsatt en enorm del av de, Tenning å gasser tipper jeg ALDRI hørt eller sett dette prob Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Hei Av og til klagar er på at min SABB 8-10 berre går på ein sylinder. Det har lurt mange:-) Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.