Jump to content

sabb 8-10 er den beste motoren

tlangset@msn.com

Recommended Posts

men etter min mening så er nok sabb som bruker minst drivstoff alle

Den bruker nok ikke noe mindre pr. hk enn andre motorer. Forskjellen ligger vel for det meste i at den har så få hk, du får ikke ut mer enn 10 hk uansett. Og ingen dieselmotorer bruker mye diesel for å produsere 10hk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, SABB har vel det du kaller "solide hester". Foreksempel, motoren 2G heitte jo eingog 16hk, så 18hk(trur eg), så 20hk, så 22hk, men yter i allefall 22,5hk. Dette er ved samme motor, men eg trur den vart oppjustert da den byttet namn frå 16hk. Slik er det med alle SABB dieselane. "State of the art dreimoment!" :smiley::lol:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

16hk og 22hk er da slett ikke identiske! Det er blitt gjort endringer som gir en økning i max turtall og dermed også øket hk antall. Ikke store endringer, men likevel nok til å kunne ta ut mer hk. Så Sabb motorer yter det de er oppgitt til, verken mer eller mindre. Men de har en fordel av høyt dreiemoment, samt vridbare propeller som lar deg utnytte de kreftene som fins optimalt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

De er ikke stemplet 8-10hk eller 16-22hk. Slike benevnelser ble bare brukt på de gamle oppfyringsmotorene, fra modell G og oppover er de oppgitt med faktisk hk tall. Modell G hadde i begynnelsen 8hk, men ble senere oppgradert til 10hk. Mener at toppen er litt forskjellig, samt innsprøytningspumpen. 2G kom først som 16hk, deretter 18, 20 og sist 22hk. 2H kom først med 16 hk, senere med 18hk. Med såpass lang produksjonstid som disse motorene hadde så er det naturlig at de under veis har blitt oppgradert med høyere turtall og flere hk. Som en samlebetegnelse bruker da enkelte benvnelsen 8-10hk eller 16-22hk, men hver enkelt motor er kun stemplet med sitt faktiske hk tall. Stadig forvirret? :crazy:

Mener 10hk brukte ca 2liter i timen(0,33l/nm) på fullt jeg

10 hesteren bruker 2 liter i timen på full spiker.

Noen som vet hva den egentlige forskjellen er på sabbene som er stemplet 8/ 8-10 / 10 hk?

De er ikke stemplet 8-10hk eller 16-22hk. Slike benevnelser ble bare brukt på de gamle oppfyringsmotorene, fra modell G og oppover er de oppgitt med faktisk hk tall. Modell G hadde i begynnelsen 8hk, men ble senere oppgradert til 10hk. Mener at toppen er litt forskjellig, samt innsprøytningspumpen.

Jeg har etter min mening vært så heldig at jeg vokste opp med og i en snekke med en svært så driftssikker 8 HK SABB diesel. Denne motoren kjøpte min far brukt etter at den hadde stått i en sjark som hadde drevet daglig yrkesfiske i mange år. Etter å ha hatt befatning med en slik god motor, blir det meste annet dårlig. :giggle:

I en instruksjons- og vedlikeholdsbok min far hadde liggende for SABB-motorer, stod det at den med 8 HK skulle ha et forbruk på 2 liter diesel i timen ved maksimalt turtall 1500 o/min mens 10 HK'en var oppgitt med 2,5 liter dieselforbruk per time ved full pådrag 1800 o/min.

8 og 10 HK'en er slik jeg kjenner det helt like med unntak av at det er større pådrag på dieselpumpen på 10 HK'en slik at denne oppnår 1800 o/min ved maksturtall mens 8 HK'en tilsvarende har 1500 o/min. Disse turtallene forutsetter at stigningen på vripropellanlegget er riktig justert eller at det er riktig propellstørrelse på de med gir.

Redigert for skrivefeil.

Redigert av Capitaine (see edit history)

Det er bra du retter på det eg skriv, index. Om nokon skulle misforstå eller om eg skulle skrive noko feil, så må sefølgeligt saninga fram! :yesnod::yesnod: Det stemmer med forbruket det. Dei første SABB Diesel motorene hadde eit turtall på rundt 1500 o/minutt.

Faktisk, så står det i den eldste bruksanvisninga vi har om 2H at den ein gong var oppgitt til å vere 12HK ved 1500 o/minutt.

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Han mente nok 3 av 4 liter :lol:

Snekka vi hadde før den med Sabben, hadde 12-16FM. Den var sterk som juling, men tålte ikke tomgang. Da smalt det som fy. Lille meg krøyp under bakken og gjemte meg når jeg mistenkte at tomgangskjøring/dørging nærmet seg slutten. Disse var vel plaget av gjennomslag på bakre sylinder tror jeg. Det var en maskinist som kjøpte den, og tros advarsler, mente han han skulle få skikk på den. Neste gang vi så igjenn båten, satt det 10hk Sabb der gitt. Går pent FM, ja, men driftsikkerhet og slitestyrke tror jeg man kan telle på en hånd om det kommer noen i nærheten av Sabben. Noen flere runder på sveiva på Sabben, men så skjer det til gjenjeld noe hver gang. 30hk skal visst koste litt å sveive har jeg hørt.

Hatt min 8-12hk FM type S2 i 5år nå. MYE brukt, ikke overhalt. Poffer ikke, bråker ikke, vibrerer ikke å bruker 2,5l i timen ved maks belastning noe den skal gå på. Sabb er også tungbygd å god men at deres poffet er vel heller fører/mekanikker bom :boxing::cheers:

Ikke i forgasser, men gjennomslag på sylinder og tenning i veivhus, hvis jeg forstod det riktig. Var ikke så stor den gangen, og har ikke hatt den store interessen for disse motorene. Kan få sjekket opp dette, men mener at det hadde noe med drifttemp og slitasje på bakre sylinder å gjøre.

Ja sjekk ut for merkelig at disse motorene er solgt så mye av da å det går fortsatt en enorm del av de, Tenning å gasser tipper jeg :cheers: ALDRI hørt eller sett dette prob

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...