alfb Startet 11.Februar.2010 Del på Facebook Startet 11.Februar.2010 Jeg holder på å montere nye skroggjennomføringer i syrefast 316 utførelse i plastbåt. På gjennomføringene er det en lippe som jeg regner med er for å montere på jordingsledning (?) Skal denne ledningen da gå mellom gjennomføringene og til jord (-)? På de gamle gjennomføringene var det ikke lednig fra, men disse var i messing... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Jeg monterte "jording" på skroggjennomføringene når jeg byttet disse i Halcoen vi hadde tidligere. Jeg koblet ledninger (6 mm2) på skroggjennomføringene og koblet disse til to gjennomgående skruer i skroget under vannlinjen. På utsiden satte jeg på skiver og muttere før jeg satte på en sink-anode som ble låst med ytterligere to muttere. Dermed har skroggjennomføringene forbindelse med sinkanoden, men det er ingen forbindelse med batteri-minus eller annen jord på motor. Jeg har forstått det slik at det er tryggest å ikke ha slik forbindelse til minus/jord. Men jeg skal ikke utgi meg for å være ekspert på dette området. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gullfisk Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Jeg ha gjort identisk med Brigg. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 .....enda ein ting å tenke på ... ... Håper eg har ein gjennomgående bolt i skroget ein plass då.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Brigg Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Har du ikke egnet bolt så finnes det bor som gjør denne jobben for deg. På Viksunden er ikke skrogjennomføringene forbundet med sinkanode. Men roret er forbundet med babord trimplan med en ledning inne i motorrommet. Hensikten er vel at sinkanoden på trimplanet også skal gi beskyttelse for roret. Trimplanet (type Bennet) er leddet ved festet til skroget. Jeg er litt spent på om det er skikkelig elektrisk forbindelse gjennom dette leddet. Skal sjekke dette når båten tas på land. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
index Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Hvis du ikke har hatt problem med tæring av gjennomføringene før, vil du ikke få det nå heller. Jeg ville ha sløyfet sammenkoplingen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
alfb Svart 11.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 (redigert) De gamle gjennomføringene som var i messing (mest sansynlig orginale fra båten var ny i 2000) var i veldig god forfatning fant jeg ut etterhvert. Ventilene såg heller "sjabby" ut. Det var grunnen til at jeg valgte å skifte hele dritten. Så da ser det kanskje ut som at jeg bare kan "overse" sammenkoplingene Som tetningsmasse har jeg tenkt å bruke Sika 291, høres dette fornuftig ut? Redigert 11.Februar.2010 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Sika 291 går bra ja, det har jeg også brukt ved bytte av gjennomføringer. Noen få båtprodusenter velger å sammenkople gjennomføringene, men de fleste lar det være. Jeg for min del følger flertallet, dvs lar være... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SeaRaymond Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Mine gjennomføringer er koblet sammen og ender under vann på en Dyna plate, imidlertid tror jeg også 230 volt landstrømsjord er konlet til dette også, men er ikke skråsikker. Whatever, er det riktigt Chinese people made it Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 11.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Jeg for min del følger flertallet, dvs lar være... Den er grei, det gjør jeg også Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 (redigert) Fiffig det med å koble sammen skroggjennomføringene på en dynaplate. Hva skal det være godt for mon tro? Hvis det er litt ulike legeringer i gjennomføringene vil gjerne den ene bli anode for de andre. Ikke veldig sannsynlig gjerne, men hva skulle gevinsten være? Redigert 11.Februar.2010 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Hei, Jeg er av den oppfatning av at om man ikke har helt spesielle forhold ombord, så kan man godt la være og jorde skrog gjennomføringene. De representerer et ganske lite areal og har man nok zink andre steder så vil disse fungere som offeranoder også for disse. Derimot kopler jeg sammen helgjern propellhylse og roryhlse og monterer sink på disse samt propellen Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Mine gjennomføringer er koblet sammen og ender under vann på en Dyna plate, Det ville jeg ha koplet bort så snart som mulig, skal det være koplet til noe som helst må det da være en sinkanode! Slik det er koplet hos deg fungerer det bare som ekstra jording for 230 volten. Jeg ville bare koplet det bort, rett og slett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SeaRaymond Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 som sagt er jeg usikker på hvorvidt landstrøm er jordet i dynaplata ilag med skroggjennomføringene. Men uannsett, her sies det at skroggjennomføring ikke skal jordes til dynaplata, og det sies også at jeg bør få vekk 230 volten fra dynaplata også Hva skal jeg da brukedynaplata til. Hva blir rett og hva blir galt Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 Jeg holder på å montere nye skroggjennomføringer i syrefast 316 utførelse i plastbåt. På gjennomføringene er det en lippe som jeg regner med er for å montere på jordingsledning (?) Skal denne ledningen da gå mellom gjennomføringene og til jord (-)? På de gamle gjennomføringene var det ikke lednig fra, men disse var i messing... Det er ikke noe poeng å jorde gjennomføringene i betydning av å la gjennomføringene bli en del av en elektrisk krets. Hekte dem sammen ved hjelp av en ledning som festes til en anode i sjøen, kan ha en god effekt. Anoden skal ikke ligge mer enn et par meter unna gjennomføringen den skal beskytte. En annen ting er at gjennomføringene kan bli del av en krets om slangene som er tilkoplet kan lede strøm. På baatplassen.no er det skrevet massevis av innlegg, som kan forvirre den mest hårdbarkede elektriker, om akkurat dette- og beslektede emner. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Februar.2010 Del på Facebook Svart 11.Februar.2010 og det sies også at jeg bør få vekk 230 volten fra dynaplata også Nei, 230 volten må få bli, det er vel den som er årsaken til at det er montert dynaplate i utgangspunktet. Du gjør ikke noe veldig feil om du lar ledningene fra gjennomføringene være som de er heller, jeg ser bare ikke helt vitsen med denne koplingen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.