Jump to content

Hvor finner jeg iskart for Grønland


if...

Recommended Posts

Sorry men jeg ville stolt mer på Danskene enn yr, også på dette feltet ...

Vi nordmenn har en merkelig tendens til ikke å ville anerkjenne det som kommer fra Norge, utenlands føles ofte sikrere og bedre.

Når det gjelder meterologi, benytter selvfølgelig både nordmenn og dansker alt det som er tilgjengelig av informasjon. Modellene er sannsynligvis kjørt på samme supercomputere mens tolkning og lokale varsler selvfølgelig kan variere.

 

Det er vel da heller ikke så merkelig at både DNMI og DMI viser det samme når de viser dagens faktiske issituasjon på Grønland. Det norske varselet er mere detaljert, det danske viser hele Grønland.

Redigert av Regina III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

The National Snow and Ice Data Center som en kan legge iskartene på Google earth(30 til 90 dagers animasjon på døgn som har vært) og

http://ice-glaces.ec.gc.ca/App/WsvPageDsp....=1&Lang=eng

En kan få kjøpt satelittbilder i sanntid i det områdene en ønsker, som her fra Nordwest passasjen.

Cambridges Bay og Gjøahavn nederst med Lancastersundet overst i bilde Vest-Øst. I venstre del av bilde er det noe overskyet. En kan få den somen en vil ha.

northwest2009.jpg

 

 

Østkysten av Grønnland er ikke å spøke med og kan være ekstrem skummel å seile i. Får en syd og østlig kuling vinder når en ligger i ei bukt ved land på østsiden. Blir en innestengt på kort tid i enorme pakkisbelter. Isen kan beveger seg med en fart på 800m-1600m i timen, og kanskje mere vist sjøstrømmen går samme veien som vind retningen. Går disse to i hver sin retning, får du skruvis. Skruv is er noe det mest skremmende jeg har opplevd

 

Jeg sitterer hva Ola Skinnarmo sier om Nordøst passeringen sin i en av hans nyhetsinnlegg på tv i Sverige, "En av hans farligste Expedisioner". (Ola er Den Svenske Kjente Polarfareren)

Det sier mye om hvor uforutsett isen kan bevege seg.

Jeg skriver under på det samme.

 

ps.

Det jeg vil fram til er at. Det hjelper lite med iskart som er laget for 12timer siden og mere, når isen forandrer seg fort på 1 time til kritisk eller til det helt idielle isforholdene.

Alfa omega er å lese 7 dagers værgribfilene i forveien ustanselig og danne seg et bilde på hvilken vindretning og styrke en har i vente.

Så vurder isbevegelsene etter disse gribfilene.

 

Lykke til!

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Sorry men jeg ville stolt mer på Danskene enn yr, også på dette feltet ...

Yr.no har aldri utmerket seg som spesielt pålitelig i Svalbard området, da er dataene fra danskene og met.no (betalingstjenesten) mye bedre. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

da er dataene fra danskene og met.no (betalingstjenesten) mye bedre. 

Sidene som yr linker til ligger på met.no, jeg trodde forøvrig det var to sider av samme sak.

Tror du virkelig at DNMI legger ut luredata på gratissidene og ordentlige data bare for de som betaler?

Det ville i så fall stemme dårlig med filosofien til Yr, som jo er å gi best mulig data fritt ut, siden DNMI er en offentlig institusjon og vi har faktisk allerede betalt for tjenesten gjennom skatteseddelen. Yr har blitt svært upopulære for dette hos andre institutt som fortsatt prøver å ta betalt en gang til.

Identiske data blir vel ikke dårligere fordi de er levert av Yr?

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar og informasjon . :smiley:

 

Ta kontakt vist det er noe du lurer på. facbook eller annen mail :smiley:

Når drar du over?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Flere her som har tatt opp saken med dnmi, svaret vi fikk da var at dataene på yr.no er fullstendig datagenererte , mens tekstværmeldinger + butikk.met.no mfl er kvalitetssikret av meterolog.

Hadde en e-post liggende, skal se om jeg finner den...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Måned skifte august-september er mest idieele når det gjelder minst is.

Men så har du været. September begynner det å dra på seg kraftig med heftige lavtrykk. Har en båt som takler det, så gjør ikke det noe.

Juli-august begynner smeltingen for fullt, så en må følge med på iskartene til NSIDC som er gratis. Ting forandrer seg fort da, og behøver ikke være like dan som året føre. 2009 var ikke som 2008, der vi seilte.

 

Vi kommer til å passere Grønland i september en gang, vist vi kommer oss igjennom NW med RXII. Og seiler nesten ruta di hjem til Norge.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Løfter denne denne tråden igjen da vi skal plukke opp mannskap på St. John på New Foundland om et par uker og seile videre til Reykjavik! Det er kun 70 mil ekstra å gå via Grønland og Prins Christiandssund og da blir fristelsen vel stor! Garantert første og siste gang jeg får mulighet til å seile til Grønland. Dessuten gir det oss muligheten til å få fra St. John til Grønland på en forholdsvis sikker værmelding. Denne overfarten tar ca. 5 døgn med båten vår. Vi vurderer derfor å gå inn Prins Christiandssund og finne oss en plass hvor vi kan vente på neste værvindu for overfarten til Reykjavik. I utgangspunktet har vi kun 3 uker på oss fra St. John til Reyikjavik så vi ser kun for oss en forholdsvis kort "pitstop" på Grønland. Dessverre ikke tid til noe voldsom utforskning på nåværende tidspunkt så vi blir ikke her lengre enn nødvendig, men kun en stopp av praktiske årsaker og selvfølgelig tråkke på litt grønlandsk jord. Vi kommer isåfall til Grønland allerede første uken i Juli, noe som ideelt sett er i tidligste laget, men kompromisser må jo inngåes. Jeg regner med at vi får alliert oss med en venn hjemme som er metrolog som kan holde oss oppdatert på vær og isfronten, men vil allikevel gjerne høre fra andre som har gått prins christiandssund og tips til mulige ankrinsplasser samt hvor vi finner de beste kartene for dette området. Området byr ikke akkurat på de best detaljerte kartene, men det er toppers med så mye detaljer som mulig!

 

-Noen som kan anbefale en god ankringsplass?

-Noen som har vært der så tidlig på sesongen? Utifra det jeg har klart å lese så langt er det såvidt jeg kan se mye som tyder på at det har vært mer issmelting hittil i år enn det som er normalt.

 

For oss må vi ikke gjennom sundet for enhver tid, jeg er derfor også åpen for å gå inn på sørsiden og vente der på en god værmelding og gå ut igjen samme vei dersom det er plundrete/ugunstig å komme seg gjennom...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...