68 GT Svart 15.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Jeg regnet med at den var grønn, siden den er avgiftsfri. Den var i hvertfall grønn fra i 2002,førstegang jeg kjøpte. Men både farget og ufarget diesel har en tendens til å bli gule begge to etter å ha stått en stund..... I allefall i kanne utsatt for sollys. Men dagens avgifts diesel har jo så mye Bio i seg (spes Statoil sin) at det omtrent ikke lukter diesel lenger Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
lgboat Svart 15.Februar.2010 Del på Facebook Svart 15.Februar.2010 Gulaktig er nok mer riktig, ja. Poenget her er vel helst at vår oppfinnsomhet for å omgå avgifter er uuttømmelig. Helt til vi går lei etter etpar år og blåser i det. Slik det var med parafin i påhengsbensinen i -60åra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Dersom vi dropper bil biten nu ....og forholder oss til båt. I min levetid kommer neppe politiet til å ha tid til å kontrollere dette, det går stort sett utover hvermansen med tanker under 500 l . For oss andre med større tanker blir bøtene å regne som prosenter der tankene burde gå til hvilket parti det bør stemmes på ved neste valg Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Avgifter kan vi i Norge så det kommer nok. Vet du om mange andre europeiske land som har avgiftsfri diesel for båtbruk som vi har i Norge? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 (redigert) I Tyskland må en betale avgifter hvis en norsk fritidsbåt kommer til havn der med norsk avgiftsfri diesel på tanken. Vært skriverier om agressiv behandling av båtfolk på tur ned dit fra tid til annen. Sverige har ikke avgiftsfri diesel Redigert 16.Februar.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskebat Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Stortingsfolk er og båtfolk , till og med Sv som er ofte ut og ror. Det vaskeligste for en folkevalgt er å stramme inn uten at det rammer en selv derfor blir det ikke avgift på dieselen før EU forlanger det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Helt talentløst at båteiere skal betale veiavgift på dieselen. Det gjelder oxo bensin synes jeg Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Denne debatten er en årviss gjenganger. Og heller ikke denne gangen ser jeg logikken i at en med 2 x 300 Diesel skal ha avgiftslette fremfor en som bruker en bil til å bringe/hente til barnehage, skole, fritidsaktiviteter osv. Argumentet med at to pumper vil bli for dyrt kjøper jeg ikke. Det ble sutret mye rundt dette ved innføring av 95 blyfri også. Viste seg å ikke være noe problem. Når svenske oljeselskap ikke viste noe initiativ til å innstallere pumper for bioetanol, så sa myndighetene "Du skal, ellers lukker vi". Så enkelt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Vet du om mange andre europeiske land som har avgiftsfri diesel for båtbruk som vi har i Norge? Tror ikke det er mange land om noen, som har denne "avgiftsfrie" Dieselen. Men vi har vel ett hav av andre avgifter som ingen andre land har. Eller hvor avgiften er langt høyere enn i andre Europeiske land. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Tilde Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 (redigert) Denne debatten er en årviss gjenganger.Og heller ikke denne gangen ser jeg logikken ... Ikke jeg heller, men da med en litt annen vinkling. Den manglende logikken begynner og slutter i ærligheten i avgiftsystemene. Så lenge de har knyttet avgiften på diesel opp til en "veiavgift" og at denne logisk sett skal ha sammenheng med "veiformål", er det en viss logikk at man ikke betaler for å slite vei når man er på sjøen med båt eller i skogen med traktor. Men som med alle andre avgifter er sikkert heller ikke denne avgiften øremerket veiformål, den er bare krydret med et smakelig navn for at den skal kunne svelges og vise til et politisk formål (--> "veiformål"... hørt om bompenger?) Dermed har "avgiftsdirektoratet" malt seg inne i et hjørne, og saken må kanskje ha sin tørketid, før avgiften kan konverteres til et nytt "smakelig" avgiftsnavn (nox-avgift - grønn-avgift, you name it...). La gå at det sammenlignes med andre land og spørsmålet "hvem andre har avgiftsfri diesel".. (..Sverige.. Tyskland...), men hvilke avgifter har disse landene når det gjelder moderne, ikke-forurensede marinemotorer, nye sikre og CO2-gunstige biler, osv? Som en litt enkel sammenligning kan jeg gjerne tenke meg halv pris på nye motorer, motorutstyr og nye biler i bytte for en liten dieselavgift. Men dette er neppe oppskriften i Norge? Ellers betaler jeg fremdeles "luksus-avgift" på bilen, en "luksus" jeg deler med ca samtlige andre innbyggere i Norge, uten at jeg klarer å se det luksuriøse i en gammel bruktbil. Men i dag er vel denne avgiften av pragmatiske hensyn omdøpt til "årsavgift", som da forskriftsmessig kan økes fritt, uten hensyn til at den skal gjenspeile det ekstragavante i den gamle bilen min. Redigert 16.Februar.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Så lenge de har knyttet avgiften på diesel opp til en "veiavgift" og at denne da skal ha sammenheng med "veiformål", er det en viss logikk at man ikke betaler for å slite vei når man er på sjøen med båt eller i skogen med traktor. Men som med alle andre avgifter er sikkert heller ikke denne avgiften øremerket veiformål, den er bare krydret med et smakelig navn for at den skal kunne svelges og vise til et politisk formål (--> "veiformål"... hørt om bompenger?) I en av de tidligere trådene ble det dokumentert at navnet "veiavgift" har gått ut for leeeenge side. Hva den heter idag vet jeg ikke. Når det gjelder sliting på veiene ser jeg poenget, men så var det det med bensinen til påhengsmotorene da. For min del bør RÅOLJE-andelen skattlegges. Alt annet medfører bare skjevheter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tilde Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 I en av de tidligere trådene ble det dokumentert at navnet "veiavgift" har gått ut for leeeenge side. Sikkert riktig det, Trikola. Jeg klarer ikke å henge med i navnekonkurransen på såkalte gode formål uten øremerking. Men dieselavgiften ble i sin tid innført som en veiavgift pr kjørte km, som var pålagt biler med dieselmotor. Min første dieselbil hadde eget offentlig telleverk montert og det var papirskiver som behørlig skulle sendes inn hvert kvartal (tror jeg...). Dette kostet antagelig langt mer å administere enn hva man tok inn, så løsningen ble senere å overføre km-avgiften over til literprisen på diesel for kjøretøy som benytter offentlig vei. Dermed oppstod to typer diesel, avgiftsbelagt- og avgiftsfri på egne adskilte pumper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Denne debatten er en årviss gjenganger. Ja, desverre. Grunnen til at jeg sier dette, er at politikerene naturligvis også følge med på slike nettdebatter som dette, og bruker det som grunnlag for å mene noe om saken. Hvis vi båtfolk hadde holdt kjeft om dette, hadde heller ikke politikerene sett det som nødvendig å trekke dette frem år etter år... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Dette avgiftsfritaket på diesel til fritidsbåter er forhåpentligvis snart historie. Og det skjer nok uavhengig av hva som skrives på baatplassen.no. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Og typisk er det båtbrukere (les klimareligiøse seilbåteiere) som ikke bruker noe særlig diesel, eller de som kun bruker bensin som drar frem denne debatten gang på gang. Trådstarter har nok bensinmotor vil jeg tro. Misunnelsen er som vanlig større enn kjønnsdriften ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 (redigert) Ikke at det er så viktig, men begrepet veiavgift benyttes ikke lenger: Bruk av diesel utenom veitransport, dvs. blant annet til bruk i fritidsbåter, er ikke pålagt dieselavgift, men grunnavgift på fyringsolje. Bensin til bruk i fritidsbåter er til sammenlikning ilagt bensinavgift. Avgiftsforskjellen mellom bensin og diesel til bruk i fritidsbåter er i 2008 på om lag 3,70 kroner pr. liter drivstoff. Skal denne tråden også stenges siden den i aller høyeste grad dreier seg om politikk? Redigert 16.Februar.2010 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Skal denne tråden også stenges siden den i aller høyeste grad dreier seg om politikk? Ja, jeg ville ikke sett på det som spesielt unaturlig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Tilde Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 (redigert) Skal denne tråden også stenges siden den i aller høyeste grad dreier seg om politikk? Politikk,... mulig det... hva er ikke politikk ... jeg forsøkte kun å gi en historikk til at avgiften på diesel opprinnelig var en km-avgift som var knyttet til veiformål. Uten at det antagelig utløser den store overraskelsen, er formålsstyrte avgifter stort sett en generell beskatning, da pengene uansett ikke er øremerket formålet de er navngitt. Et eksempel er de oppdukkende miljøavgiftene. De er formelt etablert for å synliggjøre regulering av en eller annen aktivitet, men det overordnede formålet er å hente inn mer penger. I den forrige runden med dieselavgiften ble det vel fastslått at det sesongavhengige driftstofforbruket til den norske fritidsbåtflåten er marginal både forurensningsmessig og som klimatrussel. Men kanskje innføring av en ny avgift på diesel alene vil medføre at selv en gammel sliten VP 60 vil bli rene fotosyntesen? PS! Dette er ikke ment som politiske innspill,- kun konstatering av fakta. Overprøv meg gjerne Redigert 16.Februar.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelle Parafin Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Skal denne tråden også stenges siden den i aller høyeste grad dreier seg om politikk? BW er ikke her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Sverige har ikke avgiftsfri diesel Joda visst har Sverige 'avgiftsfri' diesel.....den er grön--men du får ikke ha den i fritidsbåt. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Skal denne tråden også stenges siden den i aller høyeste grad dreier seg om politikk? Båtrelatert politikk kunne også diskuteres før OT-forumet ble opprettet og ALL politikk ble tillatt. Hvis det skulle vise seg at innvandrere har særlig innflytelse på båtlivet så kan vi jo se på dette også Trikola - innvandrer - med særlig innflytelse på baatplassen.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Miljø- og energirelaterte særavgifter: Avgifter på bensin og diesel kan i stor grad betraktes som veibruks- og miljøavgifter. Bensinavgiften er 4,17 kroner pr. liter (under 10 ppm svovel) mens autodieselavgiften er 3,02 kroner pr. liter (under 10 ppm svovel). Det er anslått at den lavere satsen på autodiesel enn på bensin gir en skatteutgift på om lag 3 400 mill. kroner pr. år. Det er enkelte andre fritak fra disse avgiftene, bl.a. for traktorer, anleggsmaskiner, motorsager, båter og snøscootere i veiløse strøk. Dette er hovedsakelig anvendelser utenfor veinettet. Ikke-tallfestede skatteutgifter og skattesanksjoner: Avgift på båtmotorer anses som en fiskal avgift, og følgelig er fritaket for fiskebåter ikke en skatteutgift. Fritaket for el-motorer er derimot en skatteutgift. Ordlyden hentet fra Najonalbudsjettet for 2008. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Joda visst har Sverige 'avgiftsfri' diesel.....den er grön--men du får ikke ha den i fritidsbåt. Hvordan håndheves dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 16.Februar.2010 Del på Facebook Svart 16.Februar.2010 Kustbevakningen eller Polisen, kan gjöre kontroll..... fann dette i ett annet forum Förbud mot användning av märkta oljeprodukter m.m. 9 § Bränsletank som förser motor på motordrivet fordon eller båt med bränsle får inte innehålla oljeprodukt som är försedd med märkämne eller från vilken märkämnet har avlägsnats. Detta gäller dock inte båtar för vilka fartygstillstånd har meddelats enligt fiskelagen (1993:787). 10 kap. Sanktioner vid otillåten användning av märkta oljeprodukter, m.m. 5 § En särskild avgift skall betalas för motordrivet fordon och båt, vars bränsletank innehåller oljeprodukter i strid mot 2 kap. 9 §. Avgiften uppgår för personbil, lätt lastbil och lätt buss samt båt till 10 000 kronor. Tillsyn och kontroll 9 § Tillsynen över efterlevnaden av bestämmelserna i detta kapitel skall vad avser motordrivna fordon utövas av polismyndigheterna samt av Tullverket vad avser gränskontroll. Kustbevakningen skall utöva tillsynen av båtar. Polismyndigheterna skall dock utöva sådan tillsyn inom områden som inte övervakas av Kustbevakningen. Lag (1999:431). 10 § För kontroll av efterlevnaden av bestämmelserna i detta kapitel har polismyndigheterna och andra tillsynsmyndigheter rätt att få tillträde till låsta utrymmen i fordon och båtar. Myndigheterna har rätt att få de upplysningar, handlingar och prov som behövs för tillsynen. För uttagna prov betalas inte ersättning. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaimor Svart 17.Februar.2010 Del på Facebook Svart 17.Februar.2010 Skal man dømme etter det såkalte klimakutt-utvalget som la fram sin rapport i dag, så går vi dystre tider i møte: drivstoffprisene skal dobles Og sjansen for at avgiftsfri diesel skal bestå er vel like stor som at den berømte snøballen skal komme fra det i god behold i h...... Dieselfolket får svi, bensinfolket får svi.....kan vi si det så sterkt som at hele båtlivet er truet? Skal vi sitte som nikkedukker og finne oss i det? Og til seilbåteiere; kom ikke med argumentet om konvertering til seil, det er f.... ikke billig å bytte seil heller. Nei, kanskje er vi med påhengere heldigst stilt: det er vel bare å vente på justeringsmuligheter for større innblanding av etanol i bensinen, eller kanskje den elektriske påhengeren (større enn 2 HK) ser dagens lys.....eller gass, eller brenselcelle.... Det verste med det hele, synes jeg, er at myndighetene fosser fram for å redusere CO2-utslippene, mens i forskningsmiljøene øker skepsisen til CO2 som klimapådriver av særlig grad. Bare se hvordan IPCC får gjennomgå for tiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.