Mulligan Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Så lærte jeg noe idag også. Innseilinga til Strømstad ligger ute i Skagerrak. Jaja. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 (redigert) Innseilinga til Strømstad ligger ute i Skagerrak.Jaja. Ta det med ro Mulligan, de har båter som har C sertifisering. Så langt ute er mer teori en praksis Og da er ikke kartet studert så nøye Tror den tråden her redder helgen ved siden av OL Redigert 19.Februar.2010 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Tilde Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Men jeg håper avgiften er på plass i gooood tid før sommeren slik at dette uvettige utslippet kan slåes hardt ned på. Denne tråden formelig flommer jo over av viten og kloke ord! Inspirert av den grønne linjen her, har jeg nettopp aspirert på kjemisiden, og drodlet litt på telefon med en miljøfyr jeg traff på en av linjene til Stortinget, Erik Stolheim, Eirik Storheim... hva han nå enn het. Men til saken, etter samtalen med E. Strøheim er vi iallefall skjønt enige om en ting: Fra 1. januar 2005 kunne jeg ikke lenger av miljøhensyn bruke blyhagl i mine 6-7 haglpatroner som jeg årlig forbruker i rypejakta. Samtidig finnes vitterlig dette kjemiske svineriet av et stoff i tonnevis i bokstavelig talt hver havn, og noen seilbåter slipper jo også, som alle her på forumet vet, hele kjøler ned i vannet hver gang de finner dette for godtbefinnende, noe mr E. Solstrøm var utrolig takknemlig for å bli gjort oppmerksom på. Fra 1 mai skulle derfor E. Strålheim sørge for at det kommer et forbud mot slike kjemiske griserier som blykjøl, og fra samme dato erstatte en forskrift med tilbakevirkende kraft om at denne styggdommen i kjølen erstattes med isopor. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Ta det med ro Mulligan, Forholder meg helt rolig. Men jeg skjønner enda ikke hvorfor jeg skal vike for ferja ved Strømstad. Bare fordi han er større? Eller fordi han fløytet først? Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Har forsøkt meg med krav mot en som bakket inn i min båt med stor fart og volte stor skade men han skylte bare på vinden og jeg komm ingen vei. Han likte sikkert ikke din iver for diselavgiften. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
baatsman Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Fra 1 mai skulle derfor E. Strålheim sørge for at det kommer et forbud mot slike kjemiske griserier som blykjøl, og fra samme dato erstatte en forskrift med tilbakevirkende kraft om at denne styggdommen i kjølen erstattes med isopor. Passer bra, leste at Bavariaene ikke har kjøl så jeg slipper unna. Og slipper jeg ikke helt unna, så sier jeg at kjølprosenten er så lav at den går under minstegrensen Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
BMP Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Fra 1 mai skulle derfor E. Strålheim sørge for at det kommer et forbud mot slike kjemiske griserier som blykjøl, og fra samme dato erstatte en forskrift med tilbakevirkende kraft om at denne styggdommen i kjølen erstattes med isopor. Tror neppe det blir noe av da det ikke vil gi noe i statskassen. Deifstoffavgift er de mye mer tent på da det gir inntekter som kan brukes til talibanskoler og andre nyttig ting i den tredje verden. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Bare fordi han er større?Eller fordi han fløytet først? Etter å ha forsøkt å krysse mellom køen av såkalt nyttetrafikk som frekventerer blant annet syd- og nordgående i Læsø Rænde, har jeg bittert lært at vikepliktregler både kan tolkes og diskuteres teoretisk, men praktisk bruk dessverre er noe helt annet. Sitér dette innlegget Link to post
Rune_12 Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Denne tråden lå vel alt fra starten an til å bli den tåpeligste jeg har sett her inne med full skyttergravskrig. Ang. båter har jeg hatt det meste fra snekker til speedbåter. Bruker i dag en Saga 315 som funker fin som en økonomisk helårs A - B hyttebåt, men har vannvittig lyst på seilbåt om dagen for lengre turer. Alt til sin bruk/interesse. Ang. dieselavgiften fatter jeg ikke helt poenget fra BMP ettersom han MÅ være klar over at dette ikke har noe med miljøvern å gjøre, men i bestefall kan karakteriseres som prinsipprytteri, men - "Whatever makes your day"... Jeg for min del gleder meg over de friheter vi har her i landet, og gjør mitt beste for at andre skal få nyte sine. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Han likte sikkert ikke din iver for diselavgiften. Nei det var før jeg så lyset og fikk meg seilbåt, da var jeg ennå en uoplust sjel og hadde jeg en 35 fots cruser. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 leste at Bavariaene ikke har kjøl så jeg slipper unna. Og slipper jeg ikke helt unna, så sier jeg at kjølprosenten er så lav at den går under minstegrensen Kanskje derfor Bavaria har blitt karakterisert som noget ustabile for å være beskjeden Siden det åpenbart er klart på dette eminente forum at alle skal være like, gå i samme klær, kjøre samme båt så er det kanskje naturlig å finne frem til vindskatt tråden som har vært lansert tidligere av mørkemenn fra den røde akse. Det kan da umulig være riktig at en pinnebåt kan bevege seg uten noen form for avgifter. Har allerede påpekt dette i en epost til Erik Rotheim, eller hva det var han het. Fikk raskt svar fra byråkratene, Dette hadde de faktisk glemt men takket for påminnelsen. De skal se hva de kan få til i revidert. En avgift her burde ikke by på problemer, de fleste pinnebåter har vindmåler og den kan utmerket godt unne brukes som redskap for å kreve inn en vindskatt Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
BMP Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 (redigert) Ang. dieselavgiften fatter jeg ikke helt poenget fra BMP ettersom han MÅ være klar over at dette ikke har noe med miljøvern å gjøre, men i bestefall kan karakteriseres som prinsipprytteri, men - "Whatever makes your day"... Jeg for min del gleder meg over de friheter vi har her i landet, og gjør mitt beste for at andre skal få nyte sine. Mit poeng er bare og ha det litt gøy med de mest ihuga forurenserene. Jeg har selvsagt ikke sendt noen meil og ønsker heller ikke noen avgift på marinediesel. Men duverden så morro der og lese vor opphiset noen kan bli av slikt. Jeg bruker jo trosalt 5-600 l diesel i året selv og ønsker på lik linje med de fleste andre ikke og betale mer en nødvendig for denn. Redigert 19.Februar.2010 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 (redigert) BMP Jeg har et forslag til som du kan sende inn til regjeringen: Om vi samler Norges befolkning på et eller til nød 3 steder. f.eks. Oslo, Bergen og Trondheim sparer vi masse miljø utslipp. Argumenter: Stedene blir tett befolket og lokal kollektivtransport kan drives og utbygges uten subsidier. Det blir trafikkgrunnlag for jernbane mellom de største byene. Vi behøver kun tre riksveier i Norge. Oslo Bergen, Bergen Trondheim og Trondheim Oslo. (Ikke nødvendig når jernbanen er etablert) Ingen behøver privatbiler da alt blir samlet på ett sted og godt utbygd kollektivtilbud blir etablert. Trenger bare en-tre flyplass(er). Bare for utenlandstrafikk. Norge tjener masse på miljøkvoter. Alle ferjer og innenlands skipstrafikk kan nedlegges. Osv. osv. Tilleggs fordeler. Ingen subsidier fra byene til utkantstrøk = bedre lokaløkonomi. Ikke CO2 fra Norske husdyr=miljøkvoter til Norge Resten av Norge kan bli nasjonalpark ( Det blir vel fint ) Osv. Dette har sikker noen negative konsekvenser også, men tenk på klimaet, det er det som er viktig. Redigert 19.Februar.2010 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Bitteliten Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 (redigert) Om alle skal skjermes mot miljøtiltak blir det jo ingen miljøtiltak. Og folkehelsen ble sikert enda bedre om folk rodde eller seilte fremfor og dundre rundt i dieselslukere. BMP - du er på en måte litt sein i avtrekkeren. To ganger har dette vært utredet av regjeringer. Begge ganger har det vært lagt i skuffen fordi det ikke er gjennomførbart i praksis. Bare søk på forumet her tidligere så kan du se diskusjonene. Det var flere som var aktive den gang - også overfor politikerne. Regjeringen konkluderte med at det ikke var gjennomførbart i praksis - og har foreslått å innføre en progressiv hk avgift i stedet - om jeg husker rett. Redigert 19.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 (redigert) Til prin435 Ja det var jo et bra forslag tror jeg går for det. Redigert 19.Februar.2010 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 (redigert) Gjør det du Prin 435 - det er jo det Sverige har gjort de siste 40 årene. Det bor jo stort sett ikke folk utenfor Gøteborg, Stockholm, Malmø og Jønkøping Og Sverige - de er miljøvennlige de De har til og med atomkraftverk Redigert 19.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Kanskje derfor Bavaria har blitt karakterisert som noget ustabile for å være beskjeden En avgift her burde ikke by på problemer, de fleste pinnebåter har vindmåler og den kan utmerket godt unne brukes som redskap for å kreve inn en vindskatt Ustabil er den ikke. Den er stabil utstabil Neida, faktisk en rimelilig båt som mange er misunnerlige på Vindskatt, hvorfor, leser på forumet at seilerne går mest for motor. Kos dere med båten som man har, hva fremtiden bringer er uvisst. Nyt dagen . Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mulligan Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Om vi samler Norges befolkning på et eller til nød 3 steder Det er jo allerede gjennomført. Halve befolkningen bor i Osloområdet. Resten kan knapt betegnes som mer enn spredt bebyggelse. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Jeg bruker jo trosalt 5-600 l diesel i året selv og ønsker på lik linje med de fleste andre ikke og betale mer en nødvendig for denn. hehe også du som er "seiler" ifølge deg selv bruker din bavaria ca 3 tlr/t ved 7 knop... dvs 200 timer motortid... ikke godt å få tid til seile da du bruker 27 hele arbeids dager på å kjøre motor... Men du skal ha for at du " engasjerer" Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
BMP Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Nei mesteparten av dieselen går nokk på varmeaparatet nå på vinterstid. Jeg bruker jo trosalt båten året rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 se det... ja det går litt i varmeren... har brent opp et par hundre ltr. i Glemringen denne vinteren jeg og....(står på døgnet rundt) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Thorlyn Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Innseilinga til Strømstad ligger ute i Skagerrak.Jaja. det var du som snakket om skagerak ikke jeg.. at du tror at strømstad ligger ute i skagerak kan vel ikke jeg noe for Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mulligan Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Greit det. Men åffer skal jeg vike for Colorline ved innseilinga til Strømstad? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 Regjeringen konkluderte med at det ikke var gjennomførbart i praksis - Nettopp, ikke alle som har fått med seg det. Vi som har fulgt med en stund vet jo dette. Og tar hele debatten med stor ro. Men du verden så gøy det er få frem det sanne EGO til klimareligiøse drittsekker i seilbåt. Det feiler aldri ! Når det gjelder vikeplikt har seilbåter altid motoren igang. Så vikeplikt for seilbåter eksisterer ikke i praksis. Skulle det komme til en eventuell kollisjon blir det et vanskelig ansvars spørsmål likevel. Så man ender med å måtte dekke skader på egne båter uansett. Men flotte rundingsbøyer er de, det skal de ha. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2010 om du er Ø for Torbjørnskjær vil jeg tro at det anses som trangt farvann Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.