Jump to content

Blir det snart påkrevd at vi må kjøre på avgiftspålagt diesel?

68 GT

Recommended Posts

Men jeg håper avgiften er på plass i gooood tid før sommeren slik at dette uvettige utslippet kan slåes hardt ned på.

Denne tråden formelig flommer jo over av viten og kloke ord!

Inspirert av den grønne linjen her,

har jeg nettopp aspirert på kjemisiden, og drodlet litt på telefon med en miljøfyr jeg traff på en av linjene til Stortinget,

Erik Stolheim, Eirik Storheim... hva han nå enn het.

Men til saken, etter samtalen med E. Strøheim er vi iallefall skjønt enige om en ting:

Fra 1. januar 2005 kunne jeg ikke lenger av miljøhensyn bruke blyhagl i mine 6-7 haglpatroner som jeg årlig forbruker i rypejakta.

Samtidig finnes vitterlig dette kjemiske svineriet av et stoff i tonnevis i bokstavelig talt hver havn,

og noen seilbåter slipper jo også, som alle her på forumet vet, hele kjøler ned i vannet hver gang de finner dette for godtbefinnende,

noe mr E. Solstrøm var utrolig takknemlig for å bli gjort oppmerksom på.

Fra 1 mai skulle derfor E. Strålheim sørge for at det kommer et forbud mot slike kjemiske griserier som blykjøl,

og fra samme dato erstatte en forskrift med tilbakevirkende kraft om at denne styggdommen i kjølen erstattes med isopor.

Fra 1 mai skulle derfor E. Strålheim sørge for at det kommer et forbud mot slike kjemiske griserier som blykjøl,

og fra samme dato erstatte en forskrift med tilbakevirkende kraft om at denne styggdommen i kjølen erstattes med isopor.

Passer bra, leste at Bavariaene ikke har kjøl så jeg slipper unna. Og slipper jeg ikke helt unna, så sier jeg at kjølprosenten er så lav at den går under minstegrensen :lol:

Vi sees!

Tror neppe det blir noe av da det ikke vil gi noe i statskassen. Deifstoffavgift er de mye mer tent på da det gir inntekter som kan brukes til talibanskoler og andre nyttig ting i den tredje verden.

Denne tråden lå vel alt fra starten an til å bli den tåpeligste jeg har sett her inne med full skyttergravskrig. Ang. båter har jeg hatt det meste fra snekker til speedbåter. Bruker i dag en Saga 315 som funker fin som en økonomisk helårs A - B hyttebåt, men har vannvittig lyst på seilbåt om dagen for lengre turer. Alt til sin bruk/interesse.

Ang. dieselavgiften fatter jeg ikke helt poenget fra BMP ettersom han MÅ være klar over at dette ikke har noe med miljøvern å gjøre, men i bestefall kan karakteriseres som prinsipprytteri, men - "Whatever makes your day"... Jeg for min del gleder meg over de friheter vi har her i landet, og gjør mitt beste for at andre skal få nyte sine.

leste at Bavariaene ikke har kjøl så jeg slipper unna. Og slipper jeg ikke helt unna, så sier jeg at kjølprosenten er så lav at den går under minstegrensen :lol:

Kanskje derfor Bavaria har blitt karakterisert som noget ustabile for å være beskjeden :lol:

Siden det åpenbart er klart på dette eminente forum at alle skal være like, gå i samme klær, kjøre samme båt så er det kanskje naturlig å finne frem til vindskatt tråden som har vært lansert tidligere av mørkemenn fra den røde akse.

Det kan da umulig være riktig at en pinnebåt kan bevege seg uten noen form for avgifter. Har allerede påpekt dette i en epost til Erik Rotheim, eller hva det var han het. Fikk raskt svar fra byråkratene, Dette hadde de faktisk glemt men takket for påminnelsen. De skal se hva de kan få til i revidert. En avgift her burde ikke by på problemer, de fleste pinnebåter har vindmåler og den kan utmerket godt unne brukes som redskap for å kreve inn en vindskatt :yesnod:_thb_MG_Grandpa_Angry.gif

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Ang. dieselavgiften fatter jeg ikke helt poenget fra BMP ettersom han MÅ være klar over at dette ikke har noe med miljøvern å gjøre, men i bestefall kan karakteriseres som prinsipprytteri, men - "Whatever makes your day"... Jeg for min del gleder meg over de friheter vi har her i landet, og gjør mitt beste for at andre skal få nyte sine.

Mit poeng er bare og ha det litt gøy med de mest ihuga forurenserene. Jeg har selvsagt ikke sendt noen meil og ønsker heller ikke noen avgift på marinediesel. Men duverden så morro der og lese vor opphiset noen kan bli av slikt. Jeg bruker jo trosalt 5-600 l diesel i året selv og ønsker på lik linje med de fleste andre ikke og betale mer en nødvendig for denn. :smiley:

Redigert av BMP (see edit history)

BMP

Jeg har et forslag til som du kan sende inn til regjeringen:

Om vi samler Norges befolkning på et eller til nød 3 steder. f.eks. Oslo, Bergen og Trondheim sparer vi masse miljø utslipp.

Argumenter:

Stedene blir tett befolket og lokal kollektivtransport kan drives og utbygges uten subsidier.

Det blir trafikkgrunnlag for jernbane mellom de største byene.

Vi behøver kun tre riksveier i Norge. Oslo Bergen, Bergen Trondheim og Trondheim Oslo. (Ikke nødvendig når jernbanen er etablert)

Ingen behøver privatbiler da alt blir samlet på ett sted og godt utbygd kollektivtilbud blir etablert.

Trenger bare en-tre flyplass(er). Bare for utenlandstrafikk.

Norge tjener masse på miljøkvoter.

Alle ferjer og innenlands skipstrafikk kan nedlegges.

Osv. osv.

Tilleggs fordeler.

Ingen subsidier fra byene til utkantstrøk = bedre lokaløkonomi.

Ikke CO2 fra Norske husdyr=miljøkvoter til Norge

Resten av Norge kan bli nasjonalpark ( Det blir vel fint )

Osv.

Dette har sikker noen negative konsekvenser også, men tenk på klimaet, det er det som er viktig.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Om alle skal skjermes mot miljøtiltak blir det jo ingen miljøtiltak. Og folkehelsen ble sikert enda bedre om folk rodde eller seilte fremfor og dundre rundt i dieselslukere.

BMP - du er på en måte litt sein i avtrekkeren. To ganger har dette vært utredet av regjeringer. Begge ganger har det vært lagt i skuffen fordi det ikke er gjennomførbart i praksis. Bare søk på forumet her tidligere så kan du se diskusjonene. Det var flere som var aktive den gang - også overfor politikerne.

Regjeringen konkluderte med at det ikke var gjennomførbart i praksis - og har foreslått å innføre en progressiv hk avgift i stedet - om jeg husker rett.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Kanskje derfor Bavaria har blitt karakterisert som noget ustabile for å være beskjeden :lol:

En avgift her burde ikke by på problemer, de fleste pinnebåter har vindmåler og den kan utmerket godt unne brukes som redskap for å kreve inn en vindskatt :yesnod:_thb_MG_Grandpa_Angry.gif

Ustabil er den ikke. Den er stabil utstabil :crazy:

Neida, faktisk en rimelilig båt som mange er misunnerlige på :lol:

Vindskatt, hvorfor, leser på forumet at seilerne går mest for motor.

Kos dere med båten som man har, hva fremtiden bringer er uvisst. Nyt dagen :yesnod: .

Vi sees!

Jeg bruker jo trosalt 5-600 l diesel i året selv og ønsker på lik linje med de fleste andre ikke og betale mer en nødvendig for denn. :smiley:

hehe også du som er "seiler" :yesnod:

ifølge deg selv bruker din bavaria ca 3 tlr/t ved 7 knop... dvs 200 timer motortid... ikke godt å få tid til seile da du bruker 27 hele arbeids dager på å kjøre motor...

Men du skal ha for at du " engasjerer"

:lol:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Regjeringen konkluderte med at det ikke var gjennomførbart i praksis -

Nettopp, ikke alle som har fått med seg det.

Vi som har fulgt med en stund vet jo dette. Og tar hele debatten med stor ro.

Men du verden så gøy det er få frem det sanne EGO til klimareligiøse drittsekker i seilbåt.

Det feiler aldri ! :puke:

Når det gjelder vikeplikt har seilbåter altid motoren igang. Så vikeplikt for seilbåter eksisterer ikke i praksis.

Skulle det komme til en eventuell kollisjon blir det et vanskelig ansvars spørsmål likevel.

Så man ender med å måtte dekke skader på egne båter uansett.

Men flotte rundingsbøyer er de, det skal de ha. :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...