Enzo Startet 19.Februar.2010 Del på Facebook Startet 19.Februar.2010 I ly av denne tråden så tenkte jeg det var på sin plass med en poll, er det verdt at båtdieselen får seg et skikkelig prisløft ? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Avgifter som er blitt fjernet i Norge de siste tusen år, kan vel telles på en hånd, så jeg stemte for å beholde dagens nivå. Det jeg bruker av diesel i båten er marginalt, men er prinsipielt mot avgifter som virkemiddel mot uønsket forbruk. De som bruker mest pr i dag, har som regel økonomi til å fortsette uansett. De som bruker mindre, vil fortsette bruke det samme, men økonomien kan gjøre at de må prioritere annerledes på andre ting. (f.eks. sikkerhet, vedlikehold o.l) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
KenBjork Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 (redigert) Stemte: Tullete avstemning så jeg demonstrerer ved å stemme dette valget Ikke fordi jeg direkte mener det, eller at det bør bli mere avgift. Men fordi det ikke var valget om å stemme alla: Slik det idag, og bensin til båt skulle gått til mot samme nivå som diesel til båt. Det skulle jeg ønsket meg. God helg folkens Redigert 19.Februar.2010 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
SF Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Egentlig er vell denne avstemmingen tullete, da det alt er mye avgifter på den såkalte avgiftsfrie dieselen. Spørsmålet er vell om du er for eller mot at det i tillegg legges på veiavgift på denne som det er for auto diesel. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Fjordutsikt Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Hva er poenget med å betale avgift på båtdiesel? (veiavgift!) - fjern avgift på bensin til båt - tilsett farge! Da får vi båtdiesel og båtbensin. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 (redigert) Er vel kun fanatiske miljøfreaker som ikke klarer å se den totale helheten som er opptatt av avgiftsøkninger. Jeg er rabsolutt ikke av den typen, langt i fra. Redigert 19.Februar.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Egentlig er vell denne avstemmingen tullete, da det alt er mye avgifter på den såkalte avgiftsfrie dieselen. Jeg tror ikke det er avgift på den avgiftsfrie dieselen utenom mva - tror det er stasjonseieren/oljeselskapet som tar hele profitten i egen lomme, bakgrunnen for dette er den store prisforskjellen på sør-/øst-landet vs vest-landet. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Stemte på å beholde prisen som den er, for det er utopi å tro at Staten setter ned prisene på marinediesel Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
CB. Svart 19.Februar.2010 Del på Facebook Svart 19.Februar.2010 Det spørs om staten overhodet bryr seg om denne målingen Forøvrig bør alle stemme for lavere pris, det er lettere å kutte en pølse som er for lang. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Audun V Svart 20.Februar.2010 Del på Facebook Svart 20.Februar.2010 Å spørre båtfolk om dette er vel det samme som å spørre om du vil bli skutt eller ikke. Svaret ligger vel i korta. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 20.Februar.2010 Del på Facebook Svart 20.Februar.2010 Jeg tror ikke det er avgift på den avgiftsfrie dieselen utenom mva - Men det gjør du - du betaler en grunnavgift som for fyringsoljer samt merverdi avgift på toppen av dette. Det du ikke betaler er den gamle kilometeravgiften/veiavgiften, og det er vell ingen grunn til at vi skal betale veiavgift på sjøen vell Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/n....html?id=478063 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Enzo Svart 20.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2010 Si ikke det si ikke det, kan jo være de som tenker: Sett opp prisen til 30.- pr liter så blir vi kvitt endel av disse hekksjøbåtene og mer seilbåter og mer saktegående motorbåter Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.Februar.2010 Del på Facebook Svart 20.Februar.2010 Argumentet om "vegavgift" på drivstoffet begynner å bli litt forslitt i disse miljøtider. Diesel lager vel også forurensninger, så hvorfor skal de med bensinmotor betale avgift og ikke de med dieselmotor?? De neste avgiftene de rødgrønne kommer med, kalles sikkert miljøavgift... At yrkesbruk (båter, landbruksmaskiner osv.) blir tilgodesett med reduksjon, kan jeg gå med på, men ikke at lystbåter med dieselmotor skal komme i DEN kategorien. Med fare for å bli uglesett og det som værre er i disse Krekar-tider... :sweat: Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mix Svart 20.Februar.2010 Del på Facebook Svart 20.Februar.2010 CO2 avgift på drivstoff, også på såkalt "avgiftsfri" diesel ble innført allerede i 1991. Veiavgift eksisterer nok bare i ditt eget vokabular. Men denne CO2 avgiften de innførte i 1991 har jo hatt sin misjon, det ser vi jo nå. Det er jo dritkaldt ! Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 20.Februar.2010 Del på Facebook Svart 20.Februar.2010 Veiavgift eksisterer nok bare i ditt eget vokabular. Tja finansdepartementet bruker den også; Spørsmål og svar om veiavgift på biodiesel Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Mix Svart 20.Februar.2010 Del på Facebook Svart 20.Februar.2010 Ok. Kan du ikke bare sende Marwin en 500 lapp hver gang du fyller diesel på båten din da SF. Ingen hindrer deg i å la være å betale avlaten din, hvis du absolutt ønsker å betale mer. Eller en klimakvote, hvis du heller føler for det. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Det du ikke betaler er den gamle kilometeravgiften/veiavgiften, og det er vell ingen grunn til at vi skal betale veiavgift på sjøen vell Ok.Kan du ikke bare sende Marwin en 500 lapp hver gang du fyller diesel på båten din da SF. Har ikke planer om å betale en krone mer i avgifter enn det jeg gjør idag for dieselen, betaler nok som det er Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Lars Hansen Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Jeg stemte "sett opp prisen", det gjør det lettere å få aksept hjemme for at neste båt blir seilbåt Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Jada, sett opp prisen. Legg på en avgift øyeblikkelig, slik at vi kan redde verden. Denne tråden bør legges ned snarest, før en eller annen avgiftskåt politiker får se den. En avgiftsøkning rammer de som har minst fra før, altså en perfekt rød/grønn familiepolitikk. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
CB. Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Det vi sikkert kan enes om alle sammen er at alle bør betale det samme i avgifter inn til statskassen. Ergo er det naturlig at de med små dieselmotorer betaler en vesentlig høyere avgift enn de med stor dieselmotor. Dette da de store motorene bringer mere inn til felleskapet enn de små i kr og øre. Pinnebåter må av den årsak betale inn mest, det er etter min oppfatning helt riktig siden de også har satt seg i en slik tåplig situasjon at de kan bruke gratis vindkraft til fremdrift. Vi har jo en regjering som arbeider etter spleise prinsippet, i alle fall inntil neste valg Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
RSL Svart 21.Februar.2010 Del på Facebook Svart 21.Februar.2010 Hehe... Robåter bør også betale ekstra avgift... De er så billige at de nesten ikke bidrar til fellesskapet ved innkjøp og tross alt er roing god trim. Urettferdig at det skal være gratis når en annen jævel skal betale (herav masse god Mva på penger han har betalt skatt av) i dyre dommer for å sitte på en romaskin på elexia..... Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Lazy days 2 Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Ja sett opp prisen. Heilt sykt at det ikke koste like mye som drivstoff til bilen, som tross alt er nødvendig å ha. Ja takk til mindre bølger, mindre støy og bedre plass i havn. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 mindre støy og bedre plass i havn. Mindre støy.. Er ingen båttyper som lager så mye leven som seilbåter i havn.. et evig kling kling spør du meg og dønn umulig og føre en samtale eller sove... Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mix Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 ..så lurer dem attpåtil hvorfor vi ikke liker dieselavgiftskåte selvforherligende navlebeskuende klimahysteriske motorbåtfiendtlige seilbåtklyser Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Februar.2010 Del på Facebook Svart 22.Februar.2010 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.