Jump to content

Skilletrafo - hvordan installere ?


bliss X

Recommended Posts

Slik jeg har forstått det, er hensikten med skilletrafo (galvanisk skille) å fjerne jordreferansen fra fasene. Hvis du er godt jordet og tar på en fase etter et galvanisk skille, så vil det være spenning kun på den andre fasen. Den du holder på er lagt til jord gjennom deg, men uten at du får støt.

 

For å få strøm gjennom kroppen må du være en del av en sluttet krets. Dette kan du ikke oppnå uten å ta på begge fasene etter en skilletrafo. Før skilletrafoen derimot, holder det å ta på en av fasene fordi disse er referert til jord.

 

Så, min anbefaling er å holde jord langt unna sekundærsiden på skilletrafoen.

Link to post
Share on other sites

En mykstarter kan i dette tilfellet faktisk være noen effektmotstander som du kobler inn i serie med transformatoren når du kobler den til. Etter en halv sinusperiode (10ms) eller mer legger du inn en kortslutning over motstandene slik at transformatoren er koblet direkte til nettet. Motstandene vil dermed begrense innslagsstrømmen. Prøv et søk på "inrush current" på Google for mer utfyllende forklaring.

Link to post
Share on other sites

Du bør vel ha en mykstarter på primærsiden for ikke å sprenge sikringene på land hver gang du kopler til. Det blir som å starte en elektromotor. Startstrømmen er ganske høy.

Ja, du kan regne med en flerdobling av startstrømmen.

 

Kjøpte engang en 5kVA-transformator til å drive en 3 kW motor. Den kunne ikke brukes - for liten. Dine 1000VA resulterer nok i minst 10A startstrøm som gjerne utløser den ene eller andre sikring på brygga.

Link to post
Share on other sites

En mykstarter kan i dette tilfellet faktisk være noen effektmotstander som du kobler inn i serie med transformatoren når du kobler den til. Etter en halv sinusperiode (10ms) eller mer legger du inn en kortslutning over motstandene slik at transformatoren er koblet direkte til nettet. Motstandene vil dermed begrense innslagsstrømmen. Prøv et søk på "inrush current" på Google for mer utfyllende forklaring.

Riktig, OK67! :rolleyes: Og er skilletrafoen i tillegg en ringkjernetrafo, blir startstrømmen enda høyere! (Har en Stentofonsentral her med ringkjerne nettrafo, og den fikk av og til 10 Amp. automatsikring til å slå ut.)

Istedet for effektmotstand bruker jeg en 40 watt lyspære som "effektmotstand", og DET fungerer.

 

Til Lasse: En mykstarter er en "innretning" som sakte skrur opp spenningen til f.eks. en motor, for å begrense startstrømmen. Oppstarts-tiden (og andre ting) kan ofte prgrammeres. Ved siden av å begrense selve startstrømmen, oppnår du en "penere" igangkjøring av elektromotoren på denne måten. Slik kan du redusere slitasje på drivreimer, gear, unngår "slag" i pumperør ved oppstart,  osv. Samt at du bedrer spenningskvaliteten i anlegget. Mykstarteren består av styrte thyristorer.  Eksempel

 

Men lang tynn kabel kan også begrense startstrømmen.... :yesnod: En kompis lånte mitt 3,6 kWatt bensinagregat for å kunne kappe noe ved på strømløs hytte. Kappsaga var på 2 kWatt og han ringte klaget på at agregatet "ble kvalt" når han startet saga...  Tilfeldigvis hadde han 50 meter skjøteledning liggende; Ved å koble denne inn mellom agregat og sag, fikk han startet...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Siste nytt:

 

Jeg er usikker på om det virkelig er en skilletrafo jeg har kommet over:

 

Data:

 

- Blytung boks - ca 30 x 15 x 15 cm - kjøleribber

- ELSAFE Sweden AB, Størdempnigstransformator TYP SDT 1000

- Input 220V 50 - 60 Hz

- Output 200V 1000VA

- 7A automatsikring på baksiden

- 2 stk vanlige støpsler på forsiden

 

Noen som kjenner denne boksen?

Link to post
Share on other sites

Siste nytt:

 

Jeg er usikker på om det virkelig er en skilletrafo jeg har kommet over:

 

Data:

 

- Blytung boks - ca 30 x 15 x 15 cm - kjøleribber

- ELSAFE Sweden AB, Størdempnigstransformator TYP SDT 1000

- Input 220V 50 - 60 Hz

- Output 200V 1000VA

- 7A automatsikring på baksiden

- 2 stk vanlige støpsler på forsiden

 

Noen som kjenner denne boksen?

Er du sikker på at det kun er 200 volt ut?? :rolleyes: Burde være 220 eller 230 volt...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ikke samme spenning inn og ut (om det ikke er en trykkfeil da).

 

Prøv med et multimeter å mål motstanden mellom primær og sekundær siden av transformatoren. Om det er en transformator som gir galvanisk skille så vil det ikke være noen elektrisk kontakt mellom de to sidene av transformatoren, dvs meget høy motstand. (Mål mellom en av fasene på støpselet for mating inn og en av fasene i kontakten(e) for mating ut.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...