Jump to content

Dickinson Newport - Nesten katastrofe i natt.


SamH

Recommended Posts

Like før 01.00 inatt våknet jeg av brannvarsleren, jeg skvetter opp og får på lyset, det er mye tjukk svart røyk og en ubeskrivelig lukt.

Det er ingen åpen flamme noe sted og utifra lukten er det ingen tvil om at det er ovnen som har feilet på en eller annen måte.

Ovnen har slukket av seg selv og etter å ha luftet ut det verste er det tid for inspeksjon.

 

Jeg stenger regulatoren, åpner luka og finner brennkammeret fullt av sot, vifta har vært lunefull tidligere så jeg antar at den har svikta og at ovnen har sota til, det rare er at det kom så mye røyk inn i båten.

Jeg finner også endel av noe som ser ut som smeltet loddetinn, men med en hardere konsistens en tinn.

Den øvre ringen er næmest loddet fast til kantene. Det er også endel sot oppå ovnen, røret ser helt og tett ut, men da jeg sjekker det nøyere har det løsnet fra ovnen.

 

Det viser seg at røret er like helt men at rørstussen ut fra ovnen er vekk, den har smeltet.. Aluminiumslegering ?

 

Røret har blitt stående noen millimeter over ovnen, trekken er blitt ødelagt, ovnen har sotet ned, og røyken har hatt fritt leide ut i salongen.

 

Denne ovnen er en dødsfelle med den stussen, jeg er glad jeg våknet inatt.

Link to post

Godt det gikk bra. Har maken ovn av noe eldre årgang. Skal sjekke denne delen neste gang jeg er i båten. Er rimelig sikker på at denne er av stål hos meg. Har du fyrt kontinuerlig i den siden du fikk den? Har røykrøret glødet i mørket nede ved stussen?

Ser frem til å få vite hva som er årsaken her.

Kan jo ikke være rett kvalitet i stussen her.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post

Bra at røkvarsleren virket, men dette var mystisk-----på min Dickinson er rørstussen inn i ovnen av samme materiale som røkrøret, rustfritt stål. Har de kanskje begynt med et annet metall på de nye? Hadde du ovnen på "full guffe" om natten, eller på sparebluss?

Ellers har jeg opplevd at ovnen har slukket, men da pga. vær/vindforhold. Men det ble en fryktelig lukt i båten.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Har du fyrt kontinuerlig i den siden du fikk den? Har røykrøret glødet i mørket nede ved stussen?

 

 

Hadde du ovnen på "full guffe" om natten, eller på sparebluss?

 

Ovnen har brent kontinuerlig, ca 10 liter i døgnet, ingen gløding noe sted.

Jeg har også varmesløyfe og en vifte med sterlingmotor stående oppå ovnen.

Det ligger en dårlig video her av ovnen med stirlingvifta fra tidligere, alu flensen syns også tydelig der.

http://www.facebook.com/v/214943651151

 

Det har vært litt kukat og finne rette kombinasjon av viftepådrag og dieselmengde,

reguleringen av den elektriske viften har vært touchy som fy, men da jeg endelig fant hvor den gikk

bra med akseptabelt støynivå ble dieselmengden regulert derefter og

den har brent med rimelig rent glass og lite koksing siden.

 

Røroppsettet er totalt ca 2.6 meter, hvorav 1.4 meter over dekk med dobbeltrør og vindhette,

samt barometrisk demper og to stk 45 grader bend.

Link to post
Ovnen har brent kontinuerlig, ca 10 liter i døgnet, ingen gløding noe sted.

Jeg har også varmesløyfe og en vifte med sterlingmotor stående oppå ovnen.

Det ligger en dårlig video her av ovnen med stirlingvifta fra tidligere, alu flensen syns også tydelig der.

http://www.facebook.com/v/214943651151

 

Det har vært litt kukat og finne rette kombinasjon av viftepådrag og dieselmengde,

Hei, fikk ikke fram videoen på linken din, men er det nødvendig med vifte under forbrenningen? Jeg fyrer på parafin og bruker vifte max. 5min etter opptenning. Da brenner det av seg selv, med fall fra tanken. Mulig du har et annet system iom. at du fyrer med diesel-----

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Godt å se at du fortsatt er blant oss. Nå utsetter jeg innkjøpet av Dickinson Newport etter din opplevelse. Tar det for gitt at du følger opp denne saken med importør og produsent. Finnes jo flere tusen som har denne ombord world wide, så her er det på sin plass å legge ut advarsel i media.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Hei, fikk ikke fram videoen på linken din, men er det nødvendig med vifte under forbrenningen?

Jeg har ikke fått noe særlig effekt ut av ovnen uten vifte, selv ikke med åpne luker og dører.

Uten vifta vil den bare brenne rent på lav til minste effekt.

 

Har videoen på på pc ombord, skal legge den ut når jeg er hjemme igjen.

Men det er helt klart forskjell på stussen min før den rant vekk og den på bildet over her.

Link to post

Det du ser her er sikkert en presstøpt overgang. Presstøping er en billig løsning på ofte kompliserte former. Til presstøping benyttes ofte aluminiumslegeringer. Aluminium smelter på 660 grader C. Stål, som resten av ovnen er laget av, smelter på 1500 grader C. Pipeovergangen er sannsynligvis den varmeste plassen i ovenen.

 

Hvis jeg har rett i mine antakelser, må denne overgangen betegnes som en designflop. En ingeniør bør få igjen skolepenga sine. Importøren bør kalle inn ovner av denne konstruksjonen før det skjer en dødsulykke.

Link to post

Regulatoren er tilsynelatende OK, vifta var stoppet og den starter heller ikke igjen.

Det kan jo kanskje være en utløsende årsak om den har stoppet før stussen rant vekk.

Ellers har det vel vært så varm at vifte og pot like gjerne kan ha blitt grillet etter at situasjonen oppstod.

 

Uansett MÅ IKKE den stussen smelte, UANSETT.

 

Jeg skal feire livet med en Cognac idag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...