Jump to content

Dickinson Newport - Nesten katastrofe i natt.


SamH

Recommended Posts

Et av de er overløp på Newport i allefall. Husker ikke hvem i farta. Min Newport brenner rent og fint fra flammen er over ringen(min) og oppover på regulator. Ser ikke så mye på hva som står av tall, men ser på flamme og kjenner på varme. Vifta til forbrenningslufta har jeg ikke hatt behov for å bruke under drift.

Link to post
Share on other sites

.

Skal oljen inn nederst eller øverst på regulatorhuset? Ser ut til at flottøren

skal stenge for øverste løp, men når jeg kobler til der får den ikke olje?

Og er et av løpene for ev. overskud av olje?

 

Det nederste løpet er retur, det øverste tilførsel.

Det sitter en termosikring i toppen som kan ha løst ut, du ser evt. det ved at det er poppet ut en tupp i toppen av

messingskruen på toppen.

 

Sånn for the record ser det ikke ut til at den er løst ut hos meg, selv om noen bittesmå metall perler tyder på at den nok ikke har vært langt unna.

Den skal løse ut ved 73 grader iflg manualen min.

 

Du finner manual her: http://www.dickinsonmarine.com/Manuals/antarctic2008.pdf

 

Edit: Url til feil manual.

topp_regulator.jpg

 

side_regulator.jpg

Redigert av SamH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for denne vekkeren.. jeg skal sørge for at røykvarsler er på plass før første tur tas på sjøen til våren.

Spanderer på nytt batteri selv om det fra i fjor ikke ble brukt annet enn en test i ny og ne.

 

 

Grattis. Godt det gikk bra denne gangen.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Takker for svar SamH og Gullfisk!

Trodde nok at det måtte være øvre løp som er innløp, da det er det som

som stenges av flottøren. Regulatorenheten ser ut til å være den samme.

Så da blir det mer skruing og prøving i morra.

 

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg hatt denne ovnen så lenge, men her jeg ligger er det turbulent, vinden kommer overallt fra, og jeg har sett snaue 12 msek på måleren.

("Nestenlive" data fra båten her: http://www.area51.no/canaima/instruments/

 

Jeg har ikke hatt problemer med nedslag eller utblåsning av ovnen, og den har brent ca 70 liter i uka stabilt og bekymringsløst kontinuerlig siden jeg fikk balansert viftepådrag mot regulatorinnstliiingen.

Jeg hadde samme filosofi for valg av ovnsprinsipp som for motoren; Leamikkløs malmtech er flott for ting som bare skal virke.

 

 

Folks valg av ovn og fanboyplatform tar vi et annet sted enn i denne tråden.

 

Har du sjekket røykvarsleren din ?

Redigert av SamH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Instrumenter-> NMEA 0183 -> MUX -> PC med en egen liten cachende python app -> ICE -> lagres og vises fra server på land -> deg :)

Samme leverer data til kartet og til en tabell hvor jeg lagrer maks fart pr vindstyrke/retning (polar).

Lurer du på mer kan vi ta det på Im eller i egen tråd ?

 

Fyrer med strøm og frys på labban, men lurer til meg litt omsorg hos henne jeg bodde i hus sammen med tidligere.

Har evt. tilgang på liten byggvarmer fra gode venner om det skulle bli for jævlig kaldt ombord.

Link to post
Share on other sites

Da har også Dickinson i Canada sendt meg mail, de er svært opptatt av at ovnen hadde problemer med trekken og det er det jo ingen tvil om..

De forteller også at de ikke har sett nedsmelting av denne aluminiumstussen før samt at det skal ekstrem varme til for å smelte den(1200F).

 

De vil også gjerne sende meg en rustfri stuss.

 

Jawik:

Jeg tror du burde få garanti for at du får med en slik rustfri stuss før du tar opp bestillingen din igjen.

Link to post
Share on other sites

Vær du sikker på at det skal jeg. Naboen har en eldre med rustfri ring og han fyrer så grasalt at en blir varm i toppen når en reiser seg opp fra benken. Har vært i kontakt med andre der ute som har samme type, men vil ikke skremme livet av disse før vi vet hva som er årsaken.

Spent på hva Canada kommer fram til som resultat.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Var borti noe lignede med en Dickinson Alaska for noen år siden, loddingen på diesel røret som gikk inn i ovnen fra under siden var ikke god nok så etterhvert så en fyrte så dryppet det brennende diesel ut under ovnen.

Ovnen ligger i Norskerenna

Alle gode ting er tre

Link to post
Share on other sites

Takk for IM.

 

Forklaringen virker noe selvmotsigende fra Canada. De søker etter årsak og ikke forløpet til nedsmeltingen. Ringen har vel smeltet ned før viften fikk sitt dødsstøt. Skal ovnen sendes over dammen for videre undersøkelse ? I så tilfelle venter jeg fortsatt på hva de kommer fram til.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener dette er en konstruksjonsfeil. Dersom ikke disckinson i samarbeid med importør sørger for at samtlige som har kjøpt en slik ovn får beskjed om å kontrollere evt. utbedre denne delen, så blir det for useriøst. Det er ikke tilstrekkelig at kun trådstarter får en ny ovn som plaster på såret dersom det finnes flere slike ovner i båter med samme potensielle feilen.

Link to post
Share on other sites

Jeg TROR at viften eller nærmere hastighetsregulatoren til vifta har feilet, og at ovnen har sotet ned fordi den pga trekkforholdene var avhengig av vifte med den dieselmengden den fikk.

 

Når ovnen sotet ned steg temperaturen, stussen smeltet, situasjonen er et faktum og flaks plutselig en dominant faktor i egen og skutas sikkerhet.

 

Jeg kan ikke skjønne at ikke dette er et plausibelt hendelsesforløp, soting er også noe som kan skje igjen når som helst, ikke bare relatert til vifte og elektriske problemer men også fordi ovnen er følsom for viskositet på dieselen, vind etc.

 

Den aluminiumstussen VIL SMELTE når ovnen blir så varm at den nærmer seg gløding noe som gjerne skjer når den soter ned. Jeg tror de fleste med slike eller liknende ovner har sett antydning til gløding i toppen, stussen tåler ca 1200F iflg Dickinson (~650C) og andre her kan sikkert fortelle hvor varmt det er når rustfritt gløder. Med rustfri stuss er ikke nedsmelting lenger noe issue såvidt jeg kan se. Dickinson vil gjerne sende meg en rustfri stussog jeg håper de kjører en recall og erstatter alle de andre aluminiumstussene der ute og før det går skikkelig gæli med noen.

 

Maritim har ovnen i morgen om Posten gjør sitt.

 

Vifta gikk forøvrig på full guffe igjen etter at ovnen hadde kjølt seg ned men turtallsreguleringen virket ikke.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg KØ. Men det er jo litt av et apparat de må sette igang for å sende ut "alarm". Slik det er nå vil rykte spre seg raskere og raskere via www. Og da kommer oppvasken i dette kjølvannet.

 

Admiralen minte meg på en situasjon med denne ovnen (ikke bastant på dette) for en del år siden. De to ombord våknet ikke i denne verden. Så det var tydelig at det hadde oppstått et vakuum ombord. At flammen sluknet ombord hos Sam beror nok i noe lignende.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hva er poenget med å lage en slik ovn i rustfritt når en slik vital komponent er aluminium.

Et kjede er ikke sterkere enn sitt svakeste ledd.

 

Kan ikke forstå anet enn at dette er en designfeil som bør utbedres på alle solgte enheter.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg TROR at viften eller nærmere hastighetsregulatoren til vifta har feilet, og at ovnen har sotet ned fordi den pga trekkforholdene var avhengig av vifte med den dieselmengden den fikk.

 

Når ovnen sotet ned steg temperaturen, stussen smeltet, situasjonen er et faktum og flaks plutselig en dominant faktor i egen og skutas sikkerhet.

 

Jeg kan ikke skjønne at ikke dette er et plausibelt hendelsesforløp, soting er også noe som kan skje igjen når som helst, ikke bare relatert til vifte og elektriske problemer men også fordi ovnen er følsom for viskositet på dieselen, vind etc.

 

Den aluminiumstussen VIL SMELTE når ovnen blir så varm at den nærmer seg gløding noe som gjerne skjer når den soter ned. Jeg tror de fleste med slike eller liknende ovner har sett antydning til gløding i toppen, stussen tåler ca 1200F iflg Dickinson (~650C) og andre her kan sikkert fortelle hvor varmt det er når rustfritt gløder. Vifta gikk forøvrig på full guffe igjen etter at ovnen hadde kjølt seg ned men turtallsreguleringen virket ikke.

 

Se innlegg #22. Jern begynner å gløde ved ca. 500 grader C.

 

Forbrenningen er avhengig av at minimum oksygen og brennverdien av dieselen matcher. Hvis ovnens konstruksjon er slik at oksygentilgang er en begrensende faktor, så vil jeg si at dette er en dårlig konstruksjon. At ovenen er avhengig av en vifte for ikke å bli livsfarlig, er en dårlig konstruksjon.

 

En forbrenning kan foregå under lavt trykk. Det er ikke slik at ovenen lager vacuum. Ovnen forbruker oksygen i luften. Undertrykket kommer fra at varmen strømmer opp av pipen, dette suget må erstattes av tilsig fra andre steder, altså utenifra. En kompis av meg hadde så tett båt at han hadde problemer med å tilføre nok luft når han lukket nedgangsluken. Da begynte ovnen å sote på diesel, men brant med diesel tilsatt store mengder parafin. Forholdet når folk dør, så er det på grunn av mangel på oksygen. Det blir altså mangel på oksygen i båtens atmosfære, overskudd på nitrogen, CO og CO2. Altså ikke på grunn av undertrykk.

 

Du har grunn for din bekymring, det er for mange faktorer som må klaffe for at denne ovnen ikke skal bli farlig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...