Jump to content

Dickinson Newport - Nesten katastrofe i natt.


SamH

Recommended Posts

Må få oppklare en liten missforståelse. Jeg skrev vakuum (vacuum) og mente undertrykk i rommet - ikke inne i ovnen. For å komme opp i en temperatur som smelter aluminium må det jo tilføres mye ny luft. Vifta - som også fungerte etterpå bortsett fra regulatoren - må jo ha økt tilførselen av luft før episoden med ringen smeltet. Nedsotingen har startet på ett eller annet tidspunkt i dette forløpet og som heldigvis medførte til at flammen slukket. Kunne jo utmerket ha fortsatt med flammen etter at ringen smeltet og da med en annen slutt.

 

Prinsippet som har oppstått er nesten det samme som i en Masovn.

 

At en må ha vifte for å holde en ovn igang er jeg absolutt enig at kan være en svakhet, men dette prinsippet har fungert utmerket i flere hundre båter.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

For å komme opp i en temperatur som smelter aluminium må det jo tilføres mye ny luft.

for å smelte jernmalm i en mile så skjer vel forbrenningen med sterkt redusert tilførsel av oksygen...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Masovn ble fyrt nedenfra, og temperaturen ble brakt i været ved hjelp av 1–2 store belger (ty. Gebläse, n.) (g) plassert i belgbrystet (h) og drevet med vasshjul som gjerne sto i et tilbygd hjulhus. Når masovnen skulle settes i drift («påblæses»), ble pipa fylt med kull som ble holdt glødende i 14 uker inntil masovnen var gjennomvarm. Deretter satte man på kull og malm lagvis etter bestemte reg­ler.

 

Masovn

 

:smiley:

 

Har du noen gang vært i ei smie hvor de har separert oksygenet. Belgene har pøst på med luft slik du gjør i peisen hjemme.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg også mener at det må overskudd av luft for å få denne temperaturen som smelter aluminium. Jeg vil tro at vifta di har blitt gående på full fart pga defekt regulering. Når så stussen har smeltet,evt vifta streiket, har trekken blitt så dårlig at den soter ned og slukker, gudsjelov, får man vel si. Min Newport brenner utmerket uten vifte, i dagesvis, men ingen problemer å slukke slike ovner om de ikke får tilførsel av luft. På min har jeg en rett rørlengde, 45gr bend, 30-40cm rør, 45gr bend, og en rørlengde + H-rør ute. Ingen ting er isolert, men første rør er varmeveksler for luft. Men uansett er det jo alu stussen som er den farlige og svake delen her. De burde absolutt ta dette på alvor og få byttet disse. Merkelig med alu i det som normalt er den varmeste delen av ovnen. Ikke umulig at resultatet med røyk inne, soting, slukking ville vært det samme uten feil. Er ikke et uvanlig resultat ved ugunstig trekk/lite luft/slukking på slik type ovner uten komponentfeil heller.

Link to post
Share on other sites

Smeltepunkt til Aluminium er 660 C grader. (Kan variere noe - alt etter legering)

 

Når det er i det hele tatt fare for at det er rustfrittstål som blir rødglødende så kommer det gjerne opp i godt over 700 grader og da er det rett og slett en konstruksjonsfeil å ha Aluminiumkomponenter i nærheten.

 

Dickinson burde kjøre recall på alle ovner som har aluminiumstusser.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Se innlegg #22. Jern begynner å gløde ved ca. 500 grader C.

 

Forbrenningen er avhengig av at minimum oksygen og brennverdien av dieselen matcher. Hvis ovnens konstruksjon er slik at oksygentilgang er en begrensende faktor, så vil jeg si at dette er en dårlig konstruksjon. At ovenen er avhengig av en vifte for ikke å bli livsfarlig, er en dårlig konstruksjon.

 

En forbrenning kan foregå under lavt trykk. Det er ikke slik at ovenen lager vacuum. Ovnen forbruker oksygen i luften. Undertrykket kommer fra at varmen strømmer opp av pipen, dette suget må erstattes av tilsig fra andre steder, altså utenifra. En kompis av meg hadde så tett båt at han hadde problemer med å tilføre nok luft når han lukket nedgangsluken. Da begynte ovnen å sote på diesel, men brant med diesel tilsatt store mengder parafin. Forholdet når folk dør, så er det på grunn av mangel på oksygen. Det blir altså mangel på oksygen i båtens atmosfære, overskudd på nitrogen, CO og CO2. Altså ikke på grunn av undertrykk.

 

Du har grunn for din bekymring, det er for mange faktorer som må klaffe for at denne ovnen ikke skal bli farlig.

 

Fy søren kor skremt jeg er av denne tråden. At produsenten må sette i gang en tilbakekalling, burde være selvsagt.

 

Men bare for å oppklare en ting :

 

Nitrogen har vi over 70 % av i luft, så den innvirker ikke på disse prosessene i seg selv

Diesel har en oksygenindeks på ca 15.8, dvs at kommer oksygennivået under dette, stopper forbrenningen.

Hypoksi (oksygenmangel) opptrer ved ca 14 %.

 

En dør derfor ikke av oksygenmangel, men av CO eller CO2 forgiftning (eksos)

 

Derfor skal ikke konseptet bak denne ovnen føre til noen farlig situasjon dersom ikke forbrenningsgassen kom ut, dvs at med stålovergangen på plass, burde konseptet være sikkert. Det verste som kan skje da, er at ovnen soter ned og slukker kun seg selv....

 

PS Husk å kjøpe optisk røykdetektor, løser mye tidliger ut på røyk, og senere på pålser og speilegg....

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

For å unngå undertrykk (vacuum) i kabinen når jeg fyrer med Dickinson, har jeg enten en ventil eller takluken litt oppe. Da brenner den uten vifte. Jeg mener det står i manualen at den må ha slik tilgang til oksygen, og særlig hvis den brenner kontinuerlig over flere dager (og netter).

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er generell feil på ovnen eller produksjonsfeil på en serie kan det hende DSB vil høre om det.

Ja, jeg synes helt klart at han skal kontakte DSB, ikke som noen "hevne" over leverandøren, men som en hjelp for alle andre som kan kjøpe en lignende ovn i fremtiden.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Vi følger nøye med hva som skjer her inne, og har som trådstarter sier vært i kontakt med både han og Dickinson i Canada.

Dickinson sier det var ifjor at de byttet fra rustfritt stål til aluminium i stussen som smeltet hos trådstarter, men at de som følge av denne hendelsen har bestemt at de går tilbake til stussene i rustfritt stål, noe som hadde vært standard i 30 år. Det er enkelt å bytte stussen, og vi kommer til å skaffe denne som reservedel, samt kontakte de som kan ha delen i aluminium slik at denne kan bli byttet.

 

Med vennlig hilsen

 

Geir Hellstrøm

Maritim Båtutstyr

Link to post
Share on other sites

Stjerne i margen for både Maritim og Produsent. :yesnod:

 

Enkelte andre levrandører og produsenter skulle tatt seg ett kurs i kundebehandling og ettermarked hos disse.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Sam skal også ha honnør for en konstruktiv tilnærming som nær offer i denne saken!!

 

Bra at det ordner seg for deg, og ikke minst de andre som har en potensiell fare ombord.

(Spørsmålet nå er hvordan dette bringes ut til "det ganske folk")

 

Siden Maritim er representert her på forumet (og tydeligvis tar dette på alvor på en skikkelig måte)

-hvordan vil dere sørge for det?

 

(Jeg må lære meg å lese innleggene skikkelig.... Maritim tar kontakt med de som kan ha en slik stuss... BRA!!)

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hadde vert intressant å vite hvorfor de byttet til ALU. De må jo gjort det ut fra en vurdering.

Kan ikke se at det er noe billigere å støpe denne i ALU, enn å lage i rustfritt.

 

Jeg går ut fra at Maritim har oversikt over alle kunder som har en slik ovn da? Jeg har aldri oppgitt navn når jeg handler hos de. (men bra dersom de har det)

 

Jeg mener importøren/produsenten må på banen. Det er nok mange som har kjøpt slike ovner andre steder enn Maritim.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Godt det gikk bra dette ja.. Har ikke tid til å gå inn i noen lengre dialog men vil likevel nevne at vi har levert flere slike ovner til våre seilbåter fra Alubat / Ovni, og også andre type Dickinson modeller. Vi har også selv en Antarica modell i vår egen demobåt, og jeg har tiidligere hatt andre typer oljebrennere som Refleks. Vi har ikke opplevd noe lignende, men det er viktig at ovnene blir riktig installert og operert. Uavhengig av denne saken spesiellt så er det noen punkter som kan fremheves. Punkt 1 er at ovnene må få nok luft. Mange skalker båten for tett. Da brenner ikke ovnene skikkelig og de soter. Det igjen tetter eksosløp. Synes det var vel mye sot på noen av bildene, men det kan jo også ha kommet i forbindelse med uhellet. Avtrekk / pipe er også viktig. Den må være lang nok til at det blir god trekk. H-hatt er mer effektiv enn rund hatt. Brenner man mye over lang tid, og gjerne om man ligger i ro over lengre tid som f.eks om vinteren kan det være en ide å skjøte på med et ekstra rør. Røret kan man enkelt montere mellom hatt og dekksstuss. Ovnen må rengjøres skikkelig. Om det er sot på dekk er det en indikering på at de ikke brenner riktig. Det skal ikke være nødvendig å kjøre viften på en slik ovn annet ved oppstart eller ved meget kraftig pådrag. Må man kjøre vifte kan det tyde på at den ikke selv klarer å trekke luft. Flammene skal være blålige, gå i over gult. Da kan den brenne lenge uten at man ser antyding til sot på dekk. Uansett må den rengjøres, renses for avsetninger fra tid til annen. Det er et skjold under flensen som beskrives, inne i oven, den kan også tildekkes av sot om ovnen brenner feil over lengre tid. Dette blir som for en vanlig skorstein i et hus, feier´n må på besøk fra tid til annen. Ellers kan det bli pipebrann. Om alt fungerer som det skal er det nydelige ovner som gir utrolig god varme og hygge i båten. De tørker ut båten og ventilerer den. Normalt sett uten bruk av strøm. Et bra alternativ / tillegg til annen varme, ikke minst om man bor ombord. Det er likevel verdt å merke seg at ihht instruksjoner fra produsent skal de ikke brenne uten tilsyn. Som en peis, og som også krever vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Disse ovnene har i alle år brent uten tilsyn og uten noe som helst slags problem utover litt sot i ny og ne, og de har også vært betraktet som gode og sikre ovner.

Men, de dreit seg kort og godt ut da de leverte ovnen med en alustuss, mer er det ikke å si om det.

Den første stussen under her er LIVSFARLIG, og det var en slik som smeltet for meg. Den siste er riktig, av stål, og gjør ovnen til det den er ment å være; trygg god og hasslefri varme.

 

Har du stussen som på bildet under, IKKE fyr i ovnen før den er byttet, kontakt leverandør umiddelbart og få ny stålstuss.

Den kan ta livet av deg og dine i båten.

stusser2.jpg

 

 

Dette er en riktig og ikke-smelteutsatt stuss:

stusser.jpg

 

 

Har dere sjekket røykvarsleren denne uken?

Jeg har innført brannmanøver hver uke og mine 4 fungerte utmerket lørdag ;)

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...