Jump to content

Førstehjelpkurs for havkapseilas?


Bjørkski

Recommended Posts

Jeg trenger ISAF godkjent førstehjelpkurs for og seile årets Shetlandrace, da min faste makker, som har offshore sikkerhetkurs (godkjent førstehjelp), ikke kan stille i år. Til nå har jeg kun funnet 1 (et) kurs, som Bergen Båtskole holder i mai. Og dette har jeg ikke anledning til og delta på. Er der noen som vet om andre som arrangere kurs i løpet av våren.

Link to post

Er det riktig at en offshore sikkerhetskurs er godkjent som ISAF førstehjelpskurs?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Alle disse kravene som stilles, er forvirrende - og fremstår som noe upresise fra de forskjellige aktørene!

Har jeg forstått dette riktig, dersom jeg sier at:

 

Man seiler doublehanded:

- Begge har ISAF sikkerhetskurs.

- Ett besetningsmedlem har førstehjelpskurs.

 

Man f.eks. er tre eller flere besetningsmedlemmer:

- 30% av mannskapet har ISAF sikkerhetskurs.

- Ett besetningsmedlem har førstehjelpskurs.

Link to post

Ok, og offshore sikkerhetskurs godkjennes som førstehjelpskurs, men ikke som ISAF sikkerhetskurs?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Hvordan er interessen for å få til et ISAF offshore kurs i Stavangerdistriktet? :seeya:

 

Det det hjelper jo uansett ikke med et ISAF offshorekurs alene,når man må ha et førstehjelpskurs også.

Noen som har peiling på om dette arrangeres et sted i nærheten av Stavanger? (Gir gyldig sikkerhetskurs for offshore fritak for førstehjelpskurset?)

 

Jeg har vært i kontakt med arrangørene på Stord/Karmøy som visstnok har forsøk, uten hell, å få til dette her i Stavanger.

De blir imidlertid avskåret med negative svar fra seilforeningene (SS, GS og 1928) som åpenbart har vedtatt at det ikker er noe interesse for dette her i området. Men da ingen av foreningene så mye som har lagt ut et fnugg av informasjon på hjemmesidene Deres, er det jo kanskje litt mye å forvente at det blir "trengsel" om kursplassene?

 

Ikke det at det er noe problem å dra nordover for dette kurset, men det virker umåtelig tungvindt! :confused:

Link to post

Jeg har kontaktet SS angående kurs og ble henvist til Karmøy/Stord (som arragere ISAF Sikkerhetskurs). Jeg tok mint ISAF i SS våren 2008. Jeg vet ikke om der har været noen kurs siden. Men der er en meget laber interesse for lengre shorthand seilaser i Stavanger området uvist av hvilken grunn. "Seilmakeren" ble jo også flyttet til Skudenes, til dels på grunn av dårlige tilbakemeldinger mhp SS.

 

Som nevnt tidligere ble offshore sikkerhetskurs godkjent i forbindelse med Shetland-race i 2009. Men om det er en generell "godkjenning" vet jeg ikke.

 

Jeg synnes forøvrig at det er underlig at NSF står steilt på at reglene skal følges hvis der er så begrenset mulighet for og delta på kursene som er nødvendig. Jeg tenker på det ene førstehjelpkurs jeg til nå har funnet (i Bergen). Og som jeg altså er forhindret i og kunne delta på. :sad:

Link to post
De blir imidlertid avskåret med negative svar fra seilforeningene (SS, GS og 1928) som åpenbart har vedtatt at det ikker er noe interesse for dette her i området.

Det er vitterlig liten interesse for dette.

Det er heller ingen godkjente kursinstruktører her i området, men om du vil tromme samme instruktør og nok deltakere til et kurs stiller vi gladelig med lokalene.

 

Vi har hatt ett sikkerhetskurs i året (omtrent) hos GS, men vi er avhengige av at det er instruktør tilgjengelig. Så gangen i det blir at instruktøren melder fra når han har tenkt / anledning til å avholde et kurs her i området, og da stiller vi med lokale og info/påmelding på websidene.

S/Y Surprise

Link to post

Jeg har hørt fra forskjellig hold at det er de lokale seil/båt-foreninger som tenkt som arrangør av både ISAF og førstehjelpkursene. Således har bla. Fredrikstad, Askøy og Nordhordaland seilforening holdt førstehjelpkurs i løpet av de siste året.

 

Er der interesse for og få et kurs på benene i Stavanger området? Man skulle tro at flere enn seilere som "må" ha kurset er interessert i og ta et førsthjelpkurs rettet mot de skader som kan oppstå ombord i en båt.

Hvis der er interesserte nok bør det være mulig og få enten SF1928, SS eller GS til og stille opp..

Link to post

Jeg stiller både på kurs, hjelper med avvikling og vil strekke meg langt for å finne lokaler - dersom det er noen som greier å få ut informasjon til medlemsmassen i Sør-Rogaland! Og verden forøvrig!

Så langt har jeg videresendt forespørselen min til regattasjefen i SF1928, som ville ta dette opp med seilkretsen.

 

Det rare er at alle seilforeningene påstår at det ikke finnes interesse - men det er enda ingen som har spurt meg? Hvorfor skal jeg da anta at andre seilere er spurt? (Jeg kjenner ihvertfall ingen som har hørt om dette...)

Uten å formidle at det finnes et "tilbud" - det blir jo unektelig vanskelig å få "solgt" noe?! :crazy:

 

Instruktøren fra Bergen, forøvrig samme som avholder kurset på Karmøy, har såvidt jeg har forstått holdt kurs her nede tidligere - og stiller seg fortsatt disponibel til det.

Dersom det oppleves som vanskelig å komme i kontakt med vedkommende - er jeg overhodet ikke redd for å forsøke!

Link to post
Men der er en meget laber interesse for lengre shorthand seilaser i Stavanger området uvist av hvilken grunn. "Seilmakeren" ble jo også flyttet til Skudenes, til dels på grunn av dårlige tilbakemeldinger mhp SS.

Det er nok dessverre en kjennsgjerning at interessen for de "lange" regattaene er laber her i distriktet. Enkelte tradisjonsrike langdistanseregattaer avholdes derfor lengre ikke, som en direkte følge av dette. :nonod:

Jeg har imidlertid litt problemer med å forstå hvorfor: Folk har båter og utstyr godt nok for jordomseiling - og med så mange seilere nekter jeg å tro at det er så mange som "ikke har tid". :sleep:

 

Kan det være at folk blir skremt av et lass med regler og lektyrer, sertifiseringer og kurs - at man av den grunn kun får med seg de helt spesielt interesserte på dette... ?

Det at Seilmakeren doublehanded greier å få med deltakerbåter fra østlandet, er vel i seg selv et "bevis" på dette?

 

Kan noe av årsaken også skyldes et fantastisk dårlig informasjonsarbeid fra de lokale seilforeningene? Det er kanskje greit nok for de som allerede er "godt plantet" i miljøet; og som får med seg dette under "bryggepraten."

Men for de av oss som ikke er i de indre sirkler av ærede og "dekorerte" seilere - oppleves dette som en smule frustrerende, svært uoversiktlig og ikke minst vanskelig! (Ihvertfall dersom man forsøker å bruke Internett som kilde i løpet av en lang kald vinter.)

Noen innspill?

Link to post
Bra at det ikke bare er jeg som ønsker førsthjelpkurs. I Bergen er det Bergen Båtskole ved Thorvald Håberg som holder kurset. Men med bla. Nutec i Jåttåvågen bør det være mulig og få lokale til og være instruktøre.

Beklager, men jeg tenkte først og fremst på ISAF sikkerhetskurs for offshoreseilas - eller hva det nå egentlig heter. :rolleyes:

 

Men jeg stiller meg åpen for førstehjelpskurs også, men med tanke på at jeg allerede har vært igjennom et ganske omfattende førstehjelpkurs hos nettopp Falck Nutec - er jeg usikker på utbyttet. Repetisjonen kommer jo godt med, men dog.

Det ville først og fremst (for min egen del, riktignok) vært greit å fått en offisiell avklaring på hvorvidt sikkerhetskurs for arbeid offshore innehar en godkjent del av påkrevd førstehjelpsopplæring.

 

Hos Falck Nutec ble det brukt "levende" markører påsminket ganske omfattende skader. Markørene består av, slik jeg forstår det, innleide personer som selv er engasjert i Røde kors og lignende.

På den måten får man trene på folk som gjerne har førstehåndskjennskap til reelle situasjoner. Det kjekke er at man får litt bedre opplæring utover den "normale" tørrtreningen på kameraten, og at markørene ved siden av å spille at de er hysteriske, er i sjokk - har store smerter etc - også gir en veldig god "debrief" når man er "ferdig" med seansen. Man får man en skikkelig tilbakemelding der og da - med hva som gikk bra, hva som gikk galt - hvordan man kan gjøre ting bedre osv. :cryin:

 

Jeg synes vel kanskje selv, at disse "sikkerhetskursene for arbeid offshore" ikke gir den fulle og hele opplæringen som en typisk seiler offshore gjerne trenger: Det hersker helt andre forhold ombord i en liten båt enn hva det gjør på en oljerigg. Ikke minst med tanke på "tilgjengelige" mannskaper og varslingmuligheter. På rigg har man personell som ivaretar sikkerhetsutstyret - i båten er det du som kaptein som er ansvarlig. Skikkelig opplæring i hva man bør ha, og hvordan det vedlikeholdes og brukes, blir vel bare nevnt på et slikt "oljearbeider" kurs.

Med andre ord: Jeg håper at et kurs som er myntet for seilere/båtfolk, har et litt annet innhold - med større fokus på de utfordringer man faktisk kan møte. :sailing:

 

Jeg vil tro at det finnes engasjerte og dyktige folk i både Røde Kors og Norsk folkehjelp, som velvillig vil avholde et slikt kurs mot et bidrag i "klubbkassen" - og at dersom NSF og andre styrende organer kan bidra til at dette blir mulig

- og ikke minst godkjent - at dette vil kunne være gjennomførbart. Dersom vi også kan få med oss det øvrige båtfolket på hele eller deler av kurset; er det mulig at dette kan bli et omfattende opplegg! :yesnod:

 

Noen som har tanker rundt dette?

Link to post
Hos Falck Nutec ble det brukt "levende" markører påsminket ganske omfattende skader. Markørene består av, slik jeg forstår det, innleide personer som selv er engasjert i Røde kors og lignende.

På den måten får man trene på folk som gjerne har førstehåndskjennskap til reelle situasjoner. Det kjekke er at man får litt bedre opplæring utover den "normale" tørrtreningen på kameraten, og at markørene ved siden av å spille at de er hysteriske, er i sjokk - har store smerter etc - også gir en veldig god "debrief" når man er "ferdig" med seansen. Man får man en skikkelig tilbakemelding der og da - med hva som gikk bra, hva som gikk galt - hvordan man kan gjøre ting bedre osv.

 

Jo, dette er helt lik det man tar på et offshore-kurs.

 

I tillegg til teorien er det seanser med markører som har brannskader, sjokk, brudd etc som er veldig, veldig realistisk. Når jeg tok kurset var det også markører fra røde kors.

 

Førstehjelp, både teoretisk og praktisk er en stor del av offshore kurset. Man bruker for eksempel en hel dag bare på brann og hypothermi - som er jo helt relevant for seilere. Husk at mye av bakgrunn er nettopp at en offshorbeider kan skader seg stygg i en evakueringsituasjon og havner i livbåt eller sjøen etterpå.

 

Husk at Nutec og Nosefo er storleverandør av offshore-kursene i Bergensområdet.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Med forebehold at minneboksen fungerer:

 

Jeg tok ifjor et maratonkurs over 7 dager som inneholdt

 

Grunnleggende Sikkerhetsopplæring Skip STCW-95 IMO60 60 timer

Crow&Crises Mangement STCW (passasjerhåndtering) 12 timer

Sikkerhetskurs Offshore OLF GSK-002

AT&SJA (Sikker Jobb Analyse)

 

Ovennevnte kombinasjon ga sikkerhetskurser for skip med passasjerhåndtering og sikkerhetskurs offshore (med unntaket dagskurset HUET).

 

Jeg har større kompetanse i førstehjelp og fikk fritak for opplæreing i førstehjelp, men jeg tror at førstehjelpsbiten i IMO60'en utgjorde 8 timer?

 

Ihvertfall skal den være iht. STCW Chapter VI, Section A-VI/1.2 table A-VI/1-3 "Elementary first aid". Sjekk Sjøfartsdir./IMO.

 

Dette burde vel utgjøre elementær førstehjelp. Slike kurs avholdes vel ofte av bla. Røde kors, NLA etc.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Kan det være at folk blir skremt av et lass med regler og lektyrer, sertifiseringer og kurs - at man av den grunn kun får med seg de helt spesielt interesserte på dette... ?

Tror nok dette er en stor faktor. Skal ikke snakke for 'folk' generelt, men for min del er dette grunnen til at jeg har sluttet med de lange offshore seilasene. Jeg gidder ikke forholde meg til stadig økende regelverk, administrasjon og pengesluk.

 

Kurs-kravene ødelegger deltakelsen offshore. Om NSF kjører videre med dette lisens-tullet sitt kommer det til å ødelegge deltakelsen i bane-regattaene også.

 

Lurer på hva slags sanksjoner NSF ville forsøke dersom man arrangerte regattaer og bare så bort fra alle forordningene fra NSF?

Eksklusjon av seilforening? Men man kan spørre seg om dette ville gjort særlig vondt? De seilforeningene vi i såfall snakker om mottar ingen verdens ting fra NSF (snarere tvert i mot, de betaler inn kr 65 eller noe sånt pr medlem til NSF). Så en eksklusjon ville bare bedre økonomien i foreningen.

S/Y Surprise

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...