Jump to content

slepejolletråden

kællen

Recommended Posts

Her håper jeg at de som kan noe om slikt kan legge inn fordeler og ulemper med forskjelige typer joller sånn som stedy, oppblåsber med forskjellige typer bunn, rib, river, og glassfiber.

Slik at denne tråden kan bli til help for sånne som meg som ikke vet så mye om praktiske forskjeller mellom de forskjelige typene, til og kunne velge type ved kjøp.

Jeg har oppblåsbar med finerplater i bunn og oppblåsbar kjøl. Solid nok til at jeg kan stå i båten, så da er den lett å komme seg i og ut av. Dessuten er en stor fordel med oppblåsbar at den er ferdig fendret, slik at den ikke ligger og dunker i skrogside eller brygge hele natten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har en GH10 med 9,9 som er en kjempebra slepejolle. Stødig båt og god å slepe.

Ulempen med denne er at den må fendres av og fortøyes grundig hver gang poden har vert ute en tur. Har nå kjøpt gummibåt som er en eneste stor fender. Sikkert ikke like bra båt, men forsøket verd. Det beste hadde vert en rib...

Heisann.

Vi brukte i fjor sommer en pionèr 13 fot som slepejolle.

Den passet oss ypperlig.Stødig og solid jolle,som kan brukes både til fisking,tur til butikken og alt annet vi har behov for å gjøre når sjekta er fortøyd for noen dager.

Jada,den er sikkert for stor,men vi er veldig fornøyd med den :cheers:

pionr_6.jpg

Mvh Joachim

Nå med båtførerbevis

Jeg har oppblåsbar med finerplater i bunn og oppblåsbar kjøl. Solid nok til at jeg kan stå i båten, så da er den lett å komme seg i og ut av. Dessuten er en stor fordel med oppblåsbar at den er ferdig fendret, slik at den ikke ligger og dunker i skrogside eller brygge hele natten...

Helt enig, fikk forskjellige råd før jeg kjøpte jolle men angrer ikke på valget av gummi med finer ibunn!

Vi har idag en drommedille 10 foter som vi sleper. Båten er stødig og god, men den liker ikke å bli slepet i over 10 knops fart. Har ikke peiling hvor mangen ganger jeg har vært sikker på at den kommer til å tippe rundt. Har akkurat bestillt oss en Aquaquick MS 3.00.

En ting jeg ikke liker med gummi båtene er at de stort sett kommer med nylon/plastikk fester til årene. Har bøyd og knukket festene på min fars zodiac da jeg var yngre. Men som rednings og solskinns båt så er gummi båter helt topp.

Redigert av Manzon (see edit history)

Gummibåt som ikke er altfor stor er jo veldig kjekt, da den kan bæres av en mann, som er en fordel i mange sammenhenger, bl. a hvis man vil ha slepejolla på land eller montert på båten. Jeg syntes dette var en vesentlig detalj da jeg hadde litt hurtigere båt. Nå har jeg deplacement-snekke, og har slepejolle i glassfiber (Terhi baby fun, tror jeg den heter). Den er helt konge på alle måter (stabilitet, å slepe, å fortøye), bortsett fra håndtering når den ikke er på vannet. 8 fot med dobbelt skrog blir tungt som juling, og man er nødt til å være to for å bære den når man f. eks vil ha båten opp på stranda over tidevannssonen (har klart å bære den alene, men det skjer ikke rutinemessig. Skal ikke rare ustøheten til før du går på snørra, og det er ikke sååå moro med de kiloene på ryggen og uten å få tatt seg for).

Nedturen med gummibåt er jo redusert holdbarhet / slitestyrke, som gjerne medfører hyppigere utskiftninger / vedlikehold enn på annen type skrog.

Summa summarum kommer det vel litt an på hva man legger mest vekt på.

Nedturen med gummibåt er jo redusert holdbarhet / slitestyrke, som gjerne medfører hyppigere utskiftninger / vedlikehold enn på annen type skrog.

Min Achilles er laget i Hypalon/Neopren, og er vel fra en gang i siste halvdel av åttitallet! Og den er fortsatt spenstig og fin i duken. Men det kommer jo litt an på hvilken kvalitet man kjøper da, en billigbåt fra Europris holder ikke like lenge som kvalitetsbåter som Zodiac og Achilles! Hypalon er forresten et suverent materiale for gummibåter, det overgår PVC med glans med tanke på holdbarhet og værbestandighet. Men det brukes vel bare av Achilles og til de dyreste Zodiac modellene, så det er ikke lett tilgjengelig som altaernativ...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...