Jump to content

Erfaringer med Wallas 1300

Slingsen

Recommended Posts

Jeg har hatt en Wallas 1300 i både Yamarin 5800 og Yamarin 5940, disse er imidlertid små lukkede kabinbåter, men varmeren var helt super. Lett å montere, enkel betjening, liten og kompakt. Pass bare på og tenk ut en god plassering før du borrer hull i skroget til eksos/luftinntaket, slik at du får kortest mulig slange, samt redusere muligheten for at det kan komme inn vann.

Høres bra ut. Forhandleren som hadde meget godt tilbud på 1300 var selvfølgelig fri !! Han har 1800 på lager så jeg vurderer å kjøpe den. Fordelen er at det er termostat og flere dyser som kan koples opp. Jeg har en kalesjebåt og jeg ønsker å ha dyser på vinduet og i dørken. Den har også friskluftblåsing.

Leste en plass at eksosslangen burde være minimum 1,5 meter lang. Hørt noe om det ?

Trenger man eget inntakt med friskluft ? Tenkte å montere mellom innerskroget og ytterskroget. Der er det lufting. Er det noen som har erfaringmed det ?

på 1300 går slangene inni hverandre , dvs eksosen blir kjølt av innluften. Slangen min er vel ca 60cm lang, og lagt som en vannlås. Mener 1800 har samme slangeopplegg..?

Har hatt trøbbel med at varmeren min er glad i glødetråder, første røk etter under 1 times drift, har sikkert byttet 3stk etter det.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 7 år senere...

Løfter denne igjen. Har nettopp kjøpt en brukt Wallas 1300, og skal montere den i sommer. Slik jeg forstår det er max lengde på varmeslangen 1 m.  (hvorfor det egentlig)?  og max lengde på den kombinerte eksos/luftilførselsslangen er 07-08 m (?)  Den beste plasseringen er stuerom under cockpitbenk, men med begrensingene på slangene slik det er beskrevet krever det i så fall en gjennomføring i skrogsiden. Dette er en liten båt med kanskje 0,7 m. fribord. Når vi seiler er det ofte med ripa, og vel så det i vannet. Selv med svalehals vil vi vel kunne få noe sjøvann helt inn til varmeren - eller hvordan unngår vi det? Bør gjennomføringen sitte så lavt som mulig (for å få stor svanehals)?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...