Jump to content

Er Columbie 66 "synkefri"?


Trond mjøs

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg i fjor høst en Columbie 66 som jeg er svært fornøyd med. Selv om sesongen er langt unna har jeg hatt meg flere mindre turer og koser meg i båten så ofte jeg kan, også når den ligger til kai. Selv om dette er min første båt har jeg latt meg imponere av den lille kjempen som har massevis av innhold og kvalitet. Jeg leser også så mye jeg kan om båten og har funnet alle tidliger eiere og skal skrive komplett eierhistorie om den :smiley: .

 

En ting jeg bet meg merke i da jeg leste om de tekniske dataene på båten var at skroget var laget i divinycell materiale, såkalt "sandvich". Flere steder jeg leser om den sies det at den ikke kan synke. Stemmer det? Det virker nesten litt utrolig at en båt på 1700 kg kan holde seg flytende pga materialet i skroget. Og hvis den er synkefri, i hvilken grad? Noen som har erfaringer eller hørt om det? Det er jo kun laget 185 båter så det er kanske litt begrenset info om det. Men alt er av interesse. :seeya:

 

På forhånd takk

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Interesserte meg for denne i sin tid da jeg bare hadde råd til en Stortriss (17') og drømte om en familieseiler på 22'-23'.

Husker ikke helt, men mener oppdriften i vannfylt tilstand var på mer enn 2 tonn. Og da er den jo synkefri sålenge det ikke monteres eller legges ombord for mye tyngre utstyr i tillegg til standardutrustningen.

Link to post
Share on other sites

Synke fri hmm, har vært med på seilas i yngre dager med c66 over til smøgen fra risør. Synkefri om den blir fylt med vann.....ja mulig, konstruksjonen er lagt opp til mye luft under overbygget og skott dersom båten blir fylt med vann...... Synsing fra min side men helt klart noen her som har peilig. Kjølen er vel også av den lette typen om jeg ikke hukser feil.....

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Ifølge columbie klubben var det laget 185 båter. Det blir kanskje opp mot 250 båter hvis man regner med c86 og 451 mod (tror det er rett navn). Men det er ikke så viktig:). Kjølen er på 780 kg, om det betegnes som lett aner jeg ikke. Men det er ikke noen spesielle luftkommer som vil hjelpe med oppdrift.

Link to post
Share on other sites

Hei Trond.

 

Veldig hyggelig at du trives i C-66, det var jo hjertebbarnet mitt. Den var beregnet til å være en nybegynner båt, og vi planla at den skulle være synkefri.

Vi startet med å lukke forpiggen, men behov for synkefrihet kom mere i bakgrunden, og stuve plassen i forpiggen ble viktigere, det er trods alt en liten båt.

 

Det ble bygget 185 C-66, og 17 stk C -86 og 51 stk C -451.

 

Det er møte i Columbie klubben tirsdag 9 mars kl 19.00 Holdes i rorbua ved siden av Dampskipet Børøysund foran Rådhuset.

 

Nå er det 29 år siden jeg tegnet 451, og jammen har jeg tatt frem tegneblyanten igjen.

 

Kan fortelle 2 setninger om dennye vidunderbåten på møtet 9 mars

 

Ring meg gjerne Trond

 

Med vennlig hilsen Petter G. Lie 9208 6767

Link to post
Share on other sites

Det må jeg si, veldig hyggelig og overraskende å høre fra designeren av båten jeg eier. Like hyggelig å høre at du er igang med nye prosjekter. Jeg hadde likt svært godt å delta på møtet men jeg bor desverre helt på andre siden av landet. Jeg skal likevel holde meg oppdatert i tilfelle 3 fots syken tar meg engang i fremtiden :wink: .

 

Det er jo en gylden mulighet for meg som nybegynner å snakke med designeren av C-66 og vil veldig gjerne ringe deg for en prat. Synes det er stas at du tar deg tid til slikt.

 

Vennlig hilsen

Trond Mjøs

Link to post
Share on other sites

Har du meldt deg inn i Columbie klubben Trond?

jada, jeg meldte meg inn like etter at jeg kjøpte båten. Er ofte på siden og leser om den, hadde også tenkt å bestille CD`en med Columbie nytt. Sikkert mye interessant lesning der :yesnod: Trenger også nye klistremerker, må jo vise verden hvilken båt jeg har :giggle:

 

16 meter...Da bikker du akkurat 50 fot og man trenger kaptainsbevis for å føre den ikke sant? Skal du fortsette med skrog i Divinycell eller blir det enkeltskrog nå?

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Alle mindre åpne båter bygget til Nordisk Båtstandard hadde krav om at de skulle flyte på rett kjøl i vannfylt tilstand, hvilket båtbyggerne måtte vise. Det var altså før vi fikk samsvaret og konformiteten hvor kun papirene skulle være i orden.

En båt som Malo 22 Arbeidsbåt flyter i vannfylt stand og tåler vekta av mannskap og nyttelast.

Link to post
Share on other sites

Ingen båter er vel egentlig synkefrie.. men mange kan flyte for egen maskin om de blir fylte med vann..

mange av de moderne cabincruiserene.. synker veldig lett og kan føre til katastrofe på kort tid. med fravær av tette skott og veldig lave terskler.. Jeg har selv vært med på å bygge arbeidsbåt etter DNV standard og det er veldig omfattende. selfølgelig er det kun krav om ce godkjennelse og en forenklet standard for lystbåter, men det virker ikke som om det er mange som fokuserer på dette i lystbåtværdenen..Hovedproblemet er vel kostnaden og at det er med på å ødelegge plassutnyttelsen.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ingen båter er vel egentlig synkefrie..

 

Jo, noen er. Det er båter som har flere kubikkmeter kjernemateriale en de har deplasement i tonn. De vil flyte uansett.

 

 

DNV standard

 

Jepp. Nordisk Båtstandard. Reglene som gjelde for bygging av yrkesfartøy under 15 meter. Skrevet av DnV på vegne av nordiske myndigheter.

 

 

Hovedproblemet er vel kostnaden og at det er med på å ødelegge plassutnyttelsen.

 

Dessverre. Svært få er interessert i kontroll av vanninntrenging, lensekapasiteter og lekkstabilitet.

Debatten går som regel alltid på antall lugarer, antall toaletter, kartplotter og TV.

Vi har debattert et par skrekkeksempler her inne. En var Hanse'n "Megavati". Den mistet roret i Irskesjøen som følge av tretthetsbrudd i rorakslingen som følge av feilmontert autopilot. Det var ikke mulig å kontrollere vanninntrengingen og den gikk ned.

Et prakteksemplar av et skrekkeksempel var den Fairline'n som gikk ned utenfor Arndal. Den var ikke engang på grunn. Den var nedi med propellene, akslingene ble trukket ut, og den gikk ned. Den hadde alt mulig av fancy utstyr, men ikke lensekapasitet til å kontrollere vanninntrengingen.

Link to post
Share on other sites

Var akkurat det jeg siktet til ja... Om jeg skulle invistert på milionvis i et lystfartøy, hadde nok sikkerhet stått absoludt høyest, samt solide løsninger og en båt bygget etter maritime tradisjoner.. Men det finnes vel neppe lystbåter i normal prisleie som er bygget etter slike spesifikasjoner. I senere tid har det jo vært en del ulykker med såkalte speedsjarker.. selv om de ser tøffe og solide ut, er de nok ikke veldig egnet for mye last.. har du i tillegg lit ising vinterstid med en del vekt og forskjøvet tyngdepungt, så er marginene små..

 

Dessverre. Svært få er interessert i kontroll av vanninntrenging, lensekapasiteter og lekkstabilitet.

Debatten går som regel alltid på antall lugarer, antall toaletter, kartplotter og TV.

Vi har debattert et par skrekkeksempler her inne. En var Hanse'n "Megavati". Den mistet roret i Irskesjøen som følge av tretthetsbrudd i rorakslingen som følge av feilmontert autopilot. Det var ikke mulig å kontrollere vanninntrengingen og den gikk ned.

Et prakteksemplar av et skrekkeksempel var den Fairline'n som gikk ned utenfor Arndal. Den var ikke engang på grunn. Den var nedi med propellene, akslingene ble trukket ut, og den gikk ned. Den hadde alt mulig av fancy utstyr, men ikke lensekapasitet til å kontrollere vanninntrengingen.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Vel for å avslutte dette med synkefrihet, når jeg tenker meg om, var planen å forseile både forpiggen og akterkøya.

 

men som tidligere sagt, gikk bort fra dette igjen, fordi stuveplassen var viktigere i en så liten båt, og som andre har skrevet.

 

Titanic var også synkefri.

 

Vedr Columbien som er under prosjektering:

 

Det er mye som må på plass før, ikke minst en masse penger hvis vi skal ha satt den i produksjon.

 

Men morro er det å prøve seg på en ny båt igjen.

 

Hilsen Petter

Link to post
Share on other sites

God dagen Trond! :seeya: Jeg var nede i båten for og jobbe litt i dag, og gikk bort en tur for og titte inn vinduet på C-66'en din, men gardinene var forran :nonod::giggle: Får ta og komme ned neste gang jeg ser du er der :wink: Kan også gi en lyd på: 46444514 :flag: Snakkes :seeya:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Tusen takk Martin, det var veldig snilt. Jeg hadde tenkt meg turen ned i dag men min kone måtte på sykebesøk. Hvis hun ikke kommer for sent hjem stikker jeg ut og sjekker. Har regnet og skal regne veldig mye fremover, vil nødig komme til fuktig båt. Skulle du se noe gale med båten min må du gjerne sende meg en mld på 926 66 627.

 

Jeg har vurdert å legge presenning over båten, men jeg må rett og slett se det litt an. Fryktelig travelt for tiden. Men det er jo en billig investering for å unngå ubehagelige overraskelser... :diving:

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...