Jump to content

'Hall of Shame', forhandlere som misbruker FINN's bruktmarked


Ingar

Recommended Posts

Ser litt av det samme på Torget på finn.no. Det overstrømmes av reklame fra forhandlerer, krysser du av for privatannonser så er du kvitt dritten. Funker fint det.

 

 

Var ikke så enkelt, denne leverandøren legger sine annonser inn på torget under kategori privat og ikke forhandler. http://www.baatutstyret.no/oscommerce/catalog/index.php

 

 

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20555321

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20519122

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

En liten kuriositet: I Tyskland har vi et system som heter "Abmahnung" dvs. hvilken som helst person kan bruke en advokat å sende vedkommende forhandler et brev med oppfordring om å ikke drive med villedende markedsføring og kreve et gebyr av noen tusenlapper for brydderiet. Vedkommende kan gå rettens vei hvis han mener han er uskyldig, men har han gjort en feil så må han bare betale... Og det er mange krav til en forhandlerannonse i Tyskland. Det skal for eksempel fremgår at det er en forhandler, fullstendig adresse og telefonnummer må alltid oppgis. Det skal opplyses om bytterett, Momsnummer, om allmene kjøpsbetingelser og så videre - I hver enkelt forhandlerannonse!

 

Noen advokater har gjort det som levebrød til å jakte på villendende markedsføring på tilsvarende plasser som finn, ebay osv. Jeg syns jo det har blitt ekstrem i den andre rettningen, men som resultat finnes det faktisk veldig lite villedende markedsføring på tyske websider.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Eller var det Dan Eggen han het? :-)

 

Nei, Finn.no trenger konkurranse...virkelig hard konkurranse. De er jo praktisk talt alene i dette markedet! Det burde være rom for en stor aktør til...noen som vil satse? Her er det penger å tjene!

 

Selv Vinmonopolet er kunderettet, enda som den monopolist de er!

 

For ikke lenge siden annonserte jeg en stor flott dobbeltseng på finn.no, til kr. 1. Og det fordi jeg ønsket å gi den bort, som jeg ogås skrev i teksten...men det fikk jeg ikke. Fikk e-post om at jeg måtte sette en pris som sto i forhold til den varen som skulle selges...

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var ikke så enkelt, denne leverandøren legger sine annonser inn på torget under kategori privat og ikke forhandler.

 

 

Fikk e-mail fra finn.no i dag (ref over) De rydder nå opp, det skal de ha.

 

Hei,

 

- og takk for tipset!

 

Da er annonsene flyttet til forhandler/storselgerkategorien

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Men det er noe som har blitt bedre. Mengden av annonser for annet en båter, f. eks taukveiler, motorer, opplagskrybber osv. Disse har jo egene sider!

Jeg håper og tror at en "massiv" klagestorm fra Baatplassens medlemer har fått Finn til å sile litt bedre. :sailing:

 

 

Mvh Spigney

Link to post
Share on other sites

Sendte en klage til Finn her er svaret jeg fikk etter 10 min:

 

Hei,

 

og takk for tipsene. Jeg kan opplyse at FINN.no har bestemt å endre utformingen av FINN båt, slik at kategorien for "Brukte båter" vil bli erstattet med en kategori for "Alle båter". Den nye kategorien vil inkludere både brukte og nye båter, men det vil bli mulighet til å filtrere på "brukte" og "nye" båter i søkene. Det er i øyeblikket noe uvisst når denne endringen blir gjennomført, men det vil forhåpentligvis finne sted i løpet av våren. I mellomtiden er det besluttet at vi ikke skal fjerne evt. nye båter fra kategorien "Brukte båter".

 

Vi vil også ta en gjennomgang av "løftingsproblematikken", og se om vi kan begrense problemet med at enkelte forhandlere publiserer de samme annonsene med jevne mellomrom. Vi har hatt lignende utfordringer på FINN eiendom, men har her klart å begrense republiseringen ganske betraktelig ved en kombinasjon av tekniske tiltak og samarbeid med bransjen.

 

Vi håper du for øvrig er fornøyd med FINN.no som tjeneste, og hører gjerne fra deg igjen om du har andre henvendelser eller spørsmål til oss.

 

 

Med vennlig hilsen

Jan Oddvar Pettersen

FINN.no

Kundesenter

Tlf: 2286 4410

http://www.finn.no

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er tatt opp med Finn.no, men 1 krones annonser syns jeg ikke så mye om

 

eller båter som går 999 knop! (er det påkrevd å skrive inn toppfart når man legger inn annonser, eller kan man la feltet stå åpent? alternativt skrive "ukjent" eller ca.-fart)

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er tatt opp med Finn.no, men 1 krones annonser syns jeg ikke så mye om

 

Jeg har sendt inn et par klager på annonser med pris kr 1,-, og sagt at "selger nekter å selge for oppgitt pris".

Annonsene har da blitt fjernet ganske så prompte.

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Temaet er nok ikke om det er private eller forhandlere som legger inn nybåtannonsene, men at forhandlere legger ut nye båter i bruktbåtavdelingen. Private gjør jo normalt aldri det.

Men du har rett i at du kan fjerne "alle" disse nybåtannonsene ved å trykke vekk forhandlerannonsene. Da fjerner du imidlertid også de reelle bruktbåtannonsene som forhandlerene har liggende ute, og de er vi jo vanligvis interessert i å se.

Redigert av Ra Balder (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...