Jump to content

Kåring solskinnsbåten for den perfekte dag på fjorden

oslofjord

Hva er selveste solskinnbåten ??  

149 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Nå er nominasjonen ferdighttps://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=64147&st=0

....kjør poll

I kåringen av oslofjordens solskinsmotorbobåt vant Bavaria 37 sport:https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=64087.

Nå er det den litt mindre solskinsklassen for primært dagstur som skal kåres. Det blir nå ingen 2. valgomgang så båtmodell med flest stemmer vinner.

I tilegg til nopminerte har jeg slengt på noen modeller selv også.

Kvalifikasjonskrav for modeller som kan bli kåret til selveste solskinnsbåten:

-Ikke krav til produksjonsland.

-Det må være mulig og naturlig for minst en person å kunne ligge å sole seg i/på båten.

- Det må være mulig og naturlig å stupe fra båten.

- det må være mulig å kunne komme opp av vannet etter et bad.

- det må være et bord ombord (permanent eller "klaffebord"/løst bord) for minst 2 rekespisende personer.

- maksimalt 4 sovesenger innendørs ( men gjerne helt uten sovesenger.)men primært oppfattes om en dags eller helgebåt.

- åpent utearael på båten (med kalesjen nede) må være minst 33.3% av båtens overflate (Her godtas både flatt dekk og sitte/soleområde.)

- det må finnes minst 10 stk av denne båttypen langs norskekysten

- planende, halvplanende eller ikke-planende...

- ikke seil

sommersol.jpg

Uværsbåter som ofrer solsengen for å få plass til mange sittelplasser eller mye inneplass er et onde for ekte båtglede....for oss som liker livet på solsiden...

Redigert av salt (see edit history)

Skjønner ikke vitsen med dette her, var vel begynnelsen på en låt av et

kjent norsk rockeband. :smiley: noen som husker?

Godfølelsen av å være på sjøen med ei duggfrisk og nyåpna pils bestemmes vel ikke

av hvilken båt du sitter i.

Men jeg stemmer for sjømann 22 fordi det er fasen jeg er i nå, men om noen år

sitter kanskje også jeg og betaler båten med huslånet.(på flybrigde med nasa mot sola og nekter å hilse på båter under 2mill og ivertfall ikke på dyrere enn min...not) :cheers:

Svart (redigert)
Ingen Skibsplast med? Ingen Askeladden? Ingen Yamarin? :nonod:

Ingen har nominert dem....men det kan jo skyldes at de ikke er solskinnsbåter....

Et kvalifikasjonskrav for i bli kåret til selveste solskinnsbåten er bl.a:

"-Det må være mulig og naturlig for minst en person å kunne ligge å sole seg i/på båten."

Utrolig at det feks i Askeladdens 505 (bildet) ikke er mulig å slappe av i solen....horisontalt ! Kan det skyldes at den produseres i et vestlandsk klima ?

812252_0.jpg

Ekte solskinnsbåter har "veien er målet" som motto....og da holder det ikke med masse passasjerseter uten solsengsmulighet.

Redigert av salt (see edit history)

Robåter er ikke ekskludert fra nominasjon....hvis de hadde solseng og badetrapp....!

Å sammenligne seilbåter og motorbåter blir håpløst fordi det da blir en ren seil kontra motor diskusjon.

Men for all del....seilbåter kan være perfekte solskinsbåter...ti og med uten motorbråk...men jeg overlater til seilkyndige å lage soskinsseilbåtpollen.

Så altså nå er det motor som gjelder....og det er kanskje greit for den perfekte dag på fjorden med sol og havblikk er vel ikke så perfekt for seilbåtfolket som vil ha vind i seilene.

Jeg må bare innrømme: Når det gjelder å komme seg ombord fra sjøen, er robåter flest umulige! Men dette avsindige misforhold kan bringes til opphør med en badetrapp!

Og der er nok av plass til å slange seg i horisontalen i robåter med lemmer på de riktige stedene. Og så kan de seiles...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...